maartena schreef:Het "voor de heb" houden kan niet. Als je de aanvraag doet via een I-130 aanvraag (Het "immediate relatives" visum, wat je aanvraagt als je getrouwd bent), en deze wordt goedgekeurd via het Amerikaans consulaat, dan dien je binnen 6 maanden na stempeldatum te verhuizen naar de VS, en je te melden bij de immigratiediensten op het vliegveld van binnenkomst.
Eenmaal binnen, dan verlies je je Green Card als je meer dan 1 jaar buiten de VS verblijft, en het opnieuw verkrijgen van de Green Card gaat gepaard met minimaal dezelfde kosten die je al gemaakt hebt voor de I-130, plus eventuele vragen waarom je de eerste hebt laten verlopen en of je wel van plan bent in de VS te blijven en niet weer te vertrekken naar het buitenland. Ook moet je er rekening mee houden dat je een Amerikaans adres nodig hebt om de Green Card op te ontvangen. En tegenwoordig zit er een leesstrip op, en je schoonouders kunnen dat ding wel aangetekend versturen naar Nederland, maar dan gaat er bij binnenkomst heel snel een belletje rinkelen dat de kaart bij vertrek niet is gelezen.
Het ziet er niet naar uit dat de I-130 procedure echt drastisch zal worden aangepakt over de komende jaren, dus ik zou er pas aan beginnen als de plannen al in een vergevorderd stadium zijn, en je nog maar een half jaar nodig hebt om te verhuizen. De I-130 procedure duurt ongeveer 3 maanden, dus het valt makkelijk in te plannen.
Het "voor de heb" hebben van een Green Card is ook totaal overbodig in jouw situatie. De acceptatiekans voor jou is vrijwel 100% (of in ieder geval volledig gelijk aan de kansen die je nu hebt) en de procedure is vrij simpel. Wacht gewoon totdat je klaar bent voor emigratie, doe dan de procedure, en verhuis dan. Je loopt dan ook geen enkel risico met het verlopen van je Green Card.
Mocht je minder dan 2 jaar getrouwd zijn, dan zou ik er helemaal mee wachten, want als je meer dan 2 jaar getrouwd bent ten tijde van de aanvraag, dan krijg je meteen je 10-year permanent resident card in plaats van eerst een tijdelijke voor 2 jaar die je met een Adjustment of Status (en opnieuw $$$) moet omzetten naar een 10-year card.
Ik zie ook eigenlijk niet helemaal in waarom je em "voor de heb" zou willen hebben eigenlijk, het biedt voor jouw situatie totaal geen voordelen. Het kost alleen maar meer geld voor al dat op-en-neer gereis om je Green card te activeren, 4 of 5 weken later om em te ontvangen, en dan er weer voor zorgen dat je binnen een jaar weer terugkomt terwijl dat wel eens helemaal niet uit zou kunnen komen prive, etc, etc.....
Gewoon wachten tot je er klaar voor bent, DAN de aanvraag doen. Veel simpeler, goedkoper, en logischer.
Maarten, allereerst dank je voor je heldere, uitgebreide antwoord.
Gelukkig zijn we meer dan 2 jaar getrouwd, dus dat scheelt
Dat de acceptatiekans geen probleem oplevert waren we inderdaad ook achtergekomen - we hebben uitgebreid onderzoek ernaar gedaan vorig jaar - dus daar ben ik ook niet bang voor, gelukkig.
Aangezien we (minimaal) twee keer per jaar naar de VS vliegen, zou het "activeren" van de green card geen probleem zijn, en ook geen extra kosten met zich meebrengen - vliegen doen we toch wel.
Wat betreft het "voor de heb" - het idee erachter was eigenlijk dat we 'm
kunnen aanvragen, dus waarom zouden we 't niet doen? Scheelt naderhand, als we kansen hebben op een baan in de VS bijvoorbeeld, weer tijd: je hoeft dan niet nog eens een aantal maanden te wachten op je green card. In zoverre zou het dus toch wel toegevoegde waarde kunnen hebben...
buckeyered schreef:Het is heel gebruikelijk dat mensen terug gaan om bijvoorbeeld hun huis te verkopen enzo..... er wordt zelfs aangeraden dit niet te doen voor je je visum hebt en iedereen weet hoe lang het kan duren dat een huis verkocht is... dergelijke dingen worden meen ik wel acceptabele redenen gevonden.
...en als je huurt?
UsaDutch schreef:Ik neem aan dat je echtgenote een visum voor je aanvraagt op het consulaat in Amsterdam? oftwel DCF=direct consular filing, niet de officiele naam trouwens.
Als je daar interesse in hebt kun je er alles over nalezen op ons forum;
http://usadutch.com/forum waar een hoop verhalen staan van andere NL/US stellen die jullie al voor zijn gegaan. (Je moet je wel registreren om het te kunnen lezen)
En om terug te komen op je vraag vwb het adres, het consulaat accepteerd een tijdelijk adres, zolang je daar maar je post kunt ophalen.
Je hebt ook en sponsor nodig, heb je daar al aan gedacht?
Al deze vragen zijn al vaker beantwoord op ons forum.
Klopt ja, we zouden inderdaad via DCF het visum aanvragen.
Tijdens ons onderzoek vorig jaar hebben we al dankbaar gebruik gemaakt van het forum!

En ook van dit forum, overigens. Ongelofelijk hoeveel tips en info je er kunt vinden...
En yep, sponsoren zijn geen probleem - meer dan genoeg om uit te kiezen - maar het zouden mijn schoonouders worden. Ook zouden we in eerste instantie bij hen intrekken - vandaar ook de vraag m.b.t. het gebruik van hun adres: zodra we definitief overgaan, zou dat aanvankelijk ook daadwerkelijk ons adres worden.
Voor hoe lang is een tweede - 5 weken hou ik het wel met mijn schoonouders uit, maar hoe veel langer, da's de vraag!