Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vliegreis, hoe lang van tevoren aanwezig?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Steven
Amerikafan

Vliegreis, hoe lang van tevoren aanwezig?

Bericht door Steven »

Ik vlieg binnenkort met TAP Air (Portugal) naar New York toe. Het is een vlucht met één overstap.

Ik vlieg om 07:05 uur van Amsterdam naar Lissabon. Aldaar moet ik 3 uurtjes wachten en daarna vertrek ik met een andere vlucht (dus niet hetzelfde toestel) naar New York Newark.

Ik weet dat je voor intercontinentale vluchten naar de VS altijd een uur of 3 van tevoren op de luchthaven moet zijn en twee uur van tevoren zeker ingecheckt zijn... Maar hoe zit het nu in mijn geval? De vlucht van Amsterdam naar Lissabon is immers een niet-intercontinentale vlucht, dus zou je maar hooguit 90 min. van tevoren aanwezig hoeven zijn.

Zie ik dit nu goed, of moet ik toch zorgen dat ik gewoon rond een uur of half 5 's nachts uiterlijk op Schiphol sta?
"Ik ben een Nederlander in hart en nieren. Een lever heb ik nauwelijks meer."
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Voor vluchten binnen Europa geld 2 uur van te voren melden bij de balie van de betreffende maatschappij.
Rob
Steven
Amerikafan

Bericht door Steven »

Rob schreef:Voor vluchten binnen Europa geld 2 uur van te voren melden bij de balie van de betreffende maatschappij.
Rob
Dus dat ik na Lissabon doorreis naar de VS heeft dus geen invloed op de tijd die ik van tevoren aanwezig moet zijn op Schiphol? Hmm, apart. :?
engeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door engeltje »

De vliegtuig maatschappij ziet jou vlucht naar Lissabon als een losse vlucht. Je kunt dus gewoon de europese tijd aan houden.
Angele
Steven
Amerikafan

Bericht door Steven »

Aha, dus gewoon een uurtje of 2 van tevoren aanwezig zijn is voldoende?

Maar... waar krijg ik dan die uitvoerige controles zoals meestal als je naar de VS vliegt? In Lissabon, of wat? :?:

Ik neem aan dat ze die niet overslaan... dat zou nogal inconsequent zijn.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Die extra veiligheidscheck e.d. krijg je inderdaad in Lissabon, aan de gate bij je vlucht naar New York. Het zou ook niet logisch zijn om jouw vlucht van Amsterdam naar Lissabon te behandelen als onderdeel van de vlucht naar Amerika. Voor veel andere passagiers zal Lissabon immers de eindbestemming zijn, dus die ga je niet door de speciale 'Amerikaanse procedure' halen.

En doordat je in Amsterdam al incheckt voor je vlucht van Lissabon naar New York, voldoe je - zij het op een andere manier - ruimschoots aan de voorwaarde om tenminste 3 uur voor het vertrek van een transatlantische vlucht in te checken. In omgekeerde richting werkt het net zo. Als je eerst een binnenlandse vlucht hebt in de US direct voorafgaand aan de vlucht terug naar Europa, dan heb je ook geen last van die '3 uur'-regel.

Marcel
Life is good in the Tarheel State.
Steven
Amerikafan

Bericht door Steven »

Ok, bedankt voor het verhelderende antwoord. Ik weet nu in ieder geval dat ik niet als een zotje al om 4 uur 's ochtends op Schiphol moet gaan staan om maar op tijd aanwezig te zijn. :D

Bedankt!
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Steven schreef:Ik weet nu in ieder geval dat ik niet als een zotje al om 4 uur 's ochtends op Schiphol moet gaan staan om maar op tijd aanwezig te zijn. :D
Het mag natuurlijk wel als jij je daar prettiger door voelt :lol:

Veel plezier in NYC.
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

Toen wij vorig jaar met TAP air naar Madeira vlogen (via Lissabon) was de incheckbalie zelfs nog niet open! Wij waren veel te vroeg (3 uur tevoren, zoals in onze papieren stond), en de balie ging pas na zo'n anderhalf uur open.

In Lissabon hadden wij een extra tassencontrole tussen 2 terminalgebouwen in. Al met al duurde dat nogal lang. Hou hier dus rekening mee als je bijv. nog iets gaat eten/drinken. Kan dus zijn dat je dan 2 keer door die check heen moet (1x om in de terminal met eettentjes e.d. te komen en 1x om evt. weer terug te gaan).

Ik weet natuurlijk niet of dit anders is bij een internationale vlucht.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Hoi allen, ik wilde alleen even een persoonlijke opmerking maken dat die 3 uur van te voren inchecken lichtelijk overdreven is. Als je net als voorheen gewoon zo'n 2 uur van te voren op Schiphol bent heb je echt voldoende tijd. Het extra uur is ingevoerd vanwege de extra controles en in het begin liep dat nog wel eens stroef, nu is dat veel beter en vind ik persoonlijk dat ze de 3 uurs restrictie weer op kunnen heffen, maar goed dat is mijn mening en niet de luchtvaartmaatschappij d'r mening.
Ik kwam meestal zo'n 2 uur voor vertrek op schiphol en door de "3 uur regel" was het meestal al goed uitgedunt bij de incheckbalie.
Hiermee zeg ik niet dat je last minute moet gaan inchecken, want ze sluiten de vlucht gewoon als je niet op tijd bent!

Ik heb eigenlijk gemerkt dat de paspoort/ticket controle (douane) altijd het meeste tijd kost samen met het ruimbagage checkpoint!

Binnen europa heb je het zeker niet nodig "2 uur is meer dan voldoende" en je hebt 3 uur overstap in Lissabon, dus "no problems" voor jouw

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Steven
Amerikafan

Bericht door Steven »

Inderdaad, ik wist wel dat het in de praktijk allemaal niet zo nauw komt, daar heb ik ook ervaring mee. Maar ik wilde effe duidelijkheid over het verschil tussen aanwezigheid bij een Europese en intercontinentale vlucht.

Nou ja, ik doe het op mijn gemakje. :)
wilwilwel
Amerika-newbie

Bericht door wilwilwel »

Ik ben samen met een vriend afgelopen 15 mei naar New York gevlogen en het was in ons geval maar goed dat we 3 uur van te voren aanwezig waren. Voor de heenreis hadden we namelijk nog geen stoelnummers toegewezen gekregen en na lang zoeken kon de mevrouw aan de incheckbalie nog de laatste 2 plekjes naast elkaar vinden!
Als je al stoelnummers hebt en/of je alleen vliegt en/of niet perse naast elkaar wil zitten dan is bovenstaande uiteraard niet zo heel relevant maar wij waren in onze situatie blij dat we op tijd stonden.

groetjes Wilco
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

wilwilwel schreef:Ik ben samen met een vriend afgelopen 15 mei naar New York gevlogen en het was in ons geval maar goed dat we 3 uur van te voren aanwezig waren. Voor de heenreis hadden we namelijk nog geen stoelnummers toegewezen gekregen en na lang zoeken kon de mevrouw aan de incheckbalie nog de laatste 2 plekjes naast elkaar vinden!
Als je al stoelnummers hebt en/of je alleen vliegt en/of niet perse naast elkaar wil zitten dan is bovenstaande uiteraard niet zo heel relevant maar wij waren in onze situatie blij dat we op tijd stonden.
ik weet precies wat je bedoelt! toen wij naar Amerika vlogen waren we zelfs meer dan 3 uur tevoren op Schiphol; bij de incheckbalie stond een rij van hier tot Tokyo! Uiteindelijk konden we nog net op tijd inchecken, we hebben uren in de rij moeten wachten voor we aan de beurt waren. Ze hadden toen niet eens meer 2 plekken naast elkaar. Door de douane ging best snel en toen hadden we nog maar een kwartier voor we konden boarden! Gelukkig konden we in het vliegtuig ruilen met een andere passagier.
Hoe dan ook; ik zorg wel dat ik 3 uur tevoren op het vliegveld ben!!! Ik ben al maanden naar deze reis toe aan het leven. Dat extra uurtje maakt dan ook niet meer uit. :?
wilwilwel
Amerika-newbie

Bericht door wilwilwel »

Het kan nog gekker;
Alleen voor de heenreis hadden we dus geen stoelnummers, voor de terugreis wel. Dat kwam heel goed uit want het blijkt dat United Airlines overboekingen doet op haar vluchten. We vlogen namelijk terug vanaf Washington Dulles en terwijl we zaten te wachten kwamen er mensen inchecken die al wel een ticket hadden maar die nog geen stoelnummer hadden en daar was geen plek meer voor in het vliegtuig!! Dit betrof meerdere personen!
Mw. van United ging zelfs 'aanbiedingen' doen voor mensen die al stoelnummers hadden; je kon voor 'slechts' 325 dollar upgraden naar business class, zo kwam er weer een plekje vrij.... Ik geloof dat niemand hierop is ingegaan en kon dus simpelweg niet iedereen mee met de vlucht!
Steven
Amerikafan

Bericht door Steven »

wilwilwel schreef:Het kan nog gekker;
Alleen voor de heenreis hadden we dus geen stoelnummers, voor de terugreis wel. Dat kwam heel goed uit want het blijkt dat United Airlines overboekingen doet op haar vluchten. We vlogen namelijk terug vanaf Washington Dulles en terwijl we zaten te wachten kwamen er mensen inchecken die al wel een ticket hadden maar die nog geen stoelnummer hadden en daar was geen plek meer voor in het vliegtuig!! Dit betrof meerdere personen!
Mw. van United ging zelfs 'aanbiedingen' doen voor mensen die al stoelnummers hadden; je kon voor 'slechts' 325 dollar upgraden naar business class, zo kwam er weer een plekje vrij.... Ik geloof dat niemand hierop is ingegaan en kon dus simpelweg niet iedereen mee met de vlucht!
Voor zover ik weet is dat de normale gang van zaken bij alle vluchtmaatschappijen. Ze overboeken een vliegtuig altijd, omdat in haast alle gevallen er passagiers zijn die afhaken of niet op komen dagen... Het wil echter wel eens voorkomen dat wél haast iedereen incheckt en dan hebben ze een probleempje ja. :)
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

rperre schreef:Ik heb eigenlijk gemerkt dat de paspoort/ticket controle (douane) altijd het meeste tijd kost samen met het ruimbagage checkpoint!
Inge schreef:Door de douane ging best snel en toen hadden we nog maar een kwartier voor we konden boarden!
Het wordt hier op het forum en ook elders wel vaker door elkaar gehaald, maar de douane doet niets met paspoort- of ticketcontrole. Bij vertrek vanuit Schiphol kom je ook helemaal niet langs de douane. Je komt wel langs de marechaussee, die inderdaad de paspoortcontrole doet. Hetzelfde misverstand doet zich regelmatig voor wat beteft de aankomst in Amerika. De controle van paspoort en/of visa gebeurt door immigration officers van de USCIS.

De douane (customs in de US) heeft uitsluitend van doen met goederenverkeer. Dus inderdaad, het controleren van je bagage om te kijken of je niet iets illegaal het land binnenbrengt.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer