Ik heb net een heel uitgebreide FAQ gevonden over het nieuwe ESTA systeem.
Samengevat:
ESTA vanaf 1 augustus VRIJWILLIG beschikbaar via https://esta.cbp.dhs.gov/. Naar alle verwachting wordt het systeem vanaf 12 januari 2009 VERPLICHT.
Aanmelden kan vanaf welk willekeurig moment tot 72 uur van te voren. De Department of Homeland Security (DHS) raad aan om je te registreren vanaf het moment dat je begint met plannen (maakt niet uit als nog niet alle zaken vaststaan, je kan je 'profiel' later nog wijzigen).
Nadat je 'approved' bent, is de ESTA 2 jaar geldig. Je moet wel voor elke nieuwe trip je 'profiel' updaten met betrekking tot je vluchtgegevens en je eerste overnachting adres. Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je je opnieuw aanmelden.
Vanaf de dag dat het systeem officieel ingaat, vervangt het ook het in het vliegtuig in te vullen I-94W. Een ieder die zich al eerder vrijwillig registreert (vanaf 1 augustus 2008) moet nog wel het I-94 invullen. UPDATE: de afschaffing van I-94W vanaf 12/01/2009 geldt ALLEEN bij luchtvaartmaatschappijen die technologisch in staat zijn de status van de ESTA van de klant in te lezen als onderdeel van de boarding status van de klant. Als de luchtvaartmaatschappij dit niet kan, moet de klant alsnog in het vliegtuig de I-94W invullen. Zorg dus dat je ook NA 12 januari 2009 de adresgegevens van je eerste overnachting bij je hebt!
De afschaffing van de I-94 betekend trouwens niet dat je straks niets meer hoeft in te leveren op de terugreis. In een nieuw voorstel (wat hoogst waarschijnlijk doorkomt) staat dat vanaf begin 2009 het de bedoeling is dat reizigers op het VWP bij het verlaten van de US ook vingerafdrukken afgeven.
**Edit moderator:Ter aanvulling:
momenteel moet je meestal ook nog het groene forumulier I-94 invullen in het vliegtuig.
Er bestaan ondertussen 2 varianten. Lees hier:
viewtopic.php?f=30&t=20270&start=0
Toevoeging 25/2: opgepast voor oplichting: viewtopic.php?f=3&t=20484&start=0 **
Laatst gewijzigd door Clint op 09 okt 2008, 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation. Clint's Thoughts
Bertorelli schreef:Zouden ze ook suicide bombers willen vastleggen in een database ?
De kans dat die in herhaling vallen lijkt me toch echt 0%
Sen. Ted Kennedy stond wel op de no-fly list en de Britse minister Shahid Malik, toevallig moslim, is al een aantal keer vastgezet. Geeft veel vertrouwen in het systeem.
er zijn grote veranderingen op komst in het VWP ( Visa Waiver Program ) voor de VS. De amerikaanse regering of beter gezegd de US Departement of Homeland Security heeft ingrijpende veranderingen in het huiding VWP besloten. Vanaf 12 januari 2009 treedt voor iedereen het ESTA programma in wat betekend dat je op electronische wijze voor aankomst in de VS je visum moet hebben geregeld. Je krijgt dan een electronisch visum. Dit kan van 72 uur voor aankomst tot 2 jaar voordat je naar de VS gaat. Dit vervangt het I-94 formulier wat je nu nog moet invullen. Ik hoop dat hierdoor dan ook de lange wachttijden bij Immigrations en de soms erg (stomme) vervelende vragen vervallen. Ik ben benieuwd.
Groet Theo
**Opmerking moderator:
Theo, zoals hier onder aangehaald bestond er al een topic over dit onderwerp. Vandaar dat ik jouw bericht en de daarop volgende reacties naar dat topic verplaatst heb.
Voor de procedures bij immigrations zal het trouwens niets doen, vrees ik. de ESTA geeft aan of je op het vliegtuig mag stappen. De immigrations officer bepaald of je het land in mag.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation. Clint's Thoughts
dieter schreef:Wij hebben net alles online ingevuld.
Zou het nu iets sneller gaan aan de douane dan voor degene die het groene papiertje ingevuld hebben ?
Nee. Vooral nu niet. Tot 12 jan. 2009 moet je sowieso nog steeds een groene I-94 inleveren. Er veranderd daarnaast (nu en in de toekomst) nog niets aan de procedures op de luchthaven. Je moet nogsteeds in de rij staan en gaan praten met een immigrations officer. Deze persoon bepaalt of jij het land in mag. De ESTA online, bepaalt alleen of jij het vliegtuig in mag stappen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation. Clint's Thoughts
Dieter, wanneer vlieg je? Ik ben namelijk wel heel benieuwd of je in de praktijk nog verschil merkt in afhandeling!
Zat zelf ook een beetje te twijfelen of ik dat online zou invullen, maar als het de boel alleen maar ingewikkelder maakt, laat ik het liever zitten!
Groeten, Jos
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
Na het lezen van alle info omtrent het invullen van het ESTA formulier ben ik er maar eens aan begonnen en ik moet jullie zeggen dat viel enorm mee.
Na het goed doorlezen van het voorwoord, waarvoor je trouwens wel moet "tekenen" dat je het allemaal begrijpt ben ik begonnen met het invullen van onze vereiste formulieren.
Dat duurde niet erg lang ( mits je alle bescheiden bij de hand hebt) 1 vraag was mij niet erg duidelijk en misschien dat jullie mij hierbij kunnen ondersteunen.
Er wordt gevraagd naar een zgn Carrier Code.
Het is mij volstrekt onduidelijk wat ze hiermee bedoelen.
Misschien ben ik wel wat te vroeg met het invullen ( we gaan pas 25 Mei 2009 naar Amerika) en staat deze code er nog niet.
Je krijgt een application code mee dus achteraf nog corrigeren/updaten is geen enkel probleem.
Voor zover ik weet is een carrier code de code van diegene die jou 'carriet' terwijl je het land in komt. Oftewel de code van de vliegtuigmaatschappij. Bijv: United Airlines is UA, Northwest is NW etc.
Every airline in the world has two unique identifying codes: a two-character alpha code (carrier code) as well as a three character numeric code (airway bill prefix). These codes are assigned by the International Air Transport Authority (IATA) to each airline. These codes are standard and recognised throughout the aviation and related industries.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Aïda schreef:Voor zover ik weet is een carrier code de code van diegene die jou 'carriet' terwijl je het land in komt. Oftewel de code van de vliegtuigmaatschappij. Bijv: United Airlines is UA, Northwest is NW etc.
Ok, in de carriercode staat United Airlines voorgeselecteerd (daar vliegen wij straks mee) en geen afkorting UA, dus moet ik United Airlines selecteren( en dus geen tweeletterige code ) en in het vakje daaronder het vluchtnummer (in dit geval UA 0951)
Of begrijp ik het nu nog niet
Hmm..
Ik ga in Canada studeren, ben van plan om een aantal keer de states binnen te gaan. Ik heb nu nog geen datum geplanned, maar gezien het feit dat ik vlakbij de US Border zit zal ik best een paar x spontaan richting de states gaan, veelal met de auto verwacht ik.
Hoe zit het dan met dat elektronisch registreren?
- Ze vragen om een vliegmaatschappij en luchthaven van vertrek, wat als je met de auto gaat?
- Wat als je maar een dagje blijft en dus geen slaapplek hebt?
- Kan ik me nu al registreren zonder vlucht/adresgegevens in te vullen? Anders moet ik minimaal 3 dagen wachten voordat ik de grens over mag....
WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.