Tink schreef:Okay, laten we het dan eens gewoon omdraaien en zien of iemand hier een antwoord op heeft.
Als het zo is(en ik geloof dat niet) dat de US immigration op het vliegveld _niet_ kan zien wat je strafblad is of dat en een strafblad hebt, hoe komt het dan dat verscheidene, waaronder ook de zogenaamde promonente Nederlanders, teruggestuurd worden omdat ze niet naar waarheid hun VWP hebben ingevuld? Patrick Kluivert in 2003 anyone? Een paar weken terug die medewerker van Peter de Vries?
Antwoord is heel eenvoudig. Het is mogelijk dat ze hebben zelf op hun VWP aangegeven dat zij met justitie in aanraking zijn geweest, maar waarschijnlijker is, dat zij als "bekende Nederlanders" waarvan iedereen weet dat zij een imposant strafblad hebben, door de Amerikanen zijn vastgelegd en onderkend. Marco Bakker zou het zelfde lot ondergaan
Deze mensen hadden een strafblad en geen speciaal visa aangevraagd en gewoon onder hun VWP gegaan. Als men niets zou weten bij de Immigratie dienst dan zouden deze mensen gewoon mogen doorlopen maar dat was dus niet zo. Persoonlijk ken ik ook mensen die onder VWP gegaan zijn en weer retour Nederland konden.
Hoe je dan kan volhouden dat men bij de Immigratie dienst geen strafblad aantekening kan zien bij jou naam is mij een raadsel. Hoe doen ze het dan, gokken, helderziend?
Wat denkt men dat er precies wordt doorgegeven voor informatie aan de US Homeland security op het moment dat je een ticket boekt richting US? Waarom denkt men dat de Nederlandse regering en eigenlijk de gehele EU zo heeft tegengestribbeld toen deze eis kwam van Homeland Security? Denkt men nou echt dat er alleen maar een adres en credit card informatie wordt doorgegeven? Als dat werkelijk gedacht wordt dat vind ik dat wel heel naief.
De Nederlandse Marechaussee heeft waarschijnlijk niet op hun computers je hele strafblad staan maar wel aantekengingen over je achtergrond, heb je nog arrestaties/boetes openstaan, ben je veroordeeeld geweest, heb je banden met mensen die verdacht worden van terroristische activiteiten, heb je belastingschuld, etc..
Dit valt onder de zogenaamde normale grenscontrole bewakings bevoegdheid.
Nou, ze doen nog wel wat meer in die balie, maar als die Marechaussee wil, kan hij (onder voorwaarden) over je gehele strafblad (Antecedenten cq HKS-gegevens) beschikken. Zoals ik al zei, onder voorwaarden en die zijn best streng geregeld. Je kan dus niet zomaar je buurman natrekken, tevens wordt elke bevraging vastgelegd. Bij misbruik, volgt onherroepelijk ontslag.
Informatie die ondermeer wordt doorgegeven dmv het APIS systeem (advanced passenger information system) met je boeking zijn, Airmiles, credit card, Godsdienst, Etnische afkomst, Sexuele geaardheid, politieke voorkeur, gezondheid, lid van vakbond etc. Dit is je PNR oftewel Passenger Name Record.
Hier nogmaals een link naar het stuk dat duidelijkheid geeft vwb de afspraken tussen de EU en de VS. Ik hoop dat je de moeite wil nemen dit schrijven even door te lezen (taaie kost) http://www.sargasso.nl/wp-content/uploa ... g12515.pdf
DHL(Deperartment of Homeland Security) heeft aangegeven geen gebruik te zullen maken van de 'gevoelige' informatie die ze binnenkrijgen van je PNR. Dit is natuurlijk een beetje vreemd want waarom vraagt men het dan op. Het is niet alleen de DHL die toegang heeft tot de database met jouw informatie maar ook andere instanties in de US zoals o.a de CIA.
Er is dus spraken van 2 informatie bronnen, je PNR en de gebruikelijke informatie van de grenscontrole bewakings bevoegdheid wat in Nederland een taak is van de Nederlandse Marechaussee. Die laatste heeft o.a tot taak lijsten bij te houden van mensen die gezocht en veroordeelt zijn.
Dit is de informatie die ik verzamelt heb over de jaren heen, EU publicaties en al.
Het is dus aan iedereen zelf uit te maken wat hiervan te denken, ik voor mij weet het wel.