Ik ben woonachtig op Miami Beach, Fl. Ik woon hier nu 3.5 jaar en moet zeggen dat de heimwee nu langzaam en zeker begint.
De heimwee begint nu denk ik, omdat ik aanpassingsproblemen heb. In nederland had ik een goede baan en veel vrienden.
Ik ben naar Amerika geemigreerd omdat ik dacht dat ik hier betere kansen van slagen zou hebben, dan als mijn man naar nederland zou komen eerst de nederlandse taal zou moeten leren en dan zijn geluk op de banenmarkt moest testen.
Fout.
Hier in Miami hobbel ik van baas naar baas, als ik al een baan kan vinden.Terwijl ik in Nederland 13 jaar voor de zelfde baas heb gewerkt. Mijn grootste struikelblok is dat ik geeen woord spaans spreek, en wat hier dus een vereiste is. Ik begrijp het beetje maar ik kan het niet spreken, grrrrrrrrr.

Daarnaast heb ik in nederland voor de FNV gewerkt, en kan bepaalde denkwijze niet van me afschudden. Zoals naast werk moet er ook nog plaats zijn voor leven.Wat ik gemerk heb is dat dat het uursalaris hier ongeveer $7.00 per uur is, en voor iemand die hoger gewend is was dat even slikken. Maar ik heb ook de motto als je daar mee akkoord gaat moet je niet zeuren, en gewoon het werk doen waar je voor aangenomen bent.
Fout
Ik ben namelijk ook iemand, die niet een houding heeft van het "het staat niet in mijn werkomschrijving,dus ik doe het niet", en puntje bij paaltje ben ik dus bezig op elke gebied in een bepaald bedrijf, van marketing tot design tot verkoop tot schoonmaak. Wat altijd gewaardeerd wordt door de werkgever, maar zich uit in het opstapelen van verantwoordelijkheden en niet compensatie.
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe alleen gewerkt heb voor latin werkgevers en niet voor "amerikaanse" bazen.
Om de moed niet op te geven, probeer ik het dus nu solo. Wat wel leuk is, qua uitdaging en vrijheid. Maar heel eenzaam, waardoor de heimwee dus toeslaat.
Het is denk ik een beetje een huilverhaal geworden, wat overigens niet de bedoeling was.
Maar hoe hebben jullie je aangepast aan de arbeidsmarkt hier en aan het cultuur in het algemeen?
jewelry-trends