Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Grenspolitie VS mag nu ook laptops in beslag nemen

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Grenspolitie VS mag nu ook laptops in beslag nemen

Bericht door FlipjeBTiel »

Chi Sin X schreef:Ik heb in nog geen enkel Europees land mijn vingerafdrukken moeten afgeven en foto's laten nemen wanneer ik er binnen ging.
En evengoed heeft geen enkele Amerikaan foto's of vingerafdrukken hoeven laten nemen bij binnenkomst in Amerika, wat dezelfde situatie is voor een Europeaan die Europa binnenkomt (jijzelf, in dit geval).
Chi Sin X schreef:En volgens mij mag er ook in geen enkel Europees land goederen in beslag genomen worden zonder dat je maar verdacht bent van een misdaad. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.

Het ding is dat je in Amerika zelfs niet meer verdachte moet zijn, zoals het artikel zegt.
En hoe denk je dat b.v. preventief fouilleren werkt? En dat is in het land zelf, en ook de gewone burgers van het land vallen daar onder.

Wat mij het meeste opvalt (hoewel niet verbaast) aan je antwoord is het gebruik van het woordje "ik": jou is het nooit overkomen, en jij hebt er nooit van gehoord ... dus het is niet zo? Is jouw laptop al wel eens in beslag genomen aan de Amerikaanse grens? Ken je iemand dat overkomen is? Als niet, dan is het toch alleen maar dat je ervan gehoord hebt via de Amerikaanse media? De Amerikaanse media zijn goed knudde, maar gelukkig zijn er organisaties als ACLU, die constant aan de bel trekken, en zo horen we er toch over. In Europa slaapt men vrolijk verder.

Gr., Flipje
Marcel87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Marcel87 »

Rene072 schreef: En in geen enkel Europees land zijn ook nog een aantal vliegtuigen bepaalde torens ingevlogen... remember 9/11?

Snap dus aan de ene kant wel dat ze een beetje "paranoia" geworden zijn qua grensbewaking e.d. in de States.
Misschien ben je de aanslagen in Madrid vergeten? Waarbij ze een trein opgeblazen hebben.
En de aanslagen in Londen , waarbij een aantal metro's en bussen opgeblazen zijn?
En was het niet de UK die de aanslagen met vloeistoffen voorkomen heeft?
En de mislukte aanslagen in duitsland op de ICE trein?

Ok , het zijn geen vliegtuigen die in torens vliegen. Maar denk dat de dreiging net zo erg is.

Trouwens , dat vingerafdrukken en foto maken aan de grens maakt me niets uit. Ik doe in mijn ogen niets verkeerd en heb dus ook niets te vrezen.

Het zomaar afpakken van je laptop of een complete kopie maken van mijn gegevens zonder daarvoor een duidelijke reden te hebben vind ik wel te ver gaan! Het is mijn eigendom , mijn privacy..

Wat ik me wel afvraag is hoe dit in de praktijk gaat , hoe vaak wordt een laptop in beslag genomen om te "onderzoeken" . Hopelijk maken ze daar een keer cijfers van bekend!
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Marcel87 schreef:Wat ik me wel afvraag is hoe dit in de praktijk gaat , hoe vaak wordt een laptop in beslag genomen om te "onderzoeken" . Hopelijk maken ze daar een keer cijfers van bekend!
Dat zal onder andere bepaald worden met behulp van 'data mining', de methode die Ted Kennedy op een no-fly list zette. Cijfers worden nooit bekend gemaakt.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

FlipjeBTiel schreef:
Chi Sin X schreef:Ik heb in nog geen enkel Europees land mijn vingerafdrukken moeten afgeven en foto's laten nemen wanneer ik er binnen ging.
En evengoed heeft geen enkele Amerikaan foto's of vingerafdrukken hoeven laten nemen bij binnenkomst in Amerika, wat dezelfde situatie is voor een Europeaan die Europa binnenkomt (jijzelf, in dit geval).
Een niet EU-resident moet ook geen vingerafdrukken en foto's achterlaten hier. Dus ik snap uw opmerking niet helemaal.
FlipjeBTiel schreef:
Chi Sin X schreef:En volgens mij mag er ook in geen enkel Europees land goederen in beslag genomen worden zonder dat je maar verdacht bent van een misdaad. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.

Het ding is dat je in Amerika zelfs niet meer verdachte moet zijn, zoals het artikel zegt.
En hoe denk je dat b.v. preventief fouilleren werkt? En dat is in het land zelf, en ook de gewone burgers van het land vallen daar onder.
Het gaat hier niet over preventief fouilleren!
FlipjeBTiel schreef: Wat mij het meeste opvalt (hoewel niet verbaast) aan je antwoord is het gebruik van het woordje "ik": jou is het nooit overkomen, en jij hebt er nooit van gehoord ... dus het is niet zo? Is jouw laptop al wel eens in beslag genomen aan de Amerikaanse grens? Ken je iemand dat overkomen is? Als niet, dan is het toch alleen maar dat je ervan gehoord hebt via de Amerikaanse media? De Amerikaanse media zijn goed knudde, maar gelukkig zijn er organisaties als ACLU, die constant aan de bel trekken, en zo horen we er toch over. In Europa slaapt men vrolijk verder.
Mijn laptop is nog nooit doorzocht. De kans dat die ooit zal doorzocht worden door de Amerikaanse douane is ook heel klein. Maar daar het me niet om. Het is het principe dat het gewoon maar kan.
Ik vind het alleen nogal triest dat ze beweren dat dit een maatregel is om terrorisme aan te pakken. Yeah right. Het effect hiervan is 0,0. Alleen mensen die niets kwaads van zin zijn hebben hier last van.

Ik wou dat Europa wat meer aan het slapen was, ipv de VS te volgen om langzaam aan in een fascistische/politiestaat te veranderen.
Jeffero
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Jeffero »

Truckman schreef:Mwaa...onaardig is ook niet helemaal waar hoor...In Newark zijn we best heel correct behandeld, er kon zelfs een grapje en een lach af!
same here, volgens mij is het beetje basic rule...
de ene is wel in voor een grapje en probeert dus tussen zn werk door een gesprekje te starten,en de ander is gewoon zakelijk met een '' als jij niet chagerijnig bent,ben ik het ook niet'' mentaliteit
2008: Boulder City,NV 2009-2010: High School in Bowling Green,KY op een J-1 Visa 2011: Bowling Green,KY ("familie" bezoek) 2012:Bowling Green,KY (wederom "Familie" bezoek) OCT 2012: ingeschreven DV-2014 2013: X weken BG,KY
Rene072
Amerika-ontdekker

Bericht door Rene072 »

Chi Sin X schreef:
FlipjeBTiel schreef: En evengoed heeft geen enkele Amerikaan foto's of vingerafdrukken hoeven laten nemen bij binnenkomst in Amerika, wat dezelfde situatie is voor een Europeaan die Europa binnenkomt (jijzelf, in dit geval).
Een niet EU-resident moet ook geen vingerafdrukken en foto's achterlaten hier. Dus ik snap uw opmerking niet helemaal.
FlipjeBTiel schreef: En hoe denk je dat b.v. preventief fouilleren werkt? En dat is in het land zelf, en ook de gewone burgers van het land vallen daar onder.
Het gaat hier niet over preventief fouilleren!
FlipjeBTiel schreef: Wat mij het meeste opvalt (hoewel niet verbaast) aan je antwoord is het gebruik van het woordje "ik": jou is het nooit overkomen, en jij hebt er nooit van gehoord ... dus het is niet zo? Is jouw laptop al wel eens in beslag genomen aan de Amerikaanse grens? Ken je iemand dat overkomen is? Als niet, dan is het toch alleen maar dat je ervan gehoord hebt via de Amerikaanse media? De Amerikaanse media zijn goed knudde, maar gelukkig zijn er organisaties als ACLU, die constant aan de bel trekken, en zo horen we er toch over. In Europa slaapt men vrolijk verder.
Mijn laptop is nog nooit doorzocht. De kans dat die ooit zal doorzocht worden door de Amerikaanse douane is ook heel klein. Maar daar het me niet om. Het is het principe dat het gewoon maar kan.
Ik vind het alleen nogal triest dat ze beweren dat dit een maatregel is om terrorisme aan te pakken. Yeah right. Het effect hiervan is 0,0. Alleen mensen die niets kwaads van zin zijn hebben hier last van.

Ik wou dat Europa wat meer aan het slapen was, ipv de VS te volgen om langzaam aan in een fascistische/politiestaat te veranderen.
Wat een onzin zeg dat "fascistische/politiestaat bla bla".

Niemand dwingt je toch om naar de VS te gaan? Zij maken de regels waarmee jij het land binnen kan komen en wil je daar niet aan voldoen... jammer (voor jou). Als je het niet kan handelen om dit soort dingen mee te maken moet je gewoon in het veilige België blijven denk ik...

Daarmee wil ik niet zeggen dat "alles maar moet kunnen" maar je moet het ook niet gaan overdrijven door over facsisme e.d. te beginnen.....
Tramps like us, baby we were Born to Run!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je in de wet opneemt dat je enkel maar de inhoud van een pc mag bekijken als je iemand reeds in staat van bedenking hebt gesteld, dan is dat soms best frustrerend. Want misschien heb je net de inhoud van die pc nodig (sporen van terrorisme, kinderp..no of andere illegale aktiviteiten) om tot de staat van beschuldiging te kunnen komen. Dus door op te nemen dat je die controle bij eender wie mag doen, vergemakkelijk je de taak van de speurders.
Trouwens, volgens mij hebben die mensen het meer dan druk genoeg om hun tijd niet moeten te gaan verdoen met het doorsnuffelen van zomaar iedereen zijn PC. Ik maak mij dus weinig zorgen wat betreft mijn laptopje's inhoud als ik weer eens de grens overga. En ik ga er vanuit dat deze wet niet gemaakt is om mij persoonlijk te pesten, maar wel om de strijd tegen verboden dingen beter (lees: makkelijker) te kunnen voeren.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Chi Sin X schreef:Een niet EU-resident moet ook geen vingerafdrukken en foto's achterlaten hier. Dus ik snap uw opmerking niet helemaal.
Die worden genomen bij de aanvraag van een Schengen visum. Daarnaast is er geen sprake van vrij reizen in de EU vanwege een meldingsplicht (binnen drie dagen na wisseling van adres moet je je bij het politieburo melden; in geval van een hotel wordt dat voor je gedaan). Mijn punt is dat je daar aan de grens niets van ziet, omdat je in EU zelf de vrijheid niet hebt, die je in de VS wel hebt (alleen inwoners van een select lijstje landen worden soms uitgekozen voor meldingsplicht, ieder ander is vrij om het hele land door te trekken).

Daarbovenop wordt je eigen NLse paspoort gescand bij binnen en buitengaan (een land als Zwitserland doet dat b.v. niet), en Duitse paspoorten hebben vanaf 1 november vorig jaar de vingerafdrukken opgeslagen in de chip. Opnieuw, dit gaat om de eigen burgers.
Chi Sin X schreef:Het gaat hier niet over preventief fouilleren!
Daar gaat het hier wel over. Of je broekzak gecontroleerd wordt of je laptop is hetzelfde. Bovendien was mijn punt dat de VS de EU volgt, en dat regels in de EU strenger zijn. Preventief fouilleren is daar een goed voorbeeld van. Andere voorbeelden zijn legitimatieplicht, opsluiting zonder aanklacht op vermoeden van plannen tot verstoren openbare orde, scannen van financiele verkeer, en cameratoezicht in publieke ruimten. In alle gevallen ging/gaat de EU voor, en vaak was de wetgeving er lang voor de laatste golf van aanslagen. B.v. de legitimatieplicht in Frankrijk is destijds ingevoerd door de Duitse bezetter.
Chi Sin X schreef:Het is het principe dat het gewoon maar kan.
Precies, en zo denk ik er ook over. Waar wij over verschillen is over de uitspraak van mijn kant dat het in de EU erger aan toe is, dan in de VS.
Chi Sin X schreef:Ik wou dat Europa wat meer aan het slapen was, ipv de VS te volgen om langzaam aan in een fascistische/politiestaat te veranderen.
De VS heeft een zeer strenge controle aan de grens, omdat eenmaal het land binnen, de uitvoerende macht vrijwel niets kan ondernemen. De EU daarentegen heeft tal van mogelijkheden, zowel tegen buitenlanders alsook tegen de eigen inwoners, binnen de grenzen zelf. Het is minder "in your face" dan de grens van de VS waar iedereen doorheen moet, maar de mogelijkheden waartoe de uitvoerende macht in de EU zich toe kan bedienen gaan veel verder.

Ik geloof niet in de uitspraak dat de EU of de VS in een "fascistische/politiestaat" aan het veranderen is. Wat mij wel tegen staat is dat mensen het idee hebben dat de VS voorop gaat, en blind zijn tegen wat er in eigen land gebeurd. Ik heb het dan ook niet dat "Europa wat meer aan het slapen" is, maar dat het volk in Europa aan het slapen is. Men roept schande over de maatregelen in de VS, zonder door te hebben dat het eigen land al veel verder gegaan is.

Hier zijn wat voorbeelden van slapen:
Marcel87 schreef:Trouwens , dat vingerafdrukken en foto maken aan de grens maakt me niets uit. Ik doe in mijn ogen niets verkeerd en heb dus ook niets te vrezen.
kastelke schreef:Trouwens, volgens mij hebben die mensen het meer dan druk genoeg om hun tijd niet moeten te gaan verdoen met het doorsnuffelen van zomaar iedereen zijn PC. Ik maak mij dus weinig zorgen wat betreft mijn laptopje's inhoud als ik weer eens de grens overga. En ik ga er vanuit dat deze wet niet gemaakt is om mij persoonlijk te pesten, maar wel om de strijd tegen verboden dingen beter (lees: makkelijker) te kunnen voeren.
Het opgeven van vrijheden in ruil voor veiligheid is geen zaak die licht afgedaan mag worden. Het probleem is namelijk dat deze wetgeving vandaag geldt voor wat vandaag verboden is, en morgen automatisch uitgebreid wordt met wat morgen verboden is. Meldingsplicht van financiele transacties is daar een mooi voorbeeld van: bedoeld tegen belastingontduiking wordt het nu gebruikt voor misdaadbestrijding (witwassen, fincancieren van verboden organisaties), maar ook koppeling aan vermogenstoets voor uitkeringen. Het gaat er niet over uit of dat juist of onjuist gebruik is, maar over het feit dat de uitbreiding automatisch was, zonder een toets of maatschappelijk discussie over de vraag of het nieuwe gebruik rechtmatig is of niet, en of men als maatschappij dat wel zo wil.

Iedereen heeft wel wat te verbergen, en iedereen trekt ergens een grens, b.v. bij politietoezicht in je slaapkamer. Tussen dat extreem en totale anarchie moet ergens een grens voor het algemene publike getrokken worden. Argumenten dat "als je niets gedaan hebt, dan heb je niets te vrezen" en "anders is het te frustrerend voor de justitiele tak" zijn alleen maar slaapliedjes en een vermijden van discussie. Het eerste omdat je met dat "argument" voorbij loopt aan het feit dat niet jij maar iemand anders bepaald wat je wel of niet verkeerd doet en die ander daar niet redelijk in hoeft te zijn; en in het tweede geval omdat je jezelf overlevert aan een ambtenarij die geen verantwoording hoeft af te leggen.

Gr., Flipje
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

FlipjeBTiel schreef: Hier zijn wat voorbeelden van slapen:
kastelke schreef:Trouwens, volgens mij hebben die mensen het meer dan druk genoeg om hun tijd niet moeten te gaan verdoen met het doorsnuffelen van zomaar iedereen zijn PC. Ik maak mij dus weinig zorgen wat betreft mijn laptopje's inhoud als ik weer eens de grens overga. En ik ga er vanuit dat deze wet niet gemaakt is om mij persoonlijk te pesten, maar wel om de strijd tegen verboden dingen beter (lees: makkelijker) te kunnen voeren.
Bedankt om me wakker gemaakt te hebben. ;-)

Over het algemeen denk ik dat een Amerikaan daar misschien sneller van wakker zal liggen dan de gemiddelde Belg. Amerikanen staan nogal op hun persoonlijke vrijheid. Een Belg zal je zeggen dat hij dat belangrijk vindt, maar is eerder laks en ondergaat nogal veel. Hij zal wel eens grommelen in de marge, maar je krijgt hem zelden op straat (buiten hier en daar wat idealisten die dan veelal nog op straat komen om de dieren of mensen van andere nationaliteiten te beschermen, niet zichzelf).

Maar ok, we stellen nu vast dat het toch niet zo'n geweldige maatregel is. Maar wat doen we er aan? Kunnen we er zo wie zo wat aan doen? Want "Amerika boicotten" door er niet meer naartoe te reizen... Ik denk niet dat ze daar van wakker gaan liggen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
FlipjeBTiel
Amerika-expert

kastelke schreef:Maar ok, we stellen nu vast dat het toch niet zo'n geweldige maatregel is. Maar wat doen we er aan? Kunnen we er zo wie zo wat aan doen? Want "Amerika boicotten" door er niet meer naartoe te reizen... Ik denk niet dat ze daar van wakker gaan liggen.
Niet boycotten, maar doen wat je al (tenminste deels) van plan was: naar Amerika emigreren, staatsburgerschap aanvragen, en dan lid worden van een organisatie als ACLU en van je stem- en lobbyrecht gebruik maken. :)

Gr., Flipje
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

FlipjeBTiel schreef:Niet boycotten, maar doen wat je al (tenminste deels) van plan was: naar Amerika emigreren, staatsburgerschap aanvragen, en dan lid worden van een organisatie als ACLU en van je stem- en lobbyrecht gebruik maken.
Ok, ik kom er aan! Jij zorgt voor mijn visum?
Elke
ess
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door ess »

Oepsie deze had ik over het hoofd gezien :oops: :oops:
Maar het is dus inderdaad waar!!
Ze mogen best op mijnlaptop kijken, maar ik wil hem wel houden......
Ik vind niet dat ze zonder aanleiding je laptop kunnen innemen.
Groetjes ess
Onze Amerika Site
Web-Log van 2003, 2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011(canada, 50 beren gespot!!), 2012, 2013, 2014 (florida&Caribbean Cruise), 2014 Christmas in NY, 2015, 2016 Feb: Florida en Juni: Canada en 2017
Blog tijdens onze reizen
Facebook
FlipjeBTiel
Amerika-expert

kastelke schreef:Ok, ik kom er aan! Jij zorgt voor mijn visum?
Als ik ooit nog eens een bedrijf opstart, zal ik aan jullie denken! :)
ess schreef:Ze mogen best op mijnlaptop kijken, maar ik wil hem wel houden......
Okay, en wat is een laptop? Stond daar in India mee, omdat de jongedame in kwestie nooit een Mac Titanium gezien had.

Dus je laptop inzien, volgt je blackberry, je i-pod, je mobiele telefoon, je digitale camera ...

Gr., Flipje
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Rene072 schreef: En in geen enkel Europees land zijn ook nog een aantal vliegtuigen bepaalde torens ingevlogen... remember 9/11?
Als je serieus denkt dat iets van dit alles ook maar iets te maken heeft met 9/11, heb ik nog een brug voor je te koop in Brooklyn.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer