Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zuidwesten in 10 dagen

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
demaarten
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Zuidwesten in 10 dagen

Bericht door demaarten »

Hoi allemaal,

na heel wat gesurf op interessante en minder interessante sites kwam ik uiteindelijk bij dit gewildige forum terecht op mijn zoektocht naar zoveel mogelijk info.
Even voorstellen: Ik ben Maarten, bijna 19 jaar oud en mijn plan is om samen met mijn vader en tweelingzus begin september 2008 10 dagen naar het Zuidwesten van de USA te trekken. Het zal onze eerste USA-reis worden.
Waarom maar 10 dagen? Veel meer vakantiedagen kan mijn vader niet opnemen, en zelf rondtrekken door de USA lijkt me moeilijk, zeker aangezien zowat alles met de auto moet gebeuren, en voor een 19jarige is dat niet vanzelfsprekend (en duur).
Ons plan is om vanuit San Francisco zoveel mogelijk hoogtepunten van het Zuidwesten te bezoeken op deze korte tijd. We zullen dus nooit lang ergens kunnen halthouden voor hikes en dergelijke, maar het wordt een echte road-trip. Lang in de auto zitten schrikt ons niet af.

Nu wou ik graag van jullie weten wat zoal haalbaar is voor ons om te doen..

Plaatsen waar we graag zouden langskomen:
- San Francisco zelf (1 dag daar blijven)
- Yosemite NP (hierna misschien overnachten ergens tussen Yosemite en Death Valley en passeren aan Alabama hills en/of Mono lake)
- Death Valley NP
- Grand Canyon (South Rim lijkt me, North Rim is te ver om)
- Page (is dit de moeite om te passeren, of heb je hier veel tijd nodig voor je iets moois van de Glen Canyon kan zien?)
- Monument Valley (in een namiddag) [Uitvalsbasis voor deze 3 vorige leek me Flagstaff ideaal. Goed plan?]
Las Vegas zouden we liefst vermijden (we houden niet van files en het hele kitch-sfeertje). De hoover dam is misschien wel leuk om over te rijden?
We willen steeds vroeg op pad vertrekken en zo kunnen we dan het jetlag-nadeel ombuigen in een voordeel. De wegen zijn dan minder druk en de parken ook.

Is het mogelijk om al deze plekken aan te doen in 10 dagen en ook weer terug te raken in SF? En welke route stellen jullie dan voor?
We zouden natuurlijk niet graag 2 keer dezelfde route rijden (op en af) en ook willen we niet alles na elkaar doen en dan 1 lange terugreis naar SF.
Ben ik nog een mooi plekje onderweg vergeten dat we zeker niet mogen missen (en waarvoor we niet te ver moeten omrijden)?

Ondertussen zijn we naturlijk ook op zoek naar vliegtickets (vanuit Brussel) en een huurauto. Hebben jullie hier nog specifieke tips voor (ik heb die van alles Amerika zelf al gezien, maar ik bedoel vooral persoonlijke positieve of negatieve ervaringen die jullie met bepaalde maatschappijen hebben)?

Alvast bedankt voor jullie hulp (en voor alle andere dingen die ik al heb opgestoken via dit forum)!

Groetjes,

Maarten
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Zuidwesten in 10 dagen

Bericht door Martin & Marianne »

demaarten schreef:- Grand Canyon (South Rim lijkt me, North Rim is te ver om)
- Page (is dit de moeite om te passeren, of heb je hier veel tijd nodig voor je iets moois van de Glen Canyon kan zien?)
- Monument Valley (in een namiddag) [Uitvalsbasis voor deze 3 vorige leek me Flagstaff ideaal. Goed plan?]
Nee, dan blijf je heen en weer rijden en dat kost je veel tijd. Overnacht zo dicht mogelijk bij of in de parken, zeker als je zo weinig tijd hebt.
demaarten schreef: Las Vegas zouden we liefst vermijden (we houden niet van files en het hele kitch-sfeertje). De hoover dam is misschien wel leuk om over te rijden?
Ik heb nooit last gehad van files in Las Vegas, ik vind dat je het eigenlijk wel gezien moet hebben, al was het maar voor 1 nacht.
demaarten schreef: Is het mogelijk om al deze plekken aan te doen in 10 dagen en ook weer terug te raken in SF? En welke route stellen jullie dan voor?
Waarom wil je terug naar San Francisco? Met zo'n korte vakantie is het handiger om te eindigen in Las Vegas of in Phoenix.

Dan zou je zoiets kunnen doen:

1 aankomst SF
2 SF
3 SF - Yosemite
4 Yosemite - Yosemite
5 Yosemite - Death Valley
6 Death Valley - Zion
7 Zion - Bryce
8 Bryce - Grand Canyon
9 Grand Canyon - Las Vegas
10 Las Vegas

of dit
1 aankomst SF
2 SF
3 SF - Yosemite
4 Yosemite - Death Valley
5 Death Valley - Las Vegas
6 Las Vegas - Zion
7 Zion - Bryce
8 Bryce - Grand Canyon
9 Grand Canyon - Phoenix
10 Phoenix

maar eigenlijk is het veel te veel voor 10 dagen.

Kijk zelf een met Googlemaps naar afstanden en reistijden, dan heb je een beter beeld van wat er mogelijk is.

Marianne
demaarten
Amerika-ontdekker

Bericht door demaarten »

Oké, heel hard bedankt voor je reactie. We zullen het zeker eens bespreken hier. Dat van een andere stad om te eindigen, hadden we nog niet eens aan gedacht, maar inderdaad...
Aangezien het waarschijnlijk inderdaad net iets te druk wordt, zelfs al willen we nog zoveel doen: welk park zouden we dan kunnen laten vallen om wat meer speling te krijgen; Bryce of Zion? Of nog een ander?

Maarten
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wij hebben in 2003 een rondje Zuidwesten gedaan in tien dagen. Daarbij vlogen wij naar Las Vegas en hebben de Hoover Dam, Grand Canyon, Monument Valley, Canyon de Chelly, Grand Canyon, Bryce Canyon, Zion en meer tussendoor gezien. Het reisverslag kun je hier lezen. Persoonlijk denk ik, dat dat echt het maximum was, wat er in tien dagen te doen was, anders zie je niets echt goed. We hebben een andere vakantie besteed aan San Francisco, Yosemite en een deel van Highway One, ook ongeveer tien dagen (reisverslag). Er is zoveel te zien in dat gebied, het is zonde om bijvoorbeeld maar een dag in SF te blijven. En verkijk je niet op de afstanden!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
demaarten
Amerika-ontdekker

Bericht door demaarten »

Oké bedankt Petra. We weten ook dat het zonde is om maar 1 dag in SF te blijven, en hetzelfde voor al die andere plekken. Maar we willen echt gewoon zoveel mogelijk zien. Volgende jaren komen we misschien nog wel eens langer terug..

Ik denk dat we misschien dan beter uiteindelijk Bryce en Zion laten schieten, hoe spijtig dat ook is. Dan hebben we meer tijd om ons te concentreren op SF, Yosemite, Death Valley, LV (misschien) en Grand Canyon en dan eindigen we in Phoenix en kunnen we iets relaxter reizen.

Maarten
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Misschien moet je ook even bedenken, wat je wilt zien in de diverse parken. In een dag Yosemite zie je namelijk nauwelijks iets, behalve de heel drukke vallei. Om dat park te "proeven" moet je echt ook een aantal van de wandelingen maken. Bovendien is het een enorm park, dus kwa rijtijd ben je ook veel kwijt. Van Bryce en Zion daarentegen kun je in een dag of zelfs een halve dag wel een goede indruk krijgen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
demaarten
Amerika-ontdekker

Bericht door demaarten »

Ja, maar aangezien we vast en zeker SF erbij willen, moeten we toch langs Yosemite. We zouden dan op die ene dag (plus natuurlijk de dag dat we toekomen uit SF en de dag dat we vertrekken richting Death Valley) zeker Glacier point kunnen doen, samen met Mariposa Grove bijvoorbeeld en/of Tolumine meadows. Via http://members.virtualtourist.com/m/41273/b8c57/ heb ik enkele mooie ideetjes opgedaan om snel zoveel mogelijk moois te zien daar. De watervallen zijn in september toch niet zo indrukwekkend. Bryce en Zion waren we oorspronkelijk niet van plan, dus die gaan we er waarschijnlijk ook niet bijnemen. Dat wordt iets voor volgende keer 8)

Het voorlopige plan is dus SF - Yosemite - Death Valley - LV (of omstreken met waarschijnlijk Hoover dam ook) - Grand Canyon - Phoenix.

Bedankt voor de snelle reacties en goede tips!

Maarten
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik heb in 2006 ook 10 dagen zuid-west gedaan met mijn vader,als volgt:

aankomst Phoenix,auto halen,laat in middag
vroeg in de ochtend vanuit Phoenix-Apache Trail-Sedona-Flagstaff
Grand Canyon
GC-Monument Valley
MV-Zion
Zion-Las Vegas
LV-Death Valley
Death Valley-Lee Vining
Yosemite
Yosemite-SF
SF
vertrek

Dat was goed te doen,en je krijgt een aardige indruk.
Mijn vader wilde echt Monument Valley zien,zelf zou ik dat er uit laten.

Misschien heb je hier wat aan.
Ik zou zeker vertrekken of aankome in Phoenix,en reserveer in ieder geval in de Grand canyon een kamer.
Cure
Amerika-newbie

Bericht door Cure »

Maarten,

Wij hebben afgelopen oktober ook een korte reis gemaakt. Hoewel het kort lijkt hebben we met volle teugen genoten en het was ook kwa reistijden/afstanden totaal niet te veel!

zie:

http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=12122

voor onze route!
demaarten
Amerika-ontdekker

Bericht door demaarten »

Oké, super! Allemaal bedankt voor jullie tips. Leuk om ook als nieuwkomer direct veel feedback te krijgen. :D
Ik laat nog wel iets weten als we het hier thuis allemaal eens doorgenomen hebben. Dan zullen we nog de meer praktische kanten moeten regelen, en ik heb zo het gevoel dat jullie daar ok wel mee zullen kunnen helpen. :wink:

Maarten
demaarten
Amerika-ontdekker

Bericht door demaarten »

Zo. Ondertussen is er alweer heel wat gepland en gepuzzeld. We blijven bij ons plan om veel te zien op weinig tijd. Veel rijden maakt ons helemaal niet veel uit. De Amerikaanse wegen lijken ons op zich al de max gewoon om te rijden (zeker met een deftige auto die toch automatisch schakelt :) ) en langs de weg zijn de landschappen al zeer indrukwekkend, voor zover ik heb gezien.
De planning is ondertussen helemaal omgegooid. Ziet er als volgt uit:

3 sept aankomst Phoenix
4 sept Phoenix > Sedona (via Prescott Granite Dells)
5 sept Sedona > Bryce (via Page met bezoek Horseshoe bend)
6 sept Bryce > Zion (in Bryce zoveel mogelijk vista points, in Zion enkel Canyon overlook trail lopen)
7 sept Zion > Death Valley (waarschijnlijk Beatty)
8 sept Death Valley > Lee Vining (doorheen DV via Mt Whitney portal road omrijden en mono lake bekijken)
9 sept Lee Vining > Yosemite
10 sept Yosemite
11 sept Yosemite > San Francisco
12 sept San Francisco
13 sept Naar huis

De Grand Canyon doen we niet aangezien de West rim geloten is. Helicoptervlucht leek ons wat duur (klein budgetje maar voor een student als ik he..) en ik kom ooit nog wel eens terug en dan bekijk ik alles uitgebreid. 8)
Ik heb voorlopig vooral mijn twijfels voor de 5e september. Is de rit Sedona > Bryce via Flagstaff en Page te doen op 1 dag? We vertrekken sowieso zeer vroeg (gebruik maken van de jetlag). Natuurlijk zouden we ook na Sedona nog ff kunnen verder rijden en dan overnachten in Flagstaff..
Ook de rit Zion > Death Valley (oostkant bij Beatty) lijkt me ver. Is dat te doen? Desnoods overnachten we al ergens in de richting van Vegas zodat het iets minder ver is.
Als blijkt dat we toch ergens te weinig tijd hebben, laten we waarschijnlijk Zion vallen, al zullen we daar wel bijna zeker moeten passeren vanuit Bryce naar Death Valley. We zouden ook van Death Valley in 1 dag naar Yosemite kunne rijden.

Als jullie nog tips hebben voor iets moois onderweg of als jullie twijfelen aan onze route, laat gerust maar weten!

Groetjes,

Maarten

(ff aangepast, ik had per ongeluk Lone Pine gezet ipv Lee Vining :oops: )
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Sedona naar Bryce is wel erg ver,en de Grand Canyon is zeker niet gesloten,alleen een stuk langs de rim is niet bereikbaar,het grootste deel echter wel.
Ik zou hem zeker niet overslaan,eerlijk gezegd.
demaarten
Amerika-ontdekker

Bericht door demaarten »

Pete.Z schreef:de Grand Canyon is zeker niet gesloten,alleen een stuk langs de rim is niet bereikbaar,het grootste deel echter wel.
Welk deel is dan nog wel open? Ik ben nogal in verwarring, want daarover heb ik al vanalle tegenstrijdige berichten gelezen.. We zouden daar dus zijn op 4 september, moesten we de grand canyon toch doen.
Als we toch gaan, waarschijnlijk dan ipv Sedona (de 'kleine Grand Canyon'= oak creek canyon en red rock crossing enzo), welke punten kunnen we dan best gaan bekijken (bedenk ook dat we niet zo gek veel tijd hebben)? Best klein stukje afdalen (niet te ver, maar dat we toch een idee krijgen) en 2 vista points ofzo lijkt me. Want ik snap echt niet meer welke punten wel open zullen zijn en welke niet.

En o ja, is Phoenix > Grand Canyon te doen op een dag als we ook nog even stoppen in Sedona voor foto'tje aan Red rock Crossing en middagmaal? Zonsondergankje meepikken nog dan en volgende dag door naar Bryce. 8)

Alvast bedankt!

Een licht verwarde Maarten

UPDATE: Op http://www.nps.gov/grca vind ik wel heel wat info, maar niet helemaal overzichtelijk. Wat ik er uit opmaak, is dat na 7 juli bijna niets meer toegankelijk is...
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Maarten,
Je kunt het beste eens op de NPS site kijken. Hier vind je alles over de afsluiting van de west rim.
(Ik moet zeggen dat de NPS niet erg duidelijk aangeeeft dat er iets is afgesloten! Als je niets van de afsluiting weet vind je het niet zomaar, zelfs als je uitgebreid de site bekijkt.)

Kijk eens naar alle maps op de NPS site, dan zul je beter begrijpen wat wel en niet toegankelijk is.

Van Grand Canyon Village tot aan Desert View is alles normaal toegankelijk. Bezoek zeker Grand Canyon Village en maak een korte afdaling, bv langs de Bright Angel Trail.
Op weg naar Bryce kun je wat uitzichtpunten langs de east rim aandoen.

Ik zou van Phoenix naar de GC rijden en in het park overnachten. Je hebt overdag dan nog wel tijd voor de omgeving van Sedona, en wellicht een wandeling langs de rim of naar beneden. De volgende ochtend kun je vroeg op om nog een stuk te wandelen en om de east rim te doen.

Wat de rest van de route betreft: in plaats van Beatty zou ik ervoor kiezen om in het park te overnachten, bij Furnace Creek of Stovepipe Wells.

Marianne
demaarten
Amerika-ontdekker

Bericht door demaarten »

Oké, hartelijk bedankt voor de tips.
Ik vraag me gewoon af of het niet te druk gaat worden nu aan de GC, zeker nu er maar enkele plaatsen open zijn. Er zijn daar altijd al veel bezoekers, en nu moeten die allemaal op een kleine oppervlakte...
Ochja, waarschijnlijk doen we het dan toch wel.

Nogmaals bedankt voor de tips! Als jullie er nog hebben (of misschien nog een opmerking bij de route), laat gerust maar weten hé.

Maarten
btouring
Amerika-ontdekker

Bericht door btouring »

Hoi Maarten,

Ikzelf ben net terug van een elf dagen reis.
ik had nogal wat moeite om de reis samen te stellen omdat nagenoeg iedereen hier 3 weken neemt.
Maar voor eens ik zo een reis doe, wou ik zoveel als mogelijk zien!!

Uiteindelijk deed ik volgende trip:
Dag 1: aankomst LA
Dag 2: LA + Universal
Dag 3: VM LA + Malibu Beach
NM: Vertrek naar Parker via Yoshua Tree Park
Dag 4: Parker - Grand canyon (via Prescott, sedona, flagstaff)
Dag 5: VM: Grand Canyon
NM: trip naar Monument Valley met tussenstop in Horseshoe Bend en Antilope Canyon
Dag 6: VM Monument valley
NM trip naar Bryce canyon via scenic route 12 en 24 (! zwaarste trip uit reis)
Dag 7: VM Bryce
NM trip naar Las Vegas door ZIon
Dag 8: Las Vegas
DAg 9: Van Las Vegas naar Reno met stop in Sequoia
Dag 10: Reno naar San Francisco (via Hwy 1)
Dag 11 San Francisco

(Dag 12-13en 14: New York)

Ik moet toegeven, het was zwaar, maar zeker te doen.
We deden elke dag +- 400 km.
Ik was uiteindelijk verrast dat we ruim tijd hadden voor de parken. Maar dit hangt van persoon tot persoon af.
Mocht ik het opnieuw doen, dan zou ik niets veranderen.

Zion stond niet op mijn lijst, maar ik ben er door gereden op weg van Bryce naar Las Vegas.
Death Valley heb ik bewust geschrapt, gezien mijn route LA - Grand Canyon een moeie dessert route is.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

btouring schreef:DAg 9: Van Las Vegas naar Reno met stop in Sequoia
??
btouring schreef: Ik moet toegeven, het was zwaar, maar zeker te doen.
We deden elke dag +- 400 km.
Ik was uiteindelijk verrast dat we ruim tijd hadden voor de parken. Maar dit hangt van persoon tot persoon af.
Je bedoelt dat de definitie van ruim verschilt ...
btouring schreef: Zion stond niet op mijn lijst, maar ik ben er door gereden op weg van Bryce naar Las Vegas.
Death Valley heb ik bewust geschrapt, gezien mijn route LA - Grand Canyon een moeie dessert route is.
Het is goed om te weten dat een dergelijke reis in 11 dagen kan, maar je kunt geen oordeel geven over wat je niet hebt gedaan, je kunt niet echt zeggen dat je Zion of Sequoia hebt gedaan.
Als je weinig tijd hebt, prima zo, maar om te zeggen dat je in 11 dagen ruim de tijd hebt voor de parken en dat het prima te doen is, vind ik wel een eenzijdige voorstelling van zaken.

Marianne
btouring
Amerika-ontdekker

Bericht door btouring »

Ik zei toch dat dit persoonlijk is...
Je hoeft dit echt niet nogmaals te bevestigen!!!
Iedereen kiest zijn eigen route en deze respecteer ik... Wat van jij niet gezegd kan worden.

Als jij deze 11 dagen gebruikt voor 4 dagen San Francisco, 4 dagen Yosemite en 3 dagen Sequoia, dan heb je volgens mij toch heeeel wat minder gezien dan ik!
Laatst gewijzigd door btouring op 30 apr 2008, 11:50, 3 keer totaal gewijzigd.
okkernoot
Amerika-ontdekker

Bericht door okkernoot »

Maarten,

Als ik zou moeten kiezen tussen de Granite Dells én de Grand Canyon zou ik het (met alle respect voor de Granite Dells) toch wel weten. De Grand Canyon kan je zeker goed en snel bezoeken (zoals jij wil) tussen Yosemite Village en Desert View en je kan makkelijk even afdalen.
En Beatty zou ik laten vallen voor een overnachting in Stovepipe Wells of Furnace Creek in Death Valley.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

btouring schreef: DAg 9: Van Las Vegas naar Reno met stop in Sequoia
Deze begrijp ik niet helemaal. Klopt dat wel ? Was dat niet Fresno i.p.v. Reno????

Marjon
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer