Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hebben wij recht op de Economic Stimulus uitkering?
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Hebben wij recht op de Economic Stimulus uitkering?
Dit stukje is voor mensen die in de US wonen. Ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen. Bij Immigration leek het me niet op z'n plaats. Als je als moderator voelt dat het daar beter op z'n plaats is voel je dan vrij het te verplaatsen.
De vraag werd vandaag gesteld in een vraag en antwoord sectie van de krant en ik dacht dat het belangrijk was te weten voor mensen die in de US wonen en een partner hebben die _geen_ SSN heeft. Het is iets wat denk ik maar weinig mensen weten.
Vraag: (sorry in het EN)
If I don't qualify for a Social Security Number and have an individual taxpayer identification number(ITIN) can I still get a payment?
Antwoord:
No. You must have a Social Security number. In fact, if a spouse has an ITIN and you file a joint return, you don't qualify for the economic stimulus payment. You would have to file a separate return, which may not be to your advantage because you would pay more tax overall. In addition if you have a child that has an ITIN, you will not get the extra payment for children.
--
In het kort komt het er dus op neer dat als je geen SSN hebt maar een ITIN als partner van een visa holder(omdat je niet mag werken volgens visa restricties, meestal H4's) jullie geen recht hebben op de economic stimulus payment. Bummer! En dat terwijl je toch al met 1 inkomen moet uitkomen had je het best kunnen gebruiken!
Als je op een L2 hier bent maar niet werkt en geen SSN heb aangevraagd doe dit dan alsnog. Ik weet niet of het helpt of dat ze alleen kijken naar vorig tax return filing jaar of naar de nu komende tax return filing.
Feit is, dat alleen mensen die tax return filen recht hebben op een economic stimulus payment. Wat op zich niet juist is vind ik persoonlijk. Low income workers, veterans, mensen op SSI hebben nooit hoeven te filen. De IRS heeft ze al jaren verteld , 'please don't file' en nu opeens zouden ze moeten filen. Veel mensen hebben geen idee hoe het werkt en zullen dus naast de boot vallen, terwij zij juist een groep zijn die het kunnen gebruiken.
Als jijzelf or iemand die je kent op een low-moderate income zit en hulp nodig heeft, er is gratis tax help van de AARP Tax-Aide Program. Om uit te vinden waar in jouw gebied gratis hulp kan krijgen bel de IRS nr: 800-829-1040 of AARP 888-227-7669 of bezoek de AARP website http://www.aarp.org/money/taxaide
De vraag werd vandaag gesteld in een vraag en antwoord sectie van de krant en ik dacht dat het belangrijk was te weten voor mensen die in de US wonen en een partner hebben die _geen_ SSN heeft. Het is iets wat denk ik maar weinig mensen weten.
Vraag: (sorry in het EN)
If I don't qualify for a Social Security Number and have an individual taxpayer identification number(ITIN) can I still get a payment?
Antwoord:
No. You must have a Social Security number. In fact, if a spouse has an ITIN and you file a joint return, you don't qualify for the economic stimulus payment. You would have to file a separate return, which may not be to your advantage because you would pay more tax overall. In addition if you have a child that has an ITIN, you will not get the extra payment for children.
--
In het kort komt het er dus op neer dat als je geen SSN hebt maar een ITIN als partner van een visa holder(omdat je niet mag werken volgens visa restricties, meestal H4's) jullie geen recht hebben op de economic stimulus payment. Bummer! En dat terwijl je toch al met 1 inkomen moet uitkomen had je het best kunnen gebruiken!
Als je op een L2 hier bent maar niet werkt en geen SSN heb aangevraagd doe dit dan alsnog. Ik weet niet of het helpt of dat ze alleen kijken naar vorig tax return filing jaar of naar de nu komende tax return filing.
Feit is, dat alleen mensen die tax return filen recht hebben op een economic stimulus payment. Wat op zich niet juist is vind ik persoonlijk. Low income workers, veterans, mensen op SSI hebben nooit hoeven te filen. De IRS heeft ze al jaren verteld , 'please don't file' en nu opeens zouden ze moeten filen. Veel mensen hebben geen idee hoe het werkt en zullen dus naast de boot vallen, terwij zij juist een groep zijn die het kunnen gebruiken.
Als jijzelf or iemand die je kent op een low-moderate income zit en hulp nodig heeft, er is gratis tax help van de AARP Tax-Aide Program. Om uit te vinden waar in jouw gebied gratis hulp kan krijgen bel de IRS nr: 800-829-1040 of AARP 888-227-7669 of bezoek de AARP website http://www.aarp.org/money/taxaide
--
Tink
Tink
- coukie
- Amerikafan
- Partner van: Erwin
Re: Hebben wij recht op de Economic Stimulus uitkering?
Hallo,Tink schreef: In het kort komt het er dus op neer dat als je geen SSN hebt maar een ITIN als partner van een visa holder(omdat je niet mag werken volgens visa restricties, meestal H4's) jullie geen recht hebben op de economic stimulus payment. Bummer! En dat terwijl je toch al met 1 inkomen moet uitkomen had je het best kunnen gebruiken!
Ik was hier dus ook al mijn handjes aan het samenvrijven dat wij dus ook deze stimulus payment gingen krijgen, hebben alle 2 een ssn nummer en hebben een joint filling gedaan, kortom alles :dance:
En nieuwschierig als ik ben ging ik dat even gaan uitrekenen wat we mochten verwachten, en toen kwam dit

You do not qualify for an economic stimulus payment
The Economic Stimulus Act of 2008, which authorized the pre-payment of this one-time credit, stipulates that the payment is not to be made to any of the following:
Individuals who can be claimed as a dependent on someone else's tax return;
Nonresident aliens; or
Anyone who does not have a valid Social Security Number.
If you become eligible during 2008, you may be able to claim the credit on your Tax Year 2008 return, but you will not receive the advance payment this year, since that is based on your 2007 return.
Wat dus wil zeggen, zolang je hier op een visum zit, je dus naast de boot valt he :bump:
Maar voor de rest hier alles tip top in orde se

Groetjes Maureen
Received Green Card Jan 2014
Became US citizen Nov 2019
# finally home!
# finally home!
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Ze kijken naar de nu komende tax return filing, die van 2008 voor het jaar 2007...Tink schreef:Als je op een L2 hier bent maar niet werkt en geen SSN heb aangevraagd doe dit dan alsnog. Ik weet niet of het helpt of dat ze alleen kijken naar vorig tax return filing jaar of naar de nu komende tax return filing.
-
- Amerika-expert
Nou dat is dan helaas pindakaas voor mij....
Heb sinds kort pas mijn SSN en had hier voor dus inderdaad een ITIN.
Maar volgens mij zijn wij wel resident-aliens en niet non-resident, wat zou betekenen dat mijn man er wel recht op zou hebben? Dat wordt nog een verrassing heb ik zo'n gevoel.
Nu snap ik ook die drukte bij de Social Security office onlangs toen ik het SSN aan ging vragen. Veel mensen met baby's en kinderen die een SSN nummer aan vroegen. Zonder dat nummer dus geen uitkering.....
Er kwam toen nog een medewerker in de wachtruimte mede delen van wege de uitermate grote drukte wat voor stukken er nodig waren en dat men zonder wel kon vertrekken. De helft van de wachtende stonden toen op.
Heb sinds kort pas mijn SSN en had hier voor dus inderdaad een ITIN.
Maar volgens mij zijn wij wel resident-aliens en niet non-resident, wat zou betekenen dat mijn man er wel recht op zou hebben? Dat wordt nog een verrassing heb ik zo'n gevoel.
Nu snap ik ook die drukte bij de Social Security office onlangs toen ik het SSN aan ging vragen. Veel mensen met baby's en kinderen die een SSN nummer aan vroegen. Zonder dat nummer dus geen uitkering.....
Er kwam toen nog een medewerker in de wachtruimte mede delen van wege de uitermate grote drukte wat voor stukken er nodig waren en dat men zonder wel kon vertrekken. De helft van de wachtende stonden toen op.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
In de meeste gevallen zul je als je een visum hebt vaak non-resident for tax purposes zijn, maar dat hoeft niet per se.Individuals who can be claimed as a dependent on someone else's tax return;
Nonresident aliens; or
If you become eligible during 2008, you may be able to claim the credit on your Tax Year 2008 return, but you will not receive the advance payment this year, since that is based on your 2007 return.
Wat dus wil zeggen, zolang je hier op een visum zit, je dus naast de boot valt he :bump:
Als je bijvoorbeeld een H1-B visum hebt en al langere tijd in de VS woont dan kun je wel resident (for tax purposes) zijn/worden. Dat staat los van het begrip "resident" (=green card holder).
- coukie
- Amerikafan
- Partner van: Erwin
Denk wel dat dit voor ons het geval zal zijn want wij zitten op een L-visum.Guus Bosman schreef:In de meeste gevallen zul je als je een visum hebt vaak non-resident for tax purposes zijn, maar dat hoeft niet per se.Individuals who can be claimed as a dependent on someone else's tax return;
Nonresident aliens; or
Zal het in ieder geval eens navragen bij de boekhouder, is de eerste keer dat we hier taxreturn indienen en ik kreeg er kop noch staart aan

Ben nu wel even nieuwschierig hoe dit in den Belgiuque ga aflopen met de belastingen, daar moet ik geloof ik de buitenlandse inkomsten ook aangeven, gaan der wel niet op belast worden omdat er een taxtreaty is met de USA maar ben toch benieuwd

Application is ingediend, is alleen nog wachten op een casenummer maar zoals jullie weten kan dit nog een bikke duren é

offtopic..........Happy Easter iedereen!!!
Received Green Card Jan 2014
# finally home!
# finally home!
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Veel success... vrolijk pasen!
-
- Amerika-expert
Nouw..., zojuist in de post een schrijven van de IRS dat we beiden de uitkering gaan krijgen.
En we hebben gezamenlijk aangifte gedaan.
En we hebben gezamenlijk aangifte gedaan.