Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Fooien
Re: Fooien
Ik wil de discussie niet onderbreken maar ik heb een vraagje waarvoor ik geen apart topic wil openen.
Bij de supermarkt staat er vaak zo'n inpakker om je boodschappen in tasjes te doen. Is het de bedoeling dat deze persoon ook een fooi krijgt? Als dat zo is, is dat dan per tas of gewoon een standaardfooitje?
Bij de supermarkt staat er vaak zo'n inpakker om je boodschappen in tasjes te doen. Is het de bedoeling dat deze persoon ook een fooi krijgt? Als dat zo is, is dat dan per tas of gewoon een standaardfooitje?
-
- Amerika-expert
Dikkie - geen fooi.Dikkie schreef:Bij de supermarkt staat er vaak zo'n inpakker om je boodschappen in tasjes te doen. Is het de bedoeling dat deze persoon ook een fooi krijgt?
Juist wel een fooi! En zeker als ze ook nog met je meelopen naar de auto en je boodschappen vor je inladen.
Misschien is dat anders in MA dan in FL, maar daar zie ik het vrij regelmatig voorkomn dat er getipt wordt. Geen giga-bedragen, maar toch.
Misschien is dat anders in MA dan in FL, maar daar zie ik het vrij regelmatig voorkomn dat er getipt wordt. Geen giga-bedragen, maar toch.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier in CO geen fooi voor inpakkers, althans niet van mij en ik zie anderen dat ook niet doen. Hoe het zit als ze meelopen naar de auto kan ik niet zien, en mogelijk dat ze voor die extra inspanning wel een fooi krijgen (en verdienen).
- DixieChick
- Amerika-expert
Ja, dat van die baggers vind ik bar verwarrend zelfs. Bij de commissary wordt je geacht wel te tippen (er staat ook duidelijk een bord: baggers work for tips only), maar toen ik het bij de lokale Publix deed werd ik wel heel vreemd aangekeken. Het hangt dus per winkel af.
Oh ja, en van die foto, dat heb ik nu een paar keer gehad; bij Outback en bij Johnny Carino's. Ik vind het echt niks. Soms zetten serveersters bij ons ook dingen op de bon als "Thank you, you were great! Love, (en dan naam serveerster)". Whatever works zeg maar!
Oh ja, en van die foto, dat heb ik nu een paar keer gehad; bij Outback en bij Johnny Carino's. Ik vind het echt niks. Soms zetten serveersters bij ons ook dingen op de bon als "Thank you, you were great! Love, (en dan naam serveerster)". Whatever works zeg maar!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Goede vraag hoor, over 'baggers'. Ik woon hier nu 15 jaar, en ik heb het soms nog steeds bij het verkeerde einde. Voor de lol is hier een lijstje waar ik tip en niet tip, of er nou om wordt gevraagd of niet:
- Restaurants waar je zit en bediend wordt: Ik tip altijd, 5% als het slechte service is tot en met 25% als de 'server' een fantastische job doet
- Restaurants waar je niet bediend wordt (i.e. je besteld aan de counter en haalt zelf je voedsel op): Geen tip (Geen service = geen tip)
- Koffiehuizen (bijvoorbeeld Starbucks): Geen tip (Geen service = geen tip)
- Fastfood: Geen tip
- Bar: Altijf
- Kapper: Ik gebruik de goedkope kapper (Barber, $15 per haircut) $2. Mijn vrouw gebruikt de dure kapper ($50): $5. Als je altijd de zelfde kapper/kapster hebt, geef je bij de feestdagen aan het eind van het jaar een extra tip, vaak te waarde van een normale kap beurt
- Postbode: Geen tips, ooit (Illegaal)
- UPS/FedEx delivery: Geen tips (Verboden door de bedrijven)
- Taxi chauffeur: Als je cash betaald en het is een net persoon, een paar dollar. Niet netjes behandeld? Geen tip. Buitengewone service? Grotere tip. Betaal je met credit card? Houd er rekening mee dat het hen vaak 10% cost om dat geld te krijgen, dus een grotere tip wordt op prijs gesteld, en is ook redelijk in mijn opinie.
- Shuttle bus (Airport naar Rental Car, naar hotel etc): Geen tip
- Parkeerbediende (Valet): Een paar dollar, zelfs als het 'complimentary valet' is, tenminste als ze vlot je auto voor de dag halen en alles in goede orde is
- Bellman: Een paar dollar voor elke bewezen dienst (Get a cab, bagage uitladen, bagage naar / van kamer brengen)
- Room service: Tricky! In de meeste hotels zit er al een service charge en een tip (Gratuity) ingebouwd, en vragen ze dan ook nog eens om een extra tip, die geef ik meestal niet (Want de 15% gratuity is genoeg in mijn idee).
- De 'maid service' in een hotel, turndown service: Ik geef ze nooit een tip
- Werklui (Timmerlieden, loodgieters, tuinman): Geen tip (Soms doen ze op mijn verzoek een extra klein klusje, dan geef ik ze daar wat voor). Er zijn hier mensen die zeggen dat je net als je kapper je vaste tuinman een fooi geeft bij de feestdagen.. doe ik niet aan me
- Dry cleaners / wasserette: Ik geef ze nooit een tip
Niet om iemand op het slechte pad te zetten... maar... Het wordt over het algemeen op prijs gesteld als je de tips contant geeft. Een serveerster heeft meestal liever $2 in cash dan $3 toegevoegd aan je creditcard. Op die manier wordt er niets door het restaurant ingehouden (Vaak 10-15%) en kan er ook een beetje meer... creatief... met belastingverplichtingen worden omgesprongen. Voor jouw maakt het over het algemeen weinig vershil, voor hen kan het 25-30% schelen.
Niels.
- Restaurants waar je zit en bediend wordt: Ik tip altijd, 5% als het slechte service is tot en met 25% als de 'server' een fantastische job doet
- Restaurants waar je niet bediend wordt (i.e. je besteld aan de counter en haalt zelf je voedsel op): Geen tip (Geen service = geen tip)
- Koffiehuizen (bijvoorbeeld Starbucks): Geen tip (Geen service = geen tip)
- Fastfood: Geen tip
- Kapper: Ik gebruik de goedkope kapper (Barber, $15 per haircut) $2. Mijn vrouw gebruikt de dure kapper ($50): $5. Als je altijd de zelfde kapper/kapster hebt, geef je bij de feestdagen aan het eind van het jaar een extra tip, vaak te waarde van een normale kap beurt
- Postbode: Geen tips, ooit (Illegaal)
- UPS/FedEx delivery: Geen tips (Verboden door de bedrijven)
- Taxi chauffeur: Als je cash betaald en het is een net persoon, een paar dollar. Niet netjes behandeld? Geen tip. Buitengewone service? Grotere tip. Betaal je met credit card? Houd er rekening mee dat het hen vaak 10% cost om dat geld te krijgen, dus een grotere tip wordt op prijs gesteld, en is ook redelijk in mijn opinie.
- Parkeerbediende (Valet): Een paar dollar, zelfs als het 'complimentary valet' is, tenminste als ze vlot je auto voor de dag halen en alles in goede orde is
- Bellman: Een paar dollar voor elke bewezen dienst (Get a cab, bagage uitladen, bagage naar / van kamer brengen)
- Room service: Tricky! In de meeste hotels zit er al een service charge en een tip (Gratuity) ingebouwd, en vragen ze dan ook nog eens om een extra tip, die geef ik meestal niet (Want de 15% gratuity is genoeg in mijn idee).
- Werklui (Timmerlieden, loodgieters, tuinman): Geen tip (Soms doen ze op mijn verzoek een extra klein klusje, dan geef ik ze daar wat voor). Er zijn hier mensen die zeggen dat je net als je kapper je vaste tuinman een fooi geeft bij de feestdagen.. doe ik niet aan me
- Dry cleaners / wasserette: Ik geef ze nooit een tip
Niet om iemand op het slechte pad te zetten... maar... Het wordt over het algemeen op prijs gesteld als je de tips contant geeft. Een serveerster heeft meestal liever $2 in cash dan $3 toegevoegd aan je creditcard. Op die manier wordt er niets door het restaurant ingehouden (Vaak 10-15%) en kan er ook een beetje meer... creatief... met belastingverplichtingen worden omgesprongen. Voor jouw maakt het over het algemeen weinig vershil, voor hen kan het 25-30% schelen.
Niels.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
njonker schreef:
Wij doen ongeveer hetzelfde met uitzondering van hieronder.
Wat bedoel je hier? Bij een bar tip ik 10% en nooit minder dan $1
Een taxichauffeur krijgt van ons 10% als we cash betalen (maar nooit minder dan $1) en 15% als we credit card betalen
DIt hangt ervan af. Als die chauffeur heel goed helpt met koffers e.d. geef ik wel een paar dollar.
Wij meestal wel, vooral als we meerdere nachten ergens logeren. $1 per persoon in de kamer. Ik vind dat wel zo netjes.
Niels.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- DixieChick
- Amerika-expert
Even over de kapper..ik vind tippen bij de kapper altijd lastig..ik bedoel, het doel van een bezoek aan de kapper is dat je haar goed zit. Als dat dan het geval is, moet je dan tippen? Ik bedoel, die persoon heeft dan ten slotte alleen maar zijn/haar werk gedaan. Als een serveerster in een restaurant extra haar best doet, snel het eten regelt, aardig is, etc, dan doet zij meer dan wat nodig is (eten brengen), en dus krijgt ze een tip. Maar als iemand je haar mooi knipt, dan is dat toch alleen maar haar/zijn werk doen? Ik zit nu bij een heel goed salon dat tips weigert, en ik moet zeggen dat dat heel goed werkt voor mijn geweten. De kapsters krijgen iets meer betaald, en krijgen commissie op de producten die ze verkopen..ik vind het een geweldige oplossing zelf.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
AP
The latest employment and earnings estimates for employees in some occupations that often receive tips. Because the U.S. Bureau of Labor Statistics surveys only every six months and publishes the data just once a year, even these figures released last month are from before the economy hit the skids. They include but don’t separate out tip income in the overall wage estimates.
By occupation, the number employed and their median hourly wage, including tips:
— Waiters and waitresses: 2.4 million; $7.62.
— Bartenders: 498,090; $8.22.
— Hairdressers, hairstylists and cosmetologists: 343,320; $10.68.
— Taxi drivers and chauffeurs: 165,590; $10.01.
— Manicurists and pedicurists: 52,730; $9.60.
— Barbers: 12,110; $11.31.
The latest employment and earnings estimates for employees in some occupations that often receive tips. Because the U.S. Bureau of Labor Statistics surveys only every six months and publishes the data just once a year, even these figures released last month are from before the economy hit the skids. They include but don’t separate out tip income in the overall wage estimates.
By occupation, the number employed and their median hourly wage, including tips:
— Waiters and waitresses: 2.4 million; $7.62.
— Bartenders: 498,090; $8.22.
— Hairdressers, hairstylists and cosmetologists: 343,320; $10.68.
— Taxi drivers and chauffeurs: 165,590; $10.01.
— Manicurists and pedicurists: 52,730; $9.60.
— Barbers: 12,110; $11.31.
- PDX
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Oh nee nog een mening..
Maar ik heb hier toch ook wel m'n eigen idee over.
Laat ik voorop stellen dat ik in de VS in principe altijd fooi geef, in de restaurants vrijwel altijd 20 - 25%, bij slechte service 10 - 15%. Inderdaad vanwege het "When in Rome"-argument. Maar dit doe ik alleen vanwege het feit dat de meeste bediening inderdaad slavenlonen krijgt.
Het systeem op zich is wat mij betreft volkomen belachelijk. Ik zie hier mensen komen met het argument dat we het moeten zien als een soort vrijwillig BTW betalen, maar dit slaat de plank volledig mis. Het concept van "fooien" is namelijk is iets totaal anders dan het concept "belasting". Fooien zijn er om je waardering te uiten over goede service, en daarom heb je in Nederland ook de mogelijkheid tot het geven van fooien, alleen niet zo'n superhoog percentage. Fooien zijn bedoeld als extraatje voor het personeel, de Nederlandse (en ook Belgische) BTW gaat inderdaad naar de staat, maar vloeit uiteindelijk natuurlijk weer terug naar de burger in de vorm van de gezondheidszorg/onderwijs/milieu/ontwikkelingshulp/onderhoud/aanleg van wegen/etc.
Feit is gewoon dat de minimumlonen van heel veel beroepen in de Verenigde Staten omhoog zouden moeten gaan. In feite wordt met het huidige fooien systeem de verantwoordelijk van zowel de werkgevers als (deels) de overheid afgeschoven op de burger. Ik snap dat ook wel, het past ergens wel in de Amerikaanse traditie van minimale overheid en zoveel mogelijk persoonlijke vrijheid, maar in de geval vind ik het te ver doorgeschoten. Maar zoals ik al zei, ik zal de laatste zijn die daar mijn bediening de dupe van wil laten worden dus ik geef gewoon gul.. ik bedoel als je als Nederlander een reis door de VS kan betalen dan kan je best wat gulle fooien geven.
Edit: even een quote uit één van de fooien topics (van Waiterrant):

Laat ik voorop stellen dat ik in de VS in principe altijd fooi geef, in de restaurants vrijwel altijd 20 - 25%, bij slechte service 10 - 15%. Inderdaad vanwege het "When in Rome"-argument. Maar dit doe ik alleen vanwege het feit dat de meeste bediening inderdaad slavenlonen krijgt.
Het systeem op zich is wat mij betreft volkomen belachelijk. Ik zie hier mensen komen met het argument dat we het moeten zien als een soort vrijwillig BTW betalen, maar dit slaat de plank volledig mis. Het concept van "fooien" is namelijk is iets totaal anders dan het concept "belasting". Fooien zijn er om je waardering te uiten over goede service, en daarom heb je in Nederland ook de mogelijkheid tot het geven van fooien, alleen niet zo'n superhoog percentage. Fooien zijn bedoeld als extraatje voor het personeel, de Nederlandse (en ook Belgische) BTW gaat inderdaad naar de staat, maar vloeit uiteindelijk natuurlijk weer terug naar de burger in de vorm van de gezondheidszorg/onderwijs/milieu/ontwikkelingshulp/onderhoud/aanleg van wegen/etc.
Feit is gewoon dat de minimumlonen van heel veel beroepen in de Verenigde Staten omhoog zouden moeten gaan. In feite wordt met het huidige fooien systeem de verantwoordelijk van zowel de werkgevers als (deels) de overheid afgeschoven op de burger. Ik snap dat ook wel, het past ergens wel in de Amerikaanse traditie van minimale overheid en zoveel mogelijk persoonlijke vrijheid, maar in de geval vind ik het te ver doorgeschoten. Maar zoals ik al zei, ik zal de laatste zijn die daar mijn bediening de dupe van wil laten worden dus ik geef gewoon gul.. ik bedoel als je als Nederlander een reis door de VS kan betalen dan kan je best wat gulle fooien geven.
Edit: even een quote uit één van de fooien topics (van Waiterrant):
Dit zegt toch al genoeg?! Hoe kun je nou voor een systeem zijn waarbij keihard werken nog geen garantie is voor het genoeg verdienen om te overleven?But for service workers in the city’s low-wage jobs, tips make the difference between earning a living - or not.
1997 CA, NV, AZ, UT 1998 NY, 2000 NY, NJ, 2001 NJ, NY, 2007 WA, OR, CA, 2008 WA, OR, CA, NV, AZ, UT, 2009 WA, OR, 2010 NY, NJ, PA, MD, DE 2010 MT, CO, WY, ID, UT, AZ, NM, SD, NE, 2011 WA, OR, CA, NV.
2012 CO, WY, MT, AB, BC, WA
2012 CO, WY, MT, AB, BC, WA
Wat een gedoe, dat tipping systeem in Amerika. Ik ben mijn hele vrijdagavond kwijt om enigzins te doorgronden waar ik wel en niet moet tippen om zo te voorkomen een enorme scene te creeren.
Als Nederlander vind ik een tip van 20% vrij fors. Ik vraag me daarom ook af of het eten dan ook zoveel goedkoper is dan hier in nederland? Het is in een enkele reactie deels naar voren gekomen maar echt een duidelijk antwoord staat er niet tussen.
Hoeveel moet je rekenen voor een diner van 2 personen in een normaal restaurant (geen fastfood, maar ook geen michelin ster tent). In Nederland ben je voor drie gangen en drinken dan toch al snel € 75 kwijt. Ik las ergens dat het rond de 50 dollar moet zijn en je dan dus 7,50 tot 10,- fooi moet geven? Dit is dan nog redelijk tot goed te noemen in verhouding met nederlandse prijzen.
Als Nederlander vind ik een tip van 20% vrij fors. Ik vraag me daarom ook af of het eten dan ook zoveel goedkoper is dan hier in nederland? Het is in een enkele reactie deels naar voren gekomen maar echt een duidelijk antwoord staat er niet tussen.
Hoeveel moet je rekenen voor een diner van 2 personen in een normaal restaurant (geen fastfood, maar ook geen michelin ster tent). In Nederland ben je voor drie gangen en drinken dan toch al snel € 75 kwijt. Ik las ergens dat het rond de 50 dollar moet zijn en je dan dus 7,50 tot 10,- fooi moet geven? Dit is dan nog redelijk tot goed te noemen in verhouding met nederlandse prijzen.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Wij hebben met zijn vieren continue voor rond de 100 á 110 dollar gegeten. Komt dan 20 tot 25 dollar tip bij. Dus ja, het eten is veel goedkoper dan in Nederland. Het tipsysteem mag ons vreemd voorkomen, er is ook nog zoiets als 's lands wijs, 's lands eer.
- Bandido
- Amerika-expert
Dat valt ook wel weer mee hoor, je creert echt geen scene. Het is af en toe een beetje tricky, maar hou in ieder geval als rijchtlijn aan dat je in een restaurant waar je bedient ALTIJD fooi moet betalen. Hoeveel hangt een beetje af van hoe goed de service was, maar ik doe altijd tussen de 15-20% van het totaalbedrag. De prijzen zijn in restaurants over het algemeen wat lager dan in NL, juist omdat de bediening veel minder verdient. Die moeten het voor een groot deel juist hebben van de fooien.movi schreef:Wat een gedoe, dat tipping systeem in Amerika. Ik ben mijn hele vrijdagavond kwijt om enigzins te doorgronden waar ik wel en niet moet tippen om
"Keep Georgia On Your Mind"
Ieder zo zijn gebruiken. Dat maakt het er voor een buitenstaander echter nog steeds niet gemakkelijker op. Zie maar eens als toerist precies te weten waar wel en waar niet te tippen en dan ook nog het juiste bedrag. Ik ben me hier dan ook al ruim een uur op aan het inlezen en is het nog steeds niet helemaal helder. Dat is alles wat ik hier probeer te zeggen.nieuwenoord schreef:Wij hebben met zijn vieren continue voor rond de 100 á 110 dollar gegeten. Komt dan 20 tot 25 dollar tip bij. Dus ja, het eten is veel goedkoper dan in Nederland. Het tipsysteem mag ons vreemd voorkomen, er is ook nog zoiets als 's lands wijs, 's lands eer.
Bandino: ik chargeer natuurlijk een beetje maar dat is meer als grappige reactie op alle discussie die hier al 10 pagina's lang voort duurt.
Fooi in restaurants is me helder - 15-20%
Fooi kamermeisje ook - $ 1 p.p.p.n
Overige moet ik nog maar even bij elkaar zoeken. Maar die zullen in veel mindere mate voorkomen tijdens de reis.
Update: heb even een bestandje gemaakt en online gezet, voor mezelf en misschien ook handig voor anderen. Samengesteld uit alle info hier. Zie hier
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
In nederland is de tip 18% (inbegrepen), of de bediening nu goed was of niet.movi schreef: Als Nederlander vind ik een tip van 20% vrij fors.
Dat is, eerlijk gezegd, nieuw voor mij. Ik heb veel kennissen werken in restaurants en heb zelf een hele tijd in een entertainment business gezeten waar we ook dicht bij dit soort zaken kwamen, maar ik heb hier eerlijk gezegd nooit van gehoord. Ik zeg niet dat het niet zo is, alleen dat het nieuw is voor mij.Loek schreef:In nederland is de tip 18% (inbegrepen), of de bediening nu goed was of niet.
- Color01
- Amerika-expert
Hier heb je verscheidene restaurants die de Tip al bijtellen als je de rekening krijgt.....ik geef altijd rond de 15% Tip.
Daar ben je vast niet oud genoeg voor, het was ook niet echt een fooi maar een vergoeding voor de bedieningjiejie schreef:Dat is, eerlijk gezegd, nieuw voor mij.Loek schreef:In nederland is de tip 18% (inbegrepen), of de bediening nu goed was of niet.
Deze stond apart vermeld op de rekening.
Mischien vind je hiermovi schreef: Als Nederlander vind ik een tip van 20% vrij fors. Ik vraag me daarom ook af of het eten dan ook zoveel goedkoper is dan hier in nederland? Het is in een enkele reactie deels naar voren gekomen maar echt een duidelijk antwoord staat er niet tussen.
viewtopic.php?f=10&t=5157
je antwoord
Laatst gewijzigd door 6foot6 op 13 jun 2009, 06:32, 1 keer totaal gewijzigd.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Is "was" dan het 'key word'?6foot6 schreef:het was ook niet echt een fooi maar een vergoeding voor de bediening

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Ik heb niet de prijzen op enig moment met 15% naar beneden zien gaan, dus de bediening is nog steeds inclusief
Van mij dus in Europa geen fooi .
Van mij dus in Europa geen fooi .
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting