Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe ziet een Amerikaan fietsers in Amsterdam?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

kastelke schreef:(en ja, ik ben ook altijd onder de indruk van fietsers in jullie grote steden, of van de fietspaden -nou ja: fietslanen- die jullie haast overal hebben)
Andersom verbaas ik me er over dat ze in Belgïe over de vluchtstrook van soms zeer drukke snelwegen fietsen, b.v. de Expresweg van Antwerpen richting Gent/Brugge.
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Er valt me iets op aan de foto's waar hij zelf geen erg in gehad heeft.

Hij vertelt zelf dat hij dezelfde foto van een blonde vrouw in een zalmroze bloemetjesjurk met een blond jongetje in een bak voorop (op de bak staat bakfiets.nl) tweemaal gebruikt.
Op deze foto rijdt ze van links naar rechts over de foto.
Ze staat echter nogmaals op een foto, nu rijdt ze iets verder van de camera vandaan, van rechts naar links over de foto. Een paar foto's vóór Brian's "duplicaat".
Hij heeft er denk ik zelf geen erg in gehad dat het dezelfde vrouw is :lol:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Wat koel dat ze die bike transit bussen nu ook in Ohio hebben! In Austin hadden ze die dingen ook al tijdens mijn studenten tijd..ideaal. Je gaat met de bus en parkeert je fiets gewoon voorop. De eerste keer dat ik dat zag kek ik echt mijn ogen uit.

Bij ons kan je eigenlijk niet fietsen. Wij doen het wel zo nu en dan, 's avonds even een rondje fietsen, maar we worden dan wel altijd enorm nagestaart. Als ik trouwens weer in Nederland ben, dan merk ik dat ik het echte Nederlandse fietsen (zo'n hoge fiets, veel verkeer, tassen op de fiets) wel een beetje verleerd ben. De eerste paar dagen voel ik me net een buitenlander zoals ik op die fiets aan het waggelen ben dan:)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Die pagina met die fietsen heb ik ook ergens al eerder gezien. Ik vindt het wel leuk. Wat voor Nederlanders heel gewoon is wordt door anderen anders gezien.
Wij waren onlangs in Cleveland en zagen de Bike on Transit bussen voor het eerst. Alle stadsbussen zijn uitgerust met een uitklapbaar fietsenrek aan de voorkant, geschikt voor twee fietsen. Gratis. Daar kan fietsland Nederland nog wat van leren!
Die fietsrekken op de bus hebben ze hier ook. Nadeel is dat er maar 2 fietsen op kunnen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Bij ons heb je die fietsrekken ook op de bus.
In ned zou dat niet kunnen. ten eerste moet je dat een rek van 10 meter hebben. ten tweede wordt je fiets dan gejat als de bus voor het stoplicht staat. Op slot of niet :roll:
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

ned in MO schreef: ten tweede wordt je fiets dan gejat als de bus voor het stoplicht staat. Op slot of niet :roll:
:hilarious:
butterfly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door butterfly »

Erg leuk artikel. Je staat er soms niet bij stil dat nederland-fietsland toch wel uniek te noemen is. Inderdaad kijk je er nu ineens door een andere bril naar.
summergirl
Amerika-ontdekker

Bericht door summergirl »

Ik krijg wel een beetje heimwee naar mijn eigen stalen ros nu hoor... Ben nu bijna drie maanden in Amerika (High School year), maar fietsen hier is te proberen, als je van heuvels houdt...
Er langen wel twee fietsen aan het plafond van de garage hier, maar die hangen daar maar te hangen, ik geloof niet dat ze de laatste jaren gebruikt zijn!
Een lerares op school was helemaal geschokt toen ik vertelde dat ik elke dag 35 minuten heen en terug naar school fietste! En helemaal toen ik zei dat dat behoorlijk normaal is!
Op een doos van een klok made in Hongkong:
Guaranteed to work throughout its useful life.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ontzettend grappig stukje, heel herkenbaar, en eigenlijk besef je dus niet hoe uniek we blijkbaar zijn. :lol:
Ginaatje
Amerika-ontdekker

Bericht door Ginaatje »

Ik vraag me trouwens af of iemand onze ouwe vertrouwde opoe-fietsen wel eens in Amerika heeft gezien? Het is me namelijk opgevallen dat mountain-bikes de enigste soort fiets hier is. Overigens heel gevaarlijk in de suburbs van Idaho. Ik rij altijd aan de andere kant van de weg om niet van achteren aangereden te worden.

Wat ik ook merk is dat veel vrachtwagenchauffeurs altijd even zwaaien! Ik heb de indruk dat ze niet zoveel fietsers zien onderweg. Zou mooi zijn als ik met mn Nederlandse opoe-fiets naar mn high school zou rijden :) Ik ken geen enkel kind die niet zonder auto komt!
Idaho, jawel
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ginaatje schreef:Ik vraag me trouwens af of iemand onze ouwe vertrouwde opoe-fietsen wel eens in Amerika heeft gezien?
In Florida ga je waarschijnlijk zo'n model tegen kunnen komen. Als ik mij goed herinner heeft Ruby, de dochter van Annewiep, zo'n fiets meegebracht na haar bezoekje aan Nederland.
Laatst gewijzigd door kastelke op 21 nov 2007, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

ik hebgeen opoe fiets maar wel een Gazelle. Trouwens mooi verhaal. Ik wilde graag een fiets maar idd niet zo'n mountainbike model maar een doodgewone fiets. Dus uiteindelijk iets op Craigslist gezet, en ik vind dezelfde week aangeboden op Craigslist een Gazelle, in dezelfde straat als waar ik woon, 4 huizen verde. Allereerst de kans dat iemand hier een Nederlandse fiets heeft, laat staan te koop in dezelfde week dat ik er een zoek, en dan bij mij in de straat.

Ik heb er helaas nog niet veel op kunnen rijden want er was iets los, en het heeft maanden geduurd voordat ze het onderdeel hadden, moest uit NL komen, haha.

En nu moet ik alleen nog een helm zien te verzinnen die er niet al te stom uitziet, want met zo'n fiets staat een fietshelm echt helemaal niet maar ik heb ook geen zin om mijn brein van de straat af te rapen.
SEEING IS BELIEVING
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

[quote="doreennicole"]
maar idd het fietsen is hier zo anders, zelfs in plaatsen waar er veel aangedaan wordt zoals hier in Seattle. wij hebben ook die fietsenhouders aan de bussen, en ontzettend veel bike trails. werkgevers geven vaan incentives aan werknemers om de fiets te nemen, en er wordt veel voor plezier gefietst. maar nergens zoals in NL.

We hebben ze gezien vorig jaar. Uit ons reisverslag 2006, 17 juli (staat ook een foto bij):

Bij de bushalte zien we bussen voorbijkomen die een constructie voorop hebben: hier kunnen fietsen op geplaatst worden. Wat gek dat je zoiets hier wel hebt en in een fietsland als Nederland niet. Misschien is het omdat hier de afstanden veel groter zijn zodat men een deel daarvan wel met een bus moet overbruggen.

Marianne
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

U kunt een fiets, brommer enz. meenemen:
- maandag t/m vrijdag 06.30 - 19.30 uur
- zaterdagen 08.30 - 18.30 uur
- zon- en feestdagen 10.30 - 17.30 uur
U meldt minimaal één uur voor vertrektijd dat u een fiets wilt meenemen via telefoonnummer 0113 23 33 33.
Fietsen kunnen in de bus worden meegenomen vanaf busstation Westerscheldetunnel in Terneuzen en het Tolplein.
In de bus is plaats voor maximaal 3 (gewone) fietsen, die bij de halte in de bus worden geladen. Er is een speciale ruimte voor fietsen, die met rolgordels kunnen worden vastgezet.
Brommers, scooters, brommobielen, tandems, aanhangers voor fietsen en brommers e.d. worden vervoerd met een oplegger/aanhangwagen.
Een kaartje voor de fiets is te koop bij de chauffeur.

Hier kan het dus ook.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Annie schreef:U kunt een fiets, brommer enz. meenemen:
- maandag t/m vrijdag 06.30 - 19.30 uur
- zaterdagen 08.30 - 18.30 uur
- zon- en feestdagen 10.30 - 17.30 uur
U meldt minimaal één uur voor vertrektijd dat u een fiets wilt meenemen via telefoonnummer 0113 23 33 33.
Fietsen kunnen in de bus worden meegenomen vanaf busstation Westerscheldetunnel in Terneuzen en het Tolplein.
In de bus is plaats voor maximaal 3 (gewone) fietsen, die bij de halte in de bus worden geladen. Er is een speciale ruimte voor fietsen, die met rolgordels kunnen worden vastgezet.
Brommers, scooters, brommobielen, tandems, aanhangers voor fietsen en brommers e.d. worden vervoerd met een oplegger/aanhangwagen.
Een kaartje voor de fiets is te koop bij de chauffeur.

Hier kan het dus ook.
Maar als het langer dan 10 seconden duurt om je fiets in/uit te laden, wordt je uitgescholden door de rest van de passagiers... :roll:

(of stel ik het nu te Rotterdams voor?)

In Rotterdam mag je trouwens je fiets meenemen in de metro, buiten de spits. Als je dit in de bus of tram wil proberen, of in de metro in de spits, blijft hij net zo lang staan tot je er weer uit bent (zonder iets te zeggen natuurlijk) - ik heb al meermalen meegemaakt.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

kastelke schreef:
Ginaatje schreef:Ik vraag me trouwens af of iemand onze ouwe vertrouwde opoe-fietsen wel eens in Amerika heeft gezien?
In Florida ga je waarschijnlijk zo'n model tegen kunnen komen. Als ik mij goed herinner heeft Rubt, de dochter van Annewiep, zo'n fiets meegebracht na haar bezoekje aan Nederland.
Yep en Ruby heeft veel bekijks met haar fiets op school......ze kon 'm al verkopen, dus mischien neemt ze volgende keer wel weer een fiets mee.....

Kreeg trouwens het betreffende stukje al begin dit jaar in de mailbox van mijn werk.
Toevallig hadden ze vorige week een item over "rare" situaties met een fietspad in Amsterdam, met allemaal Amsterdammetjes, heb het nog geprobeerd te posten, maar de link werkt niet.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Een Nederlandse vriendin had lang geleden ook zo'n opoe-fiets in Texas. Ze had er heel veel bekijks mee!
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een opoefiets lijkt mij ook erg leuk. Alleen vrees ik, dat die de garage niet uit zou komen met de heuvels hier.
Wij hebben mountain bikes en die zijn ook nodig. Veel mensen hebben ook racefietsen. Hier fietsen een aantal kinderen wel naar school, maar de meesten lopen of nemen de bus.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Petra/VS schreef:Een opoefiets lijkt mij ook erg leuk. Alleen vrees ik, dat die de garage niet uit zou komen met de heuvels hier.
ja, ik ga ook niet met mijn Gazelletje de heuvels beklimmen hier. Ik woon op een heuvel, en het is een gedeelte flink klimmen, maar aan de voet van de heuvel is een plat biketrail en mijn route naar de winkel is ook flat, dus dat ga ik ook weleens doen, maar ik zou er niet mee naar mijn werk kunnen, of in ieder geval een deel moeten lopen of de bushouders gebruiken. ik ga dat eerst op een zondag of zo proberen want ik heb nog nooit een fiets in die steigers gezet en ben idd bang om een uur daarmee bezig te blijven tijdens de spits.
SEEING IS BELIEVING
Sing
Amerikafan

Bericht door Sing »

Grappig om te zien hoe andere mensen tegen de fietsers in Nederland aankijken terwijl het hier toch de normaalste zaak van de wereld is..
Ik denk dat het voor ons een beetje hetzelfde is richting Amerika (voor diegene die er nog nooit is geweest dan :)) dat ze daar uiteraard ook andere gewoontes hebben e.d. waarvan je hier denkt.. HE?!
Zoals dat het gek is om mayo bij de patat te doen hahaha.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer