Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wal-Mart obsessie?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Aïda
Amerika-expert

Re: Wal-Mart obsessie?

Bericht door Aïda »

Ik ben ook zo'n type dat graag naar de Wal-Mart gaat. Ik vind de winkels helemaal geweldig; met name de grootte en het brede assortiment spreken me erg aan. Op zich ben ik me er wel wat van bewust dat dit kennelijk niet de beste werkgever is. Als ik in de VS zou wonen zou ik me hier beter in verdiepen denk ik, maar nu ik als toerist daar een paar keer mag komen doe ik dat niet zo. Misschien is dat niet goed, dat zij dan maar zo.
Overigens ben ik ook een paar keer in Celebration geweest, héél leuk plaatsje.
kendor
Amerikakenner

Bericht door kendor »

Aïda schreef:Ik ben ook zo'n type dat graag naar de Wal-Mart gaat. Ik vind de winkels helemaal geweldig; met name de grootte en het brede assortiment spreken me erg aan. Op zich ben ik me er wel wat van bewust dat dit kennelijk niet de beste werkgever is. Als ik in de VS zou wonen zou ik me hier beter in verdiepen denk ik, maar nu ik als toerist daar een paar keer mag komen doe ik dat niet zo. Misschien is dat niet goed, dat zij dan maar zo.
Overigens ben ik ook een paar keer in Celebration geweest, héél leuk plaatsje.
Voor alle duidelijkheid...ik veroordeel hier niemand. Laat dit ook alsjeblieft geen discussie worden.
Het gaat mij oa meer om de "eenheidsworst"die dit soort ondernemingen met zich meebrengt qua bebouwing en de absurd slechte arbeidsvoorwaarden die zij hun werknemers bieden. Natuurlijk betaalt Wal-Mart niet alleen haar werknemers slecht...dat doen er meer...maar heeft hier wel een zeer slechte reputatie in.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dit schreef ik in 2005 nog op mijn blog over Wal Mart:

Welke Amerikaan gaat niet winkelen bij Wal*Mart? Ik denk dat zelfs elke toerist al in zo’n winkel geweest is. De keuze is meer dan groot, ze verkopen er vanalles-en-nog-wat, en vooral: de prijzen zijn superlaag. Maar hoe dat laatste komt, dat kan je uit het onderstaande wel zelf afleiden…

In 1988 viel senator Jay Bradford uit Arkansas Wal*Mart aan omdat het bedrijf zijn werknemers zo slecht betaalde dat ze bij de overheid moesten aankloppen voor een uitkering. Maar hij kon niet bewijzen dat hij gelijk had, want Wal*Mart wou zijn loonadministratie niet openbaar maken. (uit Bob Ortega: ‘In Sam We Trust: The Untold Story of Sam Walton and Wal*Mart, the World’s Most Powerful Retailer’, Times Books, 2000, p. 193)

In vier staten (West-Virginia, New Mexico, Oregon en Colorado), zijn Wal*Mart werknemers naar de rechter gestapt om uitbetaling van hun overuren te eisen1. Ze stelden dat ze onder druk waren gezet om over te werken en dat het bedrijf hun overuren vervolgens van hun tikkaart af had gehaald.
Twee van de eisers uit West-Virginia, die leidinggevende functies hadden toen ze bij Wal*Mart weggingen, vertelden dat ze hadden meegedaan aan het gesjoemel met de tikkaarten om overuren te verdonkeremanen. In plaats van de 150% van het loon voor de overuren te betalen, gaf het bedrijf beloningen in de vorm van “gewenste roosterwijzigingen, promoties en andere privileges”, terwijl werknemers die weigerden onbetaald overwerkt te doen, werden ‘bedreigd’ met een aantekeningen in hun dossier, verlaging van hun functie, vermindering van ingeroosterde uren of inhouding van hun loon. (uit: Lawrence Messina, ‘Former Wal*Mart Workers File Overtime Suit in Harrison County’, Charleston Gazette,
24 januari 1999).
In New Mexico werd in 1998 een zaak geschikt die was aangespannen door 100 Wal*Mart werknemers. Het bedrijf betaalde de overuren alsnog uit (uit: ‘Wal*Mart Agrees to Resolve Pay Dispute’, Albuquerque Journal, 16 juli 1998).

1De Fair Labor Standards Act verplicht werkgevers om 150% van het loon te betalen voor overwerk dat boven de 40-uren werkweek wordt verricht. Voor sommige categorieën werknmers –hoger personeel, leidinggevenden en landarbeiders- maakt de wet een uitzondering, maar die geldt niet voor winkelpersoneel.

http://www.walmart.com/

bron: http://kastelke.blogspot.com/2005/07/we ... n-bij.html
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

kendor schreef:
Voor alle duidelijkheid...ik veroordeel hier niemand. Laat dit ook alsjeblieft geen discussie worden.
Het gaat mij oa meer om de "eenheidsworst"die dit soort ondernemingen met zich meebrengt qua bebouwing
Aha, dat maakt het wat duidelijker. Nou ja, eenheidsworst heb je wel gelijk in maar ik vind het wel lekker makkelijk. Je vindt gauw waar je naar op zoek bent.
De V&D en de Hema hier (om maar eens wat te noemen) vind ik ook eenheidsworst maar niet qua bebouwing natuurlijk. Meestal vestigen zij zich in gebouwen die er al zijn.
Ik denk dat de Wal-Mart 'eenheidsworst' zo is omdat het lekker makkelijk bouwen is, elke keer hetzelfde zal wel een stuk goedkoper zijn dan steeds opnieuw het wiel uitvinden. En die logische indeling die in veel zaken hetzelfde is zal er misschien ook wel mee te maken hebben.
Desondanks, eenheidsworst of niet, ik vind het fantastisch.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

kastelke schreef:Dit schreef ik in 2005 nog op mijn blog over Wal Mart:

Welke Amerikaan gaat niet winkelen bij Wal*Mart?
Nou, ik ken er persoonlijk heel wat ;). Alleen als er niets anders is gaan we naar Walmart en zo ken ik nog een aantal mensen. Wij hebben er niet echt een in de buurt en degene, die het dichtst bij is, is een zootje. De Target (en dat heb ik ook al eerder geschreven) heeft veel betere kwaliteit produkten. Enkel als er geen andere keuze is, als we op reis zijn, ga ik naar Walmart.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

kendor: hear, hear!

hollister: ik kan niet onder de indruk komen van wat ik een uitbuiter vind.

Man en ik komen er niet en zullen er ook nooit komen. Ik vind het vreselijke winkels, slechte behandeling van werknemers, absoluut geen sociaal gevoel naar leveranciers in developing countries, enz. enz. en ondertussen kan upper management niet genoeg betaald krijgen. Ik betaal graag een paar centen meer bij betere bedrijven, of ga zonder.
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

Ik shop elke week bij de Walmart.... vergeleken bij de meeste andere winkels scheelt me dat al gauw $20-$30 op de wekelijkse boodschappen. En de 'mom and pop' winkels.... Misschien dat die er zijn in de kleinere steden en dorpen, die heb je hier in de stad echt niet meer. Elke andere supermarkt/warenhuis hier (onder andere Kroger, Giant Eagle, Meyers, Macy's, JC Penny's Sears, Whole Foods Market, K-Mart, etc.) is onderdeel van een grotere keten, dus ga ik maar voor goedkoop. Waarom meer betalen voor identieke producten?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Waar wij wonen hebben de twee Walmarts en Targets bijna alle kleine winkels uit de markt gedrukt. gisteren wilde ik sandalen voor onze jongste kopen, en dan is mijn enige keuze Walmart of de winkel op de basis. Ik vind dat best wel jammer soms, want persoonlijk heb ik niet zo heel veel met Walmart. Ik ga liever naar kleinere winkels, maar ja, bij ons is dat smaakje er niet.

Afgelopen herfst was hier nog een heel gedoe over de niet-bestaande health care plans van Walmart. Ze zouden wel health care plans aanbieden, maar dan alleen voor fulltimers, en ze namen eigenlijk alleen parttimers aan. Schandalig als je kijkt naar hun omzet.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer