Marcel schreef:...er zijn veel minder bouwvoorschriften waaraan moet worden voldaan...
Ik vraag me af hoe jij dit ziet? Ik heb in Nederland een verbouwing gedaan en mocht eigenlijk vrijwel de hele tijd mijn eigen gang gaan. Echt veel werd er niet gecontroleerd. De verbouwing hier werd nauwlettend door de county gevolgd, en afgezien of ik me aan de bouweisen hield, geven ze me ook veel tips.
Ik denk dat de eisen hier anders zijn dan in nederland, maar zeker niet minder streng. Bijvoorbeeld de eisen met betrekking tot brandpreventie zijn vrij streng: rookmelders zijn verplicht op alle verdiepingen, brandvrije deuren naar garages, brandvertragende constructies in binnen muren. De houten skelet constructies moeten dezelfde belastingen aankunnen als een bakstenen constructie. Overigens is houtconstructie niet altijd goedkoper, er zijn ook gebieden waar steen en beton wordt gebruikt, als het klimaattechnish acceptable is. De electrische kabel die jij noemt die "vrij" door de muren loop is Romex kabel. Deze moet elke 12 inch worden vastgezet en is zeer rigide, dus vergelijkbaar met de buis- en draadconstructie in NL. Er zijn ook strenge eisen met betrekking to "dry" and "wet" walls, ofwel muren waarin water leidingen lopen. Bij voorkeur mag in dezelfde muur waar waterleiding loopt geen electra lopen. Is dit onvermijdelijk, dan moet de electra die daar loopt op een speciaal GFC (Ground Fault Protected) circuit lopen. Overigens zijn de electrische circuits hier ook veel meer gescheiden dan in NL. In mijn huis heb ik 30 gescheiden circuits.
De bouwverordingen waar ik momenteel mee te maken heb liggen vast in een boekwerk de dikte van een telefoonboek, en dat is alleen voor Arapahoe County. Als ik in de stad woonde was er nog een boekwerk van de stadseisen waar ik me aan zou moeten houden.
Ander voorbeeld: New Mexico, hier zijn strenge bouwverordeningen met betrekking tot de stijl (adobe). Beton is vanwege de prijs het voorkeur materiaal hier, maar daar wordt vaak vanafgeweken omdat dunne betonnen muren in dit zonnige klimaat het interieur teveel opwarmen. Als alternatief worden dikke nep (houten) muren gebouwd die gevuld worden met een stro-acthige isolatie en vervolgens stuccuwerk opgespoten. Deze methode is veel duurder dan de prefab beton constructie, maar het scheelt later weer op airconditioning kosten.