Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

stereotype Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
thebes
Amerika-expert

Re: stereotype Amerika

Bericht door thebes »

Elke,

Complimenten aan je zoon voor die geweldige spreekbeurt! Goed beargumenteerd en uitstekend verwoord.
Van de reactie van die lerares snap ik helemaal niets. Ze vond het te negatief? Dat is het helemaal niet. Daarentegen juist prima gerelativeerd.

Mijn werkweek in de grootste abortus- en euthanasiekliniek van NL zit er nu op. (4 dagen van 6,5 uur) Snel mn klompen aan, in mn bootje gesprongen en naar huis gevaren door de grachten. Even langs de visboer voor een harinkie. Dan thuis vliegensvlug het stoepje boenen en de ramen zemen want stipt om zes uur moet de prak op tafel staan. Vanavond op de fiets gesprongen voor een relaxed jointje in de coffeeshop op de hoek of een pikketanissie in de kroeg.

tussen(): mijn neven en nichten in Canada zijn stikjaloers op mijn vijf weken vakantie, mét extra maand vakantiegeld !
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mensen, die in zulke stereotypen denken, hebben meestal weinig reiservaring. Dat geldt voor de Nederlanders, de Fransen, de Amerikanen (die zeker niet het enige buitenlandse volk zijn, die zulke stereotypen over Nederland naar voren brengen, ik heb ze hier in Amerika vaker van niet Amerikanen gehoord) etc.

Hier wonen wij in een heel internationale buurt. Van de Amerikanen, die wij kennen, heb ik nog nooit zulke (negatieve) dingen over Nederland gehoord. Men is over het algemeen geinteresseerd in de cultuur en ik heb met veel succes een aantal keren Sinterklaas gevierd met de buurtkinderen erbij.

Het valt me op, dat dit draadje een beetje aan het evolueren is van "welke stereotypen, die de Nederlanders over Amerika hebben kunnen we weerleggen", naar "welke stereotypen houden de Amerikanen erop na over Nederland". Het lijkt dan wel een "Ja, maar, zij doen het ook, hoor!" gedoetje.

Graag dus weer on topic: stereotypen over Amerika.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En ondertussen vraag ik me af of Nynke en Hanna iets hebben aan al ons geschrijf, want van hun kant uit blijft het heel erg stil...

Is het schooljaar in Nederland nu ook al haast niet afgelopen? Moeten er nu nog dergelijke werkstukken gemaakt worden? Of zijn deze dames zo ijverig dat ze al bezig zijn voor volgend schooljaar?
In ieder geval: bij ons in Belgie zijn het nu toetsen (lagere school, zij krijgen wel nog les tot einde juni) en examen (secundaire school, die hebben meestal morgen hun laatste dag en moeten dan volgende week vrijdag nog terug om hun rapport op te halen).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Dat "ja maar zij doen het ook hoor gedoetje " heb je nu eenmaal hier op het forum Petra.
Dat gebeurt meestal als er iets over Amerika gezegd wordt. Dan wordt er ook meestal direct een antwoord in de trant van Ja, maar dat gebeurt in Nederland ook hoor :D
Alleen nu is het andersom.

Maar goed, weer on topic: stereotypen over Amerika.

Marjon
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

thebes schreef:Ze vond het te negatief?
Ze vond het te verwijtend. Zo van "JIJ denkt dit en dat, maar IK zeg je dat dat fout is". :?
Dennis heeft ondertussen laten weten dat hij het op de website wil plaatsen, we moeten het enkel nog aanpassen met cijfers over Nederland (dank je wel, Njit, voor de link!). Dat zal iets voor volgende week zijn.
Ik zei tegen Dario dat hij maar tegen zijn lkr. moest zeggen dat ze het op een Amerika forum goed genoeg vonden om op de website te plaatsen, maar hij wil niet gaan "stoefen". En gelijk heeft hij. Ik vind, als hij tevreden is over zijn tekst, en de klasgenoten vonden het goed en het heeft hun aan het denken gezet, dan kan die 6/10 me echt niks schelen en moet hij zich daar niks van aantrekken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

thebes schreef:

Mijn werkweek in de grootste abortus- en euthanasiekliniek van NL zit er nu op. (4 dagen van 6,5 uur) Snel mn klompen aan, in mn bootje gesprongen en naar huis gevaren door de grachten. Even langs de visboer voor een harinkie. Dan thuis vliegensvlug het stoepje boenen en de ramen zemen want stipt om zes uur moet de prak op tafel staan. Vanavond op de fiets gesprongen voor een relaxed jointje in de coffeeshop op de hoek of een pikketanissie in de kroeg.

Schitterend :)
Groetjes,
Carine
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

kastelke schreef:En als ik op dit forum afga: en alle mannen heten Dennis en alle vrouwen Petra.
:shock: I resemble that remark! :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
njonker
Amerika-ontdekker

Bericht door njonker »

Petra/VS schreef:Het valt me op, dat dit draadje een beetje aan het evolueren is van "welke stereotypen, die de Nederlanders over Amerika hebben kunnen we weerleggen", naar "welke stereotypen houden de Amerikanen erop na over Nederland". Het lijkt dan wel een "Ja, maar, zij doen het ook, hoor!" gedoetje.

Graag dus weer on topic: stereotypen over Amerika.
Je hebt helemaal gelijk, en het is mijn schuld.

De stereotypen die ik over Amerikanen van mijn Nederlandse vrienden en familie hoor (En ik laat bewust in het midden wat ik ervan vind):

- Amerikanen zijn dik
- Je koopt alles in grote verpakkingen in de supermarkt omdat je zo ver moet reizen om je boodschappen te doen
- De televisie staat de hele dag thuis aan
- Er is een veel groter klasseverschil tussen de armen en re rijken, en het wordt alleen maar groter
- Het sociale stelsel (Gezondheidszorg, werkeloosheidsuitkeringen etc) zijn slecht
- De scholen zijn niet zo goed als in Nederland
- Amerikanen zijn meer op eigen land gericht (dan op de rest van de wereld)
- Er wordt minder belasting betaald
- Er is meer criminaliteit
- Seks en schelden zijn taboe
- Geld en status spelen een veel grotere rol in de samenleving
- Over het algemeen is de bevolking meer religieus

Nogmaals, dit zijn dingen die ik over de jaren heb gehoord van derden, niet mijn mening, en ik bewust geprobeerd niet aan te geven wat ik vind.

Hope that helps,

Niels.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Waar ik nog aan denk:
- ze kennen geen cultuur (zoals toneel) (ik verbaasde me over de enorme professionaliteit van hun amateurtoneel, en we gingen haast wekelijks naar een lokaal theater met echt zeer goede stukken, zowel toneel als musical)
- alles moet altijd maar show zijn
- in elke kamer hebben ze een tv
- ze willen altijd groter en beter en meer
- ze spreken alleen maar Engels (diegenen die ik ken spreken allemaal toch nog minstens 1 andere taal)
Elke
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

mijn neven en nichten in Canada zijn stikjaloers op mijn vijf weken vakantie, mét extra maand vakantiegeld !
Ik had altijd 5 weken vakantie in de US, 3 weken na het eerste jaar, 4 weken na het vijvde,5 weken na het tiende jaar.
Daar was geen vakantie geld maar daar was profit sharing bijna elk jaar, ook had ik nog een bedrijfspensioen en een 401K plan.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Rick heeft ook vijf weken vakantie en daarbij nog drie "personal" days, wat in feite ook vakantiedagen zijn. Wij hebben ook geen eigen bijdrage voor onze ziektekosten, dus in vergelijking met veel Nederlanders zijn wij beter verzekerd. Het hangt heel erg van het bedrijf, waar je werkt af, hier.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Vanavond bedacht ik er nog eentje: Amerikanen eten alleen fast food en hamburgers en hot dogs. Hier in dit gebied zijn de Aziatische restaurants (vooral sushi) zo populair, dat dat hier ook tegengesproken kan worden.

Het lijkt me trouwens wel leuk om te lezen, dat Nynke en Hanna ook wat hebben aan dit topic. Dus, meisjes, reageer ook als jullie dit lezen, mensen doen tenslotte hun best om jullie te helpen!
njonker
Amerika-ontdekker

Bericht door njonker »

Petra/VS schreef:Rick heeft ook vijf weken vakantie en daarbij nog drie "personal" days, wat in feite ook vakantiedagen zijn. Wij hebben ook geen eigen bijdrage voor onze ziektekosten, dus in vergelijking met veel Nederlanders zijn wij beter verzekerd. Het hangt heel erg van het bedrijf, waar je werkt af, hier.
Petra, ik ben benieuwd of jij denkt dat dit voor de VS meer de norm is of buitengewoon?

Niels.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

njonker schreef:
Petra/VS schreef:Rick heeft ook vijf weken vakantie en daarbij nog drie "personal" days, wat in feite ook vakantiedagen zijn. Wij hebben ook geen eigen bijdrage voor onze ziektekosten, dus in vergelijking met veel Nederlanders zijn wij beter verzekerd. Het hangt heel erg van het bedrijf, waar je werkt af, hier.
Petra, ik ben benieuwd of jij denkt dat dit voor de VS meer de norm is of buitengewoon?

Niels.
petra komt zelf ook nog met een antwoord, maar ik heb hier wel wat ervaring mee. het bedrijf waar petra's man voor werkt is denk ik wat genereuser met benefits dan het gemiddelde amerikaanse bedrijf. 5 weken is volgens mij niet echt de norm. standaard is idd 2 weken bij die bedrijven/organisaties die het bieden, maar vaak groeit dat ook met elk jaar dat je daar werkt en idd met persoonlijke dagen erbij kom je ook een end. ik werk voor de staat en heb ook een vrij goed pakket van 3 weken per jaar plus 1 persoonlijke dag (en veel officiele vrije dagen), dat elk jaar groeit. ik zit nu op 17 dagen.
SEEING IS BELIEVING
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

IK werk voor een ziektekostrenverzekeraar en pas begonnen, nu een half jaar in dienst.
Per jaar krijg ik 200 uur (=5 weken), per paycheck, elke 14 dagen 7.7 uur erbij.
Van die 200 uur moet wel alles af, ziekteverlof, verplichte vrije dagen etc. Moet altijd wel reserve houden, want als je onverwacht ziek word, krijg je niet uitbetlaald de 1e 14 dagen, daarna 60% mits je je daarvoor verzekerd hebt.
Echtgenoot werkt voor een Government Contractor en heeft elke federale verplichte dag vrij, wordt dan automatisch doorbetaald, als hij in hte buitenland zit, moet hij echter gewoon doorwerken en is er geen compensatie. Verder heeft hij veel minder vrije dagen, die ook nog eens opgesplit worden in ziekte-dagen en verlof. Heeft per jaar 2 weken verlof en dat is het wel.
Het hangt er dus grotendeels vanaf voor welk bedrijf je werkt en hoe de benefits zijn, ook zijn er verschillen per bedrijf wbt. ziektekostenverzekering, bonussen en pensioenregelingen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bij de grotere bedrijven zijn de voorzieningen meestal een stuk beter, dan men denkt. Ik heb jarenlang voor American Express gewerkt met soortgelijke voorzieningen, als die van mijn man. Echter, ik heb daarvoor ook voor twee veel kleinere bedrijfjes gewerkt en daar was het de standaard twee weken vakantie en meer eigen bijdrage bij de ziektekosten en andere verzekeringen. Maar ook daar kreeg je, naarmate je er langer werkte, meer vakantie. Ik denk, dat de twee weken vakantie in het begin van een werkperiode meer de norm is, maar naarmate men langer bij een bedrijf werkt, wordt die vakantie meestal meer.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

we hijacken dit draadje nu wel voor een specifiek vooroordeel, maar idd het varieert enorm en zoals annewiep aangeeft gebeurt het op verschillende manieren. als ik mijn ziektedagen erbij optel, kom ik ook aan 5 weken (ipv 3) plus mijn persoonlijke dag en mijn 11 officiele vrije dagen, heb ik een hoop vrij.

het valt dus erg mee, en zoals ik altijd zeg, als je de berekening maakt en de belasting die je betaalt en andere inhoudingen vergelijkt kom je netto met hele andere cijfers uit.

terug naar de main topic.
SEEING IS BELIEVING
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Denk toch voorzieningen en vakantiedagen aanzienlijk verschillen met Nederland.
De grote bedrijven in Amerika, zoals Petra omschrijft, doen het heel goed inderdaad.
Maar weet mij nog wel te herinneren dat ik bij de Verzekerings maatschappij in Nederland
waar ik werkte, 37 vrije dagen had, dat is bijna 7,5 week. Collega's met "oude lullen" dagen, waren soms weken weg.
Daarbij kreeg je op je verjaardag een halve dag vrij, met Sinterklaas 2 uur eerder naar huis.
Op jubilea van het bedrijf zelf een dag verlof.
Om nog maar te zwijgen over de 36 urige werkweek, premie vrij pensioen en ziektekosten.
30% korting op de hypotheek en levens verzekering, 50 % op alle schade verzekeringen.
Vakantie geld al in April, want je kun maar vroeg genoeg boeken.
En 100 % door betaling bij ziek en zeer, 15 maand salarissen in 1 jaar dmv. winst uitkeringen en dertiende maanden.....

Dus ja ik denk wel dat dat vooroordeel waar is. Ondanks dat er bedrijven zijn in Amerika die ook goede voorwaarden hebben, zo bont als in Nederland heb ik hier nog niet meegemaakt..... Niet voor een "doorsnee" baantje in ieder geval.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Staceybeesie schreef: De grote bedrijven in Amerika, zoals Petra omschrijft, doen het heel goed inderdaad.
Ik denk dat dat toch ook een voorordeel is. Ik werk reeds 5 jaar bij een Fortune 500 bedrijf (62000 werknemers). Ik krijg het maximum aantal vrije dagen, hetgeen 17 dagen is. DIe krijg je na 4 jaar bij het bedrijf te werken. Daarvoor krijg je 12 dagen. Geen additionele ziektedagen of personal days of iets dergelijks. Ik maakt gebruik van de ziektekosten verzekering die wordt geboden via het werk van mijn vrouw (onderneming van 200 werknemers) omdat die goedkoper is en betere dekking biedt. Ik wil maar zeggen dat grote bedrijven niet altijd betere voorzieningen hebben.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Loek schreef:
Staceybeesie schreef: De grote bedrijven in Amerika, zoals Petra omschrijft, doen het heel goed inderdaad.
Ik denk dat dat toch ook een voorordeel is. Ik werk reeds 5 jaar bij een Fortune 500 bedrijf (62000 werknemers). Ik krijg het maximum aantal vrije dagen, hetgeen 17 dagen is. DIe krijg je na 4 jaar bij het bedrijf te werken. Daarvoor krijg je 12 dagen. Geen additionele ziektedagen of personal days of iets dergelijks. Ik maakt gebruik van de ziektekosten verzekering die wordt geboden via het werk van mijn vrouw (onderneming van 200 werknemers) omdat die goedkoper is en betere dekking biedt. Ik wil maar zeggen dat grote bedrijven niet altijd betere voorzieningen hebben.
Ja misschien wel ja. Ik werk nu voor het twee na grootste marketing bedrijf in de wereld en krijg helemaal geen vrije dagen of sociale voorzieningen, dus het kan nog erger.... :roll:
Dus het ligt heel sterk aan waar je werkt en hoe lang je er werkt denk ik.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer