Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Fooien
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Re: Fooien
Ik ben het helemaal met je eens Frank.
Ik durf van mij en mijn man te zeggen dat we altijd hele gulle fooien geven. Zowel in Nederland als in Amerika.
Maar dat neemt niet weg dat ik het een vreemd systeem vind.
Het is niet de taak van de klant om te zorgen dat de serveerster een normaal salaris krijgt. Dat is de taak van haar werkgever. Nu komt de werkgever er goedkoop af wat personeelskosten betreft en laat het aan zijn gasten over om het salaris van zijn personeel aan te vullen.
En dat ik het een vreemd systeem vind wil niet zeggen dat ik Amerika of de Amerikanen vreemd vind.
Marjon
Ik durf van mij en mijn man te zeggen dat we altijd hele gulle fooien geven. Zowel in Nederland als in Amerika.
Maar dat neemt niet weg dat ik het een vreemd systeem vind.
Het is niet de taak van de klant om te zorgen dat de serveerster een normaal salaris krijgt. Dat is de taak van haar werkgever. Nu komt de werkgever er goedkoop af wat personeelskosten betreft en laat het aan zijn gasten over om het salaris van zijn personeel aan te vullen.
En dat ik het een vreemd systeem vind wil niet zeggen dat ik Amerika of de Amerikanen vreemd vind.
Marjon
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Nee, hoor, niet "alle argumenten, want dat zijn mijn argumenten helemaal niet. Wat mij verbaast is, dat mensen zonder blikken of blozen 19% btw op van alles betalen en dan gaan klagen, als ze vrijwel datzelfde percentage (want meestal is de belasting hier maar een klein percentage) in een ander land zelf bij hun rekening moeten optellen, enkel omdat het een "fooi" heet. Als het een belasting was zou niemand er iets over zeggen.Frank01 schreef:Wat ik persoonlijk zo apart vind aan alle argumenten die ik altijd lees over tipping is dat iedereen die tegen tipping is of er sceptisch tegenover staat altijd half de grond in wordt geboord.
De argumenten voor zijn dan dat deze mensen ervan afhankelijk zijn en dat het healthcare systeem anders in elkaar zit etc. etc.
In Nederland heb je de optie niet eens om een gedeelte van die btw niet te betalen. Ik persoonlijk hoop niet, dat het fooiensysteem wordt afgeschaft, want ik ben van mening, dat de bediening hier in de VS over het algemeen een stuk prettiger is erdoor. En ja, ok, mensen werken misschien hard voor een goede fooi en zouden anders misschien niet zo hard lopen, maar dat is m.i. gewoon menselijk. Maar goed, gelukkig heeft iedereen recht op zijn of haar eigen mening.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Petra, zo voel ik het ook. Hier in Belgie ben ik verplicht om "dienst en BTW'' te betalen, hoe beroerd ik de dienst ook vond. Het enige wat ik kan doen is niet meer terug naar die zaak gaan. Klagen bij de manager ga ik ook al niet doen, want dat heeft in Belgie ook weinig (lees: geen) effect.
Geef mij dan maar Amerika:
als het goed is, geef ik een goede fooi.
als het slecht is, dan niet. En dan ga ik naar de manager en dan krijg je toch nog op z'n minst een compensatie.
Geef mij dan maar Amerika:
als het goed is, geef ik een goede fooi.
als het slecht is, dan niet. En dan ga ik naar de manager en dan krijg je toch nog op z'n minst een compensatie.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Ik vind het niet zozeer een vreemd systeem omdat wij de fooi moeten betalen, dat vind ik geen enkel probleem, daar hoor je mij niet over klagen.
Maar ik vind het vreemd dat de serveerster niet een normaal basissalaris betaald krijgt. Nu zijn ze dus volledig afhankelijk van de welwillendheid van de klant. Als het heel rustig is in een restaurant verdien je ruim onder het minuimumloon of als je slechte tippers hebt werk je je misschien rot voor een karig loontje.
Het zou naar mijn idee beter zijn als deze mensen gewoon van een redelijk basissalaris uit konden gaan i.p.v. de onzekerheid van de fooien.
Het lijkt me heel moeilijk als je een gezin hebt en een hypotheek om zo onzeker te zijn over je salaris.
Marjon
Maar ik vind het vreemd dat de serveerster niet een normaal basissalaris betaald krijgt. Nu zijn ze dus volledig afhankelijk van de welwillendheid van de klant. Als het heel rustig is in een restaurant verdien je ruim onder het minuimumloon of als je slechte tippers hebt werk je je misschien rot voor een karig loontje.
Het zou naar mijn idee beter zijn als deze mensen gewoon van een redelijk basissalaris uit konden gaan i.p.v. de onzekerheid van de fooien.
Het lijkt me heel moeilijk als je een gezin hebt en een hypotheek om zo onzeker te zijn over je salaris.
Marjon
-
- Amerikakenner
BTW of diensten zie ik absoluut niet als fooitje.
Als we buiten de deur eten vind ik het normaal om de bediening na het betalen van de rekening iets te geven.
Hetzelfde geldt voor een hotel. Bellboy,valet parking,roomservice en housekeeping krijgen een fooitje. Komt housekeeping twee keer per dag ligt er ook 's avonds een envelopje op de tafel.
Voor deze medewerkers is een fooitje een echt extraatje. Wij geven iets om te laten zien dat we waarderen wat ze voor ons persoonlijk doen en niet omdat het "moet".
Daarentegen voelde ik me in Amerika zeer oncomfortabel bij het idee van hoeveel te geven. Wanneer is de bediening goed,wanneer matig of excelent?
We willen gewoon eten zonder al te veel pluimstrijkerij en zeker niet van tafel gekeken worden omdat de omzetsnelheid van een ober zijn uiteindelijke maandloon bepaald.
Hoeveel moet je geven ,ook als je niet tevreden bent, opdat de ober zijn kinderen te eten kan geven,zijn rekeningen kan betalen en zijn moeder in het bejaardenhuis kan opzoeken?
Moet ik opletten of het een drukbezocht restaurant is aan het stand waar de omzet goed is of is het een rustig gebeuren en moet ik dan extra fooi geven omdat de serveerster anders de eindjes niet aan elkaar kan knopen?
Er wordt op mijn schuldgevoel gespeeld omdat de uurlonen zo laag zijn.
Ik heb totaal geen enkel probleem met een fooitje waar dan ook maar een basisloon waar iedereen zijn rekeningen kan betalen is in deze tijd toch niks geks meer.
Het moet toch vreselijk zijn om altijd in onzekerheid te moeten leven of je eind van de maand je hypotheekaflossing wel kan betalen.
Als we buiten de deur eten vind ik het normaal om de bediening na het betalen van de rekening iets te geven.
Hetzelfde geldt voor een hotel. Bellboy,valet parking,roomservice en housekeeping krijgen een fooitje. Komt housekeeping twee keer per dag ligt er ook 's avonds een envelopje op de tafel.
Voor deze medewerkers is een fooitje een echt extraatje. Wij geven iets om te laten zien dat we waarderen wat ze voor ons persoonlijk doen en niet omdat het "moet".
Daarentegen voelde ik me in Amerika zeer oncomfortabel bij het idee van hoeveel te geven. Wanneer is de bediening goed,wanneer matig of excelent?
We willen gewoon eten zonder al te veel pluimstrijkerij en zeker niet van tafel gekeken worden omdat de omzetsnelheid van een ober zijn uiteindelijke maandloon bepaald.
Hoeveel moet je geven ,ook als je niet tevreden bent, opdat de ober zijn kinderen te eten kan geven,zijn rekeningen kan betalen en zijn moeder in het bejaardenhuis kan opzoeken?
Moet ik opletten of het een drukbezocht restaurant is aan het stand waar de omzet goed is of is het een rustig gebeuren en moet ik dan extra fooi geven omdat de serveerster anders de eindjes niet aan elkaar kan knopen?
Er wordt op mijn schuldgevoel gespeeld omdat de uurlonen zo laag zijn.
Ik heb totaal geen enkel probleem met een fooitje waar dan ook maar een basisloon waar iedereen zijn rekeningen kan betalen is in deze tijd toch niks geks meer.
Het moet toch vreselijk zijn om altijd in onzekerheid te moeten leven of je eind van de maand je hypotheekaflossing wel kan betalen.
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik heb zelf absoluut geen moeite met het geven van fooien - als ik de gemiddelde maaltijd prijs in de VS vergelijk met die van in Nederland, dan is een flinke maaltijd met fooi toch nog altijd goedkoper dan in Nederland.
Natuurlijk is het zo dat eigenlijk de minimumlonen omhoog zouden moeten, en de waiters hier ook gewoon health care enzo zouden moeten krijgen, maar dat is nou eenmaal niet zo. En daar profiteren wij als klant eigenlijk ook een beetje van. Dus heb ik er geen moeite mee om een fooi te geven..en het is ergens wel fijn dat ik zelf kan bepalen hoeveel.
Waar ik wel moeite mee heb is als een serveerster of ober een foto van zijn kinderen in het betaalmapje heeft zitten..ons is opgevallen dat dat meestal niet de meest geweldige waiters zijn, en dan word ik altijd wel een beetje kribbig. En dat staat natuurlijk weer haaks op wat ik net zelf beweerde, maar ja..
ik ben dan ook wel weer zo dat als ik een flinke fooi geef, het wel verdiend moet zijn.
Natuurlijk is het zo dat eigenlijk de minimumlonen omhoog zouden moeten, en de waiters hier ook gewoon health care enzo zouden moeten krijgen, maar dat is nou eenmaal niet zo. En daar profiteren wij als klant eigenlijk ook een beetje van. Dus heb ik er geen moeite mee om een fooi te geven..en het is ergens wel fijn dat ik zelf kan bepalen hoeveel.
Waar ik wel moeite mee heb is als een serveerster of ober een foto van zijn kinderen in het betaalmapje heeft zitten..ons is opgevallen dat dat meestal niet de meest geweldige waiters zijn, en dan word ik altijd wel een beetje kribbig. En dat staat natuurlijk weer haaks op wat ik net zelf beweerde, maar ja..

This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Dat heb ik nog nooit gezien.DixieChick schreef: Waar ik wel moeite mee heb is als een serveerster of ober een foto van zijn kinderen in het betaalmapje heeft zitten..ons is opgevallen dat dat meestal niet de meest geweldige waiters zijn, en dan word ik altijd wel een beetje kribbig. En dat staat natuurlijk weer haaks op wat ik net zelf beweerde, maar ja..ik ben dan ook wel weer zo dat als ik een flinke fooi geef, het wel verdiend moet zijn.
Is that typical Georgia ??
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Inderdaad, ik las het ook al met verbazing. Komt dat vaak voor? Zelfs in Georgia, waar we ook een aantal keren hebben gegeten heb ik dat nooit gezien.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
-
- Amerikakenner
Dat is dus op iemands geweten spelen oftewel voor de gast een duivels dilemma.Petra/VS schreef:Inderdaad, ik las het ook al met verbazing. Komt dat vaak voor? Zelfs in Georgia, waar we ook een aantal keren hebben gegeten heb ik dat nooit gezien.
Overigens las ik net dat een ober tegenwoordig zelfs 25 % verlangt van zijn "klanten" en wat ik nog veel erger vond : een ouder echtpaar gaat uit eten voor hun trouwdag. Het hele gebeuren is duurder als ze gedacht hadden en ze hadden geen geld voor een fooi.
Snoeihard oordeel : "ze hadden maar thuis moeten blijven en niet moeten gaan dineren".
- MattRob
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 65
- Contacteer:
Veel hebben inmiddels hun mening hier gegeven, laat ik dat dan ook nog even doen
! Ik moet zeggen dat ik de meeste reacties wel begrijp, al denk ik er weer op mijn manier over.
Ik zie het als een manier van prestatiebeloning. In Nederland ben ik (stel) 50 euro kwijt, dan kan ik daar nog 5 - 10% fooi bovenop doen als de service goed was. In Amerika ben ik iets minder kwijt, zeg 45 euro en kan ik kiezen om daar 15% - 20% fooi bovenop te doen. In Nederland krijg je dus in de bediening wat meer vast en klein beetje variabel. In de US krijg je klein beetje vast en een groot deel variabel. Ik vind een groter deel variabel beter, wat mij betreft mogen ze dit systeem ook in Nederland invoeren
!
Wat mij betreft mag dit zowiezo meer in service-gerichte ondernemingen, groter deel variabel. Naar mijn idee werkt dat stimulerend voor het personeel. Ik ga redelijk vaak uit eten, ik vind de service in de Nederlandse horeca, met weinig uitzonderingen, bedroevend. In de US word ik over het algemeen heel vriendelijk bediend, wordt er echt aandacht aan je besteed. Zoals afgelopen keer ook weer in Las Vegas, ik vond het echt super bediening en dan geef ik ook gewoon 20% - 25% fooi. Daar heb ik echt geen moeite mee.
De prijzen worden toch door vraag en aanbod vastgesteld, ook in de US. Dus in de prijzen bij restaurants houden mensen er rekening mee dat ze ook fooi betalen, dus zullen de prijzen in de US voor het eten iets lager zijn dan in Nederland, in zijn algemeenheid. Uitgaande van eenzelfde marktsysteem natuurlijk, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat daar nou grote verschillen in zijn. Dus mijn conclusie, ik ben juist flexiber in de US en kan betere service beter belonen. En mijn gemiddelde ervaring met uit eten gaan in de US en Nederland, geeft mij het gevoel altijd beter bediend te worden in de US. Prima systeem dus
!

Ik zie het als een manier van prestatiebeloning. In Nederland ben ik (stel) 50 euro kwijt, dan kan ik daar nog 5 - 10% fooi bovenop doen als de service goed was. In Amerika ben ik iets minder kwijt, zeg 45 euro en kan ik kiezen om daar 15% - 20% fooi bovenop te doen. In Nederland krijg je dus in de bediening wat meer vast en klein beetje variabel. In de US krijg je klein beetje vast en een groot deel variabel. Ik vind een groter deel variabel beter, wat mij betreft mogen ze dit systeem ook in Nederland invoeren

Wat mij betreft mag dit zowiezo meer in service-gerichte ondernemingen, groter deel variabel. Naar mijn idee werkt dat stimulerend voor het personeel. Ik ga redelijk vaak uit eten, ik vind de service in de Nederlandse horeca, met weinig uitzonderingen, bedroevend. In de US word ik over het algemeen heel vriendelijk bediend, wordt er echt aandacht aan je besteed. Zoals afgelopen keer ook weer in Las Vegas, ik vond het echt super bediening en dan geef ik ook gewoon 20% - 25% fooi. Daar heb ik echt geen moeite mee.
De prijzen worden toch door vraag en aanbod vastgesteld, ook in de US. Dus in de prijzen bij restaurants houden mensen er rekening mee dat ze ook fooi betalen, dus zullen de prijzen in de US voor het eten iets lager zijn dan in Nederland, in zijn algemeenheid. Uitgaande van eenzelfde marktsysteem natuurlijk, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat daar nou grote verschillen in zijn. Dus mijn conclusie, ik ben juist flexiber in de US en kan betere service beter belonen. En mijn gemiddelde ervaring met uit eten gaan in de US en Nederland, geeft mij het gevoel altijd beter bediend te worden in de US. Prima systeem dus

Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Hierbij dan mijn mening...ik vind het fooien systeem helemaal niets....Ik betaal liever wat meer zodat degenen die in deze industrie werken een redelijk salaris met bijbehorende benefits krijgen uitbetaald.
Het fooiensysteem werkt niet alleen in de horeca, maar ook in andere dienstverlenende bedrijven, zoals de schoonheidsverzorging.
Als ik een dienst koop, zoals een pedicure of een kappersbehandeling etc, dan hangt daar een taief aan vast, ik ga trouwens nooit voor de goedkoopte...je krijgt waarvoor je betaald en ik wil dat degene die mij behandelt een correct uurloon verdient....en verwacht dat deze dienst correct wordt uitgevoerd, moet ik daar dan ook nog eens bovenop tippen?? Ik vind van niet, ik geef mijn accountant ook geen tip als hij/zij mijn belastingaangifte correct invult.
Deze discussie's worden al jaren gevoerd op diverse professionele forums waar ik dan de afgrijselijkste taferelen hoor omdat een klant niet voldoende tipt...
Als klant, als mens ben ik bereid om te geven, ik geef de vuilnismannen altijd wat extra's met de Kerst, of als ik ze zie in de ochtend wat flessen water. Als ik een homeless person zie, geef ik ook vaak wat of kinderen die voor hun sport een inzameling houden, ik wil echter geen verplicht gevoel omdat het systeem zo geregeld is dat personeel niet of onvoldoende wordt betaald en afhankelijk is van fooien....
Vooral in de rustigere uurtjes verdienen deze mensen dus amper iets, omdat er geen klanten zijn....
Het fooiensysteem werkt niet alleen in de horeca, maar ook in andere dienstverlenende bedrijven, zoals de schoonheidsverzorging.
Als ik een dienst koop, zoals een pedicure of een kappersbehandeling etc, dan hangt daar een taief aan vast, ik ga trouwens nooit voor de goedkoopte...je krijgt waarvoor je betaald en ik wil dat degene die mij behandelt een correct uurloon verdient....en verwacht dat deze dienst correct wordt uitgevoerd, moet ik daar dan ook nog eens bovenop tippen?? Ik vind van niet, ik geef mijn accountant ook geen tip als hij/zij mijn belastingaangifte correct invult.
Deze discussie's worden al jaren gevoerd op diverse professionele forums waar ik dan de afgrijselijkste taferelen hoor omdat een klant niet voldoende tipt...
Als klant, als mens ben ik bereid om te geven, ik geef de vuilnismannen altijd wat extra's met de Kerst, of als ik ze zie in de ochtend wat flessen water. Als ik een homeless person zie, geef ik ook vaak wat of kinderen die voor hun sport een inzameling houden, ik wil echter geen verplicht gevoel omdat het systeem zo geregeld is dat personeel niet of onvoldoende wordt betaald en afhankelijk is van fooien....
Vooral in de rustigere uurtjes verdienen deze mensen dus amper iets, omdat er geen klanten zijn....
-
- Amerika-expert
ik heb niet veel toe te voegen aan deze discussie, behalve dat voor degenen die geinteresserd zijn er een geweldige scene is in Reservoir Dogs over al dan niet tippen. "Dogs" is een van mijn favoriete films, en Quentin Tarantino een van mijn favoriete filmmakers, o.a. door de vele dialogen als deze.
(FYI: hij is R-rated)
(FYI: hij is R-rated)
SEEING IS BELIEVING
-
- Amerikakenner
Dus US het slavenloon en het daarbij passend gedrag is beter dan het Europesche gedrag van het bedienend personeel?MattRob schreef:Veel hebben inmiddels hun mening hier gegeven, laat ik dat dan ook nog even doen! Ik moet zeggen dat ik de meeste reacties wel begrijp, al denk ik er weer op mijn manier over.
Ik zie het als een manier van prestatiebeloning. In Nederland ben ik (stel) 50 euro kwijt, dan kan ik daar nog 5 - 10% fooi bovenop doen als de service goed was. In Amerika ben ik iets minder kwijt, zeg 45 euro en kan ik kiezen om daar 15% - 20% fooi bovenop te doen. In Nederland krijg je dus in de bediening wat meer vast en klein beetje variabel. In de US krijg je klein beetje vast en een groot deel variabel. Ik vind een groter deel variabel beter, wat mij betreft mogen ze dit systeem ook in Nederland invoeren!
De prijzen worden toch door vraag en aanbod vastgesteld, ook in de US. Dus in de prijzen bij restaurants houden mensen er rekening mee dat ze ook fooi betalen, dus zullen de prijzen in de US voor het eten iets lager zijn dan in Nederland, in zijn algemeenheid. Uitgaande van eenzelfde marktsysteem natuurlijk, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat daar nou grote verschillen in zijn. Dus mijn conclusie, ik ben juist flexiber in de US en kan betere service beter belonen. En mijn gemiddelde ervaring met uit eten gaan in de US en Nederland, geeft mij het gevoel altijd beter bediend te worden in de US. Prima systeem dus!
How are you is toch algemene hypocritische vraag?
Antwoord een met met Not so good en je zal zien dat de obers verbleken van schrik.
De enige aandacht die je krijgt is alleen gericht op het scoren van een zo hoog mogelijke fooi en voor de rest mag je sterven.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En hoe denk je dat die Belg of Nederlander in zijn land gaat reageren die tegen jou zegt "Goede middag" als je zijn winkel binnen komt of als hij aan jouw tafeltje komt om een bestelling op te nemen, en jij zegt "Nou, helemaal niks goede middag voor mij, ik heb een rotdag!"...Tinkerbell schreef:How are you is toch algemene hypocritische vraag?
Antwoord een met met Not so good en je zal zien dat de obers verbleken van schrik.
Even verschrikt als die Amerikaan die "Not so good" hoort.
Elke
-
- Amerikakenner
Elke ik heb zeventien jaar achter de toonbank gestaan zonder ooit enige fooi ontvangen te hebben.Gelukkig was het toen en nu niet nodig om de klanten moreel te chanteren.kastelke schreef:En hoe denk je dat die Belg of Nederlander in zijn land gaat reageren die tegen jou zegt "Goede middag" als je zijn winkel binnen komt of als hij aan jouw tafeltje komt om een bestelling op te nemen, en jij zegt "Nou, helemaal niks goede middag voor mij, ik heb een rotdag!"...Tinkerbell schreef:How are you is toch algemene hypocritische vraag?
Even verschrikt als die Amerikaan die "Not so good" hoort.
Ik herken na 27 jaar nog de vriendelijke klanten en zij mij ook. Ze vragen zo vaak :"ben jij niet het " meisje '" van .... ondanks dat ik nu oud,kaal en dik ben.
Deze mensen schrikken van me zoals ik er nu uit zie. Ze hoeven me geen fooien te geven ,hebben ze nooit gehoeven.
Ze herkennen mij als persoon en niet als diegene die ze verplicht fooi moesten geven.
Fooien hebben niks te maken met vriendelijkheid. De oprechtheid van klanten wel, de zo genaamde vriendelijkheid van obers die alleen maar uit zijn op fooien wel.
Laatst gewijzigd door Tinkerbell op 15 jun 2008, 19:29, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerikakenner
wiepster schreef:Hierbij dan mijn mening...ik vind het fooien systeem helemaal niets....Ik betaal liever wat meer zodat degenen die in deze industrie werken een redelijk salaris met bijbehorende benefits krijgen uitbetaald.
Helemaal mee een Wiepster .
Gisteren belde mijn kapster met de vraag hoe het was en hoever mijn haargroei gevorderd was. Ik ben zo ongeveer acht maanden niet geweest en zie uit als Scruffy the bolded Monkey.
Ze boden aan om me thuis te komen knippen en verven zodra ik er aan toe was. Ze wilden me de ellende besparen om publiekelijk als kankerpatient beloerd te worden.
Ik moet altijd vragen om het fooien varkentje wat diep onder de toonbank verstopt staat. Een fooitje is prima maar zodra het afgedwongen wordt werkt het niet meer.
Tinkerbell...helemaal met jou eens.....
en het hoeft niet altijd een "fooi" te zijn, als jouw kapper jou zo'n behandeling geeft dan is dat onbetaalbaar....en een taart vinden ze dan vaak helemaal geweldig.
Ik heb weleens een krat bier gebracht voor de jongens in "mijn" oude garage, ze hadden mijn Micraatje weereens door de APK gesleept tegen een redelijk bedrag en dat mocht gevierd worden....ze waren er erg blij mee...

Ik heb weleens een krat bier gebracht voor de jongens in "mijn" oude garage, ze hadden mijn Micraatje weereens door de APK gesleept tegen een redelijk bedrag en dat mocht gevierd worden....ze waren er erg blij mee...
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Hoi Petra,Petra/VS schreef:Nee, hoor, niet "alle argumenten, want dat zijn mijn argumenten helemaal niet. Wat mij verbaast is, dat mensen zonder blikken of blozen 19% btw op van alles betalen en dan gaan klagen, als ze vrijwel datzelfde percentage (want meestal is de belasting hier maar een klein percentage) in een ander land zelf bij hun rekening moeten optellen, enkel omdat het een "fooi" heet. Als het een belasting was zou niemand er iets over zeggen.Frank01 schreef:Wat ik persoonlijk zo apart vind aan alle argumenten die ik altijd lees over tipping is dat iedereen die tegen tipping is of er sceptisch tegenover staat altijd half de grond in wordt geboord.
De argumenten voor zijn dan dat deze mensen ervan afhankelijk zijn en dat het healthcare systeem anders in elkaar zit etc. etc.
In Nederland heb je de optie niet eens om een gedeelte van die btw niet te betalen. Ik persoonlijk hoop niet, dat het fooiensysteem wordt afgeschaft, want ik ben van mening, dat de bediening hier in de VS over het algemeen een stuk prettiger is erdoor. En ja, ok, mensen werken misschien hard voor een goede fooi en zouden anders misschien niet zo hard lopen, maar dat is m.i. gewoon menselijk. Maar goed, gelukkig heeft iedereen recht op zijn of haar eigen mening.
Even wat rechtzetten want ik generaliseerde inderdaad. Ik had niet alle moeten zeggen maar veel, of "argumenten die in een bepaalde richting opgaan" of iets dergelijks.
Maar onder het motto van: two wrongs don't make a right. Alleen maar omdat ons systeem ook faalt op bepaalde punten betekent natuurlijk niet dat je niet kritisch mag zijn tegenover een ander systeem. Nogmaals, ik tip zowel in NL als in de US zo goed als altijd, maar, zoals Tinkerbell aangeeft, het voelt voor mij ook vaak geforceerd. Ik tipte mijn kapster in de US ook automatisch terwijl ik dat eigenlijk een beetje raar vond. Ik heb een beetje het gevoel dat ik overal moet tippen. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet maar die verwarring is er wel. Nu heb ik zelf met bijvoorbeeld de serveerders/sters in de US alleen maar goede ervaringen. Natuurlijk doen ze het voor een goede fooi maar het maakt je avond wel wat leuker als ze vragen waar je vandaan komt, hoe alles bevalt etc. etc. Het werkt aanstekelijk en ik merkte aan mezelf dat het aanstekelijk werkte. (Alhoewel je op een gegeven moment inderdaad wel overgaat op het How are you terwijl je niet eens een antwoord terug verwacht

Grappige sidenote: De eerste keer in Amerika voor mij was in "01 in Columbus, OH en ik schold onze hele vriendelijke ober bijna uit toen hij mijn nog kwart gevulde cola verving voor een volle. Had nog nooit van Refills gehoord dus ging ervanuit dat ik moest betalen. Werd gelukkig emteen tegengehouden door m'n tafelgenootjes. Schaamde me wel als zelfbenoemd Amerikafan haha.
Of note: Het is hier (in de VS) niet legaal om mensen voor minder dan minimum loon in dienst te hebben. Het is absoluut waar dat een restaurant minder per uur kan betalen, maar als de persoon gemiddeld niet meer dan het minimum loon per uur heeft verdiend gedurende de betaalperiode, dan moet het restaurant het verschil bijleggen.
Dus in een restaurant in Santa Monica, Californie verdient een serveerster misschien maar $2.25 per uur, maar aan het eind van de week wordt er gekeken naar (uren gewerkt * minimum loon + tips ) / (uren gewerkt). Als dat minder dan $8 is, dan moet de eigenaar de rest erbij betalen. ($8 per uur is het minimum loon voor Californie, veel hoger dan $5.85, het landelijk minimum loon)
Net als je er hier aan gewend bent om belasting op te tellen bij de prijzen die je in de winkel ziet, is ook het geven van 'tips' een 'way of life'. (Alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik vind dat het te ver gaat om bij Starbucks te tippen... en dat doe ik dan ook niet)
Niels.
Dus in een restaurant in Santa Monica, Californie verdient een serveerster misschien maar $2.25 per uur, maar aan het eind van de week wordt er gekeken naar (uren gewerkt * minimum loon + tips ) / (uren gewerkt). Als dat minder dan $8 is, dan moet de eigenaar de rest erbij betalen. ($8 per uur is het minimum loon voor Californie, veel hoger dan $5.85, het landelijk minimum loon)
Net als je er hier aan gewend bent om belasting op te tellen bij de prijzen die je in de winkel ziet, is ook het geven van 'tips' een 'way of life'. (Alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik vind dat het te ver gaat om bij Starbucks te tippen... en dat doe ik dan ook niet)
Niels.
-
- Amerikakenner
Klopt wat je zegt Niels. Als dat basis salaris (die 2 dollar en nog wat) plus tips lager uitkomt dan het minimum, dan moet dat aangevuld worden door de werkgever.
Dus 'zelfs' de serveerster krijgt op zijn minst het minimum.
"If an employee's tips combined with the employer's direct wages of at least $2.13 an hour do not equal the federal minimum hourly wage, the employer must make up the difference." bron: US Department of Labor.
Mijn vrouw heeft overigens jaren bij Outback Steakhouse gewerkt in haar studententijd, en zij is zeer tevreden met het tip systeem. Ze maakte gemiddeld veel meer dat het minimum loon hierdoor. Zou mijn vrouw in haar studententijd in een of andere winkel / warenhuis of wat dan ook gewerkt hebben, dan zou ze zeer waarschijnlijk minder verdiend hebben.
Dus 'zelfs' de serveerster krijgt op zijn minst het minimum.
"If an employee's tips combined with the employer's direct wages of at least $2.13 an hour do not equal the federal minimum hourly wage, the employer must make up the difference." bron: US Department of Labor.
Mijn vrouw heeft overigens jaren bij Outback Steakhouse gewerkt in haar studententijd, en zij is zeer tevreden met het tip systeem. Ze maakte gemiddeld veel meer dat het minimum loon hierdoor. Zou mijn vrouw in haar studententijd in een of andere winkel / warenhuis of wat dan ook gewerkt hebben, dan zou ze zeer waarschijnlijk minder verdiend hebben.