Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaanse uitdrukkingen en gezegdes

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

marcuscj schreef:Hoi Petra, jij zegt altijd "Washington" inplaats van Washington DC.
Hier in de North West zeggen ze wel Washington DC omdat de staat Washington vlakbij is.
Mijn vriend in Staunton Va zegt gewoon DC .
Is dat normaal ??
Ja, dat is gewoonlijk. DC, Washington, the District, allemaal namen voor de stad.

Ik zeg Washington, omdat het voor mij logisch is, dat ik naar de stad ga als ik dat zeg, tenzij ik naar de andere kant van het land reis. De lezers van mijn berichten en dagboek weten dat (neem ik aan) ook.

Hier wordt Washington State dan ook aangeduid met "Washington State" om het verschil weer te geven.

Alleen als we aan mensen buiten dit gebied moeten aanduiden, dat we bij de stad wonen, gebruiken we Washington DC. Ook op het lokale nieuws wordt meestal een van die drie aanduidingen gebruikt, niet de hele officiele naam. Logisch toch ook, waarom zou je meer zeggen dan nodig is ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Amerikaanse uitdrukkingen en gezegdes

Bericht door hdeweert »

Petra/VS schreef:-- Rubbernecking -- Het ontstaan van een file door nieuwsgierigheid over wat er op de tegenliggende weghelft gebeurd.
Hallo Petra
Het woord Rubbernecking kwam mij bekend voor dus heb ik even gegraven in wat archiefmateriaal. En ja ik kwam de song van Elvis uit 1969 tegen. Ik heb de text nooit goed begrepen vooral het rubberneckin niet. Hier de text van Rubberneckin.

Stop, look and listen baby that's my philosophy
If your rubberneckin' baby well that's all right with me
It's called rubberneckin' baby but that's all right with me
Some people say I'm wasting time yeh, but they don't really know
I like what I see I see what I like yeh, it gives me such a glow
First thing in the morning, last thing at night
I look, stare everywhere and see everything inside
If your rubberneckin' baby well that's all right with me
Some people say I'm wasting time yeh, but they don't really know
I like what I see I see what I like yeh, it gives me such a glow
Sittin' on the back porch all by myself
Along came Mary Jane with somebody else
Well, stop, look and listen baby that's my philosophy
Some people say I'm wasting time yeh, but I don't really care
I like what I see, I see what I like yeh, it gives me such a glow
Sittin' on the back porch all by myself
Along came Mary Jane with somebody else
Well, stop, look and listen baby that's my philosophy

Written by Jones and Warren

Harm
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hmm, interessant, Harm. Ik kan er ook niet veel uit opmaken en het is inderdaad niet duidelijk wat rubberneckin' betekent.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nog een paar:

Take a hike! -- hoepel op!

He knows zip about it -- hij weet er niets van af

To get bent out of shape -- boos worden

Clunker -- oude auto, Beemer -- BMW

Going bonkers -- gek worden

A couch potato -- een luilak

That's a bummer -- Dat is jammer
XoNo
Amerika-ontdekker

Bericht door XoNo »

Grappig, heel veel van de gezegdes komen wel bekend voor, maar het is wel makkelijk om ze even op een rijtje te hebben. Ik kan er eigenlijk weinig aan toevoegen, vooral omdat mijn Engels niet opperbest is. Ik kan uit mijn woorden komen en ik kom ook wel los tijdens een gesprek met een Amerikaan.

Ik wilde nog wel even zeggen dat ik het een verschrikkelijk mooi taaltje vind, Amerikaans!
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

Deze schoot mij vandaag te binnen. Kende hem al voordat ik hier woonde en heb nooit moeite gehad om het gezegde te begrijpen, noch te visualiseren. :lol:

When the shit hits the fan - Als een situatie uit de hand dreigt te lopen

gr. Redneck
Georgia on My Mind
gretl
Amerika-ontdekker

Bericht door gretl »

When the shit hits the fan - Als een situatie uit de hand dreigt te lopen
Getsie, geen behoefte om deze te vertalen..........
Anita

Grappig

Bericht door Anita »

Ik vind het wel erg grappig om te lezen allemaal. Ik moet zeggen dat ik mezelf goed kan behelpen in het Engels, maar Amerikaans is toch anders hoor. En zeker als het gaat om uitdrukkingen...
Ik heb liever Amerikaans dan Engels. Het is wat "losser" dan het Engels. Engels vind ik te stijf.
Ik schrijf tegenwoordig met Petra/VS via e-mail in het Engels, en ik denk dat ik dan toch nog wel wat veel Engelse woorden/termen gebruik, terwijl Petra natuurlijk meer Amerikaans schrijft. Heel leuk overigens...

Anita
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Anita,

Ik vind het Amerikaans ook heel leuk (Brits Engels ook, daar niet van, ze hebben beiden hun charmes). Wat ik vooral zo leuk vind zijn al deze smakelijke uitdrukkingen, die toch vaak flink beschrijvend zijn :D, zie die laatste van Redneck maar. De taal zit er vol van!
Ook de verschillende accenten vind ik heel interessant, je hebt natuurlijk de alom bekende "Southern Drawl" (spreken jullie al zo, Redneck en Marianke? ;)), maar ook het Mid-Western, Minnesotan, New York en Boston accent zijn heel makkelijk eruit te pikken.
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

Petra/VS schreef:Hoi Anita,

Ik vind het Amerikaans ook heel leuk (Brits Engels ook, daar niet van, ze hebben beiden hun charmes). Wat ik vooral zo leuk vind zijn al deze smakelijke uitdrukkingen, die toch vaak flink beschrijvend zijn :D, zie die laatste van Redneck maar. De taal zit er vol van!
Ook de verschillende accenten vind ik heel interessant, je hebt natuurlijk de alom bekende "Southern Drawl" (spreken jullie al zo, Redneck en Marianke? ;)), maar ook het Mid-Western, Minnesotan, New York en Boston accent zijn heel makkelijk eruit te pikken.
In het zuiden wonen en met een "southern belle" getrouwd zijn, zal zeker zijn invloed hebben, Petra. Vooral bij het woordgebruik. Toch denk ik, maar dat is moeilijk zelf te beoordelen, dat ik meer algemeen Amerikaans-Engels spreek.

Ook ik heb absoluut geen hekel aan Brits-Engels en vind het een mooie taal met een zeer rijk verleden en prachtige litteratuur. De reden waarom zovelen een voorkeur schijnen te hebben voor Amerikaans, zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat de Engelse grammaticale regels veel strikter zijn. ;)

gr. Redneck
Georgia on My Mind
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Redneck schreef : De reden waarom zovelen een voorkeur schijnen te hebben voor Amerikaans, zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat de Engelse grammaticale regels veel strikter zijn.

Ik geloof omdat de Nederlanders meer naar de Amerikaanse tv en films kijken, is het Amerikaans voor hun eenvoudiger dan het Brit Engels.
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

marcuscj schreef:Ik geloof omdat de Nederlanders meer naar de Amerikaanse tv en films kijken, is het Amerikaans voor hun eenvoudiger dan het Brit Engels.
Natuurlijk speelt dat een rol, maar er zijn ook talloze Engelse series op de Nederlandse tv, en niet te vergeten de BBC op de kabel. Men kan zich dus, indien gewenst, in beide verdiepen. Hoe dan ook, ik vind beide "talen" de moeite waard. :)
Georgia on My Mind
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Zijn jullie wel eens aangehouden door de politie? Wij wel (reden perongeluk over een doorgetrokken streep).

Een Amerikaanse uitdrukking gebruld door zo'n scheepstoeter:

"Stay in your car!! Hands on your wheel!!"

Ik droom er nog wel eens van, zo ben ik toen geschrokken.

Groetjes van hekkie
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer