Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

vragen over de amerikaanse vlag

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
SaakJ_
Amerika-newbie

vragen over de amerikaanse vlag

Bericht door SaakJ_ »

hallo iedereen :)

voor school (vak aardrijkskunde) moet ik met nog een paar vriendinnen een mini profiel werkstuk maken
en nou hebben we de vraag bedacht waarom de amerikanen nou zo trots zijn op hun vlag.
bij deze vraag hebben we ook deelvragen o.a.
wat is de waarde/symboliek van de vlag :)
wat was de reden tot maken van de vlag
en wie heeft de vlag gemaakt

als iemand op 1 van deze vragen een antwoord heeft, dan zou ik dit graag horen.

groetjes van SaakJ_
ppil

Bericht door ppil »

Hoi,
De sterren staan voor alle staten van amerika, de strepen voor de staten die zich in het begin bij elkaar gevoegd hebben waardoor de USA ontstaan is.
michelle1985
Amerikafan

Bericht door michelle1985 »

Hoi,

Ik heb op school (in Amerika) ook een keer een werkstuk gemaakt over de Amerikaanse vlag, ik kan zo wel wat dingen vertellen, maar als ik jou was zou ik eerst op internet even gaan zoeken, er is heel veel over te vinden. Ik heb t net even bij google ingetikt, dan kom je onder andere bij de website van het Smithsonia National museum of American history, hier staat "the story of the flag" en een aantal andere dingen.
Als je nog vragen hebt, kun je ze hier natuurlijk stellen, maar er is heel veel informatie die je net zo goed zelf even kan opzoeken :wink:
ppil

Bericht door ppil »

Nog 1 ding over de sterren...
op het begin was er een rondje van sterren, zoals bij de europese vlag, die vlag bevatte toen geloof ik 7 strepen.

200 jaar later, toen californie, texas e.d. erbij kwamen, maakten de amerikanen 52 sterren, de strepen staan nog steeds voor de eerste sterrem.

(ik weet niet meer precies hoe dat allemaal in elkaar zat, mijn verhaal kan dus voor een deel niet kloppen maar helaas kan ik nou momenteel nergens een link vinden van de history!)
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

De vlag is ontworpen door ene Bertha, en dat is iets dat elke Amerikaan weet...

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Kansas Wizard
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Kansas Wizard »

Ook allesamerika heeft een stukje over de vlag zijn historie op chronologische volgorde weergegeven, wellicht interessant:
http://www.allesamerika.com/amerikaanse-vlag.html
Nog 1 ding over de sterren...
op het begin was er een rondje van sterren, zoals bij de europese vlag, die vlag bevatte toen geloof ik 7 strepen.

200 jaar later, toen californie, texas e.d. erbij kwamen, maakten de amerikanen 52 sterren, de strepen staan nog steeds voor de eerste sterrem.
De witte en rode strepen staan inderdaad voor de eerste dertien staten van de nieuwe unie, maar de sterren zijn er toch 50 ipv 52 verwijzend naar het huidige aantal staten.

De waardigheid rondt de vlag is heel hoog, zo mogen kapotte, verslete vlaggen niet worden weggegooid, maar daar zijn speciale plaatsen voor.
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

200 jaar later? Dat zou 1978 geweest moeten zijn??? Daar geloof ik niks van.

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
ppil

Bericht door ppil »

De waardigheid rondt de vlag is heel hoog, zo mogen kapotte, verslete vlaggen niet worden weggegooid, maar daar zijn speciale plaatsen voor.
Ja inderdaad, amerikanen zijn heel trots op hun land.
200 jaar later? Dat zou 1978 geweest moeten zijn??? Daar geloof ik niks van.
Nou, zoals ik al eerder zei:
(ik weet niet meer precies hoe dat allemaal in elkaar zat, mijn verhaal kan dus voor een deel niet kloppen maar helaas kan ik nou momenteel nergens een link vinden van de history!)
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Kansas Wizard schreef:De waardigheid rondt de vlag is heel hoog, zo mogen kapotte, verslete vlaggen niet worden weggegooid, maar daar zijn speciale plaatsen voor.
Inderdaad, dat vond ik heel opvallend toen ik de "Flag Rules and Regulations" op de volgende site las: http://www.ushistory.org/betsy/flagetiq.html

Misschien dat je wat aan deze site hebt voor je werkstuk SaakJ_..

-
ppil

Bericht door ppil »

Waar zie je dat staan van de versleten of kapotte vlag?

Dat met als de vlag de grond raakt, dat je hem dan moet vernietigen of moet wassen is wel maf :lol:
ppil

Bericht door ppil »

Ik zag dit er trouwens nog staan:
I am not a citizen of the US; am I expected to salute the flag?
Americans should stand at attention facing the flag with the right hand over the heart. When not in uniform men should remove any non-religious headdress with their right hand and hold it at the left shoulder, the hand being over the heart. Persons in uniform should remain silent, face the flag, and render the military salute. Those who are not U.S. citizens should stand at attention.
Betekent dit dus dat alleen Amerikanen de vlag mogen groeten en de niet-amerikanen moeten blijven staan ofzo?

Ik vind het trouwens best wel maf al die regels, het lijkt net alsof de nog belangrijker dan de US president is :wink:
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

ppil schreef:Waar zie je dat staan van de versleten of kapotte vlag?
My flag is old and ready to be retired. What should I do?

Section 8k of the Flag Code (see below) states, "The flag, when it is in such condition that it is no longer a fitting emblem for display, should be destroyed in a dignified way, preferably by burning." We recommend that you contact your local VFW Chapter and ask them for help properly disposing of your flag. And be sure to consider providing a small donation to them for their assistance. Or you can contact your local Elks Lodge (who created the idea of Flag Day, established officially by President Truman, himself a member of the Elks) or the American Legion. Some Boy Scout and Girl Scout troups also can provide this service.

Flag Code
Sec. 8. — Respect for flag

k. The flag, when it is in such condition that it is no longer a fitting emblem for display, should be destroyed in a dignified way, preferably by burning

-
ppil

Bericht door ppil »

En ik hoorde altijd van Amerikanen dat als je de Amerikaanse vlag verbrand, dat je dan grote problemen met de overheid krijgt. :?
Die Amerikanen zijn trouwens 2 militairen die in Brunsum, limburg werken.
Dit vind ik dus echt super raar! :shock:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mack schreef:De vlag is ontworpen door ene Bertha, en dat is iets dat elke Amerikaan weet...

Mack
:lol: Je bedoelt Betsy Ross, maar het is helemaal niet zeker of dat echt zo is.

Na 11 september is de Amerikaanse vlag helemaal een symbool van eenheid geworden. Je moet bedenken, dat dit een federatie van 50 vrijwel autonome staten is, die nog geen 150 jaar geleden bijna uit elkaar viel. En op 11 september 2001 was het weer nodig die eenheid te versterken. De vlag symboliseert veel meer dan in andere landen de eenheid van een heel divers volk.

Als je de vlag in ere houdt, houd je in feite je loyaliteit aan de federatie van verenigde staten in ere.

Er zijn allerlei regels omtrent de vlag, die lang niet altijd tot de letter worden opgevolgd. Wel staan er hier in onze stad bakken, waar je oude vlaggen kunt brengen. Lang niet iedereen zal dat doen, er zijn legio mensen, die oude versleten vlaggen gewoon weggooien.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Kansas Wizard
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Kansas Wizard »

Sandy schreef:
Inderdaad, dat vond ik heel opvallend toen ik de "Flag Rules and Regulations" op de volgende site las: http://www.ushistory.org/betsy/flagetiq.html

Misschien dat je wat aan deze site hebt voor je werkstuk SaakJ_..

-
Dat is nog eens een interessante site Sandy. Ik heb op mijn gemak die voorschriften eens een beetje zitten doornemen.

Eigenlijk keek ik er wel vanop dat er zoveel voorschriften zijn aan een vlag. Je staat er simpel weg niet bij stil dat bij zoiets ook voorschriften en richlijnen kunnen horen. Het zal natuurlijk per natie verschillen hoe omvangrijk, maar goed dat er zoiets is, een vlag is tenslotte het kenmerk en symbool van een land bij uitstek.

Gegroet KW
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
ppil

Bericht door ppil »

Ja inderdaad, ik wist niet eens dat het verplicht was om een amerikaanse vlag op een speciale manier te vouwen :o
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

ppil schreef:En ik hoorde altijd van Amerikanen dat als je de Amerikaanse vlag verbrand, dat je dan grote problemen met de overheid krijgt. :?
Die Amerikanen zijn trouwens 2 militairen die in Brunsum, limburg werken.
Dit vind ik dus echt super raar! :shock:
Misschien in hun capaciteit als militairen, maar niet als gewone burger. Het verbranden van de vlag als uiting van politieke dissentie is beschermd door het First Amendment van de Constitution: the right to free speech (lees de laatste zaak hieromtrent in het Supreme Court hier: http://www.law.umkc.edu/faculty/project ... hnson.html ). Oude vlaggen worden overigens bij voorkeur verbrand.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ppil

Bericht door ppil »

Hmm, en wat is dan als de politie in je huis binnekomt omdat ze bijv. een huisdoorzoekingsbevel hebben e.d. en ze zien een KAPOTTE vlag op de GROND liggen?
(ik doe het vetgedrukt omdat dat verboden is)

Kun je dan een boete krijgen of hoe zit dat daar in de usa?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik geloof, dat je een detective serie te veel hebt gekeken, Patrick :lol: .
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer