Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vakantie update

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Vanochtend vroeg op (6 uur) en omdat er in Teton Village eigenlijk nog niks open is moesten we naar Jackson om te ontbijten. 14 graden geen eens onaardig weer. Om half 8 op pad voor de lange rit (560 mijl)
Onderweg langs I-80 veel pronghorns gezien maar ja kan je niet stoppen.
Rond 3 uur waren wij bij Cheyenne en we hadden bereik op de mobiel. Sandra (die vorig jaar mee was) zorgt voor onze katten dus die even gebeld (ze is altijd laat op op vrijdag) Beetje over het weer gepraat en zij vraagt hoe het bij ons was, was al een tijdje zonnig even op de thermometer gekeken en was 32 graden!!!. Die temperatuur liep nog op naar 36 in Colorado en om half 5 aangekomen in Estes Park was het nog steeds 30 dus warm. Gauw inchecken en naar het park, beneden in het park was het nog 23 en de ranger bij de ingang vertelde dat de trailridgeroad vandaag geopend was. Wij dus naar boven en het zag er sprookjesachtig uit, alles mooi wit en langs de weg een muur van sneeuw.
Boven wat foto's gemaakt en het was daar 12 graden wel met een flinke wind. Rustig weer naar beneden gereden en beneden waar de herten staan steekt er een meter of 10 voor de auto een coyote over. Shit de telelens natuurlijk niet op de camera, dat snel gedaan en uit de auto.
De coyote zat achter een marmot aan (die kreeg die niet te pakken)
Ondertussen wel het hele elk-volk wat daar stond gealarmeerd en een grote bull kwam polshoogte nemen. Maar hij zag al gauw dat die Coyote geen gevaar voor de kudde was. Grappig gezicht zo'n coyote sluipend door het gras. Tijdje zitten bekijken en toen het park uitgegaan, het was inmiddels half 8 en we hadden honger. Bij de beerbrouwerij in Estes Park heerlijk gegeten. Morgen schijnt het iets koeler te worden maar wel droog en zonnig.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Hoi Bart,

jullie maken wel wat mee met de dieren. Het verhaal van de coyote spreekt mij natuurlijk wel aan... :wink: Ben benieuwd naar de foto's hiervan (en je overige foto's natuurlijk :D )

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

In het begin van het park in de vallei waar de herten zijn lopen ook wat coyotes, ze schijnen daar een nest te hebben. Vanochtend zagen we ze weer. Ze lopen gewoon tussen de herten door. Verderop de heuvel staan de bighorns, er zijn mensen die het verkeer stoppen als de bighorns oversteken. Op een stuk van een mijl mag je ook niet stoppen en lopen ivm de bighorns. Die mensen vertelde dat de bighorns niet naar beneden komen als de coyotes rondhangen. In tegenstelling tot de andere grazers de bighorns doen niets als hun jongen worden aangevallen, ze gaan er gewoon vandaar.. tja weer een tijd zitten kijken. Toen naar het westen over de trailridge om elanden te zien (hopenlijk) Ze zijn alleen aan de westkant van het park. Onderweg veel uitkijkpunten bekeken, je rijdt langs een muur van sneeuw van meer dan 3m hoog op sommige stukken.
Aan de westkant was het warm ongeveer 23 graden. Vlakbij de Green Mountaintrail zagen we een eland. Ze stond langs het water. Vlakbij haar was het jong. Aan de andere kant van het water hebben we ze rustig zitten bekijken. Met de Olympus kan je ook filmpjes maken en dat hebben we gedaan. Ook hier zit je zomaar een uur of twee te kijken in het zonnetje. Op een gegeven moment gingen de elanden weg, wij daarna ook. Toen naar het visitor center gegaan voor info over de wandeling. Green Mountain is een mooi gebied. De ranger dacht dat er nog sneeuw op de paden zou liggen. Monique ging niet mee dus ik nam haar stokken mee voor de zekerheid. De wandeling is naar een meadow en gaat omhoog. Na 5 minuten liep ik al in de sneeuw en na een half uur was het geen lopen meer maar ploegen. Het was 1,8 mijl maar ik deed er langer dan een uur over. De meadow was prachtig, twee jongens tegengekomen meer mensen niet gezien. Ik liep bijna tot aan mijn heup in de sneeuw dus sneeuw in mijn schoenen. Met die stokken ging het prima alleen ik had een beekje dus niet gezien onder de sneeuw, koud koud!! dat water. Nou ja terug met natte voeten door de sneeuw ploegen maar het was prachtig. Terug onderweg nog veel herten gezien en ook de coyote bij het begin. Prachtige dag weer. Nog even de was gedaan zojuist dus dat is ook weer klaar.
Ik zal als ik thuis ben de foto's uploaden want nu gaat het niet.
Ik denk ook dat dit het laatste hotel is met internet (BW) hoewel we in Torrey ook in een BW overnachtten.
Ik heb al 10 GB aan foto's alle foto's met de Minolta maak ik in de hoogste resolutie en in RAW dus veel mb´s.
Nou ja alles is nu op CD dus geen probleem.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Hoi Bart,

dank voor het steeds weer publiceren van jullie belevenissen. Wij genieten er van. Wat maken jullie veel dieren mee. En dan nu net de Trail Ridge Road open met die meters sneeuw ernaast, het moet er fantastisch uitzien daar.
Heel veel plezier verder en lekker blijven fotograferen en bovenal, GENIETEN.

Groet, Marco.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Vandaag naar Bear Lake, rustig aan gedaan ook nog een dirtroad gereden naar Beaver Meadows, daar zagen we nog een coyote maar voordat ik hem kon fotograferen was ie al weg :(
Was redelijk druk bij Beaver Lake maar het is daar mooi.
Daarna naar boven eerst Nimph Lake voor een halve mijl, wel sneeuw maar viel mee. Daarna ben ik alleen doorgelopen naar Dream Lake en dat was nog een halve mijl en dat werd al wat moelijker maar het ging.
Ontzettend mooi daar met die sneeuw en zon. Een bordje wat normaal meer dan een meter hoog is was bijna begraven in de sneeuw. Emerald Lake is het laatste meer op 0,7 mijl van Dream Lake, nou ja moet kunnen dacht ik. Dus niet!!! Ik zag al mensen terugkomen die er niet konden komen. Ik ben een stuk omhoog gelopen voor wat mooie foto's maar ja je moet dus ook weer terug en door de sneeuw. Halverwege ging ik onderuit en snel naar beneden. Bijna tot aan mijn nek in de sneeuw geland. 1 schoen verloren dus uitgraven en 1 van de wandelstokken van 1.50 m ook helemaal in de sneeuw. Nou ja alles uitgegraven en erom gelachen en verder gegaan. Geen droge voeten meer. Nog een paar keer flink weggezakt ondanks de stokken. Wat een belevenis zoveel sneeuw.
Bij Dream Lake nog even gezeten en genoten van het uitzicht en met de Olympus wat gefilmd en toen weer terug gegaan. Bij de parkeerplaats kwamen we drie mensen tegen met echt professionele fotoapparatuur.
Waren ook beroepsfotografen, tijdje mee staan praten.
We zijn rustig aan teruggereden nog even lekker bij Beaver Meadows gezeten. Even voor 6 uur weer bij Sheep Lakes waar veel elken zijn en waar we ook een coyote gezien hadden eerder. Daar even gestaan en naar een minuut of 10 zagen we de coyote weer. Redelijk dichtbij we konden hem goed zien. Wat ben ik blij met die Minolta en 100-400.. hij staat er weer goed op. Op een gegeven moment zag hij een bighorn familie en hij ging voor het jong (bighorns beschermen hun jongen niet)
Hij kreeg hem niet te pakken maar het was ijzingwekkend, het ging ook zo snel was niet te fotograferen. Ineenkeer zette hij aan.
Prachtige dag weer, morgen helaas weg wat is dit een mooi park in deze tijd. Morgen naar de SandDunes ben benieuwd, ik denk dat het vele dieren zien wel over is. In de Utah parken zit toch minder.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Gisteren van Estes Park naar Alamosa gereden, vroeg op vanwege de files bij Denver. Toch nog wat opstopping gehad en bij Colorado Springs nog even bij een outdoorstore gekeken voor de Danner schoenen maar ze hadden mijn maat niet :(
S'middags rond 12:00 uur in Alamosa aangekomen en na broodje bij Subway naar de Great Sand Dunes. Temperatuur was goed rond de 27 graden met wat wolken. Wandelschoenen aangedaan en richting de duinen gelopen, eerst de Medano Creek oversteken (enkel hoog water)
Daarna de duinen in, Monique heeft een stukje gelopen en ik wilde omhoog. Voor me liep een schoolklas met leerlingen rond de 17-18 jaar.
Verspreid liepen ze omhoog, ik liep achter een meisje aan die maar bleef gaan. Die enorme duinen omhoog lopen valt echt niet mee, de hoogte en temperatuur maken het zwaar en het losse zand natuurlijk maar ja als je halverwege bent wil je verder. Helemaal kapot kwam ik boven, mijn longen branden. Iets langer dan een uur over gedaan.Ik kwam vlak achter dat meisje aan en 5 minuten later nog 3 jongens en 1 meisje. Wat gepraat en foto's gemaakt en van het uitzicht genoten, na een kwartier naar beneden gegaan. Dat ging makkelijk beneden was ik zo met mijn schoenen vol zand. Voor het water ze uitgedaan en op mijn blote voeten terug.
Mooie dag dus weer maar geen dieren gezien....jammer ze moeten er wel zijn waarschijnlijk te warm.
Vandaag naar Moab gereden door een prachtig stukje Colorado, slingerend door de bergen, heel erg mooi leuke dorpjes en prachtige vergezichten, vrij rustig aan gedaan en om 15:00 uur waren we er.
Snel inchecken en naar Canyonlands, bij de ingang gevraagd hoe de Shafer trail was en de ranger dat die goed was. Naar beneden gereden over de toch wat hobbelige weg en een stukje White Rim road die op sommige stukken slecht is. Ongeveer anderhalf uur gereden en toen terug gegaan wat sneller ging ondanks of juist omdat je omhoog gaat.
De Chevy kon het makkelijk. Wel erg heet, het was rond de 35 en dat blijft voorlopig zo. Terug in Moab bij Subway twee broodjes gehaald voor morgen. Ik loop de Lathrop naar beneden en Monique pikt me daar op.
Ik denk dat ik eerder beneden ben dan haar want je kan op sommige stukken maar 10 mijl p/uur rijden. Wordt vast een mooie dag...
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

O ja het is me gelukt de foto's te plaatsen van de zwarte beer die we zagen bij Tower op zondag de 15e. Ze noemen het een zwarte beer maar hij was dus bruin.
De foto's staan op http://community.webshots.com/user/poon36 en dan page 6. De ranger noemde hem een cinnamon black bear, de latijnse naam is ursus americana oftewel amerikaanse beer maar omdat 80% dus zwart is noemen ze die zwarte beren vertelde hij. De ranger hield alles goed in de gaten zodat we de beer niet stoorde. Hij lag nl te pitten. Later werd hij wakker. Geweldig gezicht... :D
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Hoi Bart,

leuk dat je ons weer op de hoogte brengt van je belevenissen. De foto's van de beer zien er weer fantastisch uit!

Als ik het goed begrepen heb, neem jij zulk soort foto's met een telelens?

Fijne vakantie nog.

Groet,

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Als ik het goed begrepen heb, neem jij zulk soort foto's met een telelens?

Yep met een 100-400 dus je komt redelijk dichtbij.Ik heb nog meer beren gefotografeerd en ook elanden, bighorns, coyotes een vos en uiteraard bisons en herten.

Vandaag de Lathrop gelopen, toen ik begon was het nog lekker 21 maar al rap ging het omhoog. Ondanks dat ik naar beneden liep was het heel zwaar. De route vinden viel al niet mee (dat gaat gemakkelijker als je klimt) dus een paar keer serieus verdwaald. Het afdalen gaat pas na 3 mijl maar dan gaat het ook snel en stijl. Tijdens het afdalen ook al een paar keer verkeerd gelopen. Ik liep in de canyon en dan de zon vol op mijn bolletje en dat viel niet mee. Tegen het einde zag ik de white rim road al liggen maar er naar toe lopen viel nog niet mee. Ook hier weer zeker 20 minuten verkeerd gelopen maar ja ik had geen haast.
Onderweg wel vele mooie bloemen gezien, de woestijn is in bloei, paarse bloemen op cactussen, groene en gele ook. Het ziet er heel mooi uit.
De borden kloppen niet helemaal bovenin stond dat het 5 mijl was naar de weg en bij de weg stond een bord dat het 6,8 mijl was naar het trailhead. Ik denk dat het laatste klopt. Monique stond al te wachten en rustig aan (nou ja hobbel de hobbel) terug gereden naar boven. Op sommige stukken is de weg echt slecht. Vanaf Musselmanarch wordt het iets beter maar ook op de Shafertrail zitten hele slechte stukken bij.
Al met al wel een belevenis en ik denk dat ik Monique maar ga aanmelden voor de Camel Trophy!!!!!
Mooie dag weer en we gaan zo naar de Fisher Towers om de zonsondergang daar te zien.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hoi Bart,

Ik denk dat Monique idd zo mee kan doen aan de Camel Trophy.... :wink:
Wij moeten er dan nog maar eens goed over nadenken of we deze trail gaan rijden.
In ieder geval weer bedankt voor het laten meegenieten van jullie belevenissen. Ik vind het fantastisch! De foto's van de beren en van met name de grizzlybeer zijn indrukwekkend.
Nog veel plezier verder en we kijken uit naar je volgende update.

Groetjes marjan
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Ik kan je de Shafer Trail wel aanraden Marjan, hij is niet makkelijk maar zeker als je een stukje de White Rim Road oprijdt wordt je beloond met prachtige uitzichten.
Wat je ook kan doen is aan de andere kant naar beneden.
Dat hebben we vandaag gedaan. Dat is een dirtroad ruim voor het park.
Die dirtroad ligt ongeveer 2 mijl voor de kruising met de weg naar Dead Horse. Prachtige dirtroad heel goed te doen. Ook hier weer steil naar beneden zoals bij de Shafer trail maar veel betere weg. Je rijdt vlak langs de Green river. Na een minuut of 20 kom je bij een splitsing, naar links ga je naar Taylor Canyon waar je Mozes en Zeus kan zien, dat zijn stenen pilaren ik zal die foto's thuis oploaden. Taylor Canyon heeft ook een camping maar als je weer terug gaat naar de splitsing kom je langs de Green een paar mooie campings tegen. Het is hier ook behoorlijk groen en de weg is zeker niet slecht. Meer zand dan rotsen maar met een 4 x 4 is het makkelijk te doen. De camping ligt prachtig bij een bocht van de Green. Leuke overnachtingsplek.
Ik heb de foto's van de vos die we in Lamar Valley zagen nu ook geupload op http://community.webshots.com/user/poon36, dit vosje was gemerkt en was een beetje verstoppertje aan het spelen met ons.
Prachtig beest...
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Gisteren een rustig dagje en bij Adrift Adventures in Moab een gecombineerde boot-4 x 4 tocht geboekt. S'ochtends op de Colorado gevaren heerlijk in het zonnetje, leuke tour en rustig aan.
We waren met 9 man dus niet veel. Er was een meisje van een jaar of 18 bij en tijdens de lunch vertelde ze dat ze net was begonnen met werken voor Adrift en de tour hoorde bij het werk en dat kon omdat het rustig was. De gids op de boot vertelde nog dat nu pas alles weer aantrekt, hij was bijna ontslagen omdat vanwege 11 september de zaken er slecht gingen en nu pas trok het weer aan.
In de middag de 4 x 4 tour die echt door de binnelanden naast Canyonlands ging. Vrij steile wegen en smal. En naar Canyons en natuurlijke bruggen waar je nooit komt, onze gids wist alles te vertellen over de planten, geologie en de indianen en hoe ze met de omgeving omgingen. Heel erg interessant. Dat meisje die bij Adrift werkte had ook nog een baantje bij een nieuw restaurant in Moab de Broken Oar genaamd. Uiteraard promote ze het en wij zijn het gaan uitproberen.
Mooi restaurant met een groot terras en daar was ook de grill. De Broken Oar is echt heel goed en voor degenen die nog naar Moab gaan kan ik het echt aanraden. Goed eten en leuke bediening, ze zitten als je van Arches afkomt en dan bij de Days Inn rechtsaf 100m aan de linkerkant.

Vandaag van Moab naar Torrey maar via Canyonlands Horseshoe. Dit gedeelte van de Maze heeft de spectaculairste rotskunst van de VS werd ons verteld. Vanaf de I70 naar Hanksville ga je vlak na Goblin Valley linksaf op een dirtroad (ook geschikt voor campers en gewone auto's) en dan ongeveer een uur naar de Horseshoe. Vandaar uit is een wandelpad naar de canyon. Eerst naar beneden en het was gelukkig niet zo heel warm. Na ongeveer een half uur was ik beneden in de mooie Horseshoecanyon. Na een paar minuten zag ik de eerste rotskunst wat hoger op de rotsen. Prachtig en na een half uur in een alcove weer rotskunst helaas ontsierd door graffitti uit 1926. Na weer een half uur kwam ik bij het hoogtepunt de Great Gallery, een hele wand met prachtige intrigerende rotskunst. Er waren twee rangers aanwezig die uitleg gaven en we konden vlakbij de tekeningen komen. De rangers zijn er alleen in het weekend en dan mag je dichtbij. Normaal moet je achter een soort afscheiding staan maar je ziet ze nog steeds goed. Nu kregen we uitleg en stonden we vlakbij de geschilderde figuren. Erg mooi vooral de Great Ghost die bijna 2,5 m groot is. Lijkt wel iemand in een ruimtepak. Ook prachtige tekeningen van een jachtscene met bighorns.
Ik ben er wel een uur gebleven zo mooi was het. Ook de omgeving, je bent in de canyon maar onder de bomen. Ook lieten de rangers nog foto's zien van een indiaanse tas die ze twee weken geleden gevonden hadden vlakbij de tekeningen. Nooit eerder gezien maar ze dachten vanwege de regen en sneeuw die ze hadden gehad dat de tas naar beneden was gevallen of tussen de rotsen vandaag gegleden was.
In de tas zaten stenen en een soort beurs en een ronde steen. Ze lieten daar foto's van zien. Heel erg apart, het had niets met een begrafenisritueel te maken dus ze hadden het meegenomen voor onderzoek en gaat naar het museum. Dat kan je niet laten liggen. Had het wel met een begrafenis te maken dan hadden ze het niet mogen meenemen en de omgeving afzetten.
Terugtocht viel mee want er kwam een bui dus weinig zon.
De wandeling is niet al te zwaar alleen je loopt voornamelijk in mul wit zand maar het is absoluut de moeite waard. Hele intrigerende en prachtige rotskunst. Ik deed er anderhalf uur over om er te komen en dezelfde tijd om weer terug te gaan. Ik denk als je in de zomer gaat en het is tegen de 40 graden het wel een zware tocht is. Maar dat was vandaag gelukkig niet het geval.
Bert&Hanny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Bert&Hanny »

Hoi Bart,

Wat heb je ontzettend veel dieren gezien al. Ik hoop dat wij ook zoveel geluk hebben dit jaar. De foto's zijn ook erg mooi geworden zeg. Zet je de foto's van Horseshoe Canyon er ook nog op?

Ik ben ook zeer benieuwd naar de rest van je reis en met name de slotcanyons die je gaat lopen. Heb je nou nog tijd voor The Little Wild Horse Canyon of lukt dit niet meer nu je naar Horseshoe Canyon bent geweest?

Ik was ook blij te lezen dat Adrift zo goed bevallen is, wij hebben daar ook een trip bij geboekt dit jaar.:lol:

Hanny
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hoi Bart,

Weer bedankt voor je update. Heel boeiend hoe jij jullie belevenissen beschrijft. De Horseshoe Canyon staat nu ook bij mijn "aandachtspunten".
Als ik het goed begrijp, ga je met die jeeptocht in Moab toch weer door een ander gedeelte gedeelte van Canyonlands? Was dat niet te doen met jullie 4x4 of was dit een bewuste keus?
Ik blijf je volgen....... :wink:

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Voor de Jeep/Rivertours in Moab.
Tagalong is de enige firma die een permit hebben om Canyonlands NP aan te doen met de jeeps.
Alle andere firma's hebben andere routes, sommige gaan zelfs de andere kant op zeg maar de UT-128 op richting het oosten.
Rob
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Ik ga alle foto's (of in ieder geval een selectie daarvan) op webshots zetten.
De keuze voor de tour was bewust, we hadden zelf al in Canyonlands gereden wat relatief makkelijk is. Er is maar 1 trail naar benenden aan de ene kant en 1 aan de andere kant. Verdwalen gebeurd je niet, afgezien van de ruige en rottige stukken is het allemaal best te doen. Je moet (maar dat geldt voor alles) geen haast hebben. We wisten dat de 4 x 4 tour niet naar Canyonlands ging anders hadden we hem ook niet genomen. De chauffeur van Adrift Dave genaamd was een gepensioneerde politieagent uit Chicago (kon je ook zien) was heel goed.
Hij wist alles van geologie,planten en dieren. Ook wat de indianen deden met de omgeving, bv van de Yucca wortel maakte ze zeep om de haren van overledenen te wassen. Ook vertelde hij over de revolverhelden die de omgeving (on)veilig maakten. Iedereen die de Capitol Reef/Moab omgeving heeft bezocht heeft wel in de gaten gehad dat de bekende outlaw Butch Cassidy uit de buurt kwam en Capitol Reef en de Maze als schuilplaats gebruikte, hij was vrienden met de indianen en locals.

Oke gisteren de Cathedral Valley loop gereden, eerst gevraagd hoe de weg was maar dat wisten de rangers niet. Wel vertelde ze hoe we de Fremont moesten oversteken. En dat we het westen in de gaten moesten houden ivm storm. Monique durfde de Fremont niet over te steken dus dat heb ik gedaan. Het water stroomde redelijk snel maar niet dieper dan 30 cm. Het was ook ongeveer 6m breed, achter ons was een Amerikaan met een Audi Quattro die dus lager is dan onze 4 x 4. Hij keek hoe wij het deden en als het mis zou gaan zou hij hulp halen, leek me een goeie deal.
We hadden bij het visitor center een krantje gekocht voor 1$ waar alle uitkijkpunten instonden. Het werd wel steeds donkerder maar regen hebben we niet gehad, de weg is goed te doen met een 4 x 4 en is best een aanrader, in het najaar zal hij nog makkelijker zijn (in ieder geval de rivier) Prachtige indrukwekkende dingen gezien, je rijdt vlak langs Temple of the Sun en Moon. Ongeveer 6 uur over gedaan. Het weer was warm maar erg bewolkt, de weg is een loop en terug hoefden we de rivier niet over te steken.
Weersvoorspellingen voor Utah waren niet al te best, veel regen en ook sneeuw verwacht. We hadden al in Moab gezien dat het hard geregend had in Escalante en ook lang. Mmm niet best dus.

Vandaag begon zwaar bewolkt, we waren van plan om Little Wild Horse Canyon te lopen (navajo knobbs geen goed idee met die dreigende storm)
Helaas viel de regen dus in de Goblin Valley en omgeving dus de weg naar de slots was afgesloten. Terug naar Capitol Reef waar het helemaal opklaarde, de storm bleef rond Factory Butte en Goblin Valley hangen.
Prachtig weer bij de hickman bridge trailhead (waar ook navajo knobbs is)
Ongeveer 17 graden. Dus toch maar de navajo knobbs gaan lopen om half twaalf, heerlijk weer met een windje. De wandeling naar boven ging makkelijk (geen hitte). Het is ook een prachtige wandeling echt heel mooi.
Onderweg twee Nederlandse dames tegengekomen die al 3 weken in Utah waren en die bevestigden waar ik al bang voor was: het was niet verantwoordelijk om naar de slotcanyons bij Escalante te gaan, ze dachten ook dat ze afgesloten waren. In ieder geval de wandeling afgemaakt en het laatste stukje was iets klimmen en toen was ik er: bovenop navajo knobbs. Het waaide enorm maar het uitzicht was geweldig een vrij 360 graden zicht over het park en omgeving, de waterpocketfold was goed te zien en is indrukwekkend. Ik heb daar een kwartiertje gezeten want het is er zo mooi. Ik was er alleen. Op de terugtocht was het wat warmer en lekker rustig over gedaan om alles goed te bekijken, de uitzichten, de bloemen en de eekhoorntjes en vogeltjes die ik zag. Beneden was het iets warmer. Monique was niet meegegaan, die wilde wat lezen en beneden wat rondkijken. Ze is niet zo'n fanatieke wandelaar als ik.
Teruggekomen toch maar even het BLM in Escalante gebeld ivm de plannen tav gebied daar. Ze bevestigden wat we al dachten, de omgeving van Spooky en Peekaboo was gesloten ivm met de regen daar, de weg was ook heel erg slecht daardoor en je mocht er wel op maar werd niet aangeraden. Tja en wij willen de ervaring om door een sleeptruck te worden " gered" liever niet beleven.
Ook de weersvoorspelling voor Zion zijn 50% kans op regen en onweer en dan worden paden als de Subway ook afgesloten.
Men heeft geen zin in gestrande, gewonde en dode toeristen. Kan ik me voorstellen, er zijn deze lente al 5 mensen in Lake Powell verdronken.
Zojuist op het nieuws gehoord dat een regenrecord uit 1912!!! in de buurt van SLC vandaag gebroken is en meteen maar liefst 5 x zoveel als uit dat jaar. Ook hebben ze sneeuw gehad...weinig mensen konden zich sneeuw herinneren op Memorial Day.
Men verwacht ook dat Lake Powell het laatste record uit 1983 (toen de dam bijna bezweek) gaat benaderen.
Ook voor het eerst sinds lange tijd gaat er water van de Colorado de oceaan in.
We hebben dus besloten om onze plannen om te gooien. In Escalante kunnen we niet doen wat we willen en wat wel kan hebben we al gedaan.
Datzelfde geldt eigenlijk voor Zion.
We hebben ook op tv gezien dat Yosemite's watervallen groter dan in tijden zijn. De Tioga road is ook nog niet open dus die optie hebben we laten vallen.
Monique wilde graag terug naar Yellowstone dus gekeken of er nog hotels bezet zijn en dat was het geval. Het is een kleine 8 uur rijden hiervandaan en we hebben voor 4 nachten geboekt. Het is daar niet warm en het zal er ook af en toe regenen maar de mogelijkheden zijn wat meer als hier. Daarna hebben we nog twee nachten en die gebruiken we om rustig aan terug te gaan naar Las Vegas.
Niet de eerste keer dat we onze vakantie omgooien, in 2001 na de aanslagen hebben we dat gedaan omdat we niet wegkonden en in 2003 omdat het zo achterlijk heet was in Arizona dat we ook 5 dagen ergens anders zijn geweest. Annuleren gaat hier makkelijk en we zijn flexibel.
Morgen om half acht gaan we rijden....
Elvira30
Amerika-ontdekker

Bericht door Elvira30 »

Bart40 schreef:

Ook de weersvoorspelling voor Zion zijn 50% kans op regen en onweer en dan worden paden als de Subway ook afgesloten.
Men heeft geen zin in gestrande, gewonde en dode toeristen. Kan ik me voorstellen, er zijn deze lente al 5 mensen in Lake Powell verdronken.
Zojuist op het nieuws gehoord dat een regenrecord uit 1912!!! in de buurt van SLC vandaag gebroken is en meteen maar liefst 5 x zoveel als uit dat jaar. Ook hebben ze sneeuw gehad...weinig mensen konden zich sneeuw herinneren op Memorial Day.
Men verwacht ook dat Lake Powell het laatste record uit 1983 (toen de dam bijna bezweek) gaat benaderen.
Ook voor het eerst sinds lange tijd gaat er water van de Colorado de oceaan in.
We hebben dus besloten om onze plannen om te gooien. In Escalante kunnen we niet doen wat we willen en wat wel kan hebben we al gedaan.
Datzelfde geldt eigenlijk voor Zion.
We hebben ook op tv gezien dat Yosemite's watervallen groter dan in tijden zijn. De Tioga road is ook nog niet open dus die optie hebben we laten vallen.
Wat is het toch een faschinerend land he, ik ben net terug uit dit gebied en toen ik twee wekend geleden bij Lake Powell was, stond het meer zo laag dat de boot (waarmee wij een tochtje deden) niet eens zijn volledige route kon doen omdat ie anders vast zou lopen...

In Yosemite was ik afgelopen donderdag en vrijdag en de watervallen en rivier zijn echt spectaculair heftig! Wij zijn dus omgereden om naar Yosemite te gaan (wat prima te doen is, mooie wegen ook) en het is toch wel een aanrader om naar Yosemite te gaan hoor! Het heeft op ons een enorme indruk achtergelaten.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Gisteren met droog weer uit Capitol Reef weggereden, wel koud net 4 graden en dat om 8 uur s'ochtends.
We konden makkelijk doorrijden en om 4 uur in Yellowstone aangekomen.
Ook al niet al te warm 10 graden maar wel met een zonnetje.
Na het inchecken meteen het park ingegaan en rustig aan richting Mammoth en Tower gereden. Weer veel bisons gezien en ook de elken hebben jongen maar die houden ze hoog in de heuvels verborgen.
Met de verrekijker konden we ze zien. Beren,wolven en coyotes zijn dol op elkkalfjes en daarom gaan de moeders met de kalfjes weg van de kudde en worden de kalfjes verborgen, de roofdieren zijn ook niet gek en die vinden sommige kalfjes ook wel. We zagen een paar coyotes die een kalfje te pakken hadden. Tja dat is de natuur...Op weg naar Tower ineens een stel mensen met enorme telelensen langs de weg. Bleek dat ze naar een nest van bluebirds keken, weinig activiteit daar maar ze bleven wel wachten. Een paar minuten later weer raak maar dit maal een zwarte beer met twee jongen langs de weg. Ze waren aan het eten prachtig gezicht weer. Op een gegeven moment zat 1 van de jongen zijn moeder lastig te vallen en ze greep hem in zijn nek om hem op zijn plaats te zetten, het andere jong schrok daar zo van dat ie zo de boom in klom en snel dat ie was!!! Na weer wat eten had moeders toch wel zin om met haar kroost te spelen. Geweldig weer. Na een tijdje ravotten ging het drietal pitten en we hadden 2 uur staan kijken en dat heb je dus niet in de gaten. Pas om 10 uur waren we het park uit en best wel honger. Niks meer open uiteraard dus maar wat bij een benzinestation gehaald.

Vandaag begonnen met behoorlijke regenval. Ik heb nog steeds mijn schoenen niet gevonden dus naar de Eagle Store maar hij had mijn maat nog niet. Hij bellen naar een winkel in Bozeman en die had ze ook niet maar wel een ander model. De regen werd steeds harder dus besloten daar heen te gaan, de man bedankt voor zijn moeite en op weg gegaan.
Was anderhalf uur rijden viel mee, enorme winkel. Ik heb een 10,5 EE.
Dat is 44 en breed. Ze hadden 10 en EE ook 44 en breed maar daar paste ik niet niet goed in. Andere model gepast 10,5 en die zat prima maar ja vond hem niet zo mooi. Geen probleem meneer we kunnen die 10,5 naar u opsturen binnen 2 dagen... Hoteladres opgegeven en creditcard gegevens en uiterlijk vrijdag moeten ze er zijn. Zo niet kan ik bellen en dan wordt mijn kaart niet belast. Nou ben benieuwd.
In ieder geval via Gardiner terug naar Yellowstone en de regen was al minder, het waren nu buien. Wel koud 6 graden.
Weer veel gezien onderweg mooie route, we zouden naar Lamar Valley gaan maar bij de weg naar de Petrified Tree zagen al weer auto's staan met de bekende telelenzen. Ook twee rangers daarbij. Wij stoppen en ja hoor twee zwarte beren slapend onder de bomen. In eenkeer weer een stortbui dus bijna iedereen weer in de auto's. De beren sliepen gewoon door. Na een minuut of 20 weer droog en zonnetje dus eruit. Nog steeds slapende beren dus wat gepraat met de rangers.Ineens kwam er leven en de beren begonnen te lopen en gras te eten. Alleen maar geklik om ons heen. Na een tijdje begon 1 van de beren de ander te belagen (het was meer spelen) en die ander had ook wel zin. Recht voor onze neus!!
Geweldige show en we hadden niet eens in de gaten dat het begon te sneeuwen. Na een tijdje werden mijn vingers wat gevoelloos en ik had ook als weer 1,5 GB volgeschoten dus de camera in de auto gelegd en verder gekeken. De beren trokken zich weing van het slechte weer aan en gingen weer verder met eten. De ranger dacht dat ze een paartje waren maar wist het niet zeker. Het werd steeds kouder en we zagen dat we hier al 4 uur hadden gestaan, de tijd was omgevlogen. We waren ook behoorlijk nat geworden.
Besloten om langzaam terug te gaan. De sneeuwbuien werden ook steeds heftiger, moet je voorstellen het is 1 juni en het sneeuwt hier en het is onder het vriespunt. Zeer rustig aan teruggereden, we kwamen al strooiwagens tegen. Pas bij Madison werd het droog en kwam het zonnetje flets door. Bleef koud net boven 0. Toch was het pas om 8 uur dat we het park uit waren. Even een pizza gegeten bij de bierbrouwer en terug naar het hotel, foto's uploaden en branden op cd.
Laptop zit bijna vol, ik heb nog 2 GB en dan ie echt vol.
Wat is het hier toch ongelofelijk mooi rond deze tijd, zoveel dieren heb ik nog nooit in Yellowstone gezien vooral beren dat is elke dag raak.
Nee geen spijt van de verandering van de vakantie..
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Goh Bart, wat geweldig dat jullie al die beren (en andere dieren) zien. Dat vergoedt alles ten opzichte van het slechte weer natuurlijk.
Ik heb sterk de indruk dat de populatie van het wild sterk is toegenomen al zal ongetwijfeld het tijdstip van het jaar ook een grote rol spelen.
Ik heb in Yellowstone nog nooit een beer gezien helaas.

Nog fijne dagen daar!

Groet Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Gisteren was het weer goed ook de voorspellingen waren goed hoewel je dat in Yellowstone maar nooit weet.
Op tijd op weg en we zagen natuurlijk weer veel bisons en elk. Ook de ganzen hadden jongen (leuk om te zien.)
Op weg naar Tower zagen we net voorbij Beryl Spring twee elken waarvan 1 een kalfje had. Aaahh net Bambi, prachtig beestje. Tijdje staan kijken ondanks de kou. Daarna weer verder en na een paar minuten zagen we een coyote die aan het jagen was. Ook hier staan we weer een tijdje. Daarna langs Mammoth op weg naar Tower. Bij de petrified tree is nu een raven nest en we zagen hoe de moeder de jongen aan het voeren was. Daar stonden twee mannen die we al eerder waren tegengekomen. Beide dure mooie fotoapparatuur. 1 van de 2 liet ons wat foto's zien..kwijl kwijl....
Even snel gegeten en naar Slough Creek om te kijken of er wolven zijn.
Ze waren er maar ver weg, door de scopes van anderen konden we zien.
Prachtig prachtig, daarna naar Tower. Net te laat we zien net een beer over de heuvel weglopen. We rijden door en we zien mensen naar de overkant van de canyon kijken met scopes. Snel uitstappen en uit mijn ooghoek zie ik rechts de zwarte beer weer terug over de heuvel komen.
Tergelijkertijd hoor ik ze Nederlands praten en zeg dat ze zich moeten omdraaien vanwege de beer. We zien hem helaas weer over de heuvel verdwijnen. Tja we praten wat en na een paar minuten kom ik er achter dat het Helene en Rene zijn die ik ken van het Yellowstone forum.
En ook een ander Nederlands stel.
Da's ook toevallig!!! Ze vertelde me dat er verder op de weg een moose met een kalfje zit, kalfje is een paar dagen oud dachten ze.
Oke wij kijken en inderdaad we zien de moose alleen jammer genoeg nogal ver weg. Toch nog even wachten en toen terug gereden.
Op eens links langs de weg zien we een zwarte beer door het bos scharrelen. Snel gestopt. De beer loopt naar een rots waar ze gaat liggen naast een jonge beer ook zwart. Wij wachten natuurlijk. Na een paar minuten komen er meer mensen waaronder Rene, Helene en de andere twee. Lekker gepraat terwijl de beren lagen te pitten. Helene en Rene hebben een scope waarop ze ook hun Canon 300D kunnen vastmaken.
Tja daardoor is het net of je naast ze staat. We staan lekker langs de weg te babbelen als na een uur de beren wakker worden. Eindelijk actie!!! En wat voor actie!! Eerst spelen ze en dan komen ze langzaam naar de weg waar wij staan. Ondertussen ontdekken we dat we in een slachthuis staan.
Overal hertenhaar, hertenbotten een schedel en ook nog een poot...
De beren komen steeds dichterbij. Iedereen opgewonden je voelt de adrenaline. Steeds dichterbij tot ze plotseling oversteken. De cub komt snel op Monique af die achter een auto duikt. Overal hoor je het klikken.
De moeder schiet tussen de auto's naar de beek. De cub vindt de auto's interessant en staat tegen eentje op om naar binnen te kijken maar daarna gauw naar mammie. Na een paar minuten bij de beek gaan ze weer terug naar het bos dus hup de weg weer over. Daarna verdwijnen ze weer snel. Wauw geweldig wat een show. We praten nog even wat na en gaan dan terug het is al 18:30, onderweg zien we nog een beer wat verder in het bos. Vlakbij Madison zien we nog een een reusachtige marmot en vlakbij de ingang ver in het veld nog een zwarte beer.
De bald eagle liet zich niet zien. We moeten nog eten dus pas om half tien terug in het hotel, snel de foto's uploaden en branden.

Vandaag ook goed weer wel koud maar droog. Bij de bald eagle (niemand thuis) zien we een enorme kudde bisons, we zien de kalveren spelen en sommigen gaan de rivier in. Weer een tijdje staan kijken daarna verder maar we zien meteen al een coyote langs de weg die snel oversteekt en rustig het bos inloopt. Tower en Lamar is ons doel dus rustig aan op pad. Vlak na de Roaring Mountain zie we wat auto's staan en meteen zien we twee beren boven in het bos lopen, moeder en cub.
Snel zien we dat het Grizzly's zijn. Snel de auto aan de kant en we volgen ze. Ze lopen rustig aan maar wij moeten rennen. Verderop staan meer mensen en een ranger. Later blijkt dat een zwarte beer een elk-kalfje heeft gedood. De grizzly's zijn uit het zicht maar iedereen weet dat ze goed kunnen ruiken dus die komen op het dode kalfje af. De zwarte beer is al weg (die neemt het niet op tegen een grizzly) Achter ons zwelt de file aan. We waren net op tijd!! Ineens zien we de grizzly's tevoorschijn komen, ze hebben het kalf gevonden. We zien hoe ze zich op het kadaver storten. Vooral het jong!!!! Dat is eigenlijk een gruwelijk gezicht maar ja da's de natuur. We zien ze aan het kalf trekken. Een bus met Japanners stopt en dan weet je het wel: debiel gedrag. En ja hoor 1 van de Japanners denkt dat hij wel wat dichterbij kan komen. Maar de ranger (een law enforment) grijpt direkt in en scheldt de man de huid vol.
Daarna sommeert hij de bus chauffeur de motor uit te zetten of door te rijden, dat laatste gebeurd. Ondertussen bekijken we de Grizzly's wat een imposante dieren.
Na een anderhalf uur trekken ze zich terug (die gingen pitten) en wij weer verder. Onderweg zien we Helene en Rene nog rijden. Verder in Lamar Valley gaan een coyotenest bekijken (Rene vertelde precies hoe we moesten rijden) In Lamar bij de Soda Butte zien we ze op de heuvel.
We zien de puppies spelen met elkaar, de moeder is niet in de buurt maar de afstand is groot. Inmiddels begon het te regenen en de puppies verdwijnen. Wij weer terug naar Tower, we komen Rene en Helene nog tegen. We besluiten te kijken of de moose er nog is. Voorbij de Tower Falls zaten ze gisteren. Niks te zien dus nog even doorgereden en weer omgekeerd. We zijn de enige. Ineens zien we de moose hoog op de heuvel. Ondertussen was het lekker zonnig geworden en we stappen uit.
Na een paar minuten komen Rene, Helene en het andere Nederlandse stel er ook aan. En nog een paar auto's. Wat is er te zien vraagt Rene en we wijzen op de moose. Heerlijk weertje en we praten wat ondertussen de moose bekijkend. Na een paar minuten komt er beweging in en ze komen naar beneden naar het beekje toe. Prachtig, prachtig en vooral het kalf is heel mooi, de moeder is behoorlijk mager (zware winter en een kalf wat nog drinkt) Na een tijdje steken ze het beekje over en we kunnen ze goed bekijken van boven bij de weg. Het jong kijkt ons vaak recht aan (wat zou ie van ons denken???) Wat is dit mooi om te zien.
Ontzettend veel foto's gemaakt. Na een tijdje steekt de moeder de beek weer over. Na een paar minuten wil het jong dat ook maar dat lukt niet echt, er ligt veel hout bij de oever waar die niet over kan. Na een paar pogingen lukt het nog steeds niet. Iedereen houdt zijn adem in en naast me wordt een Amerikaanse vrouw kwaad. Wat voor moeder ben je en waarom help je je kind niet?? roept ze. Bij ons stijgt de spanning. Ineens duikt het jong onder een omgevallen boom de oever op.
Je hoorde iedereen zuchten van opluchting!!!! De moeder likt zijn kop alsof ze wil zeggen " goed gedaan jochie" Wauw wat een spektakel.
Ze lopen nog wat langs de beek.... we praten nog wat na en zien dat het alweer laat is. Rustig aan besluiten we naar de petrified tree te gaan met zijn allen. Onderweg de bighorns bekeken en bij petrified tree aangekomen nemen we afscheid na nog wat gepraat te hebben.
Rene en Helene vliegen morgen vanuit Bozeman terug, het andere stel gaat met de camper naar Canada via Glacier en wij gaan morgen rustig aan richting Las Vegas. Het is te doen in 1 dag maar we willen het risico met onverwachte tegenslag niet nemen dus we doen het in 2 dagen.
Poehh we willen nog wel langer blijven. Rustig aan terug en waar we grizzly's zagen staan weer veel mensen. Logisch want het kalfje ligt daar nog dus die komen terug. Maar ja wanneer?? Het is al 19:00 uur dus we rijden verder. Leuk nog een verrassing de bald eagle is thuis en op het nest. Bij nader inzien zien we ook twee jongen die helemaal zwart zijn.
Leuk, leuk wat een toetje, tijdje zitten kijken en weer veel foto's gemaakt.
Met pijn in het hart dit prachtige park uit :cry:
Morgen helaas weer terug naar Las Vegas en maandag weer terug naar Nederland. Het vloog om....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer