Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Weer een strafblad vraag

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

Graag gedaan Esther.... :)

Je kan op andere plekken op dit forum (bijvoorbeeld het noordoosten gedeelte) ook andere leuke tips vinden over verblijf en wat te doen in NYC. Wel zelf nog even qua budget filteren, maar het hoeft echt niet zo duur te zijn allemaal hoor.

(Overigens, leuk, een concert van Madonna... dat wil ik eigenlijk ooit ook nog eens doen). Een dagje Central Park zonder Madonna is ook leuk trouwens en niet duur. ;)
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me bij dit topic helemaal heb bescheurd hoor! Zijn wij een soort CSI?(criminele States Informatie). Gelukkig weet ik van dit hele topic helemaal niets en DAT wil ik graag zo houden :hilarious:
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Ik zou niet te snel oordelen als je de achtergronden niet weet, Corry.
16x USA / 30 staten
UsaDutch
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UsaDutch »

Om de informatie compleet te maken en met het gevaar weer verwarring te zaaien (hetgeen ik niet beoog) heb ik hier wat meer informatie verzameld omtrent de visa waiver en de I-94

Meer informatie over het I-94 en I-94W formulier (voor de visa waiver) http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_vi ... ut_i94.xml

Voorkant (De linkerzijde (groen I-94W is voor Visawaiver, rechterzijde wit is als je een visa hebt.)
http://usadutch.com/images/I-94_front.jpg
Achterkant
http://usadutch.com/images/I-94_back.jpg

De gronden waarop toegang geweigerd kan worden;

http://www.travel.state.gov/visa/frvi/i ... _1364.html

Het is heel moeilijk om in algemeenheden te spreken. Als je een strafblad hebt wil dat nog niet zeggen dat je niet op een visa waiver mag reizen. Het is mede afhankelijk welk strafbaar feit het was, hoelang geleden en hoe oud je was toen je het pleegde. Trouwens een strafblad krijg je alleen na een veroodeling door de rechter. Soms verdwijnt een strafblad weer, afhankelijk van welk feit je hebt geplaagt. (verjaring)

Trouwens wist je dat visa waiver eigelijk betekend dat je afziet van het veranderen van status als je de USA ben binnen gekomen? Alhoewel dit wel wordt gedaan en ergens anders weer als legaal is omschreven.

Dan de opmerking dat een terrorist dit niet op zijn formulier zal zetten. Dat is helemaal waar echter op het moment dat dit ontdekt wordt zal die persoon voor zijn leven een ban krijgen. Ja dat was een gemakkelijke conclusie maar niet alleen terroristen doch iedereen die onwaarheden invult krijgt daarmee te maken als men er achter komt ben je de klos. (En nee er bestaat hier geen gedoogbeleid)

Naast gronden van weigering moet je ook nog voldoen aan een aantal voorwaarden zoals een machine leesbaar paspoort.

Nu kunnen er weer een hele hoop mensen gaan puzzelen of je wel of niet op een visa waiver kunt reizen (sorry ik heb die regels niet gemaakt). Daarom raad ik bij twijfel ook aan om contact op te nemen met het consulaat of een immigratie deskundige. (nee ik ben GEEN immigratie deskundige.)

Natuurlijk wil ik wel vragen beantwoorden voorzover ik het antwoord kan vinden. Nogmaals dit verhaal is verre van compleet maar een grove beschrijving wat er bij een visa-waiver komt kijken.

Om dan weer bij de vraagsteller terug te komen, hij kan behoorlijk in de problemen komen als hij op een visa waiver heeft gereisd en eigelijk een visa moest hebben. Dit gaat spelen op het moment dat hij een "echt" visum aanvraagt en men van het consulaat uit de documentatie opvraagt van de Nederlandse justitie. Dus met een gerust hart liegen is er dan ook niet meer bij.
**Klaas** http://dutcheagle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Een belangrijk punt bij de visa waiver is ook dat het een officiele verklaring van je is.

Als blijkt dat je iets hebt gezegd dat niet waar blijkt te zijn, dan is de kous af: je hebt een valse verklaring afgelegd en alleen daarop al kun je/zul je het land uitgezet worden, verdere procedures zijn dan niet eens nodig.

Voorzichtig zijn en bij twijfel navragen dus, zoals Klaas al terecht heeft opgemerkt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Quinn
Amerika-ontdekker

Bericht door Quinn »

jvinch schreef:
esther schreef:maar heb ook een strafblad,omdat ik 1,5 jaar geleden iemand geslagen heb en dat is geweldpleging.
Dat moet een flinke mep geweest zijn
Hoeft misschien niet zo te zijn. Mijn ex stond bij een voetbalwedstrijd naar een vechtpartij te kijken, werd opgepakt omdat hij medeplichtig was want ze zeggen 'je kon ook wegrennen' en zelfs toen kreeg hij al een strafblad voor openbare geweldpleging. Zoveel hoeft er niet te gebeuren. Als jij iemand slaat (hard of gewoon maakt denk ik niet uit) en die gaat naar het politiebureau, dan heb je gelijk een strafblad aan je kont hangen :wink:
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Quinn schreef:
jvinch schreef: Dat moet een flinke mep geweest zijn
Hoeft misschien niet zo te zijn. Mijn ex stond bij een voetbalwedstrijd naar een vechtpartij te kijken, werd opgepakt omdat hij medeplichtig was want ze zeggen 'je kon ook wegrennen' en zelfs toen kreeg hij al een strafblad voor openbare geweldpleging. Zoveel hoeft er niet te gebeuren. Als jij iemand slaat (hard of gewoon maakt denk ik niet uit) en die gaat naar het politiebureau, dan heb je gelijk een strafblad aan je kont hangen :wink:
Bij gestaan is mee gedaan tegenwoordig. Had je maar weg moeten lopen.
Dat telt ook als je iemand er van wilt weer houden een strafbaarfeit(vandalisme) te plegen.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Beste Annelies,

Ik heb helemaal geen oordeel uitgesproken alleen dat ik het buitengewoon vermakelijk vond zoals de vragen werden gesteld en beantwoord.
Niet zo snel (ver)oordelen dus.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Corry schreef:Beste Annelies,

Ik heb helemaal geen oordeel uitgesproken alleen dat ik het buitengewoon vermakelijk vond zoals de vragen werden gesteld en beantwoord.
Niet zo snel (ver)oordelen dus.
Wat is er dan zo vermakelijk aan? Je kunt jouw eerdere bericht ook cynisch oppakken, zo kwam het op mij (ook) over ... Soms is het goed om wel eerst het gehele topic te lezen voordat je een opmerking maakt. Ik denk dat Liz dat ook een beetje bedoeld!
Sandy
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Inderdaad Sandy, mij kwam het ook cynisch en zelfs arrogant over.

Als je helemaal niets van dit topic weet en je zegt dat je dat graag zo wil houden, dan zit daar al een oordeel in besloten over de mensen die wél iets over deze materie weten of ermee te maken hebben (gehad).

Dat Corry de gestelde vragen en antwoorden vermakelijk vindt, het zij zo. Ik heb me vooral gestoord aan die laatste zin.
16x USA / 30 staten
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Excuses als het zo is overgekomen. Ik bedoelde alleen te zeggen dat toen Esther met de opmerking kwam dat ze iemand een "mep" had verkocht ik echt dubbel lag.Vooral op de manier waarop ze het vertelde. Ik heb helemaal geen oordeel over mensen met een strafblad en veroordeel dat dus ook niet. Alleen IK weet niets over strafblad e.d. en ik lees wel degelijk een topic voor ik reageer.
judith
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door judith »

esther

je moet een visum aanvragen als je een strafblad hebt voor een geweldsdelict
mijn vriend heeft er ook een aan moeten vragen
wij zijn afgelopen mei geweest naar zuid-west amerika
met visum geen enkel probleem gehad
UsaDutch
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UsaDutch »

judith schreef:esther

je moet een visum aanvragen als je een strafblad hebt voor een geweldsdelict
mijn vriend heeft er ook een aan moeten vragen
wij zijn afgelopen mei geweest naar zuid-west amerika
met visum geen enkel probleem gehad
Dat is nou zo jammer , heb ik dus dat hele stuk voor niets zitten typen. :banghead:

Esther hoeft GEEN visum aan te vragen TENZIJ ze; 2 of meer misdrijven heeft gepleegd of 6 maanden vast heeft gezeten en dat lijkt me sterk als je een klap uitdeelt misschien was dat "eenvoudige mishandeling" artikel 300 wetboek van strafrecht (maximaal 2 jaar gevangenis). Heeft Esther wel een strafblad? Is ze veroodeeld door een rechter of alleen een geldboete van de Officier van justitie gekregen als een schikking?

Zoals ik eerder zei het is niet allemaal zwart wit en dat Judith haar vriend een visum had kan best vanwege andere strafbare feiten zijn geweest , openlijke geweldpleging bijvoorbeeld is een heel ander feit met maximaal 4 jaar en 6 maanden gevangenisstraf meer dan tweemaal de straf als eenvoudige mishandeling. Geweldsdelicten zijn nogal gevarieerd in strafmaat.

Natuurlijk als je twijfelt zou ik zeker een visum aanvragen, dat kan geen kwaad tenzij je bijvoorbeeld drugs misdrijven hebt gepleegd want dan krijg je geen visum.

Dus de eenvoudige conclusie als je een strafbaar feit hebt gepleegd zoals een geweldsmisdrijf en een visum moet aanvragen is dus niet altijd waar. Vandaar die hele lange post met links waar ik dat vandaan heb, ik zuig het dus niet uit mijn duim!

Als je namelijk op de groene achterkant van de I-94W kijkt staat er deze vraag;
Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controled substance; or been arrested or convicted for two or more offenses for wich the aggregate sentence to confinement was five years or more;or been a controlled substance traffiker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities?

Dit verhaal is niet zo eenvoudig als het lijkt. Bijvoorbeeld arrested wil zeggen dat je opgepakt bent door de politie EN voor een rechter hebt moeten verschijnen, en dan niet voor je veroordeling nee die rechter moet bepalen of je vastgehouden zal worden met andere woorden "voorarest".
Dan "moral turpitude" zie daarvoor een uitleg hier; http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude en zoals velen weten betekend "controled substance" drugs inclusief soft-drugs.

Het goede nieuws is dat je niet meteen in de stress hoeft te schieten als je een keertje met de politie in aanraking bent gekomen. Het slechte nieuws is dat er geen duidelijke richtlijnen bestaan waarmee je iets zeker kunt zeggen of je nu wel of niet een visum moet hebben. Immers in Nederland zul je alleen bij zware misdrijven voor een rechter geleid worden bij een voorarrest terwijl in Amerika al bij het minste geringste je voor een rechter moet komen die dan beslist of je opgesloten blijft. (Pas op dat moment ben je "arrested".)

Is het nu dan een klein beetje duidelijk? Mooier kan ik het ook niet maken. Nog meer uitleg op verzoek. :yuk:
**Klaas** http://dutcheagle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Boedha schreef:Met liegen heb ik niet zo probleem, wil alleen weten of ze je helemaal gaan checken of dat ze alleen die standaard 15sec check doen.
Als je een visum aanvraag doet voor de VS (bijvoorbeeld, je gaat trouwen met een Amerikaanse of je probeert een werkvisum te krijgen) dan doet het Amerikaans Consulaat in Amsterdam een aanvraag bij justitie, en die sturen dan het strafblad op van de afgelopen 7 jaar. Al naar gelang de de ernstigheid van de delicten kan besloten worden je het visum te weigeren.

Niet betalen van boetes dat zou nog wel eens mee kunnen vallen, en als je kunt aantonen dat je jaren later hiervoor de prijs hebt betaald (de boetes alsnog betaald plus wat je door de rechter hebt opgelegd gekregen etc) dan hoeft dat echt geen probleem te zijn. Zolang je alles maar gewoon boven de tafel aangeeft, is er geen enkel probleem.

Het rijden onder invloed, en daar tot twee keer toe voor gepakt zijn, dat kan wel een groot probleem zijn. Je kunt je wellicht voorstellen dat iemand die geen boetes betaald geen gevaar is voor de Amerikaanse samenleving. Iemand die potentieel met alcohol achter het stuur kruipt, is dat wel, en daarom wordt er ook heel anders naar gekeken.

Wat betreft liegen: NOOIT doen. Ze hebben liever de waarheid dan dat ze er op een of andere manier achter komen dat je gelogen hebt. Zeker als je nog ooit plannen hebt voor een permanente vestiging is liegen zo'n beetje het SLECHTSTE wat je kunt doen.
"I reject your reality, and substitute my own!"
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

esther schreef:Hallo luitjes.Nu heb ik ook even een vraag over dit onderwerp.Ik wil augustus 2008 een weekend naar NY,maar heb ook een strafblad,omdat ik 1,5 jaar geleden iemand geslagen heb en dat is geweldpleging.Kan ik met dit euvel wel naar Amerika?
Kan iemand me hierop antwoorden :?:
Zolang je gewoon eerlijk bent bij de aanvraag van een visum, indien dat nodig is dan, dan hoeft dat allemaal geen probleem te zijn. Het visum wordt dan ook in Nederland al goedgekeurd, dus als je naar de VS vliegt dan zien ze alleen een goedgekeurd visum, niet het strafblad wat daar aan vast zit.

Bottom line: Eerlijkheid duurt het langst.
"I reject your reality, and substitute my own!"
Gast

Bericht door Gast »

Allemaal nonsens dat hele visum gebeuren ...
Op z'n zachtst gezegd : geld-klopperij.

Heb zelf een vrij 'zwaar' strafblad uit het verleden,
onder meer voor drugs - , vermogens- delicten en wapenbezit.

Desalniettemin reis ik voor mijn werk zo'n 8 keer per jaar naar
de USA, zonder problemen.

Gewoon 'Nee' invullen dus :D

Tenzij je Patrick Kluivert heet natuurlijk :
http://81.173.100.40/doc.asp?uid=5366

Want als je zo stom bent om 'ja' in te vullen is dat je beloning.

Dachten jullie nu echt werkelijk dat de VS inzage heeft in ons straf-
register ??? Natuurlijk niet man !!
Dat zou een nationale rel betekenen.

Dan was je ook meteen miljonair, door de staat aan te klagen wegens
grove privacy schending ...
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Uhm... ik meen ergens anders op het emigratieforum een draadje te hebben gezien waarin Boedha aangeeft bezig te zijn - of te willen gaan zijn - met een visum om bij zijn vriendin te blijven (niet om te trouwen want dat wilde ze niet, of zoiets), of om via zijn vader (die al meer dan 20 jaar in de VS woont) in de VS te blijven.

Hoe verhoudt dat zich dan tot het gebruik maken van de I94? Als er dan inderdaad ten tijde van de behandeling van de visumaanvraag gecheckt wordt in NL of je een strafblad hebt (ik neem tenminste aan dat deze check ook gebeurt als je in de VS je visumaanvraag start i.p.v. in NL), en dit blijkt zo te zijn, dan neem ik aan dat je het visum, alsmede toegang tot de VS voor een aantal jaar wel op je buik kunt schrijven... toch?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
BuckeyeRed
Amerikakenner

Dento schreef:Uhm... ik meen ergens anders op het emigratieforum een draadje te hebben gezien waarin Boedha aangeeft bezig te zijn - of te willen gaan zijn - met een visum om bij zijn vriendin te blijven (niet om te trouwen want dat wilde ze niet, of zoiets), of om via zijn vader (die al meer dan 20 jaar in de VS woont) in de VS te blijven.

Hoe verhoudt dat zich dan tot het gebruik maken van de I94? Als er dan inderdaad ten tijde van de behandeling van de visumaanvraag gecheckt wordt in NL of je een strafblad hebt (ik neem tenminste aan dat deze check ook gebeurt als je in de VS je visumaanvraag start i.p.v. in NL), en dit blijkt zo te zijn, dan neem ik aan dat je het visum, alsmede toegang tot de VS voor een aantal jaar wel op je buik kunt schrijven... toch?
Dat is dus inderdaad de 'grap'. Mensen met een strafblad die niet de waarheid spreken bij het invullen van de vereiste formulieren, of voor het VWP, of voor een toeristenvisum, en dan vervolgens ergens in de toekomst in de situatie belanden dat ze graag in de VS willen wonen en daartoe ook inderdaad de kans krijgen (via investering, huwelijk met Amerikaan(se) en dergelijke) lopen dan tegen de lamp, met alle problemen van dien. En die gun ik ze dan ook van harte. :)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

BuckeyeRed schreef: Mensen met een strafblad die niet de waarheid spreken bij het invullen van de vereiste formulieren, of voor het VWP, of voor een toeristenvisum, en dan vervolgens ergens in de toekomst in de situatie belanden dat ze graag in de VS willen wonen en daartoe ook inderdaad de kans krijgen (...) lopen dan tegen de lamp, met alle problemen van dien.
Ze hoeven niet eens ginder te willen gaan wonen. Vul met een strafblad op je VWP maar 'neen' in, en steel dan in Amerika maar eens iets, of wordt daar maar eens betrapt met drugs op zak: ze checken je background, krijgen dan wel je strafblad te zien, en ipv 'enkel' maar voor dat ene misdrijf te zitten dat je daar op dat moment pleegde, krijg je dus ook nog heel de reutemeteut er bij wegens meineed... En dat tegen Amerika, een staat die zichzelf heel erg serieus neemt wat dat betreft.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
BuckeyeRed
Amerikakenner

Ook dat inderdaad, en zo zijn er nog veel meer situaties waarbij je door niet eerlijk te zijn in de problemen kan komen. Veroorzaak bijvoorbeeld een zwaar verkeersongeval (het woord ongeval zegt het al, kan zomaar geburen zonder dat je het kon voorkomen). Even afgeleid, even de huurauto niet onder controle en bwam, daar ligt de voetganger op de grond. Succes ermee dan!
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer