Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verhuizen naar amerika: Wat is de beste manier?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Stefan
Amerika-newbie

Verhuizen naar amerika: Wat is de beste manier?

Bericht door Stefan »

Ik zou graag naar amerika verhuizen, maar weet niet goed hoe je aan de nodige visa's moeten geraken :( . Weet misschien iemand hoe ik aan de nodig visa's kom zonder veel tijd te verliezen.
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Aangezien ik deze vraag vaker tegenkom, zal ik nu eens en voor altijd afrekenen met de mythe dat verhuizen naar de VS iets is wat je "zomaar" doet. Dit is dus voor iedereen bedoeld die denkt dat verhuizen naar Amerika net zoiets is als verhuizen naar het volgende dorp.

Mensen, verhuizen naar de VS is niet iets wat je van vandaag op morgen kan regelen!

Er worden in de regel maar een paar categorieën immigranten in de VS toegelaten: mensen die directe familie in de VS hebben (broer/zus/ouders/kinderen), mensen die voor hun werk worden uitgestuurd (expats; meestal op tijdelijke basis) en mensen die trouwen met een Amerikaan(se). Daarnaast is er nog een kleine groep beroepen die graag gewild zijn en kun je, als je een heel hoogbegaafde wetenschapper bent die uitzonderlijke kennis heeft, op basis van een speciaal visum naar de VS gehaald worden. Oh ja, en als je miljonair bent kun je jezelf in de VS "inkopen".

De meeste kans om althans op langere termijn naar de VS te kunnen, is dus via je werkgever. Mocht je naar Amerika willen voor een langere periode, dan moet je dus je carriere in die richting leiden.

Nogmaals: verhuizen naar de Verenigde Staten is niet een simpel proces dat met een paar weken geregeld is. Denk aan meerdere jaren voordat je daadwerkelijk kunt gaan (sinds 11 september 2001 zijn de immigratieregels overigens nog een paar keer aangescherpt, waardoor het nu nog moeilijker is). Als er hier iemand is die het gelukt is om sneller daar te geraken in de laatste drie jaar, hoor ik dat graag.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Stefan
Amerika-newbie

Bericht door Stefan »

Maar ik zou graag bij de US AF gaan werken, maar deze laat je niet binnen als geen 'green card' hebt en een "green card' kun je alleen maar bemachtigen als je werk hebt of je een winnaar bent van de lotterij. Dus dit is eigenlijk een cirkel zonder einde. Er moet toch een manier zijn om naar Amerika te verhuizen zonder dat je in die cirkel terecht komt.

PS: weet je misschien welke deze zeldzame beroepen zijn?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik snap je frustratie, Stefan. Ik heb geluk gehad, omdat ik in het begin op een werkvisum via mijn vaders werk bij de Wereldbank kon werken en zo mijn groene kaart kon aanvragen (gedurende de aanvraag mag je in de VS blijven in dat geval).

Het is moeilijk te zeggen, welke die banen waarover Dennis schrijft, zijn. Het hangt ontzettend van vraag en aanbod af. Ik zou zeggen, maar dat is slechts kijkend naar de tekorten, dat banen in het onderwijs en in de verpleging meer kans tot slagen zouden hebben.

Heb je weleens aan multi nationale bedrijven, zoals de Wereldbank of UN gedacht? Of de Nederlandse banken ING en ABN/Amro? Het zal, zoals Dennis schrijft, niet een twee drie lukken, maar onmogelijk is het ook niet. Waar een wil is, is een weg.

Succes!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Stefan
Amerika-newbie

Bericht door Stefan »

Dank je Petra voor de hoopgevende boodschap :D :D

Maar als ik zo'n bedrijf vindt dat mij in amerika laat werken krijg ik dan direct mijn green card? En als ik dan ontslagen wordt of ontslag neem, heb ik dan de green card nog?

Ik heb een diploma elektriciteit/elektronica en een diploma meet&regeltechniek.
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Hoi Stefan,

Bovenstaande bericht van mij kwam misschien wat hard over op een vriendelijke vraag en dat was natuurlijk niet de bedoeling. Hij was ook niet tegen jou persoonlijk gericht, overigens. Ik krijg zeer regelmatig e-mails van mensen die zich niet afvragen of verhuizen naar de VS moeilijk of makkelijk is, maar die meteen vragen: "Hoe regel ik dat? Ik wil liefst zo snel mogelijk op het vliegtuig stappen." Alsof er een magische formule is voor zoiets...

Wat betreft je vraag, ik heb op dit forum een verpleger gezien die meldde dat zijn beroep in de veelgezochte categorie zit, en ik meen dat dit met meer medische beroepen het geval is.

Als je naar de VS gaat voor een bedrijf, zul je niet meteen een greencard krijgen. Een greencard is een permanente verblijfsvergunning en van uitgezonden werknemers ("expats") is de verwachting dat ze slechts tijdelijk in de VS zullen verblijven. Je zult dus een tijdelijk visum krijgen, bijvoorbeeld voor een jaar.

Dat neemt niet weg dat als het je lukt om je werkgever ervan te overtuigen dat je minstens vijf jaar in de VS wilt blijven werken, je na afloop van die periode wel in aanmerking kunt komen voor een greencard... in principe mag iedereen die minstens vijf jaar legaal in de VS verblijft, zo'n aanvraag doen. Dit is echter best lastig te bewerkstelligen, omdat je werkgever meerdere malen je visum zal moeten verlengen én omdat je gedurende die vijf jaar niet te lang uit de VS mag wegblijven.

Een techniekdiploma zoals jij dat hebt is overigens zeker geen nadeel - vaak ontbeert een bedrijf de nodige speciale technische kennis voor specifieke opdrachten. Als jouw kennis dus vrij uniek is, waardoor je bij een internationaal bedrijf als één van de weinigen in aanmerking zou komen voor uitzending naar het buitenland, maak je een goede kans.

Je zou dus bijvoorbeeld een zoektocht kunnen beginnen naar bedrijven die én (redelijk voornaam) in de VS vertegenwoordigd zijn én die iets met jouw vakgebied te maken hebben. Misschien niet makkelijk in de huidige economische situatie om je op zoiets specifieks te concentreren, maar als je écht wilt, kun je alles bereiken! :D
Dennis

Stefan
Amerika-newbie

Bericht door Stefan »

Maar als ik nu bv. een jaar in amerika mag werken. Kan ik ondertussen dan geen aanvraag tot vaste verblijfsvergunning doen. Of moet ik echt eerst 5 jaar afwachten en dan mijn aanvraag doen?

Misschien nog een vraagje;

Die Diversity Visa lottery heb je daar eigenlijk wel een goede kans bij om geselecteerd te worden, mocht je eens geen werkgever vinden die je (voor 5 jaar) naar amerika stuur.

Ik ben alvast opzoek naar amerikaanse bedrijven met een technische achtergrond. :wink:
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Ik geloof, dat je na 4 1/2 jaar je aanvraag tot greencard mag indienen. Maar zeker niet eerder, want officieel ben je immers alleen tijdelijk in de VS omdat je baan dat vereist. Als je eerder een aanvraag doet, denkt de Amerikaanse overheid dat je permanent in de VS wil blijven en dat zullen ze je niet in dank afnemen. Het is immers niet de bedoeling dat iemand die op een tijdelijk visum naar de VS komt, uiteindelijk permanente bewoner wordt.

De Diversity Lottery vereist zeer zeker een meerjarenplan, kan ik je meedelen. Er doen jaarlijks meer dan 10 miljoen mensen aan mee, terwijl er slechts 50.000 visa beschikbaar zijn. De kans dat je wordt uitverkozen is dus erg klein. Ik zou daar mijn hoop niet op leggen als ik jou was... ik heb verhalen gehoord van mensen die al 12 (!) jaar meedoen zonder resultaat.
Dennis

Yankii81
Amerika-ontdekker

Wel

Bericht door Yankii81 »

Oeps! Ik was vergeten de forumregels na te lezen!
Stefan
Amerika-newbie

Bericht door Stefan »

Het is wel de bedoening dat ik een aan green card kom anders kan ik niet bij de USAF gaan werken. :? Als je als illegaal in het land binnen geraakt kan iedereen. Aan de nodige vergunningen geraken om te werken is wat anders dan gewoon in het land wonen. En het is nu niet mijn droom om daar een winkeltje open te doen dat kan ik hier ook al.
Yankii81
Amerika-ontdekker

USAF?

Bericht door Yankii81 »

Wanneer je in dienst treedt van een krijgsmacht in den vreemde verlies je volgens mij je Nederlandse staatsburgerschap en indien wij ooit in oorlog komen met de VS (bijvoorbeeld als we Amerikaanse verdachten van oorlogsmisdaden a la My Lai vasthouden in Den Haag) van word je voor landverraad veroordeeld.

Mischien is het off-topic maar: waarom wil je in vredesnaam bij de USAF werken? Heb je de activiteiten van de USAF van 1945 tot nu onder de loep genomen? Wellicht brengt het je op andere gedachten. Wanneer je je aan de USAF bindt, bind je je aan de politiek van de VS, WIE er ook regeert. Dit betekent dat wanneer een Bush of Reagan een aanvalsoorlog jegens Cuba of Syrie onderneemt, en van een dergelijke aanval komt het de komende 5 jaar vast nog wel, dat je dan ongeacht je politieke voorkeur moet schikken naar dat beleid en zo deel gaat uitmaken van een militaire campagne die je zelf moreel niet goed vindt. Zoals je weet zijn militaire campagnes altijd bloederig en sterven er dan ook door jou mensen waarvan je eigenlijk wellicht vindt dat ze niet hadden hoeven, of moeten sterven. Jezelf onderwerpen aan een vreemde mogendheid en diens regering dienen lijkt me tricky.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dennis schreef:Ik geloof, dat je na 4 1/2 jaar je aanvraag tot greencard mag indienen. .
Een uitzondering hierop is als je via een werkvergunning binnen bent gekomen, werkend voor een Amerikaans bedrijf. Zoals in mijn geval. Ik begon te werken op mijn 22e en moest voor mijn 25e een aanvraag doen voor de groene kaart.

Nogmaals, de groene kaart op die manier aanvragen is een frustrerend en langdurig proces wat je compleet in de greep van het aanvragende bedrijf houdt. Voor mij betekende dat, dat ik 12+ uur per dag moest werken, ook vaak op het weekend en dat mijn (toch al schamele 10 daagjes per jaar) vakantie vaak op het laatste moment werd ingetrokken. Ja, ik werkte voor een zogenaamde "sweatshop". Niet representatief voor de Amerikaanse bedrijven, overigens, maar het kan wel gebeuren, zeker bij een kleiner bedrijf.

Uiteindelijk heb ik 6 jaar gewacht en nog was de groene kaart niet in zicht. Ik was toen al getrouwd en had een kind dus heb maar besloten om toch via mijn huwelijk aan te vragen, want ik kon die uren niet langer volmaken als moeder. Dat duurde nog een jaar, maar ging relatief vrij snel.

Nu ben ik Amerikaans staatsburger sinds 1999, want mijn vader (die voor de Wereldbank werkt) had nog geen groene kaart en wilde gesponsord worden. Gelukkig heb ik nu niets meer met de INS te maken, want dat is geen prettig bedrijf!

Ik ben wel, net als Yankii benieuwd, waarom je voor de USAF wilt werken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
muffles
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door muffles »

Ik wil ook naar Amerika verhuizen en ik ga het een en ander regelen bij http://www.visaversa.nl. Volgens hun zijn de twee beste mogelijkheden via een werkgever die je wilt sponsoren en trouwen. Via een werkgever kunnen ze je 18 maanden daar houden, maar je hebt dezelfde rechten en plachten als elke andere amerikaan, dus je kunt zo op straat staan. Het kost het bedrijf geloof ik 800 euro en jou ook zo iets via dat bedrijf, maar het veranderd per persoon en situatie. Trouwen gaat makkelijker :)
Tenminste dat hoop ik, want dat wil ik gaan doen.

Weet iemand hoe het dan met een werkvergunning zit ? Ik neem aan dat je die er niet automatisch bijkrijgt ?
Stefan
Amerika-newbie

Waarom USAF??

Bericht door Stefan »

Waarom dat ik zo graag bij de USAF wilt:

In België bestaat de mogelijkheid niet om als Aerial gunner of Flight Engineer - Heli te werken in de Belgische luchtmacht.

Het is mijn droom om ooit lid te zijn van een heli-bemanning in die positie.

En mensen ik ga mijn droom niet opgeven omdat het Belgische leger deze functies niet hebben.
Yankii81
Amerika-ontdekker

Wel

Bericht door Yankii81 »

Ik begrijp dat je in het leger wilt, en dan nog die functie. Maar je bind je dan ook aan de politiek van dat land. Doet dat je niks? Heb je je in Amerika's beleid verdiept?
Stefan
Amerika-newbie

Bericht door Stefan »

Ja, maar ik ben het ook niet eens met alles wat de Amerikanen doen.

Maar hetzelfde geldt voor de politiek van België, hier ben ik het ook niet eens met alles wat de (Belgen) Belgisch regering doet.

Maar als ik naar Amerika ga, moet ik inderdaad mij neerleggen bij de Amerikaanse politiek en op sommige punten ben ik sterk tegen deze politiek.

Maar in het leven moet je het goede met het slechte nemen, dus ik denk dat mijn beslissing wel de goede is.
Stefan
Amerika-newbie

Bericht door Stefan »

Heeft er misshien nog iemand een paar goede ideetjes over hoe je aan de juiste visa's komt?

Alle nieuwtjes zijn welkom :D :D
nojz
Amerika-ontdekker

Bericht door nojz »

Let op: De jaren die je op een J-visum (een uitwisselingsvisum, veel gebruikt door studenten) in de VS verblijft, tellen niet mee naar een Green card!!!
Sigmund_Freud
Amerika-newbie
Contacteer:

Bericht door Sigmund_Freud »

Een goede vriend van mij is onlangs vertrokken naar Washington om daar te gaan werken en deels te studeren. Hij gaat werken bij een groot autobedrijf of iets dergelijk met om de 6 a 7 weken 2 studie weken met allerlei mensen die hetzefde doen als hem daar maar dan Amerikaan zijn. wat ik er van begrepen heb was het een soort van prive school. Hij blijft daar zeker 14 maanden en zo ver ik weet heeft hij ook een GreenCard.

Dus het kan wel... maar dan met hulp van zijn school. Hij studeerde autotechniek IVA in driebergen.

Groeten,
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
PBBI
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door PBBI »

Ik wil nog even reageren op de opmerking van Dennis over het feit dat je miljonair moet zijn om je 'in te kopen' in de VS. Je kunt met $ 100,000 tot $ 150,000 een bedrijf(je) kopen en je d.m.v. een E2 visum in de VS vestigen. Met wat overwaarde in je huis kom je dus al een heel eind. Nadeel is dat je wel ervaring moet hebben als ondernemer, anders red je het niet.
Hans
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer