Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Green-card en afstuderen in NL
Green-card en afstuderen in NL
Kan iemand mij wat advies geven over mijn situatie? Bij voorbaat dank!
Op dit moment ben ik 19 jaar en studeer ik Bedrijfskunde & Rechten (internationale afstudeervariant) aan de Universiteit in Groningen. Nu spookt het al tijden in mijn hoofd rond om na het afstuderen te gaan emigreren naar Amerika. Mijn band met Amerika is dat mijn oom na zijn afstuderen is geemigreerd naar Amerika. Daar getrouwd is en inmiddels heeft hij 3 kinderen en een prima baan. Ik ben er al meerdere malen voor langere tijden geweest en het geeft mij een niet te beschrijven gevoel om daar te leven.
Het hele gezin heeft een Amerikaans paspoort, mijn oom een NL paspoort en een green-card (via zijn werk verkregen). Via de familie van mijn tante en via het werk van mijn oom heb ik connecties genoeg voor een baan etc. Een verblijfplaats (woning) is ook geen probleem voor mij. Verder heb ik geen strafblad en ben ik medisch helemaal in orde. Financieel ook alles op orde. Ik heb tevens alles al met mijn ouders besproken etc., het is dus niet een idee dat zomaar is op komen zetten.
Nu ben ik nog (lang) niet afgestudeerd, echter gezien het feit dat de kans erg klein is dat je uitgeloot wordt voor een Green-card, leek het mij slim om me nu al in te gaan schrijven voor de loterij en dit (indien nodig) elk jaar te herhalen totdat ik uiteindelijk wordt uitgeloot. Het probleem is dan echter, mits ik uitgeloot wordt, er de mogelijkheid bestaat dat ik dan nog niet afgestudeerd ben en dus nog enkele jaren in Nederland moet verblijven, terwijl ik al wel een green-card bezit.
De vraag is dus: als ik een green-card verkrijg, hoe kan ik dan nog in Nederland verblijven (om af te studeren) en toch die kaart geldig te houden? Voor Monaco bijvoorbeeld is er een regeling dat je een x aantal dagen per jaar er moet verblijven om van alle (belasting)privileges daar te mogen genieten. Hoe is dit geregeld in Amerika? Zo nu en dan heen en weer reizen moet geen probleem zijn, echter mij er vestigen voordat ik afstudeer lijkt mij onverstandig.
Welke haken en ogen zitten er dus aan om - terwijl je nog in NL woont - in het bezit te zijn van een Green-card en hoe houd je die Green-card geldig? Hoe lang is een Green-card uberhaupt geldig voordat ie verlengt moet worden? Hoe zit het met inschrijving in bevolkingsregister (in zowel NL als USA), immigratiedienst en dat soort zaken? Heeft het verder nog invloed op het verkrijgen van een Green-card dat ik misschien in de US Army wil gaan dienen?
Mijn vragen lijken wat ver vooruit gekeken, echter wil ik niet kans om een green-card in de toekomst te verkrijgen verspillen o.i.d.
Bij voorbaat dank voor alle informatie!
Op dit moment ben ik 19 jaar en studeer ik Bedrijfskunde & Rechten (internationale afstudeervariant) aan de Universiteit in Groningen. Nu spookt het al tijden in mijn hoofd rond om na het afstuderen te gaan emigreren naar Amerika. Mijn band met Amerika is dat mijn oom na zijn afstuderen is geemigreerd naar Amerika. Daar getrouwd is en inmiddels heeft hij 3 kinderen en een prima baan. Ik ben er al meerdere malen voor langere tijden geweest en het geeft mij een niet te beschrijven gevoel om daar te leven.
Het hele gezin heeft een Amerikaans paspoort, mijn oom een NL paspoort en een green-card (via zijn werk verkregen). Via de familie van mijn tante en via het werk van mijn oom heb ik connecties genoeg voor een baan etc. Een verblijfplaats (woning) is ook geen probleem voor mij. Verder heb ik geen strafblad en ben ik medisch helemaal in orde. Financieel ook alles op orde. Ik heb tevens alles al met mijn ouders besproken etc., het is dus niet een idee dat zomaar is op komen zetten.
Nu ben ik nog (lang) niet afgestudeerd, echter gezien het feit dat de kans erg klein is dat je uitgeloot wordt voor een Green-card, leek het mij slim om me nu al in te gaan schrijven voor de loterij en dit (indien nodig) elk jaar te herhalen totdat ik uiteindelijk wordt uitgeloot. Het probleem is dan echter, mits ik uitgeloot wordt, er de mogelijkheid bestaat dat ik dan nog niet afgestudeerd ben en dus nog enkele jaren in Nederland moet verblijven, terwijl ik al wel een green-card bezit.
De vraag is dus: als ik een green-card verkrijg, hoe kan ik dan nog in Nederland verblijven (om af te studeren) en toch die kaart geldig te houden? Voor Monaco bijvoorbeeld is er een regeling dat je een x aantal dagen per jaar er moet verblijven om van alle (belasting)privileges daar te mogen genieten. Hoe is dit geregeld in Amerika? Zo nu en dan heen en weer reizen moet geen probleem zijn, echter mij er vestigen voordat ik afstudeer lijkt mij onverstandig.
Welke haken en ogen zitten er dus aan om - terwijl je nog in NL woont - in het bezit te zijn van een Green-card en hoe houd je die Green-card geldig? Hoe lang is een Green-card uberhaupt geldig voordat ie verlengt moet worden? Hoe zit het met inschrijving in bevolkingsregister (in zowel NL als USA), immigratiedienst en dat soort zaken? Heeft het verder nog invloed op het verkrijgen van een Green-card dat ik misschien in de US Army wil gaan dienen?
Mijn vragen lijken wat ver vooruit gekeken, echter wil ik niet kans om een green-card in de toekomst te verkrijgen verspillen o.i.d.
Bij voorbaat dank voor alle informatie!
-
- Amerika-ontdekker
Re: Green-card en afstuderen in NL
Er gaat niets boven Groningen 
Je kunt een re-entry permit aanvragen. Met dit ding mag je 2 jaren wegblijven van de VS zonder een probleem te krijgen.
Normaal ben je je Green Card namelijk kwijt wanneer je langer dan 1 jaar weg bent geweest. Wanneer je minder dan 6 maanden weg bent geweest is het geen probleem om weer binnen te komen. Tussen 6 maanden en 1 jaar krijg je blijkbaar al een aantal vragen.
Oh ja, en je moet met een Green Card ook een amerikanse belastingsverklaring indienen elk jaar. Ik vlieg binnenkort voor de 1e keer na de VS met mijn GC en tot 15 April 2009 moet ik dan zo'n verklaring indienen (voor 2008).
Deze infos zijn niet van mijn eigen ervaring, maar van wat ik hier, op een aantal andere forums en op Internet heb gelezen.

Je kunt een re-entry permit aanvragen. Met dit ding mag je 2 jaren wegblijven van de VS zonder een probleem te krijgen.
Normaal ben je je Green Card namelijk kwijt wanneer je langer dan 1 jaar weg bent geweest. Wanneer je minder dan 6 maanden weg bent geweest is het geen probleem om weer binnen te komen. Tussen 6 maanden en 1 jaar krijg je blijkbaar al een aantal vragen.
Oh ja, en je moet met een Green Card ook een amerikanse belastingsverklaring indienen elk jaar. Ik vlieg binnenkort voor de 1e keer na de VS met mijn GC en tot 15 April 2009 moet ik dan zo'n verklaring indienen (voor 2008).
Deze infos zijn niet van mijn eigen ervaring, maar van wat ik hier, op een aantal andere forums en op Internet heb gelezen.
Mrt 07: NL ontvangen
Sep 07: 2nd NL ontvangen
Nov 07: Interview
Jan 08: Activeren
Feb 08: SSN ontvangen
Mrt 08: GC ontvangen
Bedankt voor je antwoord! Bedoel je met jouw tekst dat als je 1x per 6 maanden in de USA komt (ongeacht de duur) en als je elk jaar een belastingverklaring indient, je Green Card geldig blijft zonder problemen? Hoe zit het met verlengen dan?AlemanEnEspana schreef:Normaal ben je je Green Card namelijk kwijt wanneer je langer dan 1 jaar weg bent geweest. Wanneer je minder dan 6 maanden weg bent geweest is het geen probleem om weer binnen te komen. Tussen 6 maanden en 1 jaar krijg je blijkbaar al een aantal vragen.
Zoals ik het begrepen heb moet je effectief ginder 6 maanden per jaar verblijven zodat je ginder meer zit dan hier in Europa.
Hoe ze het registreren en bijhouden heb ik zelf geen idee van, wil ik ook graag weten.
Wordt er bij elk bezoek een tellertje bijgehouden van de dagen dat je in de US zit ? Of moet je dit zelf noteren op papier ? Hoe kan je dit dan juist bewijzen ?
Anyways jouw topic
, maar denk dat je wel zelfde vragen hebt hehe.
Veel succes voor het verkrijgen van Green Card
Hoe ze het registreren en bijhouden heb ik zelf geen idee van, wil ik ook graag weten.
Wordt er bij elk bezoek een tellertje bijgehouden van de dagen dat je in de US zit ? Of moet je dit zelf noteren op papier ? Hoe kan je dit dan juist bewijzen ?
Anyways jouw topic

Veel succes voor het verkrijgen van Green Card

- DixieChick
- Amerika-expert
Ze vragen gewoon als je de VS binnenkomt hoe lang je bent weggeweest. Als dat langer dan 6 maanden is, dan kunnen ze moeilijk gaan doen.
De vrouw van een kennis van ons in Duitsland was zo haar green card kwijtgeraakt. Zij is Duitse, haar man is Amerikaans, en ze woonden vanwege zijn werk in Duitsland. Ze is toen een paar keer voor een lange tijd niet in de VS geweest, en toen ze na een flinke afwezigheid weer eens op vakantie gingen naar de VS heeft de immigration officer ter plekke haar green card ingenomen. In ieder geval, zo vertelde zij.
Als je voor een green card gaat moet je ook gewoon daar willen wonen...wil je dat (nog) niet, dan kun je misschien nog maar beter even wachten met meedoen met de green card lottery.
De vrouw van een kennis van ons in Duitsland was zo haar green card kwijtgeraakt. Zij is Duitse, haar man is Amerikaans, en ze woonden vanwege zijn werk in Duitsland. Ze is toen een paar keer voor een lange tijd niet in de VS geweest, en toen ze na een flinke afwezigheid weer eens op vakantie gingen naar de VS heeft de immigration officer ter plekke haar green card ingenomen. In ieder geval, zo vertelde zij.
Als je voor een green card gaat moet je ook gewoon daar willen wonen...wil je dat (nog) niet, dan kun je misschien nog maar beter even wachten met meedoen met de green card lottery.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
In mijn geval heb ik effectief meegedaan en ook gewonnen om in de US te wonen. Maar is toch altijd leuk te weten dat je steeds naar je familie kan voor een korte periode zonder daar dan echt speciale zaken voor bij te houden.
Het probleem is dat ik dan dus pas kan gaan meeloten als ik afgestudeerd ben en er komen dan dus hoogstwaarschijnlijk vele jaren bij voordat ik een Green-card kan bemachtigen, terwijl ik eigenlijk die jaren al in de USA wil doorbrengen.DixieChick schreef:Ze vragen gewoon als je de VS binnenkomt hoe lang je bent weggeweest. Als dat langer dan 6 maanden is, dan kunnen ze moeilijk gaan doen.
Is er iemand hier die precies weet hoe het gehele 'controle systeem' qua aantal dagen dat je in de USA (en elders) doorbrengt in elkaar steekt?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is iets wat zeker is.superboerjan schreef: Het probleem is dat ik dan dus pas kan gaan meeloten als ik afgestudeerd ben
Dat weet je niet op voorhand. Legio voorbeelden van mensen die al de 1ste keer prijs hadden.superboerjan schreef:en er komen dan dus hoogstwaarschijnlijk vele jaren bij voordat ik een Green-card kan bemachtigen,
Join the club!superboerjan schreef: terwijl ik eigenlijk die jaren al in de USA wil doorbrengen.
Je kan natuurlijk altijd hopen dat je een smak geld wint en ondertussen ginder gaan studeren. Of je kan je opgeven tijdens de zomer om bv. op een summercamp te gaan werken. Er zijn al forumleden die dat gedaan hebben.
Dat kan allemaal al lang anders zijn tegen de tijd dat jij ooit mag vertrekken. Misschien is er tegen die tijd niet eens een DV Lottery meer. Of is deze enkel nog toegankelijk voor masters/mensen met een bepaald diploma.superboerjan schreef: Is er iemand hier die precies weet hoe het gehele 'controle systeem' qua aantal dagen dat je in de USA (en elders) doorbrengt in elkaar steekt?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Heb je hier wat meer informatie over?AlemanEnEspana schreef: Oh ja, en je moet met een Green Card ook een amerikanse belastingsverklaring indienen elk jaar. Ik vlieg binnenkort voor de 1e keer na de VS met mijn GC en tot 15 April 2009 moet ik dan zo'n verklaring indienen (voor 2008).
Ik verwacht in maart/april voor mijn gesprek op te moeten maar ik vertrek in februari al naar de US om voor mijn werkgever een geweldige uitdaging aan te gaan.
De eerste periode blijf ik echter als NL medewerker op de NL payroll dus ik zal ook met verklaringen in de weer moeten.
Op de 'Now that you are a perminent resident' pagina geeft een aantal voorwaarden voor behoud van de greencard:
Fail to file income tax returns while living outside of the US for any period.
Declare yourself a “nonimmigrant” on your tax returns.
Een tax return is vermoedelijk de verklaring waar jij over spreekt. Ik heb me nog niet zo verdiept in belastingverdragen maar de 2e zegt me niet zo veel.
Hoezo is dat zeker? Ik kan nu toch al gaan meeloten, het probleem is alleen: hoe houd ik mijn Green-card geldig terwijl ik nog studeer in NL.kastelke schreef:Dat is iets wat zeker is.superboerjan schreef: Het probleem is dat ik dan dus pas kan gaan meeloten als ik afgestudeerd ben
Dat weet je inderdaad niet van te voren, maar het kan (en zal hoogstwaarschijnlijk) voor ernstige vertraging zorgen.kastelke schreef:Dat weet je niet op voorhand. Legio voorbeelden van mensen die al de 1ste keer prijs hadden.superboerjan schreef:en er komen dan dus hoogstwaarschijnlijk vele jaren bij voordat ik een Green-card kan bemachtigen,
Is er niemand die weet hoe het huidige systeem in elkaar steekt? Masters zijn sowieso geen probleem omdat ik op dit moment 2 universitaire studies volg en beide ga afronden.kastelke schreef:Dat kan allemaal al lang anders zijn tegen de tijd dat jij ooit mag vertrekken. Misschien is er tegen die tijd niet eens een DV Lottery meer. Of is deze enkel nog toegankelijk voor masters/mensen met een bepaald diploma.superboerjan schreef: Is er iemand hier die precies weet hoe het gehele 'controle systeem' qua aantal dagen dat je in de USA (en elders) doorbrengt in elkaar steekt?
Bron: http://www.allesamerika.nl/greencard-lotery.htmlWat is een Greencard?
Een Greencard is een permanente verblijfsvergunning die houders de mogelijkheid verschaft om te werken, leven, studeren etc. in de Verenigde Staten van Amerika. Een Greencard is een leven lang geldig. Iedere houder van een officiële Greencard heeft dezelfde rechten, plichten en voordelen als een Amerikaans staatsburger, behalve het recht om te stemmen. Als u graag een tijdje in de VS wilt verblijven en misschien wel voor altijd, dan biedt de Greencard u de zekerheid van een permanente verblijfsvergunning in de VS.
Uit de bovenstaande tekst maak ik iets anders op, dan in dit topic gemeld wordt. Wie kan mij 100% duidelijkheid/zekerheid verschaffen?
-
- Amerika-ontdekker
@ VolVol schreef:Heb je hier wat meer informatie over?AlemanEnEspana schreef: Oh ja, en je moet met een Green Card ook een amerikanse belastingsverklaring indienen elk jaar. Ik vlieg binnenkort voor de 1e keer na de VS met mijn GC en tot 15 April 2009 moet ik dan zo'n verklaring indienen (voor 2008).
Ik verwacht in maart/april voor mijn gesprek op te moeten maar ik vertrek in februari al naar de US om voor mijn werkgever een geweldige uitdaging aan te gaan.
De eerste periode blijf ik echter als NL medewerker op de NL payroll dus ik zal ook met verklaringen in de weer moeten.
Op de 'Now that you are a perminent resident' pagina geeft een aantal voorwaarden voor behoud van de greencard:
Fail to file income tax returns while living outside of the US for any period.
Declare yourself a “nonimmigrant” on your tax returns.
Een tax return is vermoedelijk de verklaring waar jij over spreekt. Ik heb me nog niet zo verdiept in belastingverdragen maar de 2e zegt me niet zo veel.
Idd bedoel ik een tax return. Veel meer informatie dan jij heb ik er ook nog niet over. Ik weet alleen dat Ierland en de VS een overeenkomst hebben, dat je alleen maar in een land hoeft taxes te betalen (ik ga eerst nog even in Ierland werken voor een amerikaans bedrijf en vervolgens wil ik gaan "reclocaten". Ik moet dus een re-entry permit aanvragen bij mijn volgende VS reis in de zomer).
Ik kom trouwens net terug van de VS waar ik mijn GC heb geactiveerd. SSN heb ik aangevraagd en een gratis rekening geopend bij de Washinton Mutal (WaMu). Dit kon ook zonder SSN, alleen een min. $1 deposit required

Niemand?superboerjan schreef:Bron: http://www.allesamerika.nl/greencard-lotery.htmlWat is een Greencard?
Een Greencard is een permanente verblijfsvergunning die houders de mogelijkheid verschaft om te werken, leven, studeren etc. in de Verenigde Staten van Amerika. Een Greencard is een leven lang geldig. Iedere houder van een officiële Greencard heeft dezelfde rechten, plichten en voordelen als een Amerikaans staatsburger, behalve het recht om te stemmen. Als u graag een tijdje in de VS wilt verblijven en misschien wel voor altijd, dan biedt de Greencard u de zekerheid van een permanente verblijfsvergunning in de VS.
Uit de bovenstaande tekst maak ik iets anders op, dan in dit topic gemeld wordt. Wie kan mij 100% duidelijkheid/zekerheid verschaffen?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Waar staat de tegenstelling?superboerjan schreef:Niemand?
Elke
-
- Amerika-expert
ongeacht waar die staat, 100% duidelijkheid/zekerheid kan je niet van ons krijgen, want we zijn geen van allen immigration officers, of immigration lawyers. naast de info die publiek beschikbaar is op de websites van de consulaten en uscis bijv, zijn we allemaal individuen met verschillende omstandigheden, en soms verschillende uitkomsten in vergelijkbare situaties.
ik zou zekerheid zoeken bij de officiele instanties. hier krijg je alleen maar eigen ervaringen te horen )m.u.v. mensen als PBBI die er vanwege hun werk ook inzitten).
ik zou zekerheid zoeken bij de officiele instanties. hier krijg je alleen maar eigen ervaringen te horen )m.u.v. mensen als PBBI die er vanwege hun werk ook inzitten).
SEEING IS BELIEVING
Het is een feit dat je (zoals al eerder gezegd in dit draadje) minstens zes maanden per jaar in Amerika moet wonen om je Green Card geldig te houden. Studeren in Nederland en tegelijkertijd voldoen aan de Green Card-voorwaarden lijkt me niet erg haalbaar. Als je dus eerder gaat meeloten en je wint, lijkt het me dat je voor het een of het ander zult moeten kiezen.superboerjan schreef:Hoezo is dat zeker? Ik kan nu toch al gaan meeloten, het probleem is alleen: hoe houd ik mijn Green-card geldig terwijl ik nog studeer in NL.kastelke schreef: Dat is iets wat zeker is.
-
- Amerika-ontdekker
Hoi allemaal,is dat zeker? Ik kan nu toch al gaan meeloten, het probleem is alleen: hoe houd ik mijn Green-card geldig terwijl ik nog studeer in NL.
Het is een feit dat je (zoals al eerder gezegd in dit draadje) minstens zes maanden per jaar in Amerika moet wonen om je Green Card geldig te houden. Studeren in Nederland en tegelijkertijd voldoen aan de Green Card-voorwaarden lijkt me niet erg haalbaar. Als je dus eerder gaat meeloten en je wint, lijkt het me dat je voor het een of het ander zult moeten kiezen.
Ik heb er een vraag over. Zijn jullie zeker dat je 6 maanden in de VS moet verblijven? In Duitse forums lees ik altijd dat je tenminste 1 keer in de 6 maanden na de VS moet. Niet dat je er per jaar min. 6 maanden moet verblijven...
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik heb een collega uit Zuid Amerika die de laatste 10 jaar niet in de VS heeft gewoond maar wel zijn Green card actief heeft gehouden door elke zes maanden naar de VS te reizen voor een weekje ofzo.
Het kan dus wel. Het is alleen vast niet de bedoeling. En dus kun je het, volgens mij, gewoon beter niet doen.
En ik ben het met een van de vorige posters eens; als je wint, moet je kiezen. Ik denk echt dat er niks anders op zit. En als het afstuderen in Nederland belangrijker is, dan zul je misschien gewoon moeten wachten met meedoen. You can't have your cake and eat it too zeg maar
Het kan dus wel. Het is alleen vast niet de bedoeling. En dus kun je het, volgens mij, gewoon beter niet doen.
En ik ben het met een van de vorige posters eens; als je wint, moet je kiezen. Ik denk echt dat er niks anders op zit. En als het afstuderen in Nederland belangrijker is, dan zul je misschien gewoon moeten wachten met meedoen. You can't have your cake and eat it too zeg maar

This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-ontdekker
Nou ja, ik denk dat het wel kan... afstuderen en een green card winnen:DixieChick schreef:Ik heb een collega uit Zuid Amerika die de laatste 10 jaar niet in de VS heeft gewoond maar wel zijn Green card actief heeft gehouden door elke zes maanden naar de VS te reizen voor een weekje ofzo.
Wanneer je ervan uitgaat dat een Bachelor rond 3/4 jaar duurt... Je bent in september 2007 begonnen met de studie en je hebt meegedaan bij de lotterij in 2007. Stel je bent een winnar, dan krijg je pas in het voorjaar of in de zomer 2008 een Notification Letter. Het interview zit vervolgens ergens tussen october 2008 en september 2009. Stel je gaat in januari 2009 na het interview en in juni 2009 je GC activeren. Dan meteen een re-entry permit aanvragen... dan heb je nog eens 2 jaar de tijd en we zitten in juni 2011 waar je uiteindelijk na de VS natoe moet gaan. Lijkt me genoeg tijd om de studie af te maken, toch? Dus ik zou gewoon elk jaar meedoen en hopen dat het vroeger of later gaat lukken!
- Bandido
- Amerika-expert
Waarschijnlijk is het dit stukje dat wat verwarring oproept: "als u graag een tijdje in de VS wilt verblijven en misschien wel voor altijd". Daarmee wordt bedoeld dat je de Green Card wel kwijt kunt raken als je na bv een paar jaar besluit weer terug naar NL (of een ander land) te gaan. Het is alleen een manier om op legale wijze in de VS te verblijven, of je nu voor altijd blijft of niet.superboerjan schreef:Bron: http://www.allesamerika.nl/greencard-lotery.htmlWat is een Greencard?
Maar hoe dan ook, het antwoord op jouw vraag is er wel, ik ben alleen bang dat het niet het antwoord is dat jij wilt horen. Een Green Card is namelijk geen visum, het is een bewijs dat je een "permanent resident" bent. Dat woord zegt het eigenlijk al, je woont er dus permanent. En als jij alleen maar elke zes maanden een weekje teruggaat, woon je er dus niet. De stelregel is dat je minimaal zes maanden per jaar in de VS moet zijn. (overigens geldt in NL precies dezelfde regel). In de praktijk schijnt dit inderdaad zelden uit te komen, maar het is dus nadrukkelijk niet volgens de regels. Mocht je langer dan die periode wegblijven uit de VS, dan kunnen ze een onderzoek instellen. Dan komen dus een aantal zaken in beeld die jij moet kunnen aantonen om te bewijzen dat jij wel degelijk een resident bent. Dan pas komen dus zaken als een belastingaangifte, maar ook Amerikaans rijbewijs, SSN#, gas-water-elektra rekening etc etc in beeld. Let wel, dit zijn geen wetmatigheden, maar mocht de nood aan de man komen, dan is het aan jou om op welke manier (en hoe meer bewijzen hoe beter) dan ook aan te tonen dat jij je Geen Card mag behouden. Ga je meer dan een jaar weg, dan raak je de kaart automatisch kwijt. Liegen heeft overigens geen enkele zin, want ze scannen de Green Card zowel als je het land verlaat, maar ook als je het land weer binnenkomt. Je kunt maar beter gewoon eerlijk zijn.
Dit gezegd hebbende....
Nu naar jouw situatie: ik (en dit enkel gebaseerd op mijn ervaringen en verwachtingen) zou er gewoon voor gaan in de loterij. De kans dat je 'm wint is al heel erg klein en je hebt gelijk als je zegt dat als jij er klaar voor bent, je 'm wellicht niet wint en vervolgens nog jaren moet wachten. Als je de Green Card wel wint daarentegen, duurt het sowieso nog zeker een jaar voor je 'm daadwerkelijk fysiek in handen hebt en dan heb je nog een half jaar de tijd om 'm te gebruiken. En dan heb je nog een half jaar de tijd om gewoon in NL te blijven. Kortom, dan zijn we dus twee jaar verder! En de kans is groot dat jij dan al bijna bent afgestudeerd. En je kunt nog een 're-entry permit' aanvragen waarmee je nog een jaar uit de VS kunt wegblijven. En bovenstaande is gewoon wel volgens de regels.
De volgende website kan je misschien nog wat meer antwoorden verschaffen: http://www.immihelp.com/greencard/retain-greencard.html
nb: dit is geen overheidswebsite (eindigt ook niet op '.gov') maar voor zover ik dan kan beoordelen is de informatie correct en gedegen.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 31 Reacties
- 18109 Weergaves
-
Laatste bericht door Adreamer
-