Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
NL militair in USA werken, hoe met studie kinderen
NL militair in USA werken, hoe met studie kinderen
hallo allemaal,
Misschien kan iemand mij hiermee helpen. Mijn partner (militair bij de landmacht) kan in 2010 overgeplaatst worden naar Virginia voor 5 jaar. Nu hebben wij drie kinderen waarvan de oudste dan in 4 HAVO zit. We willen hem zijn opleiding af laten maken en hem dan naar Amerika laten komen maar, hoe zit het met studeren.
Ik heb me al verdiept in het college systeem in de Us maar ik ben me rot geschrokken van de prijzen. Heeft iemand ervaring met het feit dat je kinderen naar school moeten gaan in Amerika vanwege je man zijn werk, hoe zit het met studiebeurzen, worden die vergoed? Kan je een aanvulling krijgen? Als we dit niet rond krijgen gaat de overplaatsing niet door omdat we de oudste zijn toekomst niet op het spel willen zetten.
De jongste twee zitten nog op de basisschool tegen die tijd dus dat is waarschijnlijk geen probleem.
Misschien kan iemand mij hiermee helpen. Mijn partner (militair bij de landmacht) kan in 2010 overgeplaatst worden naar Virginia voor 5 jaar. Nu hebben wij drie kinderen waarvan de oudste dan in 4 HAVO zit. We willen hem zijn opleiding af laten maken en hem dan naar Amerika laten komen maar, hoe zit het met studeren.
Ik heb me al verdiept in het college systeem in de Us maar ik ben me rot geschrokken van de prijzen. Heeft iemand ervaring met het feit dat je kinderen naar school moeten gaan in Amerika vanwege je man zijn werk, hoe zit het met studiebeurzen, worden die vergoed? Kan je een aanvulling krijgen? Als we dit niet rond krijgen gaat de overplaatsing niet door omdat we de oudste zijn toekomst niet op het spel willen zetten.
De jongste twee zitten nog op de basisschool tegen die tijd dus dat is waarschijnlijk geen probleem.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Re: NL militair in USA werken, hoe met studie kinderen
Eerlijk gezegd zou ik hem door laten gaan op de high school in Virginia, ipv zijn Havo af te maken. Of, omdat high school hier zes jaar duurt, hem de Havo laten afmaken en dan nog het senior jaar van high school laten doen. Vrienden van ons zijn hierheen verhuisd toen hun zoon in de vierde van het gymnasium zat en hij heeft hier het "sophomore" (tiende klas, gelijk aan de vierde middelbaar in Nederland) jaar nog eens gedaan. En daar is hij heel blij om, want de overgang naar een ander land en een andere taal is toch flink. Inderdaad is studeren hier heel duur, maar Virginia is een van de minder dure staten en als hij al minstens een jaar in Virginia woont kan hij in aanmerking komen voor zogenaamde "instate tuition", die beduidend lager is, dan die voor mensen van buiten de staat.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Amerika-expert
Zou de landmacht niet mee horen te betalen aan een universitaire studie? Zij sturen je man immers naar de VS. Grote bedrijven (en de landmacht is toch een redelijk groot bedrijf), doen dat ook voor mensen die worden overgeplaatst.
Ik zou via de baas van je man eens vragen wat voor soort medewerking zij zouden kunnen verlenen. Je man gaat toch immers niet vrijwillig naar de VS.
Ik zou via de baas van je man eens vragen wat voor soort medewerking zij zouden kunnen verlenen. Je man gaat toch immers niet vrijwillig naar de VS.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ik zat ook in de vierde van het gymnasium toen mijn vader via de luchtmacht naar de USA werd overgeplaatst. Ik heb toen een jaar overgeslagen en heb 3 maanden als junior (11de klas) en een vol jaar als senior op high school gedaan. Ik was ook blij dat ik die tijd op high school eerst had voordat ik naar de university ging, want zoals Petra zei, het was een enorme overgang. Uiteindelijk is het op die manier gelukt om van de university af te studeren in 4 jaar, net voordat mijn vader weer teruggeplaatst werd (hij was oorspronkelijk voor 3 jaar uitgezonden maar het werd dus 5 1/2 jaar). Voorzover ik me herinner heeft de luchtmacht niet meebetaald aan de studie (maar het was wel vele jaren geleden natuurlijk).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- manja
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Ik zou het na vragen bij Defensie ( bureau buitenland ), zij kunnen je volledig informeren. Er zijn vele vergoedingen voor een Nederlandse militair geplaatst in het buitenland.
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als men je overplaatst naar bv. Afrika of Azie, dan wel, maar naar Amerika meestal niet. Tenminste, in zeer beperkte mate.Bennogr schreef:Zij sturen je man immers naar de VS. Grote bedrijven (en de landmacht is toch een redelijk groot bedrijf), doen dat ook voor mensen die worden overgeplaatst.
Mijn man werkt voor een Fortune top 100 bedrijf, en daar is het zo:
* high school: zij kijken welke kosten wij in Belgie hebben om school te lopen, en als dat meer kost in Amerika dan passen ze bij. Wel houden zij geen rekening met klasuitstappen of eten op school. Wel dus: eventueel inschrijvingsgeld, schoolboeken, schoolmateriaal, ...
* hoger onderwijs: zij betalen het verschil tussen out-of-state/country fees en in-state. En dat maximaal voor 3 of 4 jaar.
Stel dat wij naar China zouden verhuizen, dan betalen ze wel alle kosten verbonden aan een internationale school. Omdat je daar geen 'degelijk' onderwijs in het Engels kan volgen.
Waar Monique rekening mee moet houden: Wat zijn de plannen van je oudste als hij terug naar Nederland komt?
In Belgie is het zo dat je hier niet toegelaten wordt aan de universiteit als je van een Amerikaanse High School komt. Tenzij je minstens 4 Advanced Placement vakken succesvol gevolgd hebt in vakken die relevant zijn voor de studierichting die je op de universiteit kiest.
Dus: kan je zoon zijn opleiding helemaal afmaken in Amerika? => geen probleem
Kan hij zijn opleiding niet helemaal afmaken: sluit deze dan ergens bij aan bij wat hij in Nederland wil gaan doen? Kan je credits krijgen voor dingen die hij in Amerika reeds behaalde?
De dochter van een collega volgde een 2-jarige opleiding op een college, maar toen ze terugkeerden naar Belgie kon ze dit nergens ten gelde maken hier omdat die opleiding hier niet erkend werd, en zij is toen gewoon terug in haar 1ste jaar hoger onderwijs moeten beginnen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dit gaat over de school voor je oudste, maar ik lees in je bericht "partner" en niet echtgenoot, zeer waarschijnlijk kan je alleen mee als je gehuwd bent, daar al rekening mee gehouden??monique29 schreef:hallo allemaal,
We zijn al bijna 20 jaar getrouwd omdat mijn man, cq partner
in 89 geplaats werd in Duitsland en alleen echtgenotes mochten toen mee. nu is dat anders.
Mijn zoon wil na de havo naar de hts en dan een universitaire studie.

Mijn zoon wil na de havo naar de hts en dan een universitaire studie.
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik ben het met Petra/VS eens, ik zou zeker overwegen je zoon een jaar High School in de VS te laten doen, en hem daarna daar te laten studeren. State colleges hoeven niet zo duur te zijn (en verkijk je nniet op wat je tegenwoordig ook in Nederland kwijt bent), en wat Petra zegt, na een jaar kom je -waarschijnlijk- in aanmerking voor in-state tuition (ik zou dit wel even precies uitzoeken, want het ligt er volgens mij ook weer aan wanneer je als "in state resident" telt, en ik weet niet of militairen daar onder vallen).
Ook kan je hem op high school dan ook allemaal AP vakken laten doen; als hij de VS dan toch niks vind zou hij waarschijnlijk ook op een Nederlandse universiteit aangenomen worden (waar AP vakken - last time I checked- erkend worden als VWO certificaten). Het is in ieder geval een enorme kans voor hem, en ook al wil hij uiteindelijk niet in de VS blijven, is een jaar buitenland altijd een enorme verrijking.
Ook kan je hem op high school dan ook allemaal AP vakken laten doen; als hij de VS dan toch niks vind zou hij waarschijnlijk ook op een Nederlandse universiteit aangenomen worden (waar AP vakken - last time I checked- erkend worden als VWO certificaten). Het is in ieder geval een enorme kans voor hem, en ook al wil hij uiteindelijk niet in de VS blijven, is een jaar buitenland altijd een enorme verrijking.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Even off topic, maar dit vind ik interessant om te lezen. Katja zou dus met haar zes ruim voldoende AP-examens ook in Nederland of Belgie terecht kunnen. Toch goed om te weten, al is ze dat nu duidelijk niet van plan.kastelke schreef:In Belgie is het zo dat je hier niet toegelaten wordt aan de universiteit als je van een Amerikaanse High School komt. Tenzij je minstens 4 Advanced Placement vakken succesvol gevolgd hebt in vakken die relevant zijn voor de studierichting die je op de universiteit kiest.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- DixieChick
- Amerika-expert
Vanaf haar 21e zou ze zelfs, als haar APs niet als voldoende beschouwd worden, ook een colloquium doctum kunnen doen, een toelatingsexamen.
En, wow! Zes APs!
En, wow! Zes APs!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 3435 Weergaves
-
Laatste bericht door goldenhills