Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

hoe haal ik mijn ouders over?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
mj*amerika
Amerika-ontdekker

Bericht door mj*amerika »

Applejuice schreef:14 is jong, maar ik neem aan dat je wilt gaan na je VMBO? (of ik begrijp het verkeerd..) Dan ben je natuurlijk wel wat ouder.

Ikzelf ga volgend jaar een jaar highschool doen, maar ik heb het geluk dat m'n ouders volledig achter me staan, en ik ze dus niet hoefde over te halen ;)

Wat tips:
- neem zelf een bijbaantje, zo laat je ook merken dat je écht wilt, dat je het serieus neemt.
- stel eens voor om naar een informatiebijeenkomst te gaan, zodat ze wat meer over het programma komen te weten.
- lees eens wat web-logs van mensen die nu in the USA zitten, en laat ze ook door je ouders lezen. Er zijn meerdere mensen bij wie het niet goed ging in het gastgezin, en de meeste hiervan zijn gewoon in een ander gezin geplaatst.
- ik zou ook even op het forum van Travel Active kijken, staan ook veel vragen en informatie.

Voor weblogs raad ik deze aan, dit meisje heeft namelijk heel veel links naar andere exchangestudents. Is wel handig ;)

Succes ermee!
Ja dat klopt, ik wil na m´n VMBO TL naar high school. (als ik 16 ben dus)
bedankt voor de links:)

Het is vooral m´n moeder die er tegen op ziet. (plus dat ze amerika niet zo´ leuk land vind..)
Mijn stiefvader en vader zijn er veel positiever over.

het is heel duur. ja.
maar als je eens gaat kijken wat mijn ouders per jaar aan mij kwijt zijn praat je over ongeveer €5000 euro.
Dan heb je natuurlijk nog ongeveer €1500 plus de extra kosten, maar dat ben ik al bij elkaar aan het sparen. (ookal weet ik nog niet of het wel doorgaat).

ohja, en ik heb vandaag een informatieboekje over high school in de USA van mijn decaan gekregen, en daar stond ook nuttige info in.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

vana schreef:
Corry schreef:Wij (ouders van een nu 20jarige) vonden het beide NOODZAKELIJK dat Jeff ging. Hij is enigs kind en zo'n ervaring vonden wij onmisbaar.

Waarom vonden jullie het "noodzakelijk" dat jullie zoon naar Amerika ging Corry? En wilde hij zelf ook?

Marjon
Marjon, Jeff is enigs kind en omdat wij graag wilden dat hij wat zelfstandiger werd leek het ons een goed plan om hem naar de VS te sturen. Andere landen waren niet direkt een optie en omdat hij bij goede vrienden in de VS terecht kon was het een "makkelijke" keuze. Wij vinden/vonden het ook heel belangrijk dat hij ziet hoe er elders geleefd wordt. Hij heeft dus op een openbare Highschool gezeten met niet de beschermde omgeving waarin hij hier verkeerde. Wij zijn in December van dat jaar gaan kijken (ook omdat hij 18 werd) hoe het erbij stond(ook alweer makkelijk omdat hij bij vrienden was en wij daar ook konden logeren) en hebben ook de school bekeken. Als wij daar hadden gewoond hadden we hem niet naar die school gestuurd maar nu bleek het een geweldige ervaring. Hij kijkt er met veel plezier op terug en heeft een hoop opgestoken. Dus......... is "noodzakelijk"een misschien wat groot woord maar BELANGRIJK vonden we het wel. :D
Hij vond het SUPER om te gaan.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Oké ik begrijp het.
Meestal zijn het de kinderen die graag willen en moeten de ouders overgehaald worden.

Ik zal Joyce absoluut steunen als ze een jaar naar highschool wil, maar ik ga het niet aanmoedigen.
De dochter van mijn zus (Applejuice) gaat volgend jaar naar Amerika voor een jaar. Ik denk er de laatste tijd over na hoe ik dat zou vinden en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het absoluut niet leuk zou vinden om haar een heel jaar te moeten missen.
Ik vind het al erg dat de studie die ze misschien wil gaan volgen in Groningen is, zodat ze dan op kamers zou moeten :cry: (wat een tut hè)

Marjon
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nee hoor, of ik ben ook een tut ;). Ik zie als een berg tegen volgende herfst op, want Katja zal zeker buitenshuis gaan wonen. Ik hoop nog, dat het maar twee uur rijden weg zal zijn, dan kunnen we haar tenminste ook tussen de vakanties door nog zien.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Mj, iedereen heeft je al goede tips gegeven. Veel heb ik er niet aan toe te voegen. Laat je ouders zien dat je verantwoordelijk kan zijn, en ik denk dat het voor jezelf ook zal helpen als je al eens van huis bent geweest, bijvoorbeeld een week weg met school of zoiets. Dan heb je een heel klein beetje het idee wat het is om meer op jezelf aangewezen te zijn.

Ik weet niet hoe ik mezelf zou voelen als een van mijn kinderen zou besluiten een jaar weg te gaan. Ik denk echter niet dat ik hier bang voor hoef te zijn, huismussen als het zijn. Toch denk ik dat het een geweldige ervaring is voor de jongeren die dit doen, als het met een goede organizatie is. Ze zitten toch nog redelijk beschermd bij een gastgezin.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Hier nog een tut. Ik zou mijn kind echt niet op zo'n jonge leeftijd laten gaan.
Carmen,
Waarom doe je na VMBO niet eerst 2 jaar Havo voordat je een jaar naar Amerika gaat?
Carola
Applejuice
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Applejuice »

Die leeftijd is opzich wel een probleem. Ik snap dat veel ouders 16 jaar te jong vinden, maar het probleem is dat velen te oud zijn om pas na hun HAVO of VWO te gaan. De leeftijdgrens zit namelijk tussen de 15 en 18 jaar. Daarom begrijp ik ook wel dat Carmen graag na haar VMBO wilt gaan.

Ikzelf heb geluk, je mag bij vertrek niet ouder zijn dan 18 jaar en 6 maanden, ik ben bij vertrek 18 jaar en 2 maanden. :wink: Maar ik ken dus ook aardig wat mensen die er een jaar tussenuit gaan (bijvoorbeeld tussen 4 en 5 vwo) omdat ze anders te oud zijn.

Hoe je het bekijkt, het blijft lastig. Ik snap dat het moeilijk is om je dochter van 16 een jaar te moeten missen, maar aan de andere kant: zo'n kans krijgt ze waarschijnlijk nooit meer...
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Niks tutten hoor. Ik ga ook niet zeggen dat het makkelijk is(of was) maar ik vond het zo goed voor HEM.(stiekem had ik het vroeger ook wel gewild maar dat kon HELEMAAL niet) Gelukkig wilde Jeff graag en hij heeft het er nog vaak over hoe leuk hij dat jaar(tje) heeft gevonden. :D
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Applejuice schreef:Die leeftijd is opzich wel een probleem.
(...)
Ikzelf heb geluk, je mag bij vertrek niet ouder zijn dan 18 jaar en 6 maanden,
Je kan ook bijvoorbeeld, als je ouder bent, een jaartje gaan doen in een community college.
Voordeel:
* je bent dan ouder, en misschien zijn je ouders dan geruster
* sommige vakken geven je nadien mogelijk credits voor een studie die je in Nederland gaat volgen
Nadeel:
* ik denk dat het iets duurder is (maar je kan natuurlijk langer zélf me helpen sparen)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Merel.
Amerika-ontdekker

Bericht door Merel. »

kastelke schreef:
Applejuice schreef:Die leeftijd is opzich wel een probleem.
(...)
Ikzelf heb geluk, je mag bij vertrek niet ouder zijn dan 18 jaar en 6 maanden,
Je kan ook bijvoorbeeld, als je ouder bent, een jaartje gaan doen in een community college.
Voordeel:
* je bent dan ouder, en misschien zijn je ouders dan geruster
* sommige vakken geven je nadien mogelijk credits voor een studie die je in Nederland gaat volgen
Nadeel:
* ik denk dat het iets duurder is (maar je kan natuurlijk langer zélf me helpen sparen)
College is een stuk duurder. Die bedragen, iig bij Aspect, beginnen bij 9000 euro. En ik heb ook al gezien dat een jaar 15000 euro kan zijn.
Lallybroch
Amerika-ontdekker

Re: hoe haal ik mijn ouders over?

Bericht door Lallybroch »

*****Ik wil al heel lang voor eem semester naar high school in de us.

Ik kan je wel vertellen hoe mijn dochter het heeft aangepakt. Die heeft een een gedetailleerd plan gemaakt met het hoe, wie, wat, waarom.
Daarin heeft ze verteld waarom ze het graag wilde, heel veel opgezocht op internet, wat succesverhalen erbij geschreven. De kosten precies uitgerekend e.d. Ook wat het ons zou besparen:-)
Het heeft ons in ieder geval over de streep getrokken.
Zelf heeft ze er een jaar voor gewerkt omdat de kosten best hoog zijn.
Waarom wil je maar voor 1 semester? Dat is bijna even duur als een heel jaar.
Voor het niet mee kunnen komen op een highschool hoef je echt niet bang te zijn, dat is kinderlijk eenvoudig daar.
Ik zag ergens een link op dit forum staan en zag mijn dochter ook bij de links staan. Ze zit momenteel al een half jaar in Minnesota via de EF.
En heeft het ontzettend naar haar zin.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Lallybroch schreef:Voor het niet mee kunnen komen op een highschool hoef je echt niet bang te zijn, dat is kinderlijk eenvoudig daar.
Mwah, dat hangt er maar vanaf wat voor vakken je neemt en op welk niveau. Ik erger me altijd aan zulke denigrerende opmerkingen over ons onderwijs, je hebt het over een immens land en een gecompliceerd schoolsysteem. Maar fijn, dat het jouw dochter zo goed gaat en welkom op het forum :).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Petra/VS schreef:Mwah, dat hangt er maar vanaf wat voor vakken je neemt en op welk niveau.
Ik merk ook dat het Amerikaanse systeem bv. voor wiskunde anders is dan in Belgie:
In Belgie zie je bv. elk jaar een beetje getallenleer, een beetje algebra, een beetje meetkunde, enz. En elk jaar komen die dingen terug maar dan een stukje moeilijker dan het vorige jaar. Terwijl in Amerika die dingen blijkbaar 'apart' gegeven worden, in modules. Je ziet in een keer dan een hele grote brok van die materie ipv kleine brokjes gespreid over 6 jaar.
Als jij dan binnen komt vallen en ze zijn met materie bezig die jij eenvoudig vindt omdat je dat langer geleden al zag, dan wil dat niet altijd iets zeggen want hoogstwaarschijnlijk hebben zij dan eerder al materie behandeld die je in Be/Nl pas in het laatste jaar op dat niveau ziet.

En inderdaad, het niveau verschilt erg van streek tot streek, zelfs binnen een staat zijn er enorme verschillen!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Lallybroch schreef: De kosten precies uitgerekend e.d. Ook wat het ons zou besparen:-)
Nu ben ik heel erg nieuwsgierig! Wat bespaar je als ouders als je je kind een jaar van zijn secundair onderwijs in Amerika volgt?
Elke
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

kastelke schreef:
Petra/VS schreef:Mwah, dat hangt er maar vanaf wat voor vakken je neemt en op welk niveau.
Ik merk ook dat het Amerikaanse systeem bv. voor wiskunde anders is dan in Belgie:
In Belgie zie je bv. elk jaar een beetje getallenleer, een beetje algebra, een beetje meetkunde, enz. En elk jaar komen die dingen terug maar dan een stukje moeilijker dan het vorige jaar. Terwijl in Amerika die dingen blijkbaar 'apart' gegeven worden, in modules. Je ziet in een keer dan een hele grote brok van die materie ipv kleine brokjes gespreid over 6 jaar.
Precies, dat is niet alleen met wiskunde zo, maar met alle exacte vakken. Zo krijg je hier in de 9e klas biologie, de 10e klas scheikunde (waar iedereen mee worstelt hier), 11e klas natuurkunde (of een AP) etc. De zoon van mijn Nederlandse vriendin kwam dus in de 10e klas terecht en kreeg inderdaad in het begin scheikunde, die hij allang gehad had, maar aan het einde van het jaar was het niveau hoger, dan wat hij al had gehad. Het is gewoon een andere manier van benadering en het systeem is zo anders, dat het bijna niet te vergelijken is.
Lallybroch
Amerika-ontdekker

Ik erger me altijd aan zulke denigrerende opmerkingen over ons onderwijs, je hebt het over een immens land en een gecompliceerd schoolsysteem. Maar fijn, dat het jouw dochter zo goed gaat en welkom op het forum :).
Het was niet denigrerend bedoeld hoor, maar de letterlijke woorden van haar leerkrachten waren: Dit is toch niet normaal dat alle exchangestudents zo slim zijn? En dat is op een school die toch elk jaar een stuk of 10 uitwisselingsstudenten hebben en die allemaal stuk voor stuk A's halen.
De woorden van mijn dochter: ik wist dat het niveau hier lager ligt, maar niet zoveel lager.
Dus ik breng alleen maar over wat ik hoor. Lees de weblogs er maar eens op na, niemand heeft moeite met school.
Lallybroch
Amerika-ontdekker

kastelke schreef:
Lallybroch schreef: De kosten precies uitgerekend e.d. Ook wat het ons zou besparen:-)
Nu ben ik heel erg nieuwsgierig! Wat bespaar je als ouders als je je kind een jaar van zijn secundair onderwijs in Amerika volgt?
Dochter werd in oktober 18 jaar, dus ik hoef 10 maanden lang geen zorgverzekering te betalen. 1 jaar lang geen school -en boekengeld. besparing op gas, electriciteit en water. Voedingskosten kun je schrappen. Kleding, drogisterijkosten e.d.
Busgeld. Vakanties. Ik zal best nog wat vergeten zijn, maar de uitwisselingsorganisatie had een leuk staatje gemaakt.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De woorden van mijn dochter: ik wist dat het niveau hier lager ligt, maar niet zoveel lager.
Zoals al eerder geschreven zijn er binnen de high schools verschillende niveaus. Het "gewone" niveau zal ergens tussen VMBO en Havo liggen (afhankelijk van het school district hoger of lager, want het onderwijs is helaas nog lang niet landelijk op hetzelfde niveau), dus dat is voor een VWO student dan natuurlijk inderdaad eenvoudig. De meeste kinderen, althans hier in ons schooldistrict, nemen er echter een stel Honors of AP vakken bij of volgen het IB (International Baccaloreate) programma.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

*zucht* ik wou dat wij in Virginia, of in ieder geval in jouw schooldistrict woonden!

Als ik jouw verhalen hoor, Petra, over IBs op scholen, dan word ik altijd stiekem een heel klein beetje jaloers. Goergia heeft echt belabberd slecht public education (het was de 48e staat geloof ik in de ranglijst), en ik merk het zowel aan mijn studenten (sommigen kunnen nog geen behoorlijke paragraph schrijven), als aan onze kinderen. Ze zitten dan nog lang niet op high school, maar voordat het zover is (en als we hier nog steeds zitten), ga ik me zeker eens goed laten informeren. Het is nu al dat opdrachten e.d. veel te simpel (maar wel veel werk) zijn. En dan zitten wij nog in een redelijk schooldistrict.

Als een exchange student naar sommige delen van Georgia zou komen, dan zouden ze echt geen fluit hoeven doen, dat weet ik zeker.
En voor een exchange student is dat misschien zelfs wel beter, want dan kunnen ze zich richten waar het om draait; sociale en culturele ervaringen opdoen!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, het is schrikbarend hoeveel verschil er nog is tussen de staten. Vrienden van ons gaan naar Alabama verhuizen en de verwachting is, dat hun dochter daar een jaar (!) voor zal lopen op haar leeftijdsgenoten. Gelukkig kunnen ze wel een high school met veel APs voor haar kiezen, op die manier kan ze toch op haar niveau blijven werken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer