Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

in de AD

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Color01
Amerika-expert

in de AD

Bericht door Color01 »

De beste column ter wereld
Door JACQUELIEN NIENHUIS

[WEBLOG NEW YORK] Opscheppers, strebers en aandachtstrekkers zijn het. Om maar een paar etiketten te noemen die klaarliggen voor de Amerikanen.

Er zit natuurlijk een kern van waarheid in; de VS heeft niet de meest bescheiden populatie ter wereld. Amerika is het land van de superlatieven –the best, biggest and greatest. Prestatiedrang wordt er naast het eerste flesje melk geserveerd en al op de lagere school kunnen kinderen oorkondes in de wacht slepen voor knapste, leukste, mooiste, charmantste of grappigste leerling. Niet voor niets is een inwoner van New York (de hoofdstad van de strebers) wereldrecordhouder wereldrecordhouden.
Maar Amerikanen zouden geen Amerikanen zijn als ze niet ook hun minder gewaardeerde eigenschappen wisten te verzilveren. Iedereen die wel eens in de VS is geweest, kent de bordjes met ‘world’s best coffee’ - soms zelfs drie in één straat - of ‘sweetest pie on earth’ en ‘hot dog, voted first in category’. Het valt niet te controleren en om welke categorie het precies ging, staat er natuurlijk nooit bij, maar je moet het geproefd hebben.

De mooiste symbolen van Amerikaanse prestatiedrang, fascinatie met records en ondernemingsgeest staan echter langs de snelweg. Restaurants en winkelcentra kwamen al in de jaren veertig op het idee om reusachtige beelden te plaatsen om klanten te trekken.
Desperate gehuchten stopten de leegloop van hun winkelstraten door mega hotdogs, ijsco’s of donuts te bouwen. En dus lijken de Amerikaanse highways nu soms meer op een route langs wereldwonderen en records dan op doorgaande wegen.
Zo is het plaatsje Ironwood (Minnesota) de thuisbasis van de hoogste indiaan, staat in Jamestown (North Dakota) het grootste bizonbeeld en kun je je in Yokumtown (Pennsylvania) vergapen aan een megadonut. En het werkt: automobilisten sturen als vanzelf in de toeristenval, want de grootste basketbal, maïskolf of eend ter wereld moet je natuurlijk gezien hebben.

Voor nuchtere Nederlanders, getraind om het hoofd niet al te ver boven het maaiveld uit te steken, is het soms lastig zoveel pocherij te verstouwen. Maar ik moet bekennen dat de recordkoorts mij ook heeft bevangen. En eerlijk gezegd ben ik wel jaloers op het vermogen van Amerikanen om zichzelf zo voortvarend te verkopen.
Als ik op mijn reizen door het land de kans heb om de grootste, mooiste, beste, blauwste, meest glinsterende wat-dan-ook-ter-wereld te bekijken, kan ik me niet meer bedwingen. De afgelopen maanden zag ik onder meer de hoogste boom ter wereld (tevens grootste levende wezen), bewonderde de langst brandend gloeilamp, las in de grootste boekwinkel, zwom in het grootste zoetwatermeer, zat op de langste veranda ter wereld, reed over de langste spanbrug, bekeek de hoogste indiaan, de grootste bizon, eend, hockeystick, houthakker, appel en schoen.
Ik zag het omvangrijkste beeldhouwwerk (in aanbouw) ter wereld, wandelde door het grootste en enige maïspaleis op aarde en winkelde in het ‘meest bezochte’ winkelcentrum ter wereld.
Ik kan niet wachten tot het nieuws me naar Long Beach in Washington brengt. Daar schijnt de allergrootste koekenpan te staan.

http://www.ad.nl/dewereld/article1575826.ece
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wat ben ik blij dat ik als nuchtere Hollander over een week of wat weer naar het mooiste, grootste, meest fantastische, vakantieland ter wereld kan :lol:
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

nieuwenoord schreef:Wat ben ik blij dat ik als nuchtere Hollander over een week of wat weer naar het mooiste, grootste, meest fantastische, vakantieland ter wereld kan :lol:
Helemaal mee eens.......... :lol:
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Ik geloof dat dit ook voor de Belgen geldt. Eigenlijk valt het me op hoeveel commentaar er wordt gegeven op dat "Amerikaans biggest, greatest,..." en dat Europa dezelfde toer opgaat.

Greatest groetjes :wink:
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
ZappyVlaams
Amerikafan

Bericht door ZappyVlaams »

Zolangst zest maarst toegevenst datst wijst dest beste frietenst hebbenst, isst voorst mijst allesst bestst.
Afbeelding
StageNYCfall2007
Amerikafan

Bericht door StageNYCfall2007 »

zaandra schreef:Ik geloof dat dit ook voor de Belgen geldt. Eigenlijk valt het me op hoeveel commentaar er wordt gegeven op dat "Amerikaans biggest, greatest,..." en dat Europa dezelfde toer opgaat.
tja helaas worden ook de slechte dingen van de amerikaanse cultuur overgenomen; vetzucht bv, of gangs in achterbuurten..
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik moet er wel om lachen. Toen wij, ik geloof in SF, liepen, stond er op de deur van een restaurant ook geschreven 'Best hot dogs in town'. Ons zoontje was helemaal verbouwereerd, want dat stond ook op de deur van een ander restaurant even verderop. Hij vroeg zich af wie van de twee er nu loog :lol:
Laatst gewijzigd door jerbia op 11 aug 2007, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Pfff, so what? Gewoon een manier van adverteren.
Hoewel, vandaag heb ik met de "leukste fundraiser" meegedaan, met de "meest gedreven mensen" (mijn woorden hoor, niet die van hun :)

Ik denk trouwens wel dat veel van die dingen echt waar zijn, niet die "best hot dog", maar bijvoorbeeld het zoetwater meer met het grootste oppervlak is Lake Superior. Kunnen wij er wat aan doen dat we alles in groot formaat hebben.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Een wereldwijde ziekte. Ik herinner me uit reisgidsen in Engeland: dit is de oudste/mooiste kerk ten westen van [vul riviertje in].
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Ahhhhhhhhhhh ja, het beste van alles. Nou dat vind IK het ook hoor. IK ben de leukste moeder, leukste vrouw en zuster, en...... en...........,

Niks mis mee.Monique ik lees dat je over een weekje alweer gaat. Dat heb ik ff gemist. Hoop dat Albert weer op de been is. Dat was hij natuurlijk wel maar je begrijpt wat ik bedoel. Ga je weer een blog bijhouden en hoe lang gaan jullie weg???? Ben benieuwd en zou wel in je koffer willen kruipen want ik heb "ERNSTIG" last van het "koffertjespaksyndroom". Met andere woorden IK WIL OOOOOK WEG!!! :D :shock: :hilarious:
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Niks mis mee.Monique ik lees dat je over een weekje alweer gaat. Dat heb ik ff gemist. Hoop dat Albert weer op de been is. Dat was hij natuurlijk wel maar je begrijpt wat ik bedoel. Ga je weer een blog bijhouden en hoe lang gaan jullie weg???? Ben benieuwd en zou wel in je koffer willen kruipen want ik heb "ERNSTIG" last van het "koffertjespaksyndroom". Met andere woorden IK WIL OOOOOK WEG!!!
Nee hoor, niet in een weekje. Maar wel binnen een week of acht, als alles mee zit. Albert is inderdaad 'op de been', maar nog niet ontslagen. Het hele verhaal staat op mijn eigen weblog, ook het stuk over onze Amerikareis. Je kunt dit hier lezen.

De blog zal ook weer gebruikt worden tijdens de reis en ik weet zeker dat dan ook Albertje Kretiek Himself weer actief gaat bloggen!
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Toen ik het artikel las moest ik gelijk denken aan die ''greates ball of twine (yarn) :)

http://www.roadsideamerica.com/attract/KSCAWtwine.html

Verder niks mis mee toch? Liever gedreven en enthousiaste particulieren dan klantonvriendelijke ongedreven mensen right?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer