Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rijbewijs

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bandido
Amerika-expert

Re: Rijbewijs

Bericht door Bandido »

DixieChick schreef:Dat -meen- je niet?! :shock: En ik heb vorig jaar echt zo'n beetje ruzie gemaakt met de DMV ambtenaar omdat ik mijn NL rijbewijs MOEST inleveren en dat niet wilde. Mooi is dat.

Nou wil ik mijn rijbewijs terug.
En jij niet alleen, geloof me. :wink: Maar het heeft geholpen en het sloeg ook inderdaad nergens op die regel. Maar Gov. Perdue heeft de nieuwe wet getekend en die is per 1 juli jl. ingegaan. Vanaf nu mag je dus je buitenlandse rijbewijs behouden. Het was ook vooral heel vervelend voor mensen die bv. een week per maand in GA zijn en de overige 3 weken in hun thuisland. Niet alle buitenlanders hier zijn tenslotte emigranten, veel zijn hier ook alleen maar tijdelijk.

En wat je NL-rijbewijs betreft: gewoon zeggen dat je het bent verloren. Ik geloof dat er dan wel een bepaald exta bedrag tegenover staat, maar dan heb je het tenminste weer terug. Als je te lang geen NL-rijbewijs meer hebt, dan moet je bij terugkomst in NL een staatsexamen doen en dat is pas ECHT vervelend.... :evil:
"Keep Georgia On Your Mind"
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

FlipjeBTiel schreef:
DixieChick schreef:En ik heb vorig jaar echt zo'n beetje ruzie gemaakt met de DMV ambtenaar omdat ik mijn NL rijbewijs MOEST inleveren en dat niet wilde.
Er staat toch echt "Rijkseigendom." Je had het niet in mogen leveren ...
Ja, dat zei ik destijds dus ook, en volgens de mevrouw bij de DMV was dat prima, maar dan kreeg ik ook geen GA rijbewijs, en dus mocht ik ook niet autorijden. En sja, dat gaat zo een paar keer over en weer, en dan heb je op een gegeven moment door dat je het toch gaat verliezen, want je moet van haar het rijbewijs krijgen, en sja, dan lever je het maar in.

Bandido>gelukkig, want de regel sloeg echt -helemaal- nergens op. Temeer omdat je gewoon een heel examen moest doen om het GA rijbewijs te krijgen. Het enige verschil was dat je niet een jaar lang eerst een permit hoefde te hebben.
DixieChick schreef:Nou wil ik mijn rijbewijs terug.
Oude als verloren opgeven (moet je het sowieso niet melden dat het ingenomen is?) en een nieuwe aanvragen.

Gr., Flipje[/quote]

Ja, mocht het ooit nodig zijn, dan zat ik ergens stiekem ook wel aan zoiets te denken...maar kun je dat wel doen als je in het buitenland woont? Of kan dat alleen als je weer terug gaat?
In het laatste geval zal het niet echt nodig zijn denk ik..als we ooit al terug gaan, dan is dat omdat manlief daar gestationeerd wordt, en dan krijg je als spouse een exemption en hoef je alleen een lullig theorie toetsje te doen..<hehe>
Laatst gewijzigd door DixieChick op 14 aug 2008, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Bandido schreef: Als je te lang geen NL-rijbewijs meer hebt, dan moet je bij terugkomst in NL een staatsexamen doen en dat is pas ECHT vervelend.... :evil:

Ook als het (meer dan 1 jaar) verlopen is moet je opnieuw rijexamen doen geen staatsexamen trouwens dat kan je aanvragen als je al meerdere keren gezakt bent (wordt dacht ik afgenomen door de ANWB)
Voor de in het buitenland wonende Nederlanders let dus op dat je het NL-rijbewijs op tijd laat verlengen.
DixieChick
Amerika-expert

Jawel, maar misschien dat ze voor mensen die in het buitenland hebben gewoond, en daardoor geen NL rijbewijs meer hebben (zoals arme Bandido en ik dus) een uitzondering maken, en wij ook op makkelijker examen zouden mogen
Southern Tales
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

DixieChick schreef:Jawel, maar misschien dat ze voor mensen die in het buitenland hebben gewoond, en daardoor geen NL rijbewijs meer hebben (zoals arme Bandido en ik dus) een uitzondering maken, en wij ook op makkelijker examen zouden mogen
De Nederlandse wetgeving kennende zou ik daar niet op rekenen :(
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Bovenstaande is gelukkig niet meer correct, zie onderstaande quote, gekopieerd van rijbewijs.nl
Verlopen
Uw rijbewijs is verlopen wanneer de data onder de kopjes "vernieuwen voor" en "geldig tot" zijn verstreken. U kunt uw rijbewijs bij uw gemeente vernieuwen. Opnieuw afrijden is niet meer nodig, behalve als u nog in het bezit bent van een rijbewijs dat vóór 1 juli 1985 is verlopen.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

DixieChick schreef:Ja, dat zei ik destijds dus ook, en volgens de mevrouw bij de DMV was dat prima, maar dan kreeg ik ook geen GA rijbewijs, en dus mocht ik ook niet autorijden.
"Ok, laat me er over nadenken, en dan kom ik volgende week weer terug." ... week later ... "Tja, dat NLse rijbewijs he, ja, heb dat ergens verloren, kan het niet meer vinden. Ja, sorry, enzo." Ik ken iemand die er mee weggekomen is (in Atlanta, GA). Een brutaal mens heeft de halve wereld, zullen we maar zeggen. 8)
DixieChick schreef:kun je dat wel doen als je in het buitenland woont? Of kan dat alleen als je weer terug gaat?
Nadat er een formulier van vermissing opgegeven is, kun je volgens de RDW gewoon vanuit hier een aanvraag voor een nieuw rijbewijs indienen. Ik zou er echter niet al te lang mee wachten (ervan uitgaande dat het rijbewijs nog niet verlopen zou zijn, had je het nog gehad). Het lijkt makkelijk, want itt. verlies in Nederland wordt er bij verlies in het buitenland niet gevraagd om een process verbaal mee te sturen, alleen een getekende verklaring. De verklaring is voor "vermist, gestolen of tenietgedaan" en je valt volgens mij gewoon onder de laatste groep, dus er is niet eens iets "stiekem" aan. :)

Gr., Flipje

P.S. http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... efstal.htm
en http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... nieteu.htm
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

FlipjeBTiel schreef:De verklaring is voor "vermist, gestolen of tenietgedaan" en je valt volgens mij gewoon onder de laatste groep, dus er is niet eens iets "stiekem" aan. :)
Tenietgedaan is natuurlijk hetzelfde als het laten verdwijnen en dat is natuurlijk niet het geval, dat zou zo zijn als je hem in een papiershredder zou plaatsen, hij is tenslotte afgegeven.. In de verklaring zelf ookwel "verklaart dat zijn/haar huidige rijbewijs niet is gevorderd of ongeldig is verklaard" en gezien dat het toch een soort van invordering is, is het niet legaal om het op deze manier te doen.. Maar ok, niemand die het kan controleren ;)
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

grote zus schreef:Tenietgedaan is natuurlijk hetzelfde als het laten verdwijnen en dat is natuurlijk niet het geval, dat zou zo zijn als je hem in een papiershredder zou plaatsen, hij is tenslotte afgegeven.
En dat is precies wat er gebeurd is: voor de GAse DMV moest je destijds je oude rijbewijs inleveren om een nieuw te verkrijgen, onafhankelijk de herkomst van dat oude rijbewijs. Ik ben er niet bijgeweest, maar durf te verwedden dat het daarna door de shredder gegaan is. Dit is een normale situatie. Ook voor de NLse RDW lever je je oude rijbewijs eerst in om daarna een nieuwe te verkrijgen.
grote zus schreef:In de verklaring zelf ookwel "verklaart dat zijn/haar huidige rijbewijs niet is gevorderd of ongeldig is verklaard" en gezien dat het toch een soort van invordering is, is het niet legaal om het op deze manier te doen.
Een rijbewijs wordt gevorderd na een ernstige overtreding, rechtzaak, of als je niet meer rijvaardig bevonden wordt. Is toch heel iets anders. Hier is het oude rijbewijs afgegeven ter verkrijging van een nieuw rijbewijs, en dat was een keuze. In geval van vordering heb je die keuze niet, dan moet het document ingeleverd worden.

Gr., Flipje
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Het in Nederland inleveren is natuurlijk wel iets heel anders dan het aan een niet-rijksinstituut afleveren. Je levert je Nederlands rijbewijs dan in voor een nieuw Nederlands rijbewijs, dat doe je niet als je hem bij de DMV inlevert. Het is overigens strafbaar om je rijbewijs vrijwillig af te staan omdat, zoals eerder ook al gezegd, het een rijksdocument is (het is overigens eveneens een identificatiemiddel en die mag je ook niet vrijwillig afgeven aan onbekenden).. je moet het derhalve ook als vordering zien lijkt mij.

Ik denk dat we hier wel lang en breed over kunnen discussieren dus het lijkt mij dat als je het echt zeker wilt weten, dat je het dan het beste even kunt navragen bij de RDW of dit wel de juiste manier van werken dan naar één van ons te luisteren :)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

FlipjeBTiel schreef: En dat is precies wat er gebeurd is: voor de GAse DMV moest je destijds je oude rijbewijs inleveren om een nieuw te verkrijgen, onafhankelijk de herkomst van dat oude rijbewijs. Ik ben er niet bijgeweest, maar durf te verwedden dat het daarna door de shredder gegaan is. Dit is een normale situatie. Ook voor de NLse RDW lever je je oude rijbewijs eerst in om daarna een nieuwe te verkrijgen.
Dat klopt inderdaad. De achtergrond van deze kwestie is dat je in de VS wanneer je verhuist van staat naar staat, je verplicht bent om je oude rijbewijs in te leveren voordat je een nieuw kunt aanvragen. Dus als je van North Carolina verhuist naar Georgia en je komt bij DDS (voorheen DMV) om een GA rijbewijs aan te vragen, zal men je vragen om je oude in te leveren omdat het in de VS niet is toegestaan om twee rijbewijzen en dus ID's te hebben. Heel logisch.

Maar analoog hieraan deed men hetzelfde met buitenlandse rijbewijzen, terwijl men uit het buitenland normaliter ook een pratical exam moet afleggen. Men kwam er achter dat het voor buitenlanders vaak lastig en duur is als men weer teruggaat naar het land van herkomst. Het was de bedoeling dat DDS de rijbewijzen naar een diplomatieke vertegenwoordiging van het land stuurde die het vervolgens door diende te sturen naar het CBR in het desbetreffende land. Als de betreffende persoon dan weer terugging, kon het rijbewijs daar worden opgehaald. Navraag bij verscheidene consulaten (incl het NL in Atlanta) leerde me dat dit nog nooit was voorgekomen. In de praktijk werden de buitenlandse rijbewijzen dus inderdaad gewoon door de versnipperaar gehaald....

De regel was bovendien erg lastig voor mensen die voor hun werk zowel in GA als in een buitenland auto moeten rijden. Vandaar dat deze regel in GA is aangepast. Wel is het zo dat elke staat in de VS eigen regels heeft op dit gebied, ik heb begrepen dat je in sommige staten zelfs op vertoon van je EU rijbewijs een rijbewijs van die staat kunt verkrijgen. Zonder practical exan dus. Maar welke dat zijn weet ik niet, ik ben alleen op de hoogte van de regels in "mijn" staat Georgia.
"Keep Georgia On Your Mind"
nettie
Amerikafan

Bericht door nettie »

Weet iemand hoelang je in Florida met je NL rijbewijs mag rondrijden? [of heeft een link]
Toen ik net een test deed bleek wel dat mijn engels nog niet goed genoeg is :oops: dus ik moet als we daar wonen dat theorie boekje even goed lezen! En binnenkort willen we engelse les volgen... we hebben nog 8 maanden om wat bij te leren!
Groetjes uit Drenthe
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Nettie,

Als je resident of Florida word dan heb je 30 dagen, hier vind je alles:
http://www.dmvflorida.org/moving-to-florida.shtml

You Have 30 Days
Florida law requires that you get a Florida drivers license within 30 days of becoming a resident of Florida. You are a resident if you do one of the following:
Enroll your children in a Florida public school
Accept employment
Register to Vote
File for a homestead exemption
Reside in Florida for more than six consecutive months

Maak je gen zorgen, als je in NL een rijbewijs kan halen dan kan je het hier helemaal !!!
Die DMV offices vind je overal en de theorie is goed te doen en praktijk is een lachertje, ik hoefde de parkeerplaats niet eens af...
FYI ik ben hier ook al een paar keer verhuisd in Florida zelf, je hebt dan slechts 10 dagen om je adresgegevens te veranderen, maar dit kan online...
suc6 met de verhuizing (neem ik aan) naar de sunshine state :beerchug:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik heb mijn nederlands rijbewijs ook nog. Laat ik elke 10 jaar verlengen. Ik heb er destijds een hoop geld voor betaald :roll:
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

@ Ned in MO: same here

Al zal die van mij iets goedkoper zijn geweest, heb hem destijds in Curacao gehaald... 8)
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Mijn Nederlandse rijbewijs is vorig jaar november verlopen. Zoals aangegeven op de site van het RDW kan ik het Nederlands rijbewijs gewoon weer krijgen indien gewenst, dus ga nu geen extra kosten maken.
DixieChick
Amerika-expert

Ik heb voor de grap de RDW van de week eens gebeld en mijn situatie uitgelegd. Omdat ze in Georgia mijn rijbewijs ingenomen hebben kan ik dus geen nieuw aanvragen (jammer!). Maar ik sta wel in hun systeem, dus mochten we ooit nog eens terug naar NL gaan, dan hoef ik daar in ieder geval niet opnieuw af te rijden, maar kan ik tegen inlevering van mijn Georgia license mijn NL rijbewijs weer terugkrijgen. Op zich prima, alleen denk ik niet dat de situatie zich heel binnenkort gaat voordoen, en wilde ik vooral eigenlijk gewoon mijn erg zuurverdiende papiertje terug..nou ja...
Southern Tales
Fisherman
Amerikakenner

Bericht door Fisherman »

Hier in New Jersey mocht ik een jaar lang met m'n nederlandse rijbewijs rondrijden! Dat is mij door het DMV verteld!
Ik heb zo'n 10 maanden met m'n nederlandse rijbewijs hier rondgereden en toen heb ik m'n New Jersey drivers license maar gehaald,ik hoefde alleen een written test te doen en dat was het,road test hoefde ik niet te doen! Voor vrachtwagenrijbewijs gelden andere regels,ik moet een roadtest doen met een tractor-trailer en ik moet een CDL license halen,m'n nederlandse c-e rijbewijs en chauffeursdiploma gelden hier niet :cry: daar baal ik wel van want dat heeft me een vermogen gekost in nederland! Oh ja en je moet zelf voor een tractor-trailer zorgen :shock: maar ik heb mazzel dat vrienden van ons een transport bedrijf hebben :) !
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
Cave Creek 81
Amerika-ontdekker

Bericht door Cave Creek 81 »

Fisherman schreef: Voor vrachtwagenrijbewijs gelden andere regels,ik moet een roadtest doen met een tractor-trailer en ik moet een CDL license halen,m'n nederlandse c-e rijbewijs en chauffeursdiploma gelden hier niet :cry: daar baal ik wel van want dat heeft me een vermogen gekost in nederland! Oh ja en je moet zelf voor een tractor-trailer zorgen :shock: maar ik heb mazzel dat vrienden van ons een transport bedrijf hebben :) !
Ik heb vorige maand mijn CDL gedaan (in Arizona) ,koste me $400.Alle endorsements Tanker ,doubles &Tripples ,en Hazmat.
De theorie koste me $150.Ik had alle antwoorden en ben geslaagt met in totaal 2 fouten (totaal 120 vragen)
Deze website is de moeite waard als je de writtentest doet:http://www.testanswers.com/ Kost $50 maar dan heb je alle vragen letterlijk tot je beschikking.
De rest: Pre-trip ,Speciale verrichtingen en de roadtest heb ik bij een 3rd party office gedaan koste me $250.
Moet zeggen het niveau is erg erg erg laag....Ik stapte om 7uur binnen ,om 11 uur had ik mijn CDL.
Het enige wat even wennen was:Double Clutchen ,Heb het heel lang geleden ooit met een (agri) trekker gedaan maar dat was ruim 20 jaar geleden..Dat koste me een half uurtje oefenen.....
Fisherman
Amerikakenner

Bericht door Fisherman »

Hi nog gefeliciteerd met het behalen van je CDL 8) ! En bedankt voor het geven van die website,daar ga ik zeker eens op rond loeren want ik wil toch wel een keer die papieren halen! Het voordeel is dat het een stuk makkelijker is dan de nederlandse chauffeursopleiding en rijbewijzen enzo :) ! Moest jij ook zelf voor de tractor-trailer zorgen of heb je het bij een training center gedaan? Ik wil het gewoon zelf doen zonder een truck training center ofzo omdat ik een tractor-trailer kan lenen van een kennis en bij het DMV de CDL test kan afleggen en dat kost bijna niets hier! Heb al wel een CDL boek hier liggen en lees het regelmatig door.
Heb je ook al werk als chauffeur als ik vragen mag? Ik zie dat ze hier in de omgeving veel truck drivers zoeken en dat ze ook goed betalen! Groeten Jeroen
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer