Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nieuw-Amsterdam in New York?
Nieuw-Amsterdam in New York?
Hallo Allemaal,
30 augustus vertrek ik voor een week naar NY voor een korte vakantie.
Nu ben ik geinteresseerd in de geschiedenis van Nieuw-Amsterdam / Nieuw-Nederland. Heeft iemand misschien tips van musea die iets van deze periode in hun collectie hebben?
Enkele boekentips over dit onderwerp:
Eiland in het hart van de wereld - Russell Shorto
Beverwijck - Janny Venema
Gotham - Edwin Burrows
Nu ben ik geinteresseerd in de geschiedenis van Nieuw-Amsterdam / Nieuw-Nederland. Heeft iemand misschien tips van musea die iets van deze periode in hun collectie hebben?
Gotham - Edwin Burrows
-
- Amerika-expert
Re: Nieuw-Amsterdam in New York?
Museum of the City of New York (5th Avenue, ergens hoog, ik mee me te herinneren rond 110e straat, maar ze hebben een website).
NY Historical Society (aan de westkant van Central Park, vlak bij het Museum of Natural History)
Downtown, loop eens rond in Wall Street en omstreken, d'r hangen daar bordjes met historische gegevens.
En vergeet de Hudson Valley niet, veel Nederlandse restjes.
NY Historical Society (aan de westkant van Central Park, vlak bij het Museum of Natural History)
Downtown, loop eens rond in Wall Street en omstreken, d'r hangen daar bordjes met historische gegevens.
En vergeet de Hudson Valley niet, veel Nederlandse restjes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bedankt voor de tips!
Beide musea wil ik zeker bezoeken
Beide musea wil ik zeker bezoeken

Een mooie afbeelding voor de geinteresseerden. Het historische Nieuw-Amsterdam tegenover het huidige New York.
-
- Amerika-expert
En vergeet niet dat echte New Yorkers 'Hauston' (Houston) Street (op z'n Nederlands) zeggen.
Verder zijn er veel restjes Nederland in Brooklyn (Breukelen): Amsersfoort, Utrecht en nog zo wat. Flushing (Vlissingen) heeft ook nog restjes Nederlandse namen.
En de kerk van Peter Stuyvesant: hoek 2nd avenue en de 10e straat. Leuk kerkje, heb daar vlak naast gewoond lang geleden. Toen de East Village nog betaalbaar was.
Verder zijn er veel restjes Nederland in Brooklyn (Breukelen): Amsersfoort, Utrecht en nog zo wat. Flushing (Vlissingen) heeft ook nog restjes Nederlandse namen.
En de kerk van Peter Stuyvesant: hoek 2nd avenue en de 10e straat. Leuk kerkje, heb daar vlak naast gewoond lang geleden. Toen de East Village nog betaalbaar was.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 18
Russel Shorto's boek is inderdaad helemaal geweldig!Frank_ schreef:Hallo Allemaal,
Gotham - Edwin Burrows
In Battery Park staat nog een oud monument dat de stichting van de stad door 'ons' herdenkt. Het bevat een tweetalige plaquette (NL- GB).
MVG
A3
States visited: All except Alaska & Hawaii. Correction: all !
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
als je er op gaat letten, zie je zo enorm veel Nederlandse 'restjes' in New York!
Straatnamen, stadsdelen maar natuurlijk ook de plaatsnamen als je wat verder naar het noorden gaat.
Ik verblijf zelf altijd bij kennissen in Yonkers, wat zijn naam te danken heeft aan Jonkheer Adriaen Van Der Donck.
Het woordje "Jonkheer" is in de loop der tijd verandert in Yonkers. Zo ging het met veel namen natuurlijk. Ga je een
beetje Up-state, dan kom je binnen een paar kilometer van elkaar de plaatsen Middelburg, Amsterdam en Rotterdam tegen.
In Albany, de woonplaats van de enige President met NL achtergrond, Martin van Buren, zie je borden met daarop de tekst
"Guilderland centre" en allerlei andere namen waaraan een Nederlands tintje zit.
De minst verwachtte Hollandse invloed kwam ik echter tegen in een hotel in Laconia, NH. Daar stond, beetje verscholen om een hoekje, een koffiezet apparaat van "Douwe Egberts" (Doewie Eggburts...)
Straatnamen, stadsdelen maar natuurlijk ook de plaatsnamen als je wat verder naar het noorden gaat.
Ik verblijf zelf altijd bij kennissen in Yonkers, wat zijn naam te danken heeft aan Jonkheer Adriaen Van Der Donck.
Het woordje "Jonkheer" is in de loop der tijd verandert in Yonkers. Zo ging het met veel namen natuurlijk. Ga je een
beetje Up-state, dan kom je binnen een paar kilometer van elkaar de plaatsen Middelburg, Amsterdam en Rotterdam tegen.
In Albany, de woonplaats van de enige President met NL achtergrond, Martin van Buren, zie je borden met daarop de tekst
"Guilderland centre" en allerlei andere namen waaraan een Nederlands tintje zit.
De minst verwachtte Hollandse invloed kwam ik echter tegen in een hotel in Laconia, NH. Daar stond, beetje verscholen om een hoekje, een koffiezet apparaat van "Douwe Egberts" (Doewie Eggburts...)

"misplaced New Yawkers"
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
En wat dacht je dan van de Roosevelts?henkbiesheuvel schreef:In Albany, de woonplaats van de enige President met NL achtergrond, Martin van Buren,

Mijn schoonmoeder is CEO van een ziekenhuis in Loveland, CO, en vlak na de opening kregen we van haar een rondleiding. En wat stond er in de coffee corner? Twee DE koffieautomaten! Nu ben ik alleen benieuwd hoe die koffie dan smaakt...henkbiesheuvel schreef:een koffiezet apparaat van "Douwe Egberts" (Doewie Eggburts...)

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
OK OK.. de Roosevelts hadden ook NL wortels. Van Buren echter is de enige president die is opgegroeid met de NL taal!
De koffie smaakte buitengewoon goed eigenlijk
Nu is het wel zo dat bijna alles lekker smaakt als je een paar uur op de motor in de regen hebt gezeten, zolang het maar warm is... 
De koffie smaakte buitengewoon goed eigenlijk

"misplaced New Yawkers"
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht