Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bright Angel trail naar Phantom Ranch,iemand ervaring?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bright Angel trail naar Phantom Ranch,iemand ervaring?

Bericht door Pete.Z »

Ik ben nu toch echt van plan om te gaan doen wat ik al sinds 1984 wil,naar Phantom Ranch lopen,daar een dag blijven,en dan weer omhoog.
Ik heb nu al 4x verlekkerd aan het randje gestaan,en de trail gezien,maar het lijkt me zo mooi om hem zelf eens te lopen,en beneden in de GC te staan.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zou weleens uit de eerste hand willen horen hoe zwaar het nu echt is.

De planning is op zijn vroegst volgend jaar september/oktober,aangezien je een jaar van te voren moet reserveren,als dat al lukt.
Ik heb dus nog ruim de tijd om te gaan trainen. :mrgreen:
MichelH
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Bright Angel trail naar Phantom Ranch,iemand ervaring?

Bericht door MichelH »

Ik heb de Bright Angel trail helaas niet helemaal gelopen, maar alleen tot aan het eerste rustpunt.
Let op dat het vroeg in de morgen ontzettend koud is, zodra de zon op is dan verandert het in de Canyon al snel in een soort van magnetron.

Wij hebben er op de heenweg naar beneden zo'n 45 minuten over gedaan, op de terugweg naar boven het dubbele. Hou deze tijd voor het gemak ook maar aan voor het berekenen van je tijdschema als je terug omhoog gaat. Naar boven is redelijk zwaar en de paden zijn niet overal even breed en egaal maar het is goed te doen. Kan me herinneren dat er mensen waren die de trail binnen één dag hebben gelopen en hier 9 uur over gedaan hebben.
Leonie_m
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Leonie_m »

Hi,

vorige week nog hebben wij, net als Michel, de Bright Angel trail tot het 1e rustpunt gelopen. We hebben er ongeveer net zo lang over gedaan. We waren al om kwart voor 6 's morgens begonnen met lopen, aangezien het boven de 40 graden in de canyon zou worden. Wij vonden eerlijk gezegd de wandeling een beetje tegenvallen. Misschien komt dat omdat je dat eerste stuk vooral tussen 2 bergen loopt en je bovenop de Grand Canyon een heel groot overzicht hebt. Maar dat is helemaal persoonlijk. Wel gaaf is dat je ook de Condors boven je ziet vliegen! Echt mega grote roofvogels zijn dat zeg!
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Het eerste rustpunt (1.5 mile) heb ik ook al eens gehaald,maar nu wil ik dus echt tot de bodem,en daar een dag blijven.
De volgende dag loop ik dan terug,hoop ik. :wink:

Eerst maar eens kijken of ik slaapplaats kan krijgen,je moet een jaar van te voren boeken,en de zomermaanden vallen af ivm de hitte,dus september/oktober is mijn eerste keuze.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Goh,weinig hikers hier begrijp ik?
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Ik moet er nog niet aan denken Pete maar op TA staan talloze verslagen van mensen die het in 2 dagen hebben gedaan en ik denk dat eind september/ october een prima tijd is en zoals je al zegt, je moet Phantom Ranch lang van te voren reserveren dus waarschijnlijk zal je wandeltocht pas voor 2009 zijn. Misschien is het ook een idee om aan de SR te beginnen en dan naar NR te lopen en dan met de shuttle terug. Neemt wel een extra dag. Heb wel bewondering voor mensen die het doen en ze zijn het allemaal over een ding eens: Onderschat het niet en kom goed getraind....en vergeet het water niet.
Yeehaw
SenT
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door SenT »

Goh ja, wij hebben ook verlekkerd de afgrond in staan kijken en gelijk wat info ingewonnen mochten we ooit eens in Phantom Ranch willen overnachten. Je kan reserveren vanaf exact 13 maand op voorhand en er werd ons aangeraden dit ook te doen. Rest van de bagage kon achtergelaten worden in Bright Angel Lodge.

Nu hebben we de South Kaibab Trail afgedaald tot Skeleton Point. Het eerste deel van de route was druk, maar na het eerste rustpunt werd het rustig :dance:
Het eerste deel vonden wij persoonlijk het steilste, daarna werd het platter tot Skeleton Point, daarna terug serieus bergaf. Onderweg ook wandelaars tegengekomen die van Phantom Ranch gingen of terug kwamen: allemaal behoorlijk gepakt, maar dat was omdat ze op de ranch zelf geen plaats meer hadden en dus onder de blote hemel moesten overnachten.
Fysiek was het voor ons ook niet zo uitputtend: het was die dag wat bewolkt en dus ook minder warm, anders zou ik wel anders gepiept hebben. We deden er twee uren over om tot dat punt af te dalen en hadden verwacht om vier uren nodig te hebben om terug te keren. Het is ons echter gelukt in twee uren, mede dankzij het "slechtere" weer.

Het grootste probleem is het water: je moet het dus echt allemaal meesleuren. Maar dat doe je met plezier nadat je alle horrorverhalen hebt gelezen....
onze trip door Texas en New Mexico: http://tosofrenda-texas2013.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
cowgirl
Amerika-ontdekker

Bericht door cowgirl »

Ik kan je helaas niets vertellen over phantom ranch, maar in april zijn wij naar Indian Gardens gelopen en weer terug.
Het vervelende is dat je op het Bright Angel trail overal door ezels wordt ingehaald en dat de bedoeling is dat jij aan de kant gaat voor ze.
Verder is het een prachtige route.Op de terugweg liepen we met een aantal mensen die beneden overnacht hadden en nu weer naar boven liepen. We zijn ook mensen tegengekomen die naar phantom ranch wilden, maar de tocht toch te zwaar vonden en omkeerden.
Hoewel we behoorlijk wat ervaring hebben met wandelen in de alpen, is dit toch wel even heel anders. Toen we afdaalden was het hierendaar nog fris, maar toen we smiddags weer naar boven klommen was het erg heet. We hebben het gered, maar kwamen een boel mensen tegen die het ernstig zwaar hadden met bepakking. In Indian Gardens is water, dus daar konden we bijtanken.

Overigens: overal op de bordjes wordt gewaarschuwd dat de weg naar boven 2x zolang duurt als naar beneden. Wij hadden op basis van deze informatie besloten om te keren toen we in Indian Gardens stonden, omdat we dachten dat het te laat zou worden om nog naar plateau point te lopen en weer terug. Maar het viel ons erg mee, wij hebben er terug naar boven ongeveer 1,5 keer zo lang over gedaan als op de heenweg.
Zowiezo vond ik in amerika alle tijden die bij hikes aangegeven staan wel erg royaal, zeker in vergelijking tot zwitserland of oostenrijk waar we bijna nooit een wandeling binnen de gestelde tijd afkrijgen.
Jenneke
Amerika-ontdekker

Bericht door Jenneke »

Hallo,

Wij hebben 2 jaar geleden de bright angel trail gelopen naar Phantom ranch en hebben daar overnacht in een slaapzaal.
Het was een redelijk zware tocht maar dit kwam ook door de hoge temperatuur (richting 50 graden op de bodem, je loopt als het ware naar de hitte toe) en omdat we te laat vertrokken waren (omstreeks 13 uur). We hadden een diner gereseveerd van tevoren (moet volgens mij altijd) maar waren dus iets te laat. Ze waren zeer vriendelijk en we kregen ons diner, samen met een ander stel dat te laat was, alsnog buiten geserveerd. Op de bodem was er een soort optocht omdat het 4 juli was, heel bijzonder!
Het zware aan het afdalen is ook dat er alleen de eerste helft veel waterstops zijn.
Het tweede gedeelte is er helemaal niks meer dus dan is het een lange tocht. De ochtend erna om 4 uur aan het ontbijt om vervolgens rond 5.00 uur te vertrekken.
We hadden veel meer tijd om te genieten en het opkomen van de zon terwijl je langs de Colorado loopt was prachtig!
We hebben er ongeveer 10 uur over gedaan met voldoende stops en met name het laatste uur was erg zwaar. (je denkt steeds dat je er bijna bent maar dat is niet zo..)
Onderweg liepen er nog twee Nederlanders die we om het uur een keer tegen kwamen en zo konden we elkaar steeds moed inspreken, verder waren we alleen.
Bij de laatste miles is het ook erg druk met toeristen die een stukje afdalen maar de wandelaars die helemaal naar beneden zijn gegaan herken je wel (vies, bezweet, moe en met bagage :wink: ) De laatste meters kwamen er zelfs Amerikanen naast ons lopen om ons aan te moedigen haha :D

Op het moment dat je dan weer boven bent heb je een echt triomf gevoel! :dance:
De volgende dag konden we niet meer normaal lopen van de spierpijn en de blaren :? maar het was een ervaring om nooit te vergeten.
Je loopt gedurende de tocht langs allerlei geologische lagen van de aarde, heel apart.

Dus zeker een aanrader maar zorg wel dat je op tijd vertrekt (veel mensen dalen trouwens via de andere trail af omdat die stijler, dus sneller is) en voldoende water bij je hebt!

Succes met boeken (oja, slaapzaal is echt geen aanrader!)

Groetjes,

Jenneke
2007 voor de 3e keer USA!
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Dank je Jenneke,leuk verhaal.
Ik zal zeker wat vroeger vertrekken,en ik wil ook later in het jaar gaan,niet midden in de zomer.

Volgende week kan ik gaan proberen te boeken,hopelijk heb ik direct geluk.
Verelle
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Verelle »

Wij zijn ook naar Indian Gardens gelopen en weer terug, in de winter van 2006 waren we weer in de Grand Canyon en we hadden de mogelijkheid om op de reservelijst te komen voor Fantom Ranch, maar aangezien het weer behoorlijk slecht was, het sneeuwde, wilde mijn partner hier vanaf zien. Hopelijk gaan we het toch nog een keer doen.

Een aantal jaar geleden kwamen we een oude baas (82) tegen die liep de Bright Angel Trail door naar beneden om vervolgens langs de South Kaibab Trail weer naar boven te gaan. Dit alles liep hij in ongeveer 14 uur, Phew!!! :rockon:
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Dat is voor mij ook nog de vraag,hoe weer terug omhoog....South kaibab is misschien ook mooi,gelukkig heb ik nog heel lang om er over te denken.
Vanaf 1 augustus kan ik reserveren voor volgend jaar september..... :mrgreen:
Jenneke
Amerika-ontdekker

Bericht door Jenneke »

Mocht je beide trails willen combineren dan is het het beste om via de south kaibab trail af te dalen omdat dit een steilere weg is met minder schaduw en water onderweg..
Je kunt het beste weer omhoog via de bright angel trail. (deze is ook al redelijk stijl om te klimmen...maar wel beter te doen dan omhoog via de south kaibab.

Wij hadden namelijk ook best vermoeide spieren van het afdalen en dan is het wel prettig om via een meer schaduwrijke weg omhoog te gaan. Je verlangt onderweg namelijk echt af en toe naar een koelere rustplaats.

Wij hadden trouwens in eerste instantie een permit om te kamperen geregeld, volgens mij 3 maanden van tevoren, gefaxt naar het permit bureau en kregen deze toen thuisgestuurd met de post. Onderweg hebben we echter geprobeerd om alsnog een plaatsje te krijgen in een cabin en dit lukt vaak omdat veel mensen heel lang van tevoren reserveren dus ook vlak van tevoren weer annuleren..
We hadden geluk toen we onderweg belde omdat er een cabin vrij was. Toen we echter onze gegevens doorgaven verbrak de verbinding door weinig bereik :(
Vervolgens hadden we na 2 dagen een telefoontje, alsnog een plaatsje in een slaapzaal maar dat is erg gehorig en mannen en vrouwen apart.
Vonden wij toch wel jammer na zo'n dag, dat je niet even kunt napraten want om 22 uur moet het licht uit.

Dus mocht je niet direct een plaatsje hebben dan is het zeker ook nog aan te raden om het op het laatst te proberen.
Om dan nog wat op de telefoonkosten te besparen kun je het beste via een telefooncel bellen omdat je dan alleen de lokale kosten betaald :wink:

Succes.

Groetjes,

Jenneke
2007 voor de 3e keer USA!
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik ga alleen,dus een slaapzaal is prima,volgende week proberen dan maar.....
loekie
Amerika-ontdekker

Bericht door loekie »

Wij hebben de B.A.Trail vorig jaar in mei gelopen.Zijn doorgelopen tot aan Plateau Point en ook weer terug omhoog. Schitterende ervaring. "s Morgens om 6.00 uur vertrokken en 16.30 uur weer boven. Tussendoor genoeg gerust en vooral genoten. Enige ervaring in berglopen is wel mooi meegenomen,terugweg is 6,1 mijl bergop met een hoogteverschil van 974 m. (vanaf Plateau Point).
Succes !!
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ja,ik zal nog wel wat moeten trainen,hoewel de hoogste berg hier in de buurt de skiheuvel is..... :wink:

Ik kan vanaf 1 september reserveringen zien te maken voor Phantom Ranch,als dat lukt ga ik serieus ermee aan de slag.
thedude
Amerika-ontdekker

Bericht door thedude »

Anderhalve week geleden hebben we toevallig Bright Angel Trail gedaan tot iets voorbij Indian Gardens. Eerste dag bij GC waren we te laat om een fatsoenlijke hike te doen en 2e dag hadden we ons een beetje verslapen dus eigenlijk te laat begonnen (rond 7 uur). In ongeveer 2 uur afgedaald naar Indian Gardens, toen nog een stukje doorgelopen en aangezien temperatuur behoorlijk begon op te lopen toch maar teruggegaan (die avond moesten we nog helemaal richting Kanab). Het was mooi en bijzonder vooral omdat het zo heet was (rond 40 graden). Er is best wel wat afwisseling en je verveelt je niet maar het is wel een van de drukste trails en vooral tijdens eerste paar km kom je ontzettend veel camera-asiaten en opa/omas etc. Hoe dieper je gaat hoe meer echte hikers je tegenkomt, hoe relaxter de mensen zijn en vriendelijker ze begroeten en vaker praatjes maken. Er is genoeg water, om de paar km is er een resthouse en drinkwater. Terugweg was wel een hel, het was dik in de 40 graden en het was echt van schaduw tot schaduw kruipen en berekenen hoeveel water je nog hebt tot volgende bijvulmogelijkheid en hoeveel ik kon gebruiken om mijn hoofd nat te maken en hoeveel om te drinken.

HalfDome hike in Yosemite paar dagen geleden vond ik veel leuker; schitterende watervallen, veel afwisseling (steil omhoog, vlakke open stukken, bossen, rotsen, riviertjes, veel meer wilde dieren onderweg, en spectaculaire cable-climb to the top). Plus bij the halfdome hike is er na eerste paar km geen resthouse meer en tijdens the entire hike no drinking water! (tenzij je uit een riviertje wil drinken, wat ik op de terugweg toch maar gedaan heb, compleet uitgedroogd omdat ik maar 2,5 liter had meegenomen ipv 4 dat was recommended)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer