Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Fooien
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Re: Fooien
Nee hoor, bij ons is het nog nooit gebeurd. Misschien zien wij er niet "krenterig" uit?
Marjon
Marjon
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Wij hebben slecht het 1 X gehad dat de fooi al op de rekening stond dat was bij Niagara Falls.
In Las vegas zagen we wel op de menukaart staan dat ze bij groepen boven een bepaalt aantal (ben even kwijt hoeveel) de fooi op de rekeing gezet zal worden.
Rob
In Las vegas zagen we wel op de menukaart staan dat ze bij groepen boven een bepaalt aantal (ben even kwijt hoeveel) de fooi op de rekeing gezet zal worden.
Rob
- MattRob
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 65
- Contacteer:
Ik heb het 1 keer gehad in Little Italy, New York. Daar zaten we met z'n 2-en te eten, en toen de rekening kwam zat er al 18% tip bij, met nog een aparte lijn op de credit card slip voor (extra) tip. Ben benieuwd hoe veel toeristen daar intrappen ....
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Vorig jaar, toen wij alleen met ons gezin op vakantie waren, hebben we geen enkele keer meegemaakt dat de tip al op de rekening stond. Dit jaar waren we met z'n achten en nu stond de tip er wel bijna altijd bij. Scheelde ons overigens wel; we betalen altijd 20 % en nu hoefden we maar 15 % te betalen 

- Bertorelli
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Lijkt me ook wel logisch toch.jerbia schreef:Vorig jaar, toen wij alleen met ons gezin op vakantie waren, hebben we geen enkele keer meegemaakt dat de tip al op de rekening stond. Dit jaar waren we met z'n achten en nu stond de tip er wel bijna altijd bij. Scheelde ons overigens wel; we betalen altijd 20 % en nu hoefden we maar 15 % te betalen
Één tafel met 8 personen is voor de serveerster/der minder loopwerk dan 4 tafels met 2 mensen.
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Ik heb het ook al eens meegemaakt dat de tip al vrolijk voor je berekend was.
Vind dat erg vreemd
Het hele concept "fooi" is volgens mij ooit uitgevonden om je waardering over iets te laten blijken, maar in Amerika is het een soort verplichting en dat vind ik gek. Zeker als ze zelf de tip al gaan berekenen voor je, dat heeft dan toch niks meer te maken met "een blijk van waardering" maar gewoon met standaard extra kosten die je nou eenmaal bij je eten op moet tellen....een soort belasting.
Ik vind het overigens ook vreemd dat je met percentages tipt.
wat maakt het nou uit of de serveerster heen en weer loopt met een pizza margarita of met kaviaar??? De loopafstand + handeling blijft exact hetzelfde alleen ben je in het laatste geval stukken meer aan fooi kwijt.
Vreemd toch??
Ik tip altijd netjes 15% in Amerika, maar het gevoel dat het een verplichting is vind ik er wel vervelend aan........
Vind dat erg vreemd
Het hele concept "fooi" is volgens mij ooit uitgevonden om je waardering over iets te laten blijken, maar in Amerika is het een soort verplichting en dat vind ik gek. Zeker als ze zelf de tip al gaan berekenen voor je, dat heeft dan toch niks meer te maken met "een blijk van waardering" maar gewoon met standaard extra kosten die je nou eenmaal bij je eten op moet tellen....een soort belasting.
Ik vind het overigens ook vreemd dat je met percentages tipt.
wat maakt het nou uit of de serveerster heen en weer loopt met een pizza margarita of met kaviaar??? De loopafstand + handeling blijft exact hetzelfde alleen ben je in het laatste geval stukken meer aan fooi kwijt.
Vreemd toch??
Ik tip altijd netjes 15% in Amerika, maar het gevoel dat het een verplichting is vind ik er wel vervelend aan........
Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Dat blijf ik ook vreemd vinden. Want dat eten betaal je toch al met je rekening. Er zou een bepaald maximum moeten zitten aan je fooi. Genoeg is genoeg.Iris_1982 schreef:Ik vind het overigens ook vreemd dat je met percentages tipt.
Vreemd toch??
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerikakenner
Ik zit net te kijken op een Amerikaanse site. Het gemildelde inkomen van een ober in Florida is 50.000 dollar. (met fooi uiteraard)Njit schreef:Dat blijf ik ook vreemd vinden. Want dat eten betaal je toch al met je rekening. Er zou een bepaald maximum moeten zitten aan je fooi. Genoeg is genoeg.Iris_1982 schreef:Ik vind het overigens ook vreemd dat je met percentages tipt.
Vreemd toch??
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
In Nederland is het toch ook een percentage? Daar betaal je, wat, 20% btw bovenop alles en daar klaagt niemand over. Hier krijg je de staatsbelasting (meestal minder dan 10%) erbij gerekend en dus de fooi. En ja, dat is standaard, maar hier heb je tenminste nog de kans om, als je niet tevreden bent, er vanaf te halen (ook als het restaurant de fooi er zelf al op heeft gezet). In Nederland heb je die kans niet eens. Vind ik veel vervelender.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Laat ik voorop stellen dat ik het eens ben met het gezegde "When in rome..." dus ik zal in de USA netjes tippenPetra/VS schreef:In Nederland is het toch ook een percentage? Daar betaal je, wat, 20% btw bovenop alles en daar klaagt niemand over. Hier krijg je de staatsbelasting (meestal minder dan 10%) erbij gerekend en dus de fooi. En ja, dat is standaard, maar hier heb je tenminste nog de kans om, als je niet tevreden bent, er vanaf te halen (ook als het restaurant de fooi er zelf al op heeft gezet). In Nederland heb je die kans niet eens. Vind ik veel vervelender.

Het verschil met Nederland is echter dat je hier naar consumenten toe niet mag adverteren met prijzen zonder BTW. Als iets 100 euro kost is dit inclusief BTW en dan weet je dat daar niet achteraf nog eens 19% bij komt. Het is dus vooraf precies duidelijk wat iets kost, zonder dat je dat zelf hoeft te berekenen. Als je dit systeem gewend bent, dan voelt het raar als iets wordt aangeboden voor een bepaald bedrag om er vervolgens achter te komen dat daar nog allemaal 'verborgen' kosten bijkomen. Dan zou je, als Nederlander zijnde, het gevoel kunnen krijgen dat je wordt genaaid

Gelukkig ben ik dit forum tegengekomen voordat ik op vakantie ga, dus ik kan alvast gaan oefenen om bij alle prijzen een bepaald percentage op te tellen. Mental note to self: eerst omrekenen naar euro's om erachter te komen dat het toch wel heel goedkoop is, vervolgens 25% erbij optellen om er achter te komen dat het uiteindelijk eigenlijk toch niet zoveel scheelt

In Nederland (kleiner dan de kleinste US staat) is dat ook makkeleijk, de BTW is overal gelijk (19% luxe/6%food) -VanRoyal schreef:
Het verschil met Nederland is echter dat je hier naar consumenten toe niet mag adverteren met prijzen zonder BTW. Als iets 100 euro kost is dit inclusief BTW en dan weet je dat daar niet achteraf nog eens 19% bij komt. Het is dus vooraf precies duidelijk wat iets kost, zonder dat je dat zelf hoeft te berekenen.
In de US is dat per staat verschillend,waarbij er soms per county ook nog eens opcenten geheven worden.
Advertising zou dan een enorme county-gebonden prijslijst opleveren en voor de consument een gps noodzakelijk maken om te bepalen waar je bent.
Wij zitten momenteel in Frisco en , net als in Florida in maart, zie ik maar weinig mensen een fooi achterlaten.
Dat kan aan onze voorkeur liggen (Golden Corral, Sizzler, vooraf betalen).
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
-
- Amerikakenner
Voorop gesteld dat wij niet tegen fooien zijn.
Wij geven per jaar ongeveer 3000 Euro aan fooien uit. Dat is dan aan mensen die echt iets voor ons doen.
Ze komen bij ons aan boord en maken de ruimen schoon of zorgen op een of andere manier voor een soepel verloop van laden of lossen.
Al deze behulpzame zielen krijgen een fooitje. Deze mensen werken hard en moeten vaak in hitte of bittere koude buiten hun werk verrichten.
Ik zie dan ook totaal geen verplichting om voor een etentje van 200 dollar een fooi van 40 dollar te moeten geven.
Iemand die mij een tafel aanwijst en drinken brengt krijgt wel een fooitje maar absoluut geen 20%
Het gegeven dat een ober maar 3 dollar per uur verdient is niet iets waar ik voor gekozen heb maar de Union. Slavenlonen hadden al 100 jaar geleden af geschaft moeten worden.
Ik heb uit eigen waarneming gezien dat bij een buffet de Amerikaanse gasten een of twee dollar op tafel gooiden en dan snel vertrokken.
Bij een gelegenheid was de fooi al bij de totale rekening opgeteld. Drie Amerikaanse gezinnen braken zo ongeveer de tent af over dit feit. Ruzie met de ober,manager erbij, gillen en een zeer oncomfortabele sfeer voor de andere gasten.
Het hele Amerikaanse fooiensysteem had al jaren geleden op de schop gemoeten.
Wij geven per jaar ongeveer 3000 Euro aan fooien uit. Dat is dan aan mensen die echt iets voor ons doen.
Ze komen bij ons aan boord en maken de ruimen schoon of zorgen op een of andere manier voor een soepel verloop van laden of lossen.
Al deze behulpzame zielen krijgen een fooitje. Deze mensen werken hard en moeten vaak in hitte of bittere koude buiten hun werk verrichten.
Ik zie dan ook totaal geen verplichting om voor een etentje van 200 dollar een fooi van 40 dollar te moeten geven.
Iemand die mij een tafel aanwijst en drinken brengt krijgt wel een fooitje maar absoluut geen 20%
Het gegeven dat een ober maar 3 dollar per uur verdient is niet iets waar ik voor gekozen heb maar de Union. Slavenlonen hadden al 100 jaar geleden af geschaft moeten worden.
Ik heb uit eigen waarneming gezien dat bij een buffet de Amerikaanse gasten een of twee dollar op tafel gooiden en dan snel vertrokken.
Bij een gelegenheid was de fooi al bij de totale rekening opgeteld. Drie Amerikaanse gezinnen braken zo ongeveer de tent af over dit feit. Ruzie met de ober,manager erbij, gillen en een zeer oncomfortabele sfeer voor de andere gasten.
Het hele Amerikaanse fooiensysteem had al jaren geleden op de schop gemoeten.
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Volgens mij klopt je bewering niet helemaal.6foot6 schreef: In Nederland (kleiner dan de kleinste US staat) is dat ook makkeleijk, de BTW is overal gelijk (19% luxe/6%food) -
In de US is dat per staat verschillend,waarbij er soms per county ook nog eens opcenten geheven worden.
Advertising zou dan een enorme county-gebonden prijslijst opleveren en voor de consument een gps noodzakelijk maken om te bepalen waar je bent.
Wij zitten momenteel in Frisco en , net als in Florida in maart, zie ik maar weinig mensen een fooi achterlaten.
Dat kan aan onze voorkeur liggen (Golden Corral, Sizzler, vooraf betalen).
De kleinste US staat is Rhode Island met een oppervlakte van 4005 km2 waarvan 2709 km2 land is.
De grootste Nederlandse provincie (incl. wateroppervlak ) is Friesland met een oppervlakte van 5741 km2 waarvan 3349km2 land is.
( bron Wikipedia )
Dus...
Crisis ? What Crisis ?
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Volgens mij bedoeld hij het LAND Nederland en de kleinste STAAT van de USA.bluemoon schreef:Volgens mij klopt je bewering niet helemaal.
De kleinste US staat is Rhode Island met een oppervlakte van 4005 km2 waarvan 2709 km2 land is.
De grootste Nederlandse provincie (incl. wateroppervlak ) is Friesland met een oppervlakte van 5741 km2 waarvan 3349km2 land is.
De landoppervlakte van Nederland is ca. 35.054 vierkante kilometer (inclusief binnenwater is dit 41.528).
Maar als je kijkt hoeveel mensen er in Rhode Island wonen

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vanwaar die 25%? Ik betaal zelden meer dan 7% taxes, meestal minder.VanRoyal schreef: Gelukkig ben ik dit forum tegengekomen voordat ik op vakantie ga, dus ik kan alvast gaan oefenen om bij alle prijzen een bepaald percentage op te tellen. Mental note to self: eerst omrekenen naar euro's om erachter te komen dat het toch wel heel goedkoop is, vervolgens 25% erbij optellen om er achter te komen dat het uiteindelijk eigenlijk toch niet zoveel scheelt![]()
Laatst gewijzigd door Loek op 12 jun 2008, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ging even uit van een situatie waarbij er naast taxes ook een fooi gegeven moet worden; bijvoorbeeld als je uit eten gaat. Was ook meer een grapje trouwensLoek schreef:Vanwaar die 25%? Ik betaal zelden meet dat 7% taxes, meestal minder.

- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Oh ja uit eten, was ik even vergeten. Ik kook meestal zelfVanRoyal schreef:Ik ging even uit van een situatie waarbij er naast taxes ook een fooi gegeven moet worden; bijvoorbeeld als je uit eten gaat. Was ook meer een grapje trouwensLoek schreef:Vanwaar die 25%? Ik betaal zelden meet dat 7% taxes, meestal minder.

-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Ik wil graag weer even reageren op de vele uiteenlopende commentaren op het onderwerp fooien.
1- Ik weet niet waar beweerd wordt dat het gemiddelde inkomen van een server in Florida $50.000 bedraagt. In elk geval is dit volkomen onwaar. Een server die full-time werkt zal GEMIDDELD niet veel verder komen dan $35.000.
2 - Niemand dwingt je om een tip te geven maar de service cultuur van de USA is er wel op gebaseerd. Trouwens in Belgie en Nederland zit de tip gewoonweg in de prijs die je betaald, op je rekening staat "DIENST EN BTW INBEGREPEN". Hoe laat je daar merken of je tevreden bent of niet????
Het enige wat je kan doen is niet meer naar dit restaurant gaan eten, ik kan tenminste laten weten of ik tevreden ben.
3 - Velen onder jullie doen of ze afgezet worden als ze tip betalen, weet dan wel dat je server niet de luxe heeft gecoverd te zijn door "gewaarborgd loon bij ziekte" of "dekking door ziekteverzekering" zoals jullie gewend zijn in B/NL. Als je full-time bij een grote keten werkt heb je geluk dat je werkgever je healthinsurance aanbied als een benefit, ben je echter part-time dan kom je daar niet voor in aanmerking. Heb je dit dus niet dan kost het je een hap uit je inkomsten om dokters en hospitaalkosten te verzekeren.
4. - Hostessen, tafelruimers en bordenwassers verdienen gemiddeld minimum $5 per uur meer dan servers vanwege het tipping system.
Ik heb er voor gekozen om in de USA te gaan wonen en heb het me nog geen ogenblik beklaagd, ik heb me geintegreerd en aanvaard het systeem. Ik wou er al die "zogezegde" Amerika kenners wel even op wijzen dat je geen appelen met citroenen mag vergelijken. BTW, onze Nederlandse gasten behoren tot de betere tippers onder ons klienteel.
1- Ik weet niet waar beweerd wordt dat het gemiddelde inkomen van een server in Florida $50.000 bedraagt. In elk geval is dit volkomen onwaar. Een server die full-time werkt zal GEMIDDELD niet veel verder komen dan $35.000.
2 - Niemand dwingt je om een tip te geven maar de service cultuur van de USA is er wel op gebaseerd. Trouwens in Belgie en Nederland zit de tip gewoonweg in de prijs die je betaald, op je rekening staat "DIENST EN BTW INBEGREPEN". Hoe laat je daar merken of je tevreden bent of niet????
Het enige wat je kan doen is niet meer naar dit restaurant gaan eten, ik kan tenminste laten weten of ik tevreden ben.
3 - Velen onder jullie doen of ze afgezet worden als ze tip betalen, weet dan wel dat je server niet de luxe heeft gecoverd te zijn door "gewaarborgd loon bij ziekte" of "dekking door ziekteverzekering" zoals jullie gewend zijn in B/NL. Als je full-time bij een grote keten werkt heb je geluk dat je werkgever je healthinsurance aanbied als een benefit, ben je echter part-time dan kom je daar niet voor in aanmerking. Heb je dit dus niet dan kost het je een hap uit je inkomsten om dokters en hospitaalkosten te verzekeren.
4. - Hostessen, tafelruimers en bordenwassers verdienen gemiddeld minimum $5 per uur meer dan servers vanwege het tipping system.
Ik heb er voor gekozen om in de USA te gaan wonen en heb het me nog geen ogenblik beklaagd, ik heb me geintegreerd en aanvaard het systeem. Ik wou er al die "zogezegde" Amerika kenners wel even op wijzen dat je geen appelen met citroenen mag vergelijken. BTW, onze Nederlandse gasten behoren tot de betere tippers onder ons klienteel.
-
- Amerikakenner
Ik ben lid van een Amerikaans forum waar oa. ook obers lid van zijn.Het zijn overigens niet alleen inwoners van Florida Dit zijn hun eigen cijfers.flogolfex schreef:Ik wil graag weer even reageren op de vele uiteenlopende commentaren op het onderwerp fooien.
Op dit forum is tipping een van de meest hotte en gehate items en de smoesjes die mensen verzinnen om niks te hoeven geven verwonderen me nog elke dag.
Laatst gewijzigd door Tinkerbell op 13 jun 2008, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Wat ik persoonlijk zo apart vind aan alle argumenten die ik altijd lees over tipping is dat iedereen die tegen tipping is of er sceptisch tegenover staat altijd half de grond in wordt geboord.
De argumenten voor zijn dan dat deze mensen ervan afhankelijk zijn en dat het healthcare systeem anders in elkaar zit etc. etc.
Dit snap ik allemaal wel, maar het is toch niet de verantwoordelijkheid van de klant/consument om ervoor te zorgen dat werknemers een goede CAO hebben? Het is toch ook niet de schuld van de klant/consument dat het zorgstelsel in Amerika zo belabberd is als je geen riant inkomen hebt?
Voor de goede orde, ik tip zowel in NL als in de US altijd en vind dit ook helemaal niet erg maar ik snap de houding van mensen nooit zo jegens mensen die tegen of niet graag tippen (zijn). Ik vind wel dat het bij bepaalde zaken allemaal veel beter gergeld zou kunnen worden. Ik zat bijvoorbeeld een keer in een Taxi in Boston en die beste man reed een stuk om? Dan tip je toch niet neem ik aan? Maar ja, ik heb ook weinig behoefte om een scene te gaan veroorzaken dus dan tip ik minder.
Conclusie: Amerika is een prachtland and I wouldn't want it any other way, maar dat tipping systeem vind ik ***
De argumenten voor zijn dan dat deze mensen ervan afhankelijk zijn en dat het healthcare systeem anders in elkaar zit etc. etc.
Dit snap ik allemaal wel, maar het is toch niet de verantwoordelijkheid van de klant/consument om ervoor te zorgen dat werknemers een goede CAO hebben? Het is toch ook niet de schuld van de klant/consument dat het zorgstelsel in Amerika zo belabberd is als je geen riant inkomen hebt?
Voor de goede orde, ik tip zowel in NL als in de US altijd en vind dit ook helemaal niet erg maar ik snap de houding van mensen nooit zo jegens mensen die tegen of niet graag tippen (zijn). Ik vind wel dat het bij bepaalde zaken allemaal veel beter gergeld zou kunnen worden. Ik zat bijvoorbeeld een keer in een Taxi in Boston en die beste man reed een stuk om? Dan tip je toch niet neem ik aan? Maar ja, ik heb ook weinig behoefte om een scene te gaan veroorzaken dus dan tip ik minder.
Conclusie: Amerika is een prachtland and I wouldn't want it any other way, maar dat tipping systeem vind ik ***