Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Jetlag, hoe pak jij dit aan?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
barbaramama
Amerika-ontdekker

Bericht door barbaramama »

Ik had in 2003 vooral last op de heenreis en de dagen daarna (Rondreis ZuidWest) en dit jaar (Florida rondreis) geen centje pijn op de heenreis maar terug des te meer. Ik heb de eerste nacht thuis uitstekend geslapen maar de 3 dagen daarna HELEMAAL NIET, snapte er niks van en werd er stapelgek van aangezien ik natuurlijk ook gewoon weer aan het werk was....

In ieder geval probeer ik me meteen aan de tijd daar aan te passen, en eenmaal thuis natuurlijk ook weer aan mijn normale levenritme hier.

Ik denk dat iedereen gewoon verschillend reageren op een jetlag. De ene heeft wel last, de andere minder en sommige dus helemaal niet. Mij is die last in ieder geval dubbel en dwars waard en belet me niet om verre reizen te maken!

Gr. Babette
muffles
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door muffles »

Ik ben altijd een week van slag, naar beiden kanten. Vroeg opstaan en met het ritme meegaan werkt helaa niet bij mij. Ik voelde me echt zeeziek toen ik in amerika was en veel hoofdpijn. Dat veel drinken is in ieder geval wel een goed idee, want dat doe ik altijd te weinig.
Slapen in het vliegtuig lukt niet echt helaas.
Laatst gewijzigd door muffles op 01 jun 2005, 06:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bekijk mijn persoonlijke
website op
http://www.muffles-online.com.
'Personal art, games & fun!'
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Ik ben nu 2 dagen terug en ik blijf erg moe. 's Nachts word ik rond 3.30u wakker en dan ga ik even naar beneden. En dan val ik weer in slaap en word ik rond 16.15u wakker.
Morgen toch maar even de wekker zetten.
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Sorry Dennis (en iedereen), toch nog 1 koffie opmerking:

Tot mijn grote verbazing schenken ze hier (VS) bij de Burger King... Douwe Egberts koffie! De 'sterkte' van de koffie is typisch Amerikaans, een 'acquired taste', maar het merk is toch echt D.E....
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

lelie schreef:Ik ben nu 2 dagen terug en ik blijf erg moe. 's Nachts word ik rond 3.30u wakker en dan ga ik even naar beneden. En dan val ik weer in slaap en word ik rond 16.15u wakker.
Morgen toch maar even de wekker zetten.
:shock: effe dutten van 3.30 tot 16.15 :shock: :shock: :shock:

:wink: Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
muffles
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door muffles »

Guus Bosman schreef:Sorry Dennis (en iedereen), toch nog 1 koffie opmerking:

Tot mijn grote verbazing schenken ze hier (VS) bij de Burger King... Douwe Egberts koffie! De 'sterkte' van de koffie is typisch Amerikaans, een 'acquired taste', maar het merk is toch echt D.E....
Dat zou precies mijn sterkte zijn want ik hou niet van koffie :) En helaas wakker word ik er ook niet van.
Bekijk mijn persoonlijke
website op
http://www.muffles-online.com.
'Personal art, games & fun!'
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Guus Bosman schreef:Sorry Dennis (en iedereen), toch nog 1 koffie opmerking:

:offtopic: Zo vreemd is dat niet: D.E. is eigendom van Sara Lee .......

Net zoals bijv. Honig, De Ruijter (van de hagelslag) en (nu nog) HAK eigendom zijn van Heinz. Ach ja, de wereld wordt steeds kleiner.
Life is good in the Tarheel State.
wilwilwel
Amerika-newbie

Bericht door wilwilwel »

Wat ik toch wel een beetje mis in het hele verhaal is dat vooral de tijdstip van vliegen veel uitmaakt. Een jetlag is toch niet alleen het tijdverschil volgens mij maar meer het feit dat een belangrijk dagdeel overgeslagen wordt, namelijk de nacht.

Heen had ik namelijk ook totaal geen last, we vlogen overdag, kwamen dus overdag aan en toen we om 10.00 pm gingen slapen hadden we dus een lange dag erop zitten. na een goede nacht slaap ben je weer bij. Dit klopt wel met de suggestie eerder genoemd dat een jetlag te vergelijken is met een nacht goed stappen.

Terug naar NL vlogen we echter pas rond 5.00 pm lokale tijd. Bij aankomst op schiphol wordt er dus ineens 6 uur bij opgeteld waardoor je in dit geval dus de nacht overslaat en dat is nu net het cruciale punt. Ik heb ervoor gekozen om toen maar 1 uurtje overdag te slapen en 's avonds op tijd naar bed te gaan maar heb toch wel een paar dagen nodig gehad om aan te passen. Ik heb ooit op een popfestival ook eens 1 nacht overgeslagen en toen had ik precies hetzelfde gevoel de dagen daarna.

Ik denk dat als de vlucht vanuit washington 's ochtend was geweest er geen jetlag was geweest voor mij, je dag is dan in verhouding iets korter maar door de vermoeiheid van de vakantie slaap je toch wel weer goed 's avonds volgens mij.
Roos*
Amerikafan

Bericht door Roos* »

Van een jetlag op de heenreis, met uitzondering van de laatste keer, heb ik nooit geen last. De laatste keer had ik vertragingen en 2 x overstappen en haasten en weet ik veel wat dat ik gewoon helemaal kapot was toen ik om half 1 snachts (plaatselijke tijd) op de plaats van bestemming aankwam.
Terug naar huis is een ander verhaal. Dan heb ik dus altijd wel last van een jetlag. Met uitzondering van de laatste keer....hahahahah. Toen kreeg ik, ik had om een andere stoel gevraagd, ineens een plaats met 3 stoelen die vrij waren. Ik heb dus geslapen en was bij aankomst op schiphol dan ook redelijk uitgerust.
Wat kun je aan een jetlag doen? Ik denk eigenlijk niets. Misschien wel slim om als je gaat slapen de wekker te zetten, want anders doorbreek je maar moeilijk het ritme van de vakantie. Wat ik niet doe is naar bed gaan omdat het bij wijze van spreken bedtijd is. Ga desnoods pas om 3 uur slapen of zo. Ik denk wel dat een jetlag er gewoon bijhoord als je een verre reis maakt.
engeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door engeltje »

Ik heb dus wel last van een jet-lag als wij naar de US gaan. Dit omdat je moe bent van het vliegen en dan kom je aan en als ik dan niet bezig blijf val ik gewoon in slaap (helemaal in de wintertijd). Op weg naar NL heb ik veel minder last omdat je daar vroeg aan komt en dan gewoon door gaat en savonds lekker naar bed gaat en de volgende dag gewone tijd wakker wordt. Dit jaar zijn we met een overstap in detroit naar dulles gevlogen en kwamen we dus pas om 1.00 am aan in dulles en toen had ik er eigenlijk weining last van.

Angele

meestal neem ik een slaappil in op de vlucht naar NL zodat je toch nog een beetje slaapt.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ik heb er dit keer meer last van gehad toen we terug waren in Nederland. In Amerika niet zo eigenlijk. Toen we aankwamen in Amerika, lagen we de eerste avond uitgeteld om 21.00 uur in bed en vielen meteen in slaap. Wel weer vroeg wakker natuurlijk. En zo bleven we de eerste nachten toch steeds vroeg op bed gaan en door de lange wandelingen die we maakten, sliepen we toch heel goed. Later in de week kwamen we meer in het ritme en sliepen we ook langer uit. Terwijl, tijdens onze reis vorig jaar, werd ik steeds wakker gedurende de nacht.

Maar terug naar Nederland, kwamen we 's ochtends om 7.00 uur aan (1.00 's nachts in Amerika) en hadden we eigenlijk een nacht overgeslagen. 's middags hebben we niet even gerust en 's avonds lagen we bijna in coma om 21.00 uur en sliepen in één ruk de klok rond, tot de volgende ochtend 9.00 uur. (kinderen hadden sportdag om 11.00 en ware reuze stil toen ze wakker werden). Ik voelde me enorm bijgeslapen, maar desondanks blijf je toch in het Amerikaanse ritme. Want de volgende avond was ik namelijk klaarwakker tot na middernacht 1.00 a 2.00 's nachts. En dan toch weer om 7.00 uur eruit vanwege de kinderen en school, dat breekt wel op. Nu moet ik toegeven dat ik dit ritme ook wel in stand houdt door 's middags even te slapen.

Maar naast het slaapritme had ik deze keer ook last van het 'eetritme' zeg maar. ik herinner me dat ik de tweede ochtend thuis, 's ochtends om 8.00 uur, Maccaroni & Cheese zat te eten. Bij Stefan was het ook helemaal van slag, hij had op de vreemdste tijden trek..
Sandy
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Sandy schreef:... ik herinner me dat ik de tweede ochtend thuis, 's ochtends om 8.00 uur, Maccaroni & Cheese zat te eten.
:shock:
Dan mag je jezelf met recht een Amerikaan noemen! :)

Ik herinner me de eerste kennismaking met Amerikanen in 1990 of zo. Ik werkte toen bij een Amerikaans bedrijf in NL, en er kwamen Amerikaanse collega's hiernaartoe om ons te helpen het bedrijf op te zetten. Zo ook mijn collega van de accounting department. We bestelden 's avonds pizza omdat we nog laat aan het werk waren, en toen ik de resten wilde weggooien was zij hoogst verontwaardigd. Zij heeft toen de resten meegenomen om 's ochtends bij het ontbijt op te kunnen eten, koud welteverstaan! Getverderrie zeg........

Tijdens mijn latere reizen naar de VS begreep dat dat een heel normaal fenomeen is in de VS voor veel mensen........ Ik moet er nog steeds niet aan denken.......

Groetjes
Jacqueline
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

:offtopic: Hmm, koude pizza 's ochtends, inderdaad errug lekker (vooral als je een beetje een kater hebt ;)).
Hier staat men nog altijd heel gek te kijken als we hagelslag op ons brood doen. Mijn (Canadese) schoonzusje vertelde gisteren, dat haar zoontje's lunch van school werd teruggestuurd, omdat zijn boterham met hagelslag werd gezien als "candy" en er is een "geen snoep" regel op die school :lol: .
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer