Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Help!! visum (met strafblad)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Help!! visum (met strafblad)

Bericht door Tink »

Jeltje schreef:En als je dan "gewoon" zonder visum gaat? En één vraag niet naar waarheid invult op het (ben de naam even kwijt) papiertje dat je in het vliegtuig krijgt.

Wordt er vanaf het consulaat een melding gedaan naar Amerika? Als dit niet het geval is kunnen ze in Amerika toch nergens na zoeken of je iets op je kerfstok hebt in NL.

Ook al heb je een visa op zak dan ben je nog niet zeker dat je wordt toegelaten. Een visa is geen vrijbrief om Amerika binnen te komen. Degene die bepaald of je wel of niet binnen mag is de immigratie abmtenaar op het vliegveld. Zoals je hier beneden kunt lezen. Een visa geeft je het recht naar de US te reizen en een aanvraag te doen aldaar om toegelaten te worden. Het geen je GEEN recht op toegang.

*A visa is issued by a U.S. Embassy or Consulate. A visa entitles the holder to travel to the United States and apply for admission; it does not guarantee entry. An immigration inspector at the port of entry determines the visa holder's eligibility for admission into the United States.*

Als die ambtenaar op z'n schermpje ziet dat je vriend gelogen heeft op z'n groene Waiver kaartje, hij heeft tenslotte allerlei informatie gekregen toen jullie je ticket boekten, dan kan dat nare gevolgen hebben voor vele jaren .
--
Tink
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Tink schreef:
Ruud2004 schreef:
Er zit een groot verschil, tussen het aanvragen van een Greencard en een visum voor toeristisch bezoek. Ik kan je vertellen, dat alle informatie van de aanvrager zelf moet afkomen. De Nederlandse justitie geeft, op verzoek van de Amerikanen, geen informatie af. Dit is bij wet verboden !
Ruud; welke wet is dat dan? Ik heb al eens gezocht maar er staat nergens duidelijk vermeld dat dit niet mag.

Een voorbeeld is bv al dat als je je ticket boekt voor de US al je info al beschikbaar is voor Ameikaanse autoriteiten. En dit is niet alleen je credit card info maar ook je strafblad e.d. Er is toen vanuit overheidswege voor de goede orde geprotesteert toen de US deze eis stelde voor alle passagiers die richting de US kwamen, maar ook Nederland is uiteindelijk over de streep gegaan.

Trouwens ook bij de aanvraag voor de Green Card hebben we geen informatie hoeven aan te leveren ; men had alles al. Ook toen we voor de eerste keer een H-1B aanvroegen; men had alle informatie al.

Dus, hoe weet jij zo zeker dat dit niet zo is? Zaken zijn na 9/11 behoorlijk verandert.
Hallo Tink,

Kijk even op deze link en dan met name par.4 (Het verstrekken van gegevens uit een politieregister) Laat niets aan duidelijkheid over.

http://www.cbpweb.nl/downloads_wetten/W ... 042004.pdf
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Jeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door Jeltje »

Met andere woorden: op het consulaat hier in Nederland en in Amerika bij "de grens" kunnen ze NIET bij je gegevens.
Het gaat om je eigen eerlijkheid, die je dus bij een visumaanvraag parten kan spelen.....

En bij aankomst in Amerika gaat het er dus om of ze geloven wat je hebt ingevuld op je papiertje, maar dat kunnen ze vandaar uit niet controleren?
Jeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door Jeltje »

Hij is vanochtend weer naar het consulaat geweest met aanvullende gegevens en nu moet er door iemand (jan met de pet misschien) beslist worden of hij het visum krijgt. Dit kan tot 2 weken duren.
Weer alle gegevens die verzameld zijn mee naar huis gekregen (ik weet niet of hier ditmaal wel naar gekeken is) en maar afwachten wanneer ze gaan bellen.

Ik ben er nu bijna helemaal van overtuigt dat ze het er gewoon om doen daar op het consulaat!!!
Die willen een soort van statement maken dat je niet zomaar HUN land binnenkomt ofzo.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Ben benieuwd. Leuk om ons even op de hoogte te houden. Wellicht handig om even aan te geven wat al jullie stappen zijn geweest en waar de Amerikanen om hebben gevraagd.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Jeltje schreef:Hij is vanochtend weer naar het consulaat geweest met aanvullende gegevens en nu moet er door iemand (jan met de pet misschien) beslist worden of hij het visum krijgt. Dit kan tot 2 weken duren.
Weer alle gegevens die verzameld zijn mee naar huis gekregen (ik weet niet of hier ditmaal wel naar gekeken is) en maar afwachten wanneer ze gaan bellen.

Ik ben er nu bijna helemaal van overtuigt dat ze het er gewoon om doen daar op het consulaat!!!
Die willen een soort van statement maken dat je niet zomaar HUN land binnenkomt ofzo.
Het moet me even van het hart dat ik vind dat je wel heel denigrerend doet over de mensen die werken voor de Amerikaanse overheid en het visa moeten verzorgen waar jullie zo op zitten te wachten.

Ik vind het niet gek dat men zorgvuldig is door niet zomaar iedereen toe te laten die een straffblad heeft, wellicht dat dat voor Nederland ook eens een goed idee zou zijn.

En nee, je komt niet zomaar HUN land binnen, waarom zou je? Je vriend heeft een strafblad, en als je je billen verbrand moet je op de blaren zitten. Daar kan je negatief over doen maar hier wil men graag een herhaling van 9/11 voorkomen en niet iedereen zomaar lukraak toelaten.

Je had kunnen weten dat als je een strafblad hebt dat je minstens 3 maanden van tevoren moet beginnen met het aanvragen van een visa. Pas als je je visa in handen hebt kun je gaan boeken. Nu hebben jullie tot het laatste moment gewacht en dan probeer je de schuld op de ambassade mensen te schuiven die gewoon zorgvuldig hun werk doen. Als je denkt dat er geen werk aan vooraf gaat dan men alleen maar naar je papiertjes kijkt dan heb je het mis. Er wordt zorgvuldig met de USA (FBI-CIA-Home Land Security)gecheckt en files en dossiers aangemaakt over je vriend, dit soort dingen kost tijd.

Dit soort dingen worden echt niet alleen beslist op de ambassade zelf.
--
Tink
Jeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door Jeltje »

Zeker nog nooit op het consulaat geweest voor een visum.....

Op de internetsite van het consulaat staat welke gegevens je moet verzamelen. Het enige waar ze naar kijken is welk vakje je hebt aangekruist.
Naar de rest van je papieren wordt niet eens gekeken, hoe kunnen ze dan goed bepalen wat je wilt gaan doen in Amerika?
En volgens mij staat er overal geschreven dat ze niet bij je gegevens kunnen, alleen als je gezocht wordt.
Ik snap ook wel dat ze niet zomaar iedereen "binnen" kunnen laten, maar zou Nederland dan niet precies hetzelfde moeten doen bij Amerikanen?
Als Amerikanen in Nederland zijn geweest is bijna het eerste wat ze doen een coffeeshop binnen lopen, omdat dat daar niet mag!! En hoeveel % van de Amerikanen heeft er een strafblad, ik zeg ook een visum aan laten vragen als ze naar Nederland willen!!!
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ik heb denk ik meer visa's aan gevraagd en ben op meer consulaten geweest dan jij waarschijnlijk ooit in je leven zult hoeven te doen.

Wij hebben in verschillende landen in de wereld gewoond voordat we nu voor de 2e keer naar de US zijn verhuisd. We wonen er dit jaar 3 jaar en hebben met heel wat visa bijltjes gehakt al die jaren.

We hebben 2 keer in Amsterdam een US visa aangevraagd, 2 keer in Parijs en 2 keer in Frankfurt.
Nog nooit problemen gehad, als je je van te voren op de hoogte stelt van hoe zaken afgehandeld worden met een visa aanvrage dan wordt je ook niet teleurgesteld.

Ja ze kijken welk vakje je hebt aangekruisd en wat denk je dat ze de rest van de dag doen als het consulaat gesloten is of wat de andere werknemers doen op het consulaat? Had je verwacht dat je aan het loket meteen je visa aanvrage zou kunnen afhandelen? Nee natuurlijk niet, die wordt in behandeling genomen, zaken worden nagetrokken en vergeleken met de papieren die jullie ingeleverd hebben. Dat kost tijd.

En wat er geschreven staat in de populaire media over niet bij je gegevens kunnen en wat er gebeurt zijn 2 verschillende dingen.
Zoals ik al schreef de US heeft een treaty(overeenkomst) met Nederland afgesloten wat voor gegevens er uit gewisseld worden. Dat Nederland niet dezelfde maatregelen wil nemen om het mensen met een crimineel verleden moeilijker te maken om Nederland binnen te komen is iets waar de Nederlandse bevolking mee moet leven.

Dat Amerkanen en ook andere toeristen het eerste naar een coffee shop gaan is niet zo verwonderlijk. Het eerste wat veel toeristen hier doen is elektronische spullen kopen die ze stiekum mee terug nemen naar hun land omdat het hier zo goedkoop is.
Wat dat met een visa aanvraag te maken heeft zie ik niet in.
--
Tink
Jeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door Jeltje »

Het visum is niet voor mij.....
Het is voor een vakantie niet om in Amerika te gaan wonen, werken of studeren.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Jeltje - zoals Tink al zei: wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten. En dat doet je vriend nu pijn hè? Ik vind het te gemakkelijk om de gevolgen van de daden van je vriend af te schuiven op een ander. Ook vind ik dat jouw gebrek aan planning het niet andermans emergency maakt, een visum regelen heeft tijd nodig. Maar ik ben blij dat vriend een visum aanvraagt, verantwoording neemt voor z'n acties in het verleden en niet op de bonnefooi hiernaartoe komt.

Oh, en niet generaliseren. Ik ken genoeg amerikanen die NL hebben bezocht en nooit een coffeeshop van binnen hebben gezien - bovendien, als ze het wel doen, dan doen ze toch niets illegaals?
Jeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door Jeltje »

en dan zeggen dat ik denigrerend doe over de mensen die op het consulaat werken..................

niet iedereen met een strafblad is een zware crimineel en heeft kwaad in de zin hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Jeltje schreef:en dan zeggen dat ik denigrerend doe over de mensen die op het consulaat werken..................

niet iedereen met een strafblad is een zware crimineel en heeft kwaad in de zin hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Volgens mij zegt dat hier ook niemand.

Wat wel wordt gezegd is dat het niet verstandig is om te verwachten dat je op zo'n korte termijn een visum kunt regelen als je weet dat je een strafblad hebt. Iedereen weet hoe streng men in de VS is dan wel kan zijn (daar hoor en lees je genoeg verhalen over), dus je had het kunnen weten c.q. verwachten.

Op zijn minst had je dit eerder moeten onderzoeken, en - zoals Tink al zei - eerst visum regelen, dan pas boeken.

Het is dan ook niet fair om - zoals jij nu doet - de verantwoordelijkheid af te schuiven op mensen die hun werk doen, terwijl jij dit zelf niet hebt gedaan.

En dát is wat men probeert duidelijk te maken - niemand insinueert hier dat jouw vriend kwaad in de zin heeft.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Jeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door Jeltje »

Zo komt het anders wel over!!!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Jeltje schreef:Zo komt het anders wel over!!!
Dat is wat anders - dat is wat jij erin leest. Het is nu eenmaal niet leuk om gewezen te worden op op je eigen verantwoordelijkheid en op iets wat je niet helemaal goed hebt aangepakt...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Jeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door Jeltje »

En toch vraag ik me af hoeveel mensen niet weten dat ze een visum nodig hebben voor Amerika en zonder gaan. Als je internet afspeurt kom je geen verhalen tegen van mensen die teruggestuurd zijn of die echt problemen hebben gehad. Of die zetten zoiets niet op een forum zodat andere mensen daar ook wat aan hebben.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Normaal gesproken heb je ook geen visum nodig, maar kun je onder het VWP reizen. Als er echter "afwijkende" omstandigheden zijn (zoals bijv. een strafblad) dan heb je toch wel een bepaalde mate van onderzoeksplicht om te zien of je misschien wél een visum nodig hebt i.p.v. er zonder meer vanuit gaan dat het óf niet nodig is, óf dat je het toch wel zult krijgen als het nodig is - en voor dat laatste is 3 weken dan een wel érg korte termijn...

Als je naar andere, niet-EU landen gaat of zou gaan, controleer je toch ook of er wellicht een visum nodig zou zijn (ongeacht of je een strafblad hebt of niet)? En mét een strafblad lijkt me dat je dat dan al helemaal zou doen. Toch?

Onze website | Mijn blog
judith
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door judith »

als je met een strafblad naar usa wil moet je een visum aanvragen
bij de aanvraag moet je je veroordeling bij doen,een kopie
bewijs van goed gedrag en bewijs dat je je straf hebt uitgezeten

het ligt er aan wat je 'gedaan' hebt
bij ons was het om een geweldsdelict
niets zwaars maar een vechtpartij in een kroeg

ze hebben daar niet moeilijk om gedaan en gewoon het visum gegeven

ik wete niet in hoeverre jou vriend strafbaar is/was en of de straf is uitgezeten?
wij zijn in november begonnen met de visumaanvraag en in maart kregen we hem
dus je moet er echt wel de tijd voor nemen om alles goed te regelen...
2007 Californië ~Nevada~Utah~Arizona
2022 New York
2023 Florida
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

judith schreef:wij zijn in november begonnen met de visumaanvraag en in maart kregen we hem
dus je moet er echt wel de tijd voor nemen om alles goed te regelen...
Dus geen 3 weken vantevoren...

Onze website | Mijn blog
judith
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door judith »

idd dat is veel te kort dag
2007 Californië ~Nevada~Utah~Arizona
2022 New York
2023 Florida
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Toch vraag ik me iets af; Hoeveel reizigers gaan ieder jaar naar Amerika? En hoeveel zouden er een strafblad hebben die toch op het VWP moeiteloos de USA binnenkomen?
The USA...what else?
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer