Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Eerste keer NYC??... Budget tips!!

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
mennoa
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Eerste keer NYC??... Budget tips!!

Bericht door mennoa »

Wij zijn net teruggekomen van een fantastische 11-daagse trip naar NYC... (9-19 september)

Ons plan was om enkele dagen tussendoor naar Washington DC te gaan maar we hebben hier vanaf gezien. Washington DC is toch weer 400 km verderop en kost voor een retourtje met de Amtrak +/- $ 75 USD.. valt dus mee maar wij hebben er vanaf gezien omdat we NYC er niet voor wilden inleveren.
NYC heeft zelf zo ontzettend veel te zien en we hebben in onze elf dagen dan ook vrijwel alles kunnen doen wat we wilden doen... hebben naast Manhattan ook 3 andere boroughs bezocht, nl. Brooklyn, Queens en Staten Island. The Bronx zijn we (helaas?) niet aan toegekomen.

Goedkoper overnachten:
Ik hoor veel mensen die bij overnachting standaard denken aan Manhattan omdat dat nou eenmaal het NYC is wat we overal van kennen. Overnachten in Manhattan is echter zeer kostbaar en ik zag al iemand anders in een andere draad die zei dat ze redelijk tevreden waren met de prijs van $ 149,- per nacht.

Wij hebben overnacht in een Super 8 Motel in New Jersey... South Hackensack om precies te zijn... dat kostte ons $ 80 USD,- per kamer per nacht... (gedeelt door twee in mijn geval is dat dus slechts $ 40,- USD per persoon per nacht) en dan hadden wij een ruime kamer met twee grote boxspring bedden, badkamer met ligbad, tv, koelkast en magnetron, 7/11 supermarktje (24 uur geopend) op loopafstand, ook Wendy's, McDonald's, Starbucks, Dairy Queen, Dunkin' Donuts, etc. Wij aten meestal in een restaurantje in Downtown Manhattan.

Als je aleens in het westen van Amerika bent geweest ben je hoogst waarschijnlijk gewend om een auto te huren maar voor NYC kan ik dat alleen maar sterk afraden... de stad is zeer druk en chaotisch wat betreft het autoverkeer en is allesbehalve prettig om in rond te rijden. Daarbij komt dat parkeerkosten (ALS je al een plaats gevonden hebt) belachelijk duur zijn (starttarief van $ 18 USD,- voor het eerste uur is geen uitzondering).

Tipje: De verbindingen van het openbaar vervoer zijn prima geregeld, het gaat heel frequent, is erg goedkoop en is altijd met airco uitgerust. Vervoer vanaf (in ons geval) South Hackensack (tegen het dorpje Little Ferry aan gelegen) naar Manhattan (waar het allemaal gebeurt:-)) is ook prima... gemiddeld half uurtje onderweg (zondagmiddag in 20 minuten, in de spits door de week maximaal (bij uitzondering) 45-60 min.) , de bus (in ons geval lijn 161 van New Jersey Transit) bracht ons er voor $ 3,40 USD, retourtje $ 6,80 USD.
Alle bussen in de regio (sowieso die vanuit New Jersey) komen uit bij de PABT (Port Authority Bus Terminal) waarvandaan je dus alle kanten uit kunt, zowel lopend als met de gewenste metrolijnen. De terminal bevindt zich namelijk in het middenwestelijk deel van Manhattan, loopafstand van o.a. Times Square, Broadway, 42nd Street, etc.
Metrolijnen zijn er erg veel en ze brengen je overal waar je moet zijn... metro's rijden zeer frequent en zijn ook goedkoop...

TIP:
Koop niet voor elke metrorit die je plant een aparte ticket maar koop gelijk een MetroCard voor 7 dagen (of langer). Een 7-dagen MetroCard (van MTA - NYC Subway) kost slechts $ 24,- USD en daarmee kun je 7 dagen lang onbeperkt door alle 5 boroughs van NYC rijden (dus zowel Manhattan als Brooklyn, Queens, The Bronx en Staten Island (de Staten Island Ferry is gratis en het aparte metrosysteem daar is ook inbegrepen in de MetroCard)). Zo'n kaartje kun je bij vrijwel ieder metrostation wel kopen en kun je zowel cash (papiergeld en muntgeld) als met creditcard betalen. Vervolgens loop je een willekeurig metrostation in en 'swipe' je de kaart door een magneetgleuf en kun je het hekje door... easy as that... oja, de local bus kun je er ook mee rijden.
Met de taxi's (yellowcabs) hebben wij geen ervaring maar is uiteraard vele malen duurder dan een MetroCard, echter ook goedkoper dan de taxi in Nederland...

Wat betreft vervoer bespaar je dus erg veel kosten voor autohuur, benzine en explosieve parkeerkosten (tel uit je winst) en wat betreft overnachtingen kun je dus ontstellend veel winst boeken door gewoon een eindje in New Jersey een motelkamer te boeken... ons erg goed bevallen en het is echt veel dichterbij dan je denkt... je kijkt dan uit op een wat saaie parkeerplaats misschien i.p.v. op hoge torens en Manhattan maar die rust is ons juist erg goed bevallen, zeker als je de hele dag al in de hectiek van Manhattan opgaat is het lekker om een kamer te hebben in een wat rustiger dorpje, een eindje aan de overkant van de Hudson...

Nog een willekeurig tipje:
Mocht je het Empire State Building (het huidige hoogste punt van NYC) willen bezoeken dan raad ik je zeer aan om van tevoren alvast een ticket online te bestellen en zelf uit te printen dit scheelt ter plaatse buiten twee kortere wachtrijen om een aanzienlijke wachtrij bij de security/tassenchecks, poortjes, etc. die ze daar hebben... wij konden een hele zaal van wachtenden overslaan omdat we al een ticket hadden... tel uit je tijdswinst:-)
Wat betreft fotografie kan ik je aanraden om een beetje tegen zonsondergang te gaan (hou rekening met de wachttijden; dat de zon niet al onder is als je uiteindelijk boven bent:-)). Je mag in het gehele Empire State Building GEEN statief meenemen.

Hier kun je je ticket bestellen:
http://www.esbnyc.com

De foto's van mijn trip naar de Big Apple kun je bewonderen op mijn site, via http://www.mennoalberts.nl en dan bij 'travel' de optie 'traveling' aanklikken en dan spreekt het verder voor zich...

Let me know what you think...

Groetjes en erg veel plezier in de prachtige stad die NYC is!!

-Menno (Amsterdam)
2000: 3 wkn: BC,WA
2002: 3 wkn: NV,AZ,CA,OR,WA,BC
2004: 3 wkn: NV,CA,AZ,UT,ID,WY,MT,AB,BC
2007: 11 dgn NYC (NY,NJ)
2008: Vancouver Island - BC,AB,WA
2010: 3 wkn: SD,WY,MT,AB,BC,WA

Foto's op http://www.mennoalberts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mooie tocht. Heb een aantal jaren gependeld vanuit Teaneck, net een dorpje dichter bij Manhattan. Met de 169 die 's ochtends via een eigen baan naar Manhattan door de tunnel reed.

Inderdaad prima verbinding en je hebt een prachtig uitzicht op Manhattan als de bus de bocht maakt de tunnel in.

Je hebt twee dingen goed gecombineerd: Manhattan, een heel apart deeltje van de VS en South Hackensack, dat meer lijkt op de rest van de VS.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
gahoogenboog
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door gahoogenboog »

Waanzinnig mooie foto's. Geeft heel goed het gevoel van New York weer.
Ik weet nu weer waarom ik er weer heen wil!
Greet
els70
Amerikafan
Contacteer:

Re: ** eerste keer NYC??... budgettips!!

Bericht door els70 »

mennoa schreef:Wij zijn net teruggekomen van een fantastische 11-daagse trip naar NYC... (9-19 september)

Ons plan was om enkele dagen tussendoor naar Washington DC te gaan maar we hebben hier vanaf gezien. Washington DC is toch weer 400 km verderop en kost voor een retourtje met de Amtrak +/- $ 75 USD.. valt dus mee maar wij hebben er vanaf gezien omdat we NYC er niet voor wilden inleveren.
)
Ow 75 usd,dat is ind niet veel. Ik had op de site van amtrak gezien en ik kwam uit op 67 usd enkel. Het vliegtuig leek me goedkoper,en heb dus daarvoor gekozen. Ik betaal daarvoor 101 euro heen en terug. Om 6 u s morgens vertrekken op JFK en het laatste vliegtuig terug, rond 23u.Dus tijd genoeg om Washington te verkennen.
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Geweldige foto's!!!!

:doublethumb:
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

Super foto's!!!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Menno, handig verslag en leuke foto's!
Misschien dat je dat hotel tussen de hotelbesprekingen op de website zou willen zetten? Zie http://www.allesamerika.nl/reviews/
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petr@B
Amerikafan

Bericht door Petr@B »

Menno, erg mooie foto's hoor! Ik heb er nu al zin (nog drie weekjes wachten).
Ik was degene die had geschreven dat 149.00 USD redelijk was voor NY. Let wel, ik vind het nog een hoop geld, maar het was het bedrag wat we ongeveer in gedachten hadden voor het hotel. Ook wij hebben gekeken naar hotels buiten Manhattan, maar de voorkeur ging uit naar een hotel in Manhattan, omdat we er maar een paar dagen zijn en onze tijd optimaal willen benutten. Tot slot vliegen we gratis (gewonnen tickets KLM) dus zitten we voor weinig geld in NY, nu we alleen het hotel hoeven te betalen.
Maar een hotel buiten Manhattan is een goede optie!
september 2005: California & Nevada (met camper)
mei 2007: Florida
oktober 2007: New York
julie/augustus 2012: California, Arizona, Utah en Nevada

http://letsgousa.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://letsgoflorida.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
mennoa
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mennoa »

hoi Petr@B,

Je hebt gelijk hoor als ik het zo hoor, zeker met gewonnen tickets en een bezoek van 5 dagen zou ik me er ook niet al te druk over maken en een B&B in Greenwich Village lijkt me alles behalve een probleem, het is een van de meest sfeervolle buurten van NYC/Manhattan met een behoorlijk Europees gevoel erin qua sfeer! De West Village (zit eraan vast; allemaal prima loopafstand) is de plek waar onze verre voorouders ooit Manhattan begonnen te bewonen als ik het goed heb... daar is tevens ook het huis wat voor het buitenshot van F*R*I*E*N*D*S werd gebruikt (als je dat al interessant vindt; de foto daarvan staat in m'n gallery:-))

Heel veel plezier en geniet van jullie trip!!

Groetjes,
Menno

Foto's op http://www.mennoalberts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Petr@B
Amerikafan

Bericht door Petr@B »

Menno, bedankt! Daar ga ik zeker een kijkje nemen!
Trouwens, met wat voor een toestel maak jij die schitterende foto's??

Petr@B
Amerikafan

Bericht door Petr@B »

Sorry, ik zie het antwoord al staan onder de foto's!!

mennoa
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mennoa »

Die foto's zijn gemaakt met een Nikon D70s (digitale spiegelreflex) en veelal met de standaard kitlens 18-70mm (ook van Nikon). Niet eens een heel professionele camera (resultaten overigens prima) maar, ik zeg het er toch bij, ik heb al vele jaren ervaring in fotografie en doe het ook voor m'n werk, daarnaast doe ik ook aan nabewerking van de foto's = ook weer een vak apart maar doe ik wel minimaal, ik moet mezelf niet voor de gek houden natuurlijk...;-) Maar voornamelijk een bepaald gevoel voor compositie/vlakverdeling, licht, etc. is essentieel voor een goeie foto!

Groetjes,
M.

Sytske
Amerika-ontdekker

Bericht door Sytske »

Hee Menno, gave foto´s inderdaad. Ik ben ook aan het proberen mijn foto´s van wat te perfectioneren.
Je hebt alle highlights gezien, zo te zien. Incl. het San Gennaro festival in Little Italy. Ik was er ook een paar weken geleden tijdens dat feest, wat een ellende hè, pfff... allemaal mensen op zoek naar voedsel en consumeren en, o ja, ergens was ook nog die heilige in een hoekje verstopt, met... jawel, alle nodige kitschverkoopwaar. Zucht...
Over budget gesproken: er zijn ook -tig dingen die je gratis kunt doen in New York, zoals kajakken op de Hudson natuurlijk, of rolschaatsen lenen in Central Park, noem maar op. Volgens mij is er een website, iets van NYforfree.com, zoiets. O ja, en dan natuurlijk de musea waar je vaak gratis of voor weinig geld naar binnen kan.
Sytske

Zit t/m september 2008 in NYC!!
Afbeelding
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

prachtige foto's. Ik heb ook gekeken voor een motel 8 buiten Manhattan, scheelt in de zomer gauw 100 dollar per nacht. Alleen moet je wel sávonds terug met de metro en bus, op de foto's zagen de stations er erg stil uit. Hoe zit dat met de veiligheid daar?? :roll:
mennoa
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mennoa »

Hoi Sytske, hoi Ina,

Bedankt beide voor de complimentjes en tips, etc.!

Ina, w.b. veiligheid hoef je je, sowiezo in Manhattan, niet druk te maken. Dat station wat ik gefotografeerd had was de eerste halte in Brooklyn, aan de andere kant van de rivier om de Brooklyn view op Manhattan vast te leggen. Die foto's waren rond middernacht verwacht ik en was inderdaad vrij rustig. Maar was wel een agent (die sprak me namelijk aan op het fotograferen; met flits is niet toegestaan, helemaal niet als er nog een metro staat; gelukkig gebruikte ik sowiezo geen flits maar had anders een bon kunnen opleveren).
Verder is het in de stations in Manhattan vrijwel altijd druk, dag en nacht en hebben wij ons nergens onveilig gevoeld. Wij zijn twee lange kerels (broers) en dat scheelt ook wel wat denk ik maar evengoed is er over het algemeen erg veel toezicht overal. Op straat sowiezo maar in de stations is het over het algemeen ook prima geregeld.
Je moet jezelf op je gemak voelen en anderen dat ook laten doen voor zichzelf, d.w.z. kijk mensen niet aan op een nieuwsgierige manier (staren vinden we ook hier niet leuk natuurlijk:-)) en probeer enigszins nonchalant en als een ervaren 'local' over te komen (niet te schichtig en nieuwsgierig zeg maar), dan heb je al gauw minder last van zakkenrollers of andere probleemzoekers, etc. (waar wij overigens in het geheel geen last van hebben gehad).

Gr,
Menno

Sytske
Amerika-ontdekker

Bericht door Sytske »

Hallo Ina,

Ik ben intern in New York en weet je waar ik nou bang voor was toen ik wist dat ik hier een jaar zou blijven? Dat ik me niet veilig zou voelen. Raar, maar waar. En nog gekker: ik woon hier nu 2 maanden en voel me vaak veiliger dan in de Nederlandse steden. Dat komt door, inderdaad zoals Menno zegt, de hoeveelheid mensen op straat, blijvend. Sommige lijnen zijn prettiger ´s nachts, zoals de 1 en anders kun je zo een taxi nemen (en dat kan natuurlijk altijd naar een hotel).
Verder, want daar gaat dit topic en volgens mij eigenlijk ook jouw bericht over: Goedkopere hotels zijn er wel te vinden in Manhattan hoor, je moet alleen even goed zoeken. Ik weet het zo niet uit mijn hoofd (ik woon hier op kamers, niet in een hotel), maar ik weet wel dat er zeker 2 goedkope hotels in Upper West Site zijn. Eén zit volgens mij op West 86th street (of 87, 88 of 89th). Ook is New Jersey een alternatief, of aan de Manhattankant van Brooklyn (Brooklyn Heights, zoiets).

Succes en plezier!

Sytske
Sytske

Zit t/m september 2008 in NYC!!
Afbeelding
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Wij wlden al heel lang een keer naar Amerika, maar de criminaliteit hield mij altijd tegen. We zijn nu twee keer naar het westen en midwesten van Amerika geweest en inderdaad ik heb me geen moment onveilig gevoeld, niet in L.A., sávonds in San Francisco gewoon lopend door de stad naar het hotel. Las Vegas, Denver, Salt Lake.
Ik vertelde dat aan Nederlanders en die vertelde mij dat de mentaliteit in het oosten toch heel anders is, maar nu ik deze topic gelezen heb ga ik met een gerust hart die kant op, de reacties zijn hetzelfde gevoel als ik in het westen had.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wij zitten nu drie dagen in New York en echt, ik voel me super veilig, geen enkel probleem!
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Hoi Menno,
Wat een prachtige foto's maak jij, ik heb zelfs Berlijn, mooie stad, zitten kijken. Ik vraag me af hoe jij zulke mooie avondfoto's kan maken, volgens mijn dochter heb je een statief nodig, wij krijgen een wazig beeld, :roll: en is ons toestel niet goed genoeg?
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

Ik sprak een jaar geleden een agent in NYC, hij vertelde mij dat er 6000 agenten alleen al in Manhatten zijn!! Hijzelf had die avond dienst en liep enkel op de 42e straat tussen 7th en 9th avenue samen met een collega!!!

Om toch bij de insteek van het topic te blijven. Er is een goedkopere manier om van NYC naar Washington D.C. te reizen. Per bus namelijk. Tot mijn grote spijt weet ik helaas niet welke bus het is :S. De bus vertrekt in ieder geval vanaf het Port Autority Bus Terminal.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer