Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

J 1 visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
sweetheard80
Amerika-ontdekker

J 1 visum

Bericht door sweetheard80 »

Hallo,

In augustus ga ik op stage in amerika. Nu heb ik een afspraak bij de ambassade gemaakt en die hebben mij door verwezen naar enkele formulieren. Het ds 2019 formulier zit er niet bij. Is dit echt nodig om een j1 visum te krijgen of is een brief van je bedrijf ook genoeg?

Ik ben al een tijd op zoek naar het ds 2019 formulier en overal gaat dat via een bemiddelingskantoor waar je rond de 700 euro aan moet betalen. Hier op het forum lees ik dat ook de hele tijd. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel geld moet gaan kosten. Mijn bedrijf heeft dat formulier niet en ze zegt dat ik dat kan downloaden, maar ik kan het echt nergens vinden.

Kan iemand mij wat informatie geven over de gang van zaken? Op forum heb ik al veel gelezen, maar ik denk dat het ook kan zonder dat formulier.

Groetjes, Susanne
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: J 1 visum

Bericht door kastelke »

Susanne, als ik op zoek ben naar info omtrent dergelijke zaken, dan heb ik meestal 2 bronnen die ik raadpleeg:

1) USCIS
Hier kan je heel wat formulieren vinden:
http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/ ... f3d6a1RCRD
maar het door jou genoemde formulier staat daar niet bij.
Ik ken niet veel van een J-visum, maar ik dacht dat het enkel afgeleverd kon worden door een instelling die een officiele goedkeuring daarvoor heeft aangevraagd. (DS 2019, Certificate of Eligibility for Exchange Visitor Status.) Mijn vermoeden: jouw stageplaats heeft die goedkeuring niet, dus kunnen ze dat forumlier ook niet afleveren.

2) US Department of State: Travel.state.gov
Daar vind ik:
All exchange visitor applicants must have a SEVIS generated DS 2019 issued by a Department of State designated sponsor,
en ook
Your program sponsor is responsible for entering your information for the DS 2019 Certificate of Eligibility for Exchange Visitor Status into SEVIS.
bron: http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1267.html

Voor zover ik kan concluderen ga je dus via een tussenpersoon moeten werken (en dus met geld over de brug komen), tenzij je nog een ander bedrijf kan vinden dat wel die officiele goedkeuring heeft.

Vraag je stageplaats eerst eens of zij ooit eerder al met een J-visum gewerkt hebben... Dan weet je hoe het toen gegaan is.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sweetheard80
Amerika-ontdekker

Mijn stage bedrijf heeft al eerder met dit visum gewerkt. Alleen toen ging de student via een universiteit die haar het formulier kon geven. Ik vraag me alleen af of het ook met een ondertekende brief kan. Of dat je echt dat formulier moet hebben.

Of is er een ander visum waarik voor in aanmerking kom?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat die websites heel duidelijk zijn: het formulier behoort gewoon tot de essentiele voorwaarden. Het bedrijf heeft die overheidsgoedkeuring nodig. En dat kan je dus niet vervangen door "een handtekening" (tenzij die van de overheid zelf)

Ik begrijp dat je alles zo goedkoop mogelijk wilt regelen, maar de regels zijn de regels. En in Amerika nog meer dan in Nederland.
Dus: ofwel zoek je een andere stagebedrijf dat WEL een goedkeuring heeft
ofwel betaal je een tussenbedrijf om je dat document af te leveren
ofwel zal je thuis moeten blijven.

Tenminste, dat denk ik. Maar zoals gezegd: ik heb zelf geen ervaring met J-visa.
Dus hopelijk kan iemand anders op het forum je nog meer info geven, en liefst van al dan nog info die prettiger om te horen is voor jou.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sweetheard80
Amerika-ontdekker

Hi,

Het is gewoon een beetje scheef dat de ambassade, waar je je visum haalt, zelf niet over het formulier praat. En mij vertelde dat alle formulieren die ik nodig heb op de site te downloaden zijn. Maar ik zal er maandag ook nog mee bellen, want op internet lees ik inderdaad dat het nodig is.

Groetjes
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Het DS-2019 formulier is een uittreksel van de SEVIS documentatie over jou, bijgehouden door het Department of State, getekend door je sponsor die garant staat voor jouw gedrag. Het mag niet ouder zijn dan een half jaar. De SEVIS info web-site van DOS heeft alle details: http://exchanges.state.gov/education/je ... /sevis.htm.

Informatie op DS-2019 bestaat uit: jouw persoonlijke gegevens, de interne codes van (in jouw geval) de stageplaats, duur van de stage, adres van de sponsor en naam van de persoon die voor jouw verantwoordelijk is, ruimte voor handtekeningen, en tenslotte een barcode waarmee ze bij het consulaat jouw gegevens in SEVIS kunnen vinden.

In het kort: jouw sponsor moet ervoor zorgen dat je geregistreerd staat in SEVIS, vervolgens een uittreksel printen, dat ondertekenen, en vervolgens naar jou opsturen. Jij tekent het vervolgens zelf ook, en dan neem je het mee naar het consulaat voor de visum-aanvraag.

Als je sponsor een kleinere instelling is zonder SEVIS account, dan kan het inderdaad zo zijn dat daar een tussenpersoon aan de pas moet komen.

Gr., Flipje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer