Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Elektrische zaken
- Jostravels
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Elektrische zaken
Even een vraagje: op reis neem ik onder andere een fototoestel en telefoon mee. Als ik de batterijen daarvan wil opladen, is het dan voldoende om een reisstekker te gebruiken (heb ik) of maakt het nog wat uit dat ze in de USA 110 volt hebben? Heb ik daarbij nog iets anders nodig?
Bedankt voor het antwoord, Jos
Bedankt voor het antwoord, Jos
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
- mopar
- Amerika-ontdekker
Re: Elektrische zaken
hangt er een beetje vanaf of de apparaten ook werken op 110V
zo kon ik m'n telefoon opladen, terwijl mijn vrouw dat niet kon.
mischien dat het op het apparaat of de batterij staat of het ook op 110V werkt.
zo kon ik m'n telefoon opladen, terwijl mijn vrouw dat niet kon.
mischien dat het op het apparaat of de batterij staat of het ook op 110V werkt.
grab life by the horns
- Baia
- Amerikakenner
- Locatie: Pendel tussen Riemst (Bel) - Antwerpen (Bel) - Oss (Ned)
- Contacteer:
Kijk eens op de stroomadapter van je toestel. Als daar opstaat 230V - 110V, dan kan je deze adapter gewoon met een reisstekker gebruiken. Als er enkel 230V op staat, dan zal je een omvormer moeten kopen.
Op adaptors van telefoons,spelcomputers,foto&video en laptops staat tegenwoordig vaak prim 100-240Vac, deze zijn dus voor alle spanningen binnen deze range te gebruiken en zullen in Amerika geen problemen geven.
Wanneer adaptors alleen op 230Vac kunnen werken, moet er een zg verhuistransformator worden gebruikt, die van 110V naar 230V transformeert of omgekeerd.
Dat hoeft niet al te nauwkeurig dus van 115 -> 220 is ook goed.
Wel moet het vermogen voldoende zijn, dus eerst bepalen wat maximaal nodig is (laptop&telefoon tegelijk?) alvorens zo’n trafo (transformator) aan te schaffen.
Op elke adaptor staat het vermogen (in Watt of VA) of de opgenomen stroom waarmee U zelf het vermogen(P=UxI) kunt uitrekenen.
Er staat dan bv
P=23W of Pprim= 18VA
Iprim= 0,03A
Deze trafo’s zijn in touristencentra vaak makkelijk en goedkoop te krijgen, evenals de verloopstekers die U ook nog nodig heeft.
Let op, ook op deze reisstekkers staat het vermogen vermeld, het zijn echter GEEN spanningsomzetters.
Apparaten die veel vermogen verbruiken, zoals föhn, hair-straitener, koffiezetter, reisdompelaar of kookplaatje hebben soms een omschakelaar van 110 <=> 230 en kunnen dan ook in the States worden gebruikt.
Indien deze omschakeling niet voorhanden is, functioneert het apparaat vaak beperkt maar raakt niet defect als het op een LAGERE spanning wordt aangesloten.
Ook deze apparaten kunnen op een geschikte verhuistransformator worden aangesloten maar dat is vaak geen praktische oplossing
Een trafo voor bv een 1000W föhn kost €100,00, meet 20x15x15cm en weegt 20kg.
Dat neem je niet zomaar mee.
Aanbiedingen die lichter, kleiner of veel goedkoper zijn zullen in de praktijk niet voldoen, of gevaar opleveren.
De oplossing is hier dus, neem genoegen met de beperkte werking of koop het gewenste apparaat in Amerika, dat is goedkoper en efficiënter.
Behalve de spanning is ook de zg “frequentie van de spanning” anders, Amerika 60 Hz en Europa 50Hz
Meestal is dat geen probleem maar bv de meeste (digitale) klokjes zullen niet op tijd lopen als ze op welliswaar de juiste spanning, maar afwijkende frequentie, worden aangesloten en dat kan ook bij Videorecorders en HD-recorders het geval zijn.
Wanneer adaptors alleen op 230Vac kunnen werken, moet er een zg verhuistransformator worden gebruikt, die van 110V naar 230V transformeert of omgekeerd.
Dat hoeft niet al te nauwkeurig dus van 115 -> 220 is ook goed.
Wel moet het vermogen voldoende zijn, dus eerst bepalen wat maximaal nodig is (laptop&telefoon tegelijk?) alvorens zo’n trafo (transformator) aan te schaffen.
Op elke adaptor staat het vermogen (in Watt of VA) of de opgenomen stroom waarmee U zelf het vermogen(P=UxI) kunt uitrekenen.
Er staat dan bv
P=23W of Pprim= 18VA
Iprim= 0,03A
Deze trafo’s zijn in touristencentra vaak makkelijk en goedkoop te krijgen, evenals de verloopstekers die U ook nog nodig heeft.
Let op, ook op deze reisstekkers staat het vermogen vermeld, het zijn echter GEEN spanningsomzetters.
Apparaten die veel vermogen verbruiken, zoals föhn, hair-straitener, koffiezetter, reisdompelaar of kookplaatje hebben soms een omschakelaar van 110 <=> 230 en kunnen dan ook in the States worden gebruikt.
Indien deze omschakeling niet voorhanden is, functioneert het apparaat vaak beperkt maar raakt niet defect als het op een LAGERE spanning wordt aangesloten.
Ook deze apparaten kunnen op een geschikte verhuistransformator worden aangesloten maar dat is vaak geen praktische oplossing
Een trafo voor bv een 1000W föhn kost €100,00, meet 20x15x15cm en weegt 20kg.
Dat neem je niet zomaar mee.
Aanbiedingen die lichter, kleiner of veel goedkoper zijn zullen in de praktijk niet voldoen, of gevaar opleveren.
De oplossing is hier dus, neem genoegen met de beperkte werking of koop het gewenste apparaat in Amerika, dat is goedkoper en efficiënter.
Behalve de spanning is ook de zg “frequentie van de spanning” anders, Amerika 60 Hz en Europa 50Hz
Meestal is dat geen probleem maar bv de meeste (digitale) klokjes zullen niet op tijd lopen als ze op welliswaar de juiste spanning, maar afwijkende frequentie, worden aangesloten en dat kan ook bij Videorecorders en HD-recorders het geval zijn.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting