Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
jaar studeren in Amerika
- Nati
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
jaar studeren in Amerika
Onze zoon van 17 denkt er al geruime tijd aan om een jaartje les te volgen in een high school na zijn studies hier in België. Heeft er iemand ervaring mee? Welke is een goeie organisatie, wat kan hij verwachten enzovoort.....
groetjes
groetjes
Ik heb zelf ook een jaar highschool gedaan in Amerika (2004-2005) en dat heb ik via de organisatie Travel Active gedaan. Het is een nederlandse organisatie, maar zit in Limburg. Een andere organisatie waar veel mensen mee gaan is EF. ZE hebben allebei een website en ik zou zeker even kijken welke organisatie je zoon (en jullie) het meest aanspreekt. Er zijn nog wel meer organisaties, maar hier weet ik het meest van en hier heb ik de meest positieve reacties over gehoord. 

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Let wel, ik dacht dat je bij sommige organisaties jonger dan 18 moet zijn om te mogen vertrekken.
Ik denk wel dat het een geweldig goede ervaring is om op te doen + een goede manier om de taal vlot machtig te worden, iets wat in het hoger onderwijs tegenwoordig toch belangrijk is, want als je verder gaat studeren ga je meer en meer Engelstalige literatuur moeten doornemen.
Verder kan het je ook een zicht geven op wie je bent + wat je verder wilt gaan doen.
Kijk eens bij het lijstje bloggers in Amerika, daar staan een aantal blogs van jongeren die momenteel een schooljaar in Amerika doen.
http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=5806
Oh ja, de Rotary doet blijkbaar ook mee aan dergelijke uitwisselingen, dus daar kan je ook eens informeren.
Ik denk wel dat het een geweldig goede ervaring is om op te doen + een goede manier om de taal vlot machtig te worden, iets wat in het hoger onderwijs tegenwoordig toch belangrijk is, want als je verder gaat studeren ga je meer en meer Engelstalige literatuur moeten doornemen.
Verder kan het je ook een zicht geven op wie je bent + wat je verder wilt gaan doen.
Kijk eens bij het lijstje bloggers in Amerika, daar staan een aantal blogs van jongeren die momenteel een schooljaar in Amerika doen.
http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=5806
Oh ja, de Rotary doet blijkbaar ook mee aan dergelijke uitwisselingen, dus daar kan je ook eens informeren.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Liever de vragen op het forum stellen, dan hebben andere mensen ook nog iets aan de antwoorden.
Misschien kun je in het kort iets vertellen over hoe dat jaar van je zoon verlopen is Corry?
Kwam hij in een gastgezin, hoe is hij daar opgevangen?
Hoe is de dagelijkse routine?
Zat hij in een grote plaats? Hoe was de begeleiding, wat waren de kosten.
Marjon
Misschien kun je in het kort iets vertellen over hoe dat jaar van je zoon verlopen is Corry?
Kwam hij in een gastgezin, hoe is hij daar opgevangen?
Hoe is de dagelijkse routine?
Zat hij in een grote plaats? Hoe was de begeleiding, wat waren de kosten.
Marjon
Is geen probleem hoor. Was alleen bang dat het misschien te lang zou worden. Wij hadden zelf een host familie(1 van mijn beste vriendinnen) maar we hebben alles toch via EF geregeld omdat het met het visum anders zo'n gedoe zou worden. Het makkelijke van EF is dat zij alle papierwerk voor hun rekening nemen. De school die Anne had uitgezocht heeft ze gewoon doorgegeven aan de EF agent in Madison en die heeft de tuition fees weer geregeld. Jeff was 17 toen hij wegging en in December van dat jaar is hij daar 18 geworden. Ik spreek nu over het jaar 2006-2007.Hij is in Madison Wisconsin geweest Het was een hele gewone school (met ook wel wat problemen met jongeren). Jeff heeft veel gesport en aan alle klassen meegedaan.Hij is helemaal niet zo'n sporter-een beetje tennis en omdat hij aan een oog bijna blind is door een ongeluk mag hij ook niet veel met balsporten. Hij heeft echter in de VS Basketbal, gedaan niet als speler maar als coach en ook nog football. Het betekende toch wel veel meesporten.
Hij merkt nu dat hij de opleiding Communications en Multimediadesign aan het doen is op de Hogeschool van Amsterdam hoeveel hij al geleerd heeft op de school in Amerika betreffende de daar gebruikte computerprogramma's. Het is bovendien heel goed voor hun zelfstandigheid. Omdat Jeff enig kind is, is dat ook al weer een voordeel. Anne en David hebben een (geadopteerde) zoon-ook enig kind-. Hij is wat jonger dan Jeff en heeft zich echt aan Jeff op kunnen trekken met z'n tweeen ben je toch sterker dan in je eentje en Jeff vond het heel leuk een klein "broertje" te hebben.
Al met al een buitengewone ervaring zowel voor hem als voor ons.
Wij vonden EF een goede organisatie die VEEL informatie geeft en ook via bijeenkomsten families de gelegenheid geeft vragen te stellen. Want vragen heb je. In het begin dacht ik -omdat ik in de VS heb gewoond- van "dat weet ik allemaal wel" maar gaandeweg heb je toch veel meer vragen, zoals verzekeringen, wat gebeurd er als het niet klikt met de "host" familie en wat dies meer zij.
Ik moet nog wel even zeggen dat als je zelf een "host" familie hebt EF wel gaat kijken of ze geschikt zijn.
De kosten zijn ongeveer 6.500 euro en je zult je kind ook nog maandelijks een bedrag(je) moeten sturen omdat ze nog wel wat moeten kunnen. De dagelijkse routine is eigenlijk zoals hier in een gezin met een schoolgaand kind of kinderen. Het bedrag van de studie mag je opgeven bij de belasting en als je zijn/haar geld gewoon op hun rekening (van het kind dus) stort onder vermelding van "onderhoud kind" (of woorden van die strekking) dan mag je dat weer opgeven bij de kinderbijslag. Is een beetje gecompliceerd maar je krijgt in ieder geval nog wel iets van al het geld terug. Begeleiding krijg je van de plaatselijke EF agent maar die zie je het meest als er problemen zijn en die heeft Jeff (gelukkig) niet gehad.
PHEW, is eigenlijk nog best een verhaal.
Dit is het zo'n beetje. Mochten er vragen zijn: "FEEL FREE TO ASK".
Hij merkt nu dat hij de opleiding Communications en Multimediadesign aan het doen is op de Hogeschool van Amsterdam hoeveel hij al geleerd heeft op de school in Amerika betreffende de daar gebruikte computerprogramma's. Het is bovendien heel goed voor hun zelfstandigheid. Omdat Jeff enig kind is, is dat ook al weer een voordeel. Anne en David hebben een (geadopteerde) zoon-ook enig kind-. Hij is wat jonger dan Jeff en heeft zich echt aan Jeff op kunnen trekken met z'n tweeen ben je toch sterker dan in je eentje en Jeff vond het heel leuk een klein "broertje" te hebben.
Al met al een buitengewone ervaring zowel voor hem als voor ons.
Wij vonden EF een goede organisatie die VEEL informatie geeft en ook via bijeenkomsten families de gelegenheid geeft vragen te stellen. Want vragen heb je. In het begin dacht ik -omdat ik in de VS heb gewoond- van "dat weet ik allemaal wel" maar gaandeweg heb je toch veel meer vragen, zoals verzekeringen, wat gebeurd er als het niet klikt met de "host" familie en wat dies meer zij.
Ik moet nog wel even zeggen dat als je zelf een "host" familie hebt EF wel gaat kijken of ze geschikt zijn.
De kosten zijn ongeveer 6.500 euro en je zult je kind ook nog maandelijks een bedrag(je) moeten sturen omdat ze nog wel wat moeten kunnen. De dagelijkse routine is eigenlijk zoals hier in een gezin met een schoolgaand kind of kinderen. Het bedrag van de studie mag je opgeven bij de belasting en als je zijn/haar geld gewoon op hun rekening (van het kind dus) stort onder vermelding van "onderhoud kind" (of woorden van die strekking) dan mag je dat weer opgeven bij de kinderbijslag. Is een beetje gecompliceerd maar je krijgt in ieder geval nog wel iets van al het geld terug. Begeleiding krijg je van de plaatselijke EF agent maar die zie je het meest als er problemen zijn en die heeft Jeff (gelukkig) niet gehad.
PHEW, is eigenlijk nog best een verhaal.

Dit is het zo'n beetje. Mochten er vragen zijn: "FEEL FREE TO ASK".
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hé, leuk, die ervaring.
Wat ik mij afvraag: hij heeft dus eerst in Nederland zijn school afgemaakt, heeft dan dat (extra) jaar in Amerika gedaan, en is dan terug in Nederland beginnen studeren. Zijn vroegere klasgenoten waren toen al een jaar bezig. Vond hij dat extra jaar in Amerika dus echt de moeite, een meerwaarde voor zijn toekomst, en zeker geen verloren jaar?
Zelf heb ik met de Belgische uitwisselingsorganisaties niet zo'n 'goede' ervaringen. Dat wil zeggen: ik contacteerde ze als mogelijke kandidaat hostgezin. Op de website kreeg ik de indruk dat er dan iemand persoonlijk contact met me ging opnemen, maar buiten een klein foldertje in de brievenbus (en eentje in m'n mailbox) heb ik er nooit meer iets van gehoord, niks geen opvolging, niks geen persoonlijk gesprekje of zo.
Wat ik mij afvraag: hij heeft dus eerst in Nederland zijn school afgemaakt, heeft dan dat (extra) jaar in Amerika gedaan, en is dan terug in Nederland beginnen studeren. Zijn vroegere klasgenoten waren toen al een jaar bezig. Vond hij dat extra jaar in Amerika dus echt de moeite, een meerwaarde voor zijn toekomst, en zeker geen verloren jaar?
Zelf heb ik met de Belgische uitwisselingsorganisaties niet zo'n 'goede' ervaringen. Dat wil zeggen: ik contacteerde ze als mogelijke kandidaat hostgezin. Op de website kreeg ik de indruk dat er dan iemand persoonlijk contact met me ging opnemen, maar buiten een klein foldertje in de brievenbus (en eentje in m'n mailbox) heb ik er nooit meer iets van gehoord, niks geen opvolging, niks geen persoonlijk gesprekje of zo.
Elke
We hebben sinds een dikke week een gastdochter hier bij ons wonen, via de organisatie ASSE. Daar hebben we voorheen goede ervaringen mee gehad. Ik vond ze deze keer nogal langzaam. In het voorjaar hadden we al aangegeven dat we een uitwisselingsstudente een thuis wilden geven, maar na 1 telefoontje hoorden we maandenlang niks. Toen we er nog eens achteraan gingen kwam het langzaam op gang. Nadeel vond ik dat we hierdoor maar 1 week lang contact hadden met onze gastdochter voordat ze kwam.
Nati, leuk dat je zoon dit wil doen. Het is een hele ervaring voor hem. Op onze school is het zo dat ze nog niet klaar mogen zijn met hun middelbare school in hun thuisland, anders kunnen ze hier niet naar de high school.
Nati, leuk dat je zoon dit wil doen. Het is een hele ervaring voor hem. Op onze school is het zo dat ze nog niet klaar mogen zijn met hun middelbare school in hun thuisland, anders kunnen ze hier niet naar de high school.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Nati
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Bedankt voor jullie leuke reacties en tips,
Onze zoon Levi is op 3 juli 17 geworden en is nu dus aan zijn laatste jaar middelbaar begonnen. Een paar jaar geleden had hij al eens gezegd dat hij dat wilde doen alvorens naar de hoge school te gaan. Onze voorwaarde was toen dat hij geen enkel jaar mocht overzitten. Tot onze grote verwondering heeft hij dat nog gedaan ook
. Vorig jaar had hij dan de kans om met een uitwisseling via het werk van mijn man 2 weken in een gastgezin te logeren. Onze Levi ging eerst naar hen en daarna kwam hij samen met hun zoon Thomas naar ons thuis. Dat was een echte meevaller zowel voor hen als voor ons . We zijn blijven contact houden met de Pfendt family uit Pennsylvania en daarmee kwam het plan om hen deze zomer te bezoeken op onze reis in Amerika. Dat hebben we dan ook gedaan en het klikte langs beide kanten. Door dat bezoek is hij nog meer overtuigd om zijn laatste jaar High school daar over te doen.
De 2 organisaties die jullie vermelden (Ef en ASSE) kende ik niet maar ga hen zeker opzoeken op het internet. En van AFS hebben ze me verteld van iemand die hun dochter in Ijsland zat dat je meerdere keuzelanden moet opgeven . Dus de kans bestaat dat je niet in Amerika zit en ik denk dat hij nergens anders naar toe wil.
Groetjes
Onze zoon Levi is op 3 juli 17 geworden en is nu dus aan zijn laatste jaar middelbaar begonnen. Een paar jaar geleden had hij al eens gezegd dat hij dat wilde doen alvorens naar de hoge school te gaan. Onze voorwaarde was toen dat hij geen enkel jaar mocht overzitten. Tot onze grote verwondering heeft hij dat nog gedaan ook

De 2 organisaties die jullie vermelden (Ef en ASSE) kende ik niet maar ga hen zeker opzoeken op het internet. En van AFS hebben ze me verteld van iemand die hun dochter in Ijsland zat dat je meerdere keuzelanden moet opgeven . Dus de kans bestaat dat je niet in Amerika zit en ik denk dat hij nergens anders naar toe wil.
Groetjes
Jeff heeft idd eerst zijn Havo hier afgemaakt en toen het jaar VS er direkt achter aan gedaan. Hij heeft inmiddels ook nog een jaar journalistiek in Utrecht erop zitten(helaas niet gehaald) en doet nu dus Communications en Multimediadesign op de Hogeschool van Amsterdam. Het "missen" van dat jaar maakt voor hem niets uit. Veel van zijn vroegere klasgenoten zijn ook inmiddels aan studie 2 begonnen dus gaan ze zo'n beetje gelijk op.
Als je bij EF Amerika opgeeft als studieland dan ga je ook. Het kan dan niet zo zijn dat je naar Australie of weet ik veel land gaat.
Als je bij EF Amerika opgeeft als studieland dan ga je ook. Het kan dan niet zo zijn dat je naar Australie of weet ik veel land gaat.
- DixieChick
- Amerika-expert
Mijn vader en ik zijn allebei met de AFS een jaar naar de VS geweest (hij in de jaren 60, ik in de jaren 90). Het is een hele goede organisatie, met ook een goede plaatselijke opvang. Bedenkt wel dat het met gastgezinnen nog wel eens mis kan lopen, en dan is het belangrijk dat er lokaal iemand aanwezig is als aanspreekpunt. De AFS organiseerde ook allerlei state weekends voor de uitwisselingsstudenten, en dat was ook altijd erg leuk. De EF studenten in onze staat hadden dat niet, en die kwamen dus met onze weekenden mee.
De rotary zou ik ook kunnen aanraden trouwens; dar verwissel je om de drie maanden van gezin, en dat kan ook erg leerzaam zijn.
De rotary zou ik ook kunnen aanraden trouwens; dar verwissel je om de drie maanden van gezin, en dat kan ook erg leerzaam zijn.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-ontdekker
Ik ben nu al bijna 4 weken in Amerika.
Ik heb eerst mijn VWO afgemaakt in Nederland en wilde een jaar naar het buitenland voor de ervaring, cultuur en taal. Ik heb nog even getwijfeld tussen Canada en de VS, maar uiteindelijk is het toch de VS geworden.
Tot nu toe bevalt het hier heel goed, erg leuk gastgezin.
Het gastgezin, de vlucht en de school waren goed geregeld door STS. Dit is niet zo'n heel grote organisatie, elk jaar gaan er ongeveer 40 tot 50 mensen een jaar naar het buitenland met deze organisatie, bijna 80 procent amerika geloof ik. We hebben een gesprek gehad bij mij thuis, om te zien of ik geschikt was voor het programma en om wat meer informatie te krijgen. En op mailtjes werd altijd heel snel gereageerd en ik kon altijd bellen met vragen. Persoonlijke betrokkenheid dus, wat voor mij een reden was om voor een in Nederland wat kleinschaliger organisatie te kiezen. (wereldwijd is STS echt vet groot) Maar ook visum was goed geregeld en toen ik hier een paar dagen was kwam de area representative even langs om te kijken of alles goed was en even kennis te maken.
Allemaal heel positief allemaal dus.
Als iemand nog vragen heeft: stel ze gerust, ik beantwoord ze graag!!
Om mijn belevenissen te volgen mijn site: http://tamarkinkel.waarbenjij.nu
Ik heb eerst mijn VWO afgemaakt in Nederland en wilde een jaar naar het buitenland voor de ervaring, cultuur en taal. Ik heb nog even getwijfeld tussen Canada en de VS, maar uiteindelijk is het toch de VS geworden.
Tot nu toe bevalt het hier heel goed, erg leuk gastgezin.
Het gastgezin, de vlucht en de school waren goed geregeld door STS. Dit is niet zo'n heel grote organisatie, elk jaar gaan er ongeveer 40 tot 50 mensen een jaar naar het buitenland met deze organisatie, bijna 80 procent amerika geloof ik. We hebben een gesprek gehad bij mij thuis, om te zien of ik geschikt was voor het programma en om wat meer informatie te krijgen. En op mailtjes werd altijd heel snel gereageerd en ik kon altijd bellen met vragen. Persoonlijke betrokkenheid dus, wat voor mij een reden was om voor een in Nederland wat kleinschaliger organisatie te kiezen. (wereldwijd is STS echt vet groot) Maar ook visum was goed geregeld en toen ik hier een paar dagen was kwam de area representative even langs om te kijken of alles goed was en even kennis te maken.
Allemaal heel positief allemaal dus.
Als iemand nog vragen heeft: stel ze gerust, ik beantwoord ze graag!!
Om mijn belevenissen te volgen mijn site: http://tamarkinkel.waarbenjij.nu
Op een doos van een klok made in Hongkong:
Guaranteed to work throughout its useful life.
Guaranteed to work throughout its useful life.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Aspect Foundation (http://www.aspectworld.com) is nog een organisatie met high school programma's voor een jaar. Wellicht interessant om hun aanbod ook mee te nemen in jullie keuze.
Facebook: https://www.facebook.com/groups/ustudyemail
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/marinameijer
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/marinameijer
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 5620 Weergaves
-