Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Help!! visum (met strafblad)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Help!! visum (met strafblad)

Bericht door kastelke »

Truckman schreef:Toch vraag ik me iets af; Hoeveel reizigers gaan ieder jaar naar Amerika? En hoeveel zouden er een strafblad hebben die toch op het VWP moeiteloos de USA binnenkomen?
hoeveel mensen rijden jaarlijks veel sneller dan toegelaten en worden niet gepakt?
alleen: wanneer je bij een dergelijke overtreding gepakt wordt, dan moet je gewoon betalen. En daar gaat de vergelijking met Amerika illegaal binnen komen met een strafblad op. Het stopt niet met gewoon betalen, de deur gaat gewoon dicht. Voor heel wat jaren.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door Jeltje »

3 weken is misschien kort dag, maar er staan hier op het forum ook verhalen van mensen die wel een visum binnen deze tijd hebben ontvangen. En op de site van het consulaat kan je ook met spoed od een visum aanvragen, dus het zou moeten kunnen.

Dan blijft alleen de vraag hoe ze in Amerika "jou strafblad" kunnen zien. Voor het consulaat moet je inderdaad gegevens van je straf laten zien, maar een kopie hiervan kan je niet overleggen omdat je dit zelf alleen maar in mag zien.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Nou, voor de laatste keer dan maar Jeltje. Een Amerikaanse immigrationambtenaar kan in zijn balie (op welke Amerikaanse luchthaven dan ook) geen "antecedenten" (strafblad) opvragen van Nederlanders. Ook niet op het consulaat te Amsterdam. Ik dacht dat we daar nu wel uit waren.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Maar nog los van de discussie of men in Amerika wel of niet je strafrechtelijk verleden in kan zien, en nog los van of je überhaupt wel of niet een strafblad hebt: het is gewoon niet verstandig om er van uit te gaan dat je binnen 3 weken wel een visum kunt krijgen 'omdat anderen dat in het verleden ook is gelukt'.

Het merendeel lukt het namelijk waarschijnlijk niet binnen 3 weken, en dus moet je er op rekenen dat het langer zal duren - pas als je definitief je visum in handen hebt (als je niet onder het VWP kunt reizen), dán moet je gaan boeken. Niet eerst boeken, en dan eens een visum gaan aanvragen.

En dat geldt niet alleen voor iemand die een strafblad heeft, maar is gewoon "common sense" in het algemeen - heeft niks met het hebben van een strafblad te maken. Als je echter wél een strafblad hebt, en je besluit om dit ook eerlijk aan te geven (i.p.v. de gok nemen en het verzwijgen), dan moet je niet ervan uit gaan dat het wel even snel geregeld kan worden - je hebt immers geen enkele zekerheid totdat je je visum in handen hebt.

Maar dat zijn slechts mijn twee centjes...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik snap jeltje wel een beetje.
Wie is er hier op het forum verteld dat toen je een reis boekte of een ticket kocht naar amerika dat ,als je een strafblad had, eerst een visum moest halen?
Misschien had het gezond verstand moeten werken en had je gewoon moeten informeren maar ik kan me ook voorstellen dat je daar niet van op de hoogte bent.

Nu echter blijkt dat haar vriend er een moet hebben en dat de vlucht over 3 weken vertrekt is niet iets waar het consulaat wat aan kan doen. dat is nu eenmaal policy.
Ik weet niet waar haar vriend voor veroordeeld is maar als ie bijvoorbeeld brievenbussen opblies met vuurwerk ze jeerder in de smiezen zullen hebben dan dat als je een keer veel te hard gereden hebt.
Ik denk dat de VS een database heeft van mensen die een strafblad hebben wat een een gevaar voor het land kan opleveren en dat ze daar op selecteren.
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

ned in MO schreef:Ik denk dat de VS een database heeft van mensen die een strafblad hebben wat een een gevaar voor het land kan opleveren en dat ze daar op selecteren.
Dan moet je echt onder de "terrorisme-wetgeving" vallen, want voor andere "delicten"is dat -voor zover ik weet- verboden!
The USA...what else?
rubens771
Amerika-newbie

Bericht door rubens771 »

hoop reakties..maar geen duidelijkheid of ze daar op het vliegveld kunnen zien of je een strafblad hebt of niet...en joja..van iedereen of enkel van zware delicten.
Ik heb zelf ook zon 15 jaar geleden twee X in aanraking gekomen met justitie:
1x voor joy-riding, lift gekregen met iemand in gestolen auto-->veroordeeld met schade vergoeding betalen en voorwaardelijk straf
2Ex voor dronken achter stuur: 1jaar rijontzegging.
Nu ben ik keurig burger...nadien nooit in aanraking gekomen met politie.
Wil met mijn vrouw en 2 kinderen naar VS. Ik begrijp dat je volgens officiele weg (denk ik, wat die engels taal op site over waiver-programma is moelijk te begrijpen) visum moet aanvragen. Kost 100euro en veel moeite begrijp ik.
Weten ze nu in VS dat ik een strafblad heb of niet?? Kan geen overheidsinstantie duidelijk antwoord geven?? of iemand die weet waar je die antwoord kan krijgen. Los van meningen.

Ruben
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik zou met het Amerikaanse consulaat in Amsterdam bellen. Het nummer staat op hun website. Je moet dan wel 15 euro betalen, maar dan weet je -zeker- dat je het juiste antwoord krijgt van mensen die expert zijn.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
rubens771
Amerika-newbie

Bericht door rubens771 »

antwoord van consultaat kan je raden...ja (natuurlijk) volgens waiver programma. De vraag of ze daar in VS kunnen zien dat ik een strafblad, lichte delicten..geen gevangenis straf, heb zullen ze natuurlijk niet beantwoorden of met ja..consultaat is tenslotte overheidsdienst van VS. Blijft vraag: kunnen ze in VS de data van alle toeristen qua "crimineel" verleden zien?? Hebben ze toegang tot die database in NED. Het is zelfs zo dat de ned. immigratiedienst pas sinds kort direct toegang heeft tot die database van justitie in ned!! Ik begrijp wel dat ze die data kunnen opvragen..als ze vermoedens hebben..maar of ze op het vliegveld direct kunnen zien of iemand een lichte strafblad heeft....??

Eigenlijk moet justitie van ned. die vraag beantwoorden...maar weinig kans..dat ze zullen zeggen nee ..al zou het zo zijn.

groeten,

Ruben
DixieChick
Amerika-expert

rubens771 schreef:antwoord van consultaat kan je raden...ja (natuurlijk) volgens waiver programma.
Dat weet ik nog niet zo zeker hoor. En als zij dit wel zeggen, dan heb je toch nergens om je druk om te maken? Dan reis je toch gewoon via het VWP? Wat maakt het je dan uit wie wat allemaal waar kan zien?
Southern Tales
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Misschien is er hier iemand met een oud strafblad en gewoon is gegaan en geen probleem had (na 9/11)
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Okay, laten we het dan eens gewoon omdraaien en zien of iemand hier een antwoord op heeft.

Als het zo is(en ik geloof dat niet) dat de US immigration op het vliegveld _niet_ kan zien wat je strafblad is of dat en een strafblad hebt, hoe komt het dan dat verscheidene, waaronder ook de zogenaamde promonente Nederlanders, teruggestuurd worden omdat ze niet naar waarheid hun VWP hebben ingevuld? Patrick Kluivert in 2003 anyone? Een paar weken terug die medewerker van Peter de Vries?

Deze mensen hadden een strafblad en geen speciaal visa aangevraagd en gewoon onder hun VWP gegaan. Als men niets zou weten bij de Immigratie dienst dan zouden deze mensen gewoon mogen doorlopen maar dat was dus niet zo. Persoonlijk ken ik ook mensen die onder VWP gegaan zijn en weer retour Nederland konden.

Hoe je dan kan volhouden dat men bij de Immigratie dienst geen strafblad aantekening kan zien bij jou naam is mij een raadsel. Hoe doen ze het dan, gokken, helderziend?

Wat denkt men dat er precies wordt doorgegeven voor informatie aan de US Homeland security op het moment dat je een ticket boekt richting US? Waarom denkt men dat de Nederlandse regering en eigenlijk de gehele EU zo heeft tegengestribbeld toen deze eis kwam van Homeland Security? Denkt men nou echt dat er alleen maar een adres en credit card informatie wordt doorgegeven? Als dat werkelijk gedacht wordt dat vind ik dat wel heel naief.

De Nederlandse Marechaussee heeft waarschijnlijk niet op hun computers je hele strafblad staan maar wel aantekengingen over je achtergrond, heb je nog arrestaties/boetes openstaan, ben je veroordeeeld geweest, heb je banden met mensen die verdacht worden van terroristische activiteiten, heb je belastingschuld, etc..
Dit valt onder de zogenaamde normale grenscontrole bewakings bevoegdheid.

Informatie die ondermeer wordt doorgegeven dmv het APIS systeem (advanced passenger information system) met je boeking zijn, Airmiles, credit card, Godsdienst, Etnische afkomst, Sexuele geaardheid, politieke voorkeur, gezondheid, lid van vakbond etc. Dit is je PNR oftewel Passenger Name Record.

DHL(Deperartment of Homeland Security) heeft aangegeven geen gebruik te zullen maken van de 'gevoelige' informatie die ze binnenkrijgen van je PNR. Dit is natuurlijk een beetje vreemd want waarom vraagt men het dan op. Het is niet alleen de DHL die toegang heeft tot de database met jouw informatie maar ook andere instanties in de US zoals o.a de CIA.

Er is dus spraken van 2 informatie bronnen, je PNR en de gebruikelijke informatie van de grenscontrole bewakings bevoegdheid wat in Nederland een taak is van de Nederlandse Marechaussee. Die laatste heeft o.a tot taak lijsten bij te houden van mensen die gezocht en veroordeelt zijn.

Dit is de informatie die ik verzamelt heb over de jaren heen, EU publicaties en al.

Het is dus aan iedereen zelf uit te maken wat hiervan te denken, ik voor mij weet het wel.
--
Tink
DixieChick
Amerika-expert

Tink schreef:
Informatie die ondermeer wordt doorgegeven dmv het APIS systeem (advanced passenger information system) met je boeking zijn, Airmiles, credit card, Godsdienst, Etnische afkomst, Sexuele geaardheid, politieke voorkeur, gezondheid, lid van vakbond etc. Dit is je PNR oftewel Passenger Name Record.
Ik weet niet genoeg om te bepalen of iemand inzage heeft in justitiele achtergrond of niet, maar het lijkt me toch -erg- sterk dat ze informatie hebben over je godsdienst, sexuele geaardheid, politieke voorkeur, en gezondheid. Dat is geen informatie die in officiele databases staat (zoals justitie), dus daar kan de Nederlandse overheid niet eens bij, laat staan een buitenlandse regering.

Een strafblad, ik weet het niet, vraag het na, en je weet het 100% zeker.
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Godsdienst, politieke voorkeur, lid zijn van een vakbond, sexuele geaardheid!??

Dat mag je hier in de VS niet eens vragen (ok, bij een visum werd vroeger gevraagd of je ooit lid was geweest van een communistische partij en of je voorstander was van het met geweld omver werpen van regeringen). Maar dit lijkt mij inderdaad wel erg sterk.

Informatie gehaald van het Internet? Dat, zoals bekend, een uiterst "betrouwbare" bron is! Vooral als het aankomt op samenzweringstheorieën en de harde hand van Grote Broer.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
PBBI
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door PBBI »

Nu weet ik waarom die mannen in die regenjassen overal achter me staan en bijv. kijken wat voor 'filmpje' ik haal en waarom ze in het stemhokje elke keer over de rand kijken. Bij de kerk staan ze ook elke keer en ik had al het gevoel dat mijn post elke keer open is gemaakt. Ik hoor ook elke keer een klik in de telefoonlijn. Nu ik erover denk, ik zag ze ook al in het ziekenhuis tijdens mijn laatste controle. :banghead: :banghead: :banghead:
Hier ga ik iets aan doen, ik word een airmiles / creditkaart loze heiden met streepjes vel zonder sex en politiek en ik ga niet meer naar de doktor. 8)
Ik zal de regenjassen / APIS / PNR wel eens leren.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Tink schreef:Als het zo is(en ik geloof dat niet) dat de US immigration op het vliegveld _niet_ kan zien wat je strafblad is of dat en een strafblad hebt, hoe komt het dan dat verscheidene, waaronder ook de zogenaamde promonente Nederlanders, teruggestuurd worden omdat ze niet naar waarheid hun VWP hebben ingevuld? Patrick Kluivert in 2003 anyone? Een paar weken terug die medewerker van Peter de Vries?

Deze mensen hadden een strafblad en geen speciaal visa aangevraagd en gewoon onder hun VWP gegaan. Als men niets zou weten bij de Immigratie dienst dan zouden deze mensen gewoon mogen doorlopen maar dat was dus niet zo. Persoonlijk ken ik ook mensen die onder VWP gegaan zijn en weer retour Nederland konden.

.
Misschien heeft Kluivert gewoon eerlijk op het groene fromulier aangegeven dat hij wel eens veroordeeld is? Dat kan de reden geweest zijn dat hij teruggestuurd is want bij een veroordeling heb je een visum nodig en die had hij niet.

Marjon
DixieChick
Amerika-expert

Marjon> daar heb je een heel goed punt...
Southern Tales
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Tink schreef:Okay, laten we het dan eens gewoon omdraaien en zien of iemand hier een antwoord op heeft.

Als het zo is(en ik geloof dat niet) dat de US immigration op het vliegveld _niet_ kan zien wat je strafblad is of dat en een strafblad hebt, hoe komt het dan dat verscheidene, waaronder ook de zogenaamde promonente Nederlanders, teruggestuurd worden omdat ze niet naar waarheid hun VWP hebben ingevuld? Patrick Kluivert in 2003 anyone? Een paar weken terug die medewerker van Peter de Vries?
Antwoord is heel eenvoudig. Het is mogelijk dat ze hebben zelf op hun VWP aangegeven dat zij met justitie in aanraking zijn geweest, maar waarschijnlijker is, dat zij als "bekende Nederlanders" waarvan iedereen weet dat zij een imposant strafblad hebben, door de Amerikanen zijn vastgelegd en onderkend. Marco Bakker zou het zelfde lot ondergaan

Hoe je dan kan volhouden dat men bij de Immigratie dienst geen strafblad aantekening kan zien bij jou naam is mij een raadsel. Hoe doen ze het dan, gokken, helderziend?

Wat denkt men dat er precies wordt doorgegeven voor informatie aan de US Homeland security op het moment dat je een ticket boekt richting US? Waarom denkt men dat de Nederlandse regering en eigenlijk de gehele EU zo heeft tegengestribbeld toen deze eis kwam van Homeland Security? Denkt men nou echt dat er alleen maar een adres en credit card informatie wordt doorgegeven? Als dat werkelijk gedacht wordt dat vind ik dat wel heel naief.

De Nederlandse Marechaussee heeft waarschijnlijk niet op hun computers je hele strafblad staan maar wel aantekengingen over je achtergrond, heb je nog arrestaties/boetes openstaan, ben je veroordeeeld geweest, heb je banden met mensen die verdacht worden van terroristische activiteiten, heb je belastingschuld, etc..
Dit valt onder de zogenaamde normale grenscontrole bewakings bevoegdheid.
Nou, ze doen nog wel wat meer in die balie, maar als die Marechaussee wil, kan hij (onder voorwaarden) over je gehele strafblad (Antecedenten cq HKS-gegevens) beschikken. Zoals ik al zei, onder voorwaarden en die zijn best streng geregeld. Je kan dus niet zomaar je buurman natrekken, tevens wordt elke bevraging vastgelegd. Bij misbruik, volgt onherroepelijk ontslag.
Hier nogmaals een link naar het stuk dat duidelijkheid geeft vwb de afspraken tussen de EU en de VS. Ik hoop dat je de moeite wil nemen dit schrijven even door te lezen (taaie kost) http://www.sargasso.nl/wp-content/uploa ... g12515.pdf

DHL(Deperartment of Homeland Security) heeft aangegeven geen gebruik te zullen maken van de 'gevoelige' informatie die ze binnenkrijgen van je PNR. Dit is natuurlijk een beetje vreemd want waarom vraagt men het dan op. Het is niet alleen de DHL die toegang heeft tot de database met jouw informatie maar ook andere instanties in de US zoals o.a de CIA.

Er is dus spraken van 2 informatie bronnen, je PNR en de gebruikelijke informatie van de grenscontrole bewakings bevoegdheid wat in Nederland een taak is van de Nederlandse Marechaussee. Die laatste heeft o.a tot taak lijsten bij te houden van mensen die gezocht en veroordeelt zijn.

Dit is de informatie die ik verzamelt heb over de jaren heen, EU publicaties en al.

Het is dus aan iedereen zelf uit te maken wat hiervan te denken, ik voor mij weet het wel.
Voor zover even mijn reactie Tink. Ik zal je via een PB nog wat aanvullende info sturen.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

[quote="Ruud2004"]Antwoord is heel eenvoudig. Het is mogelijk dat ze hebben zelf op hun VWP aangegeven dat zij met justitie in aanraking zijn geweest, maar waarschijnlijker is, dat zij als "bekende Nederlanders" waarvan iedereen weet dat zij een imposant strafblad hebben, door de Amerikanen zijn vastgelegd en onderkend. Marco Bakker zou het zelfde lot ondergaan

Daarin schuilt het probleem van de originele vragenstelster ook.... Men belt de ambassade voor een vraag.... geeft creditcard nummer, dus naam/adres etc. van de beller is bekent. Vervolgens stelt men vragen omtrend visa/strafblad/vwp etc. dus dat staat ook geregistreerd. Vervolgens stapt deze persoon op het vliegtuig naar Amerika, waar men vaststelt dat deze aktiviteiten hebben plaatsgevonden en dat er wel of geen visum is verleent. Als men dit interessant genoeg vindt worden bij aankomst in de VS door de immigration officer wat vragen gesteld. Moch hierdoor een bepaalde verkeerde indruk ontstaan, dan ben je overgeleverd aan deze official wat betreft toegang tot de VS.
Zie hier, geen enkele database met wat dan ook geraadpleegd, maar toch kan de interesse om iets verder te vragen al gewekt zijn.
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Inderdaad ! Go-Bucks.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii