Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Plannen of je neus achterna?
- butterfly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Ik vind het wel erg prettig om de overnachtingen vast te leggen, zeker in het hoogseizoen en met kinderen. Van te voren bekijken we wel wat we willen zien, maar dat kan ter plekke nog wel veranderen. Daarom vertel ik onze kinderen ook nooit wat onze plannen zijn, omdat ze altijd nog kunnen veranderen.
Wij hebbenwel een planning nodig om niet elke dag te gaan relaxen en denken: we zien wel.Het van te voren opzoeken, lezen ed vind ik ook altijd heel erg leuk (de voorpret dus).
Ik kan meer van een authentiek kerkje met oorspronkelijke sfeer genieten, dan van een toeristische trekpleister waar hordes mensen staan en waardoor je daar totaal geen oorspronkelijke sfeer meer proeft. Maar dan moet je wel weten waar dat mooie oorspronkelijke kerkje staat. (bijvoorbeeld)
Soms ben je ook wel eens naar iets op zoek uit je boekje, en loop je verkeerd en kom je ineens bij iets geweldigs uit.
Als ik in een stad loop en in mijn hoofd een lijstje met "high-lights" heb, voel ik niet de drang persé alles daarvan gezien te hebben. Dan zie ik liever 3 dingen goed, waarvan ik geniet, dan dat ik 6 dingen langsrace omdat ik alles gezien wil hebben.
Wij hebbenwel een planning nodig om niet elke dag te gaan relaxen en denken: we zien wel.Het van te voren opzoeken, lezen ed vind ik ook altijd heel erg leuk (de voorpret dus).
Ik kan meer van een authentiek kerkje met oorspronkelijke sfeer genieten, dan van een toeristische trekpleister waar hordes mensen staan en waardoor je daar totaal geen oorspronkelijke sfeer meer proeft. Maar dan moet je wel weten waar dat mooie oorspronkelijke kerkje staat. (bijvoorbeeld)
Soms ben je ook wel eens naar iets op zoek uit je boekje, en loop je verkeerd en kom je ineens bij iets geweldigs uit.
Als ik in een stad loop en in mijn hoofd een lijstje met "high-lights" heb, voel ik niet de drang persé alles daarvan gezien te hebben. Dan zie ik liever 3 dingen goed, waarvan ik geniet, dan dat ik 6 dingen langsrace omdat ik alles gezien wil hebben.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Precies! En zo voel ik dat eigenlijk tegenwoordig bij elke reis. Genieten van wat we zien en doen en wat we missen, tja, da's dan jammer.Als ik in een stad loop en in mijn hoofd een lijstje met "high-lights" heb, voel ik niet de drang persé alles daarvan gezien te hebben. Dan zie ik liever 3 dingen goed, waarvan ik geniet, dan dat ik 6 dingen langsrace omdat ik alles gezien wil hebben.
Dit topic vind ik echt super-interressant omdat ik een echte planner ben. Ik vind het echter wel interressant te discussieren met mensen die niet van plannen houden. Waar ik vaak tegenaan loop is de misvatting die mensen hebben over 'planners' . Ik heb ze helaas hier ook alweer een paar keer voorbij zien komen.
Als ik een (verre) reis maak,vind ik het heerlijk om mij in te lezen. Reisverslagen, reisboeken en websites kan ik uren in struinen. Heerlijk om de mening van anderen te lezen en voor mij een manier om mij geestelijk voor te bereiden op al het moois wat mij te wachten staat. Daarnaast ben ik niet te eigenwijs om wat te leren van ervaringen van anderen. Om wat voorbeelden te geven, tips om wachtrijen te voorkomen, weten dat er een upgrade aangeboden wordt en van te voren bedenken hoe je daar op gaat reageren of wat te doen bij autopech. Alhoewel je zonder voorbereiding dat ook allemaal best overleeft ,vind ik het handig om van tevoren ervaring van anderen te lezen.
Een ander punt is de bezienswaardigheden.Ik heb het gevoel dat je zonder goede voorbereiding de kans groot is dat je een boel mooie dingen mist, waar je misschien wel heel dichtbij bent geweest. Tijdens een grote reis moet je nu eenmaal kiezen, je kunt niet alles zien. Hoe kun je goed weten wat je wilt kiezen zonder goede voorbereiding? Als je namelijk niet goed weet wat er te doen is in een omgeving , kun je gewoonweg geen weloverwogen beslissing nemen. Je weet het namelijk gewoon niet. Ik wil persoonlijk de grootste highlights niet missen. Dat is een beetje als: Ik ben bij kinderdijk maar Molens? Nee die heb ik niet gezien, want ik hou niet van plannen
In mijn ogen staat en valt het in hoe je met je planning omgaat. Ik ben heel (!!) flexibel en het is niet zo dat mijn planning is hoe de dag eruit komt te zien. Maar ik weet wel wat de mogelijkheden zijn en maak dus een weloverwogen keuze om bepaalde dingen lekker te laten schieten en bij onverwachtse zaken , lekker daarin mee te gaan. Ook laat ik altijd waar dagne open zodat die op te vullen zijn waar het leuk is. Dat is waar ik mij prettig bij voel. Ik vind niets zo dom als mensen die een reis hebben gemaakt naar een bepaald gebied en als je dan doorvraagt ze eigenlijk de helft niet gezien hebben.
De mistvattingen waar ik het eerder over had.
- Mensen die plannen zijn niet flexibel? Echt onzin, ook met een planning kun je gaan en staan waar je wilt, heb je gesprekken met locals en kun je eten waar locals eten. Net alsof je met een planning alleen nog maar rechtvooruit kan lopen
- Je bent niet 'vrij' met een planning? Alweer onzin, ik bepaal nog altijd zelf wat ik doe op een dag,ik heb vaak genoeg dat we dingen laten schieten om bv lekker op een bankje te blijven hangen.
- Je hebt geen vakantie-gevoel , er moet van alles?
Dat is hoe je zelf met je planning omgaat.
- Je moet haasten langs de high-lights
Iemand die dat zegt over plannen is waarschijnlijk niet zo goed in plannen en propt teveel
Nou goed, een lang stuk geworden maar ik kan hier uren over praten
Ik besef wel heel goed dat dit mij mening is, en dat dit niet de waarheid is. Wel mijn waarheid maar vooruit.
met vriendelijke groet,
Bonnie de Ruijter
Als ik een (verre) reis maak,vind ik het heerlijk om mij in te lezen. Reisverslagen, reisboeken en websites kan ik uren in struinen. Heerlijk om de mening van anderen te lezen en voor mij een manier om mij geestelijk voor te bereiden op al het moois wat mij te wachten staat. Daarnaast ben ik niet te eigenwijs om wat te leren van ervaringen van anderen. Om wat voorbeelden te geven, tips om wachtrijen te voorkomen, weten dat er een upgrade aangeboden wordt en van te voren bedenken hoe je daar op gaat reageren of wat te doen bij autopech. Alhoewel je zonder voorbereiding dat ook allemaal best overleeft ,vind ik het handig om van tevoren ervaring van anderen te lezen.
Een ander punt is de bezienswaardigheden.Ik heb het gevoel dat je zonder goede voorbereiding de kans groot is dat je een boel mooie dingen mist, waar je misschien wel heel dichtbij bent geweest. Tijdens een grote reis moet je nu eenmaal kiezen, je kunt niet alles zien. Hoe kun je goed weten wat je wilt kiezen zonder goede voorbereiding? Als je namelijk niet goed weet wat er te doen is in een omgeving , kun je gewoonweg geen weloverwogen beslissing nemen. Je weet het namelijk gewoon niet. Ik wil persoonlijk de grootste highlights niet missen. Dat is een beetje als: Ik ben bij kinderdijk maar Molens? Nee die heb ik niet gezien, want ik hou niet van plannen

In mijn ogen staat en valt het in hoe je met je planning omgaat. Ik ben heel (!!) flexibel en het is niet zo dat mijn planning is hoe de dag eruit komt te zien. Maar ik weet wel wat de mogelijkheden zijn en maak dus een weloverwogen keuze om bepaalde dingen lekker te laten schieten en bij onverwachtse zaken , lekker daarin mee te gaan. Ook laat ik altijd waar dagne open zodat die op te vullen zijn waar het leuk is. Dat is waar ik mij prettig bij voel. Ik vind niets zo dom als mensen die een reis hebben gemaakt naar een bepaald gebied en als je dan doorvraagt ze eigenlijk de helft niet gezien hebben.
De mistvattingen waar ik het eerder over had.
- Mensen die plannen zijn niet flexibel? Echt onzin, ook met een planning kun je gaan en staan waar je wilt, heb je gesprekken met locals en kun je eten waar locals eten. Net alsof je met een planning alleen nog maar rechtvooruit kan lopen
- Je bent niet 'vrij' met een planning? Alweer onzin, ik bepaal nog altijd zelf wat ik doe op een dag,ik heb vaak genoeg dat we dingen laten schieten om bv lekker op een bankje te blijven hangen.
- Je hebt geen vakantie-gevoel , er moet van alles?

- Je moet haasten langs de high-lights

Nou goed, een lang stuk geworden maar ik kan hier uren over praten

Ik besef wel heel goed dat dit mij mening is, en dat dit niet de waarheid is. Wel mijn waarheid maar vooruit.

met vriendelijke groet,
Bonnie de Ruijter
Juli 2006 : Westen
Mei 2007: New york
Mei 2008 : Florida
Mei 2007: New york
Mei 2008 : Florida
Ik heb nu gekozen voor optie 1. Ik ben pas 1 keer geweest en omdat we die keer maar 2 weken hadden, was er sowieso niet veel tijd voor verrassingen. Daarnaast wilde ik vooral de hoogtepunten zien die bekend zijn. Dus dat was vooraf allemaal gepland. Bij een volgende rondreis zal ik waarschijnlijk voor optie 2 kiezen. Helemaal op de bonnefooi is niet echt mijn ding. En dan doel ik vooral op de slaapplaatsen. Ik vind het zonde van mijn tijd als ik een tijd naar een bed moet zoeken. En waarschijnlijk zal dat nergens een probleem zijn, maar toch heb ik dat liever vooraf al onder schot. Ik kan me voorstellen dat je niet zo'n strak schema hebt als je vaker geweest bent, waardoor je de hoogtepunten toch al hebt gezien en je alles dus meer op je af kunt laten komen. Maar in mijn geval is dat nog lang niet zo en dus blijf ik voorlopig alles plannen. Daarnaast vind ik het plannen een heerlijk tijdverdrijf. Eigenlijk beleef je de vakantie al voordat je er zit. Geweldig vind ik dat.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik plan zeker de overnachtingen. We reizen straks voor de 2e keer met een huurauto langs hotels. Ik vind het fijn te weten dat de overnachtingen geregeld zijn. Via dit forum, traveladvisor, google earth, zijn leuke hotels te vinden. Iets wat wellicht op de dag zelf ter plekke moeilijker zal zijn. Tijdens mijn vakantie wil ik geen energie stoppen in het zoeken naar een goede slaapplaats, maar genieten van de zorgeloze vrijheid in het land
Maar ik moet er bij zeggen, dat als ik ooit met een camper zou gaan ik de reis waarschijnlijk minder vast zou plannen. Omdat de slaapplaats dan altijd al vaststaat (De Camper) is dit ook minder kritisch lijkt me. Dit lijkt mij ook een hele leuke manier van reizen toe.
Hoe dan ook ik geniet meer van en vooraf goed gekozen hotel. Dit geeft me een vrij gevoel om in die omgeving m'n gang te kunnen gaan.

Maar ik moet er bij zeggen, dat als ik ooit met een camper zou gaan ik de reis waarschijnlijk minder vast zou plannen. Omdat de slaapplaats dan altijd al vaststaat (De Camper) is dit ook minder kritisch lijkt me. Dit lijkt mij ook een hele leuke manier van reizen toe.
Hoe dan ook ik geniet meer van en vooraf goed gekozen hotel. Dit geeft me een vrij gevoel om in die omgeving m'n gang te kunnen gaan.

- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het gekke is dat er ook heel veel verschil in campings is. En bij een camper let je dan vaak weer meer op de ligging. Kan je te voet of per openbaar vervoer ergens makkelijk komen, zijn er winkels waar je vanaf de camping even zo heen kan lopen, er is een zwembad bij, heb je alle faciliteiten of ga je echt voor de natuur?Leo C. schreef:Maar ik moet er bij zeggen, dat als ik ooit met een camper zou gaan ik de reis waarschijnlijk minder vast zou plannen. Omdat de slaapplaats dan altijd al vaststaat (De Camper) is dit ook minder kritisch lijkt me. Dit lijkt mij ook een hele leuke manier van reizen toe.
Dus ook wat campings betreft is plannen een groot deel van de voorpret!
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Hoi Bonnie,BonBon schreef: Als ik een (verre) reis maak,vind ik het heerlijk om mij in te lezen. Reisverslagen, reisboeken en websites kan ik uren in struinen. Heerlijk om de mening van anderen te lezen en voor mij een manier om mij geestelijk voor te bereiden op al het moois wat mij te wachten staat. Daarnaast ben ik niet te eigenwijs om wat te leren van ervaringen van anderen.
In dit stukje herken ik mijzelf helemaal. Ik denk er net zo over en beleef veel plezier aan "het plannen". Ook bij mij wil dat niet zeggen dat ik alles vastleg, eigenlijk leg ik heel weinig vast (overnachtingen e.d.).
Wel heb ik een route, een schema en adressen voor evt. overnachtingen bij de hand (voorbereiding he....

Er is niets zo fijn dan precies te kunnen doen waar je op een bepaald moment zin aan hebt en wat op een bepaald moment mogelijk is. Ook kun je dan inspelen op weersomstandigheden bijvoorbeeld.
Wat ik ook een voordeel vind van een goede planning is, dat je als je iets niet doet of bekijkt, je precies weet wat je gemist hebt, maar dat is dan wel een bewuste keus op zo'n moment. Je hoeft jezelf niet voor de kop te slaan met "Had ik het maar geweten".......

Het maakt overigens wel een verschil hoe ik met een planning omga als ik ergens voor de eerste keer heenga of dat ik ergens vaker kom, zoals nu naar Amerika. In de States weet ik zo langzamerhand wel hoe het werkt en e.e.a. inelkaar steekt. Dan wordt het ook gemakkelijker om van een planning af te wijken.
Ach, eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik de voorbereiding van een reis geweldig vind om te doen en daar enorm plezier aan beleef.
Gr. Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
Uiteindelijk heb ik gekozen voor optie twee, alhoewel ik heel veel van tevoren vastleg.
Natuurlijk de vluchten, de auto, maar ook alle hotels (argument hier al meerdere keren gelezen: hoogseizoen en kinderen) en bepaalde tours.
Juist dat vastleggen geeft mij een gevoel van vrijheid; het is geregeld en daar hoef ik me dan niet meer druk over te maken.
Wij willen graag Alcatraz bezoeken, dus dat boek je alvast. Een watervliegtuig voor een vlucht oa over de Golden Gate, willen wij echt niet missen. Een helicopterlanding in de Grand Canyon willen wij echt meemaken.
Verder plan ik, bijvoorbeeld, twee volle dagen in Moab. Of wij dan de Arches of Canyonlands gaan bezoeken, weet ik nog niet, maar ik weet wel dat we daar genoeg tijd voor hebben.
Mijn daginvulling is dus geen must, eigenlijk meer een lijstje van wat er allemaal te beleven is. Ter plekke maken we dan gezamelijk een keuze waar iedereen zich in kan vinden.
Tijdens de voorbereidingen, maak ik een map met de route en afbeeldingen van 'zaken' die we eventueel kunnen bezoeken: 'het voorstel'.
Na terugkomst weer kijkend in die map, blijkt dat we veel daarvan hebben bezocht, maar ook dingen hebben overgeslagen.
Natuurlijk de vluchten, de auto, maar ook alle hotels (argument hier al meerdere keren gelezen: hoogseizoen en kinderen) en bepaalde tours.
Juist dat vastleggen geeft mij een gevoel van vrijheid; het is geregeld en daar hoef ik me dan niet meer druk over te maken.
Wij willen graag Alcatraz bezoeken, dus dat boek je alvast. Een watervliegtuig voor een vlucht oa over de Golden Gate, willen wij echt niet missen. Een helicopterlanding in de Grand Canyon willen wij echt meemaken.
Verder plan ik, bijvoorbeeld, twee volle dagen in Moab. Of wij dan de Arches of Canyonlands gaan bezoeken, weet ik nog niet, maar ik weet wel dat we daar genoeg tijd voor hebben.
Mijn daginvulling is dus geen must, eigenlijk meer een lijstje van wat er allemaal te beleven is. Ter plekke maken we dan gezamelijk een keuze waar iedereen zich in kan vinden.
Tijdens de voorbereidingen, maak ik een map met de route en afbeeldingen van 'zaken' die we eventueel kunnen bezoeken: 'het voorstel'.
Na terugkomst weer kijkend in die map, blijkt dat we veel daarvan hebben bezocht, maar ook dingen hebben overgeslagen.
Een paar reisverhaaltjes: http://www.izognoeg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 25 Reacties
- 9700 Weergaves
-
Laatste bericht door Moderatorteam
-
- 16 Reacties