Ik vlieg volgende maand al naar NYC om mijn greencard officieel te activeren en zal daar in eerste instantie 3 maanden blijven om in ieder geval gepaste woonruimte te vinden en hopelijk een (tijdelijke) job. Vervolgens zal ik weer voor een paar weken naar NL afreizen om hier het een en ander te regelen. Voor mijn gevoel heb ik een duidelijk overzicht van wat en hoe te regelen, voor wat betreft drie belangrijke zaken, toch ff een doublecheck;
- Bij de aanvraag van mijn greencard heb ik tevens het hokje aangekruist zodat er automatisch een SSN wordt aangemaakt bij aankomst in de States. Klopt het dat hier 3 tot 6 weken voor staan en ik gedurende deze periode dus nog niet de mogelijkheid heb te werken?
- Stel dat ik pas in januari 2009 weer naar de States af zou reizen en ik dit jaar gedurende 3 maanden in de States zou werken, dien ik dan over 2008 zowel in Nederland als in de US belasting te betalen over mijn vermogen dat ik vooralsnog op een Nederlandse bankrekening heb staan?
- Zou ik gedurende deze 3 maanden mijn Nederlandse zorgverzekering kunnen behouden en wanneer nodig hierop kunnen terugvallen, ook wanneer ik voor deze eerste periode werk heb gevonden?
Een vraag waar hopelijk iemand ervaring mee heeft, danwel iets nuttigs over weet te zeggen

Ik ga er nu van uit dat ik een maand zal moeten wachten op mijn SSN. In die periode zal ik een aantal beroepsgerelateerde cursussen volgen. Stel, ik ga gedurende de eerste weken werken in een hotel. In plaats van een salaris kan ik in ruil voor mijn werkzaamheden overnachten in het hotel. Een reële optie of bij voorbaat gedoemd te mislukken...

Ik hoop dat iemand duidelijk antwoord kan geven op bovenstaande, THNX!