Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

stereotype Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
nynkehanna
Amerika-newbie

stereotype Amerika

Bericht door nynkehanna »

Hoi allemaal!

Wij doen voor school onderzoek naar Amerikanen en we vroegen ons af of hier mensen zijn die óf in Amerika hebben gewoond óf een best lange tijd in Amerika zijn geweest die weten hoe Amerikanen écht zijn en stereotypen of clichés die wij hebben over Amerika kunnen weerleggen of bevestigen.
Heel graag een reactie

Groeten, Nynke en Hanna
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: stereotype Amerika

Bericht door kastelke »

Je kan hier inderdaad die mensen vinden die jullie zoeken.
En op zich denk ik dat het een heel leuk onderwerp is om te behandelen. Als je over stereotypes spreekt, dan heb je automatisch met vooroordelen te maken. En zeker ook de jeugd zit, mede onder invloed van de media, vol met vooroordelen over Amerika. (hahaha, leuk vooroordeel van mij!) Dus wie weet kunnen jullie bijdragen aan een bewustmaking van je studiegenoten.

Er is hier in het verleden al heel veel over dat onderwerp geschreven. Daarom stel ik voor dat je begint te lezen in deze topics:
http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... oroordelen

Als je nadien nog vragen hebt, dan stel je ze maar.

Ondertussen ga ik eens even kijken in een spreekbeurt die mijn zoon (13 jaar) onlangs gehouden heeft voor zijn klas, daar staan ook wel stukjes in die misschien boeiend zijn om mee in overweging te nemen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik knip en plak even uit dat werkje.

“wij” <-> Amerika

“Amerikanen zijn dik”, “Amerikanen hebben geen cultuur”, “In Amerika is er veel misdaad”, “Amerikanen eten ongezond, fast food”...
Zo’n uitspraken hoor je wel vaak. En tegelijkertijd denk je dan dat wij niet dik zijn, wij wel cultuur hebben, wij minder misdaad kennen, wij wel gezond eten.

En wie zijn die “wij” dan? Vlamingen? Belgen?
Maar maken we dan een eerlijke vergelijking?

oppervlakte bevolkingsaantal
België 30.528 km² 10.396.421
Noord-Amerika 9.826.630 km² 281.421.906
De Europese Unie 4.325.675 km² 497.198.740

De Verenigde Staten zijn 321 keer groter dan België. En zelfs als we “wij” dan nog wat groter proberen te zien, bijvoorbeeld als ‘Europese Unie’, dan zijn de Verenigde Staten nog meer dan dubbel zo groot als “wij”.

Om je een idee te geven:
De afstand tussen New York City (Oostkust) en San Francisco (in California, aan de Westkust) is 5.000 km.
Tussen Lisabon en Athene is het slechts 2.800 km...
En België is op zijn breedste punt 280 kilometer...

Vinden wij dat de Finnen dezelfde eigenschappen of levensstijl hebben als de Portugezen of de Grieken? Maar we vinden dat dus wel allemaal logisch van “DE Amerikanen”, een land met 4 tijdzones. Een land met extreem uiteenlopende klimaatzones: ijskoude poolgebieden, extreme hitte in de woestijnen van het zuidwesten, streken met een gemiddeld klimaat, en een vochtig tropisch klimaat bijvoorbeeld in Florida.

(...)

Cijfers
De grootste staat Texas is ongeveer even groot als België + Nederland + Duitsland + Zwitserland + Engeland (Verenigd Koninkrijk) tezamen!
New Jersey is dan weer heel klein: 22.608 km2. Dat is kleiner dan België (30.500 km2). Maar de kleinste staat qua oppervlakte is Rhode Island, wat bijna 2 keer zo groot is als Luxemburg.

Er leven 300.000.000 Amerikanen, maar ze leven zeer verspreid. Dus qua bevolkingsdichtheid zijn er ook grote verschillen.
In België wonen er gemiddeld 339 inwoners/ km2.
De dichtst bevolkte staat in Amerika is dat kleine New Jersey, met 1.134 inwoners/ km2.
In Wyoming heb je ruimte zat met maar 5,1 inwoners /km2.

Ik hoop dat je ondertussen begrepen hebt dat je onmogelijk over “DE Amerikanen” kan spreken.

(...)
6. Tegenstellingen

Amerika is verre van perfect. Gelukkig moet je een land niet perfect vinden om er van te mogen houden (België zou anders ook snel leeg lopen, en waar moest je dan naatoe?). Je moet Amerika niet vereren, maar Amerika afkraken is ook niet zo correct.

We vinden de mensen in Amerika dik, maar ondertussen worden we hier ook maar alsmaar dikker.
We vinden dat de Amerikanen niet om het milieu geven en met auto’s rondrijden die heel veel verbruiken. Maar ondertussen rijden ook hier alsmaar meer mensen met jeeps rond, of met SUV’s of zelfs met een Hummer.
We denken dat de Amerikanen altijd maar uit zijn op geld en veel verdienen, maar er is geen enkel land ter wereld waar de mensen zoveel aan liefdadigheid doen.
We veroordelen Amerika omdat zij de doodstraf nog hanteren, maar als we de Belgische bevolking bevragen dan is meer dan de helf principieel ook niet tegen de doodstraf.
Amerikanen zouden individualisten zijn, maar in geen enkel land word je als nieuweling zo vriendelijk welkom geheten en staat men altijd klaar om je te helpen.
Als je Amerika goed wilt begrijpen moet je er gaan rondrijden, de plaatselijke bevolking leren kennen, er een tijdje wonen. Niet als toerist, maar ten midden onder de mensen. Je leert dan toch wel een ander Amerika kennen dan dat van de TV en de krant. En je zal merken dat het hippe Los Angeles niet te vergelijken valt met het Europees aandoende Boston of met het diepgelovige Zuiden.
Een woonwagenbewoner is geen Redneck (blanke arbeider uit de Zuidelijke staten / een ultra conservatief iemand) of een New Yorkse cosmopoliet. De Amerikaan is geen Amerikaan.
En al die mensen die snel klaar staan met hun veroordeling over Amerika, hebben zij er ooit daadwerkelijk geleefd? Misschien zijn ze er zelfs nog nooit geweest...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Mooi stukje van je zoon, Elke!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Zou zo op de AllesAmerika.com site kunnen...
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Goed idee, Martijn! Elke, als je zoon dat goed vindt, zou ik dat stukje aan Dennis sturen voor een artikel op de site.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Zoonlief zit hier met een smile tot achter zijn oren. :D
Hij had er namelijk van de klas een staande ovatie voor gekregen, maar van de leerkracht slechts een 6. Ze vond het "te beschuldigend"... :roll: Ik heb gezegd dat dit dan meer zegt over zijn leerkracht dan over zijn spreekbeurt. Gegarandeerd dat zij iemand is die ook overloopt van de vooroordelen tegenover Amerikanen. En ze zal op haar teentjes getrapt geweest zijn. Dario had speciaal het woord "men" gebruikt (men zegt / men denkt) omdat hij dacht dat mensen zich dan makkelijker konden distantieren van "men" en zich daardoor niet persoonlijk aangesproken voelden indien ze met die foute stereotype redeneringen zaten. Maar het heeft dus niet geholpen.
Daarom dat hij blij is dat jullie het goed vinden. "Tenslotte zijn dat toch wel echte kenners", zei hij. :doublethumb:
Ik stuur het door aan Dennis.

En nu maar hopen dat onze topicstarters er ook iets mee zijn.
Elke
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

En vooral de leerkracht even de link doorgeven als het op AA terecht zou komen... :wink: :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

Misschien nog even de gegevens erbij zoeken van Nederland qua grootte, inwonertal etc.. Dan is het helemaal af..
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

nynke en hanna - kom maar op met vragen en stellingen, dan kan ik je mijn NL/Boston opinie geven. Ik heb mijn eerste 21 jaar in NL gewoond en nu 18 in Massachusetts.

elke - mijn complimenten aan je zoon. Vreemd hoe zijn leerkracht haar persoonlijke mening over amerika de beoordeling van het project laat beinvloeden, ipv een objectieve beloning te geven voor al zijn werk en research. Je hoeft het niet eens te zijn met jouw zoon's mening maar als leerkracht moet je al het werk wat erin gestoken is toch waarderen en, door hoger dan een 6je te geven, stimuleren? Misschien moet jouw zoon de volgende keer iets schrijven over een dictatuur en de gevolgen voor een vrije pers.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

dutchie_in_boston schreef:Misschien moet jouw zoon de volgende keer iets schrijven over een dictatuur en de gevolgen voor een vrije pers.
:hilarious:

Onze website | Mijn blog
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

dutchie_in_boston schreef: Misschien moet jouw zoon de volgende keer iets schrijven over een dictatuur en de gevolgen voor een vrije pers.
Ik denk eerder iets over gefrustreerde leerkrachten. :wink:
Elke
njonker
Amerika-ontdekker

Bericht door njonker »

Heh, andersom (met veel humor inbegrepen) de stereotypes die ik hier over Nederland heb gehoord:

- Iedereen rijdt met klompen aan op een fiets van hun werk langs de bollenvelden en windmolens naar huis, een woonboot in een Amsterdamse gracht
- Om de hoek zit een coffeeshop die.. weet je wel... legaal verkoopt en een dame die... nou ja, die dienst dus... legaal aanbiedt in haar voorkamer; van beiden wordt uitgebreid gebruik gemaakt door zo ongeveer iedereen
- Er staan koeien in weilanden rondom Amsterdam, want waar Amsterdam eindigt is het verder allemaal platte land (compleet met bollenvelden, kassen en windmolens)
- Als de vliegtuigen landen doen ze pas heel laat hun wielen uit zodat ze niet de daken van de huizen, voorgenoemde koeien en de autos op de snelweg rammen op weg naar Schiphol
- Iedereen spreekt vlekkeloos engels, is ontzettend hoog opgeleid, erg aardig maar wel zakelijk en gierig
- De autos en huizen zijn klein, daar zijn ze zo trots op dat er zelfs een museum met nog kleienere miniatuur versies van is
- Je hebt zo ongeveer 10 weken per jaar vacantie, en als je niet met vacantie bent werk je maar 4 en een halfe dag per week, maar dan werk je wel hard. In Julie gebeurt er niks want dan is iedereen op vacantie
- Ze eten hele rauwe vis met rauwe uien op straat, en vieren het elk jaar als er weer verse rauwe vis is zodat ze geen oude rauwe vis meer hoeven te eten
- 'Same Sex Anything' mag daar gewoon! Wat een Schande!

OK, genoeg, Bijna lunchtijd... Waar is mijn boterham met kaas? :)

Niels.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Je zoon heeft zeker een hele dikke Lerares die in een Jeep rondrijdt?
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

njonker schreef: - Je hebt zo ongeveer 10 weken per jaar vacantie, en als je niet met vacantie bent werk je maar 4 en een halfe dag per week, maar dan werk je wel hard. In Julie gebeurt er niks want dan is iedereen op vacantie
Dit klopt toch wel zo ongeveer?
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Enne, als je oud bent stoppen ze je weg en als je ziek bent, krijg je een spuitje (en niet om beter te worden).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En als ik op dit forum afga: en alle mannen heten Dennis en alle vrouwen Petra.

Oh ja: en het zijn hele grote (lange) mensen.

En ze eten uit de muur.
Elke
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Als je ongeboren kindje het verkeerde aantal tenen of vingers heeft dan pleeg je "gewoon" abortus(volgens Fox news).

Ook in Florida. Als je zegt dat je uit Nederland komt:" Ohhhh, spuiten en snuiven en slikken". Niet te vergeten, de PROSTITUTIE!!
Heel verdrietig kan ik ervan worden.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Zo zie je maar, over elk volk bestaan vooroordelen, niet alleen over Amerikanen.

Marjon
flogolfex
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door flogolfex »

Ik werk met veel jongere mensen. Ze willen allemaal weleens naar the Netherlands, Amsterdam to visist the coffeeshops.
Anderen willen dan weer naar Germany om op de Autobahn gaan te scheuren. (geen snelheidsbeperking)
En van Belgie weten ze wel iets over Dutroux of kennen ze Menneken Pies.
Ze moeten daar wel heel veel verdienen als ze $ 8.5 kunnen betalen voor een gallon of gas.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer