Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vietnamoorlog + media
-
- Amerika-newbie
Vietnamoorlog + media
Hooi, wij zijn twee meiden die een werkstuk moeten maken van de vietnamoorlog, en we moeten de invloed van de media onderzoeken. Alleen we kunnen niets vinden van de invloed van de media in noord vietnam... maar kwam dat omdat zij geen propaganda hadden? maar ze hadden toch wel kranten of televisie programmas ofzo...? en voor welke kant was de neutrale media, van de rest van de wereld dus niet van vietnam of van amerika.... stonden ze aan de kant van amerika of aan de kant van vietnam? wij hopen dat jullie ons kunnen helpen... groetjes, laura en merel.
http://www.google.nl
Gebruik deze site eens en je gezonde verstand.
Overigens deze vraag kan ik beantwoorden:
de neutrale media stonden aan de kant van West-Vietnam......
Owja, N-Vietnam 'stond onder' de SU, daar kende men geen krant, alleen weekbladen. Zoals het weekblad 'ome sam'
Hopelijk heb ik je hiermee geholpen.
Wat ik me trouwens weer afvroeg hoe komt een weekblad er bij om zich 'Ome sam' te noemen. Meestal geeft het een verspreidingsgebied aan, maar ome sam zegt me niets

Gebruik deze site eens en je gezonde verstand.
Overigens deze vraag kan ik beantwoorden:
de neutrale media stonden aan de kant van West-Vietnam......
Owja, N-Vietnam 'stond onder' de SU, daar kende men geen krant, alleen weekbladen. Zoals het weekblad 'ome sam'
Hopelijk heb ik je hiermee geholpen.
Wat ik me trouwens weer afvroeg hoe komt een weekblad er bij om zich 'Ome sam' te noemen. Meestal geeft het een verspreidingsgebied aan, maar ome sam zegt me niets

-
- Amerikafan
- Contacteer:
Is het dan niet gewoon vernoemd naar de de welbekende 'Uncle Sam' van Amerika?Wat ik me trouwens weer afvroeg hoe komt een weekblad er bij om zich 'Ome sam' te noemen. Meestal geeft het een verspreidingsgebied aan, maar ome sam zegt me niets
Deze kerel:

Het is maar een suggestie overigens, maar ik weet nu niet of het logisch is dat een weekblad in vijandelijk gebied naar the Uncle Sam wordt vernoemd.
Kenners in de zaal???
Laatst gewijzigd door Kansas Wizard op 16 jun 2005, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
-
- Amerika-newbie
Bedankt en freek
.... denk je nou echt dat we google niet al 1000 keer hebben bezicht? en ons gezonde vertstand? we konden alleen niets over kranten vinden en dat klopt dus omdat ze ze niet hadden.
maar het ging in die oorlog toch om noord en zuid vietnam? waar komt west dan opeens vandaan?
nou ja iig bedankt! zijn er nog meer mensen die iets weten? 

- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Hier dan:
1 De rol van de media (blz. 55)
1 a Wanneer raakten de Amerikanen massaal betrokken bij de oorlog in Vietnam?
Na het sturen van grondtroepen (1965) raakten de Amerikanen massaal betrokken bij de oorlog in Vietnam.
b Waardoor raakten de Amerikanen er meer bij betrokken dan bij vorige oorlogen?
Voor het eerst in de geschiedenis kon de oorlog vanuit de huiskamer via de televisie worden gevolgd. Daarnaast brachten foto’s en reportages van verslaggevers ter plaatse de oorlogshandelingen onder ieders aandacht
2 a Welke houding namen de media aanvankelijk aan ten aanzien van het Amerikaanse ingrijpen in Vietnam? Waarom?
Aanvankelijk berichtten de media weinig kritisch over het Amerikaanse ingrijpen in Vietnam. De media kregen het verzoek uit vaderlandsliefde een al te kritische toon te vermijden.
b Welke verandering kwam er in de houding van de media?
. Jonge, kritische oorlogsverslaggevers zetten vraagtekens bij de Amerikaanse oorlogvoering. Vooral na het Tet-offensief veranderde de houding van de media.
c Hoe is die verandering te verklaren?
De media stonden altijd al voor een keuze. Wat moest het zwaarst wegen? Het nationale belang van het ondersteunen van de oorlog? Of het democratische belang van kritische en onderzoekende journalistiek? De media kozen steeds vaker voor het laatste.
d Wat waren de gevolgen van die verandering?
De kritische journalisten vonden weerklank bij een breed publiek, maar riepen ook tegengeluiden op. Hierdoor polariseerden de maatschappelijke verhoudingen sterk.
Kritiek op de oorlogvoering werd door velen gezien als gebrek aan vaderlandsliefde of zelfs landverraad. Voor- en tegenstanders van de oorlog kwamen zo scherp tegenover elkaar te staan.
(Bron)
En in het vervolg je werkstukken gewoon weer zelf maken
1 De rol van de media (blz. 55)
1 a Wanneer raakten de Amerikanen massaal betrokken bij de oorlog in Vietnam?
Na het sturen van grondtroepen (1965) raakten de Amerikanen massaal betrokken bij de oorlog in Vietnam.
b Waardoor raakten de Amerikanen er meer bij betrokken dan bij vorige oorlogen?
Voor het eerst in de geschiedenis kon de oorlog vanuit de huiskamer via de televisie worden gevolgd. Daarnaast brachten foto’s en reportages van verslaggevers ter plaatse de oorlogshandelingen onder ieders aandacht
2 a Welke houding namen de media aanvankelijk aan ten aanzien van het Amerikaanse ingrijpen in Vietnam? Waarom?
Aanvankelijk berichtten de media weinig kritisch over het Amerikaanse ingrijpen in Vietnam. De media kregen het verzoek uit vaderlandsliefde een al te kritische toon te vermijden.
b Welke verandering kwam er in de houding van de media?
. Jonge, kritische oorlogsverslaggevers zetten vraagtekens bij de Amerikaanse oorlogvoering. Vooral na het Tet-offensief veranderde de houding van de media.
c Hoe is die verandering te verklaren?
De media stonden altijd al voor een keuze. Wat moest het zwaarst wegen? Het nationale belang van het ondersteunen van de oorlog? Of het democratische belang van kritische en onderzoekende journalistiek? De media kozen steeds vaker voor het laatste.
d Wat waren de gevolgen van die verandering?
De kritische journalisten vonden weerklank bij een breed publiek, maar riepen ook tegengeluiden op. Hierdoor polariseerden de maatschappelijke verhoudingen sterk.
Kritiek op de oorlogvoering werd door velen gezien als gebrek aan vaderlandsliefde of zelfs landverraad. Voor- en tegenstanders van de oorlog kwamen zo scherp tegenover elkaar te staan.
(Bron)
En in het vervolg je werkstukken gewoon weer zelf maken

Laatst gewijzigd door Njit op 14 jun 2005, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerikafan
- Contacteer:
-
- Amerika-newbie
Media
Bedankt voor al jullie reacties
Dus we kunnen nu in ons werkstuk zetten dat de 'neutrale' media aan de kant van de VS stond omdat noord vietnam die onder leiding van de SU viel geen propaganda had. Wij hebben alles in een tabel gezet, met aan de ene kant de VS en aan de andere kant de SU en Noord-Vietnam, en we hebben bij elk van die twee kranten, televisie, films en posters en muziek gezet.
Van amerika hebben we alles maar van de Su en Noord-Vietnam staat er nog niets, alleen bij de posters dat ze ooit eens keer een fioldertje terug sturen maar dat ze zich niet bezig houden met propaganda. Kunnen we dan bij de rest gewoon ook invullen dat ze bij dat soort propaganda niets hadden? nou bedankt iniedergeval bvoor al jullie reacties, we hebben er veel aan gehad, we hopen dat jullie nog een aantal bruikbare dingen weten? doei doei groetjezz..... 

-
- Amerika-newbie
Niet waar
Hoihoi, we hebben op internet even gezocht naar uncle sam, maar dat is helemaal geen weekblad in noord vietnam, dus we hebben er ook helemaal niets aan, uncle sam was alleen de afbeelding van amerika, maar er is geen weekblad naar hun vernoemd, of we hebben gewoon niet goed genoeg gezocht. Laat anders even weten hoe jij aan die informatie komt dan kunnen we dat erbij zetten, dan weten we ook waar we moeten kijken. Groetjes, laura en merel 

Re: Vietnamoorlog + media
Misschien te laat maar toch nog even: Vietnam heette vroeger Indochina en was een Frans kolonie, de Fransen zijn eruitgeschopt (na een vuile oorlog) en het land werd opgedeeld in communistisch en kapitalistisch gedeelte. De communisten wilden 1 land en dus kwam er oorlog. De Amerikanen vonden dat ze dit een halt moesten toeroepen omdat ze bang waren dat heel Azie dan communistisch zou worden (de zg dominotheorie) Die oorlog duurde lang. De communisten hadden een radiozender speciaal op de Amerikanen gericht waarin Amerikaanse vrouwen (je kunnen zeggen landverraders) de GI's opriepen te stoppen met vechten en in opstand te komen tegen hun leiders.fruitymarieke15 schreef:Hooi, wij zijn twee meiden die een werkstuk moeten maken van de vietnamoorlog, en we moeten de invloed van de media onderzoeken. Alleen we kunnen niets vinden van de invloed van de media in noord vietnam... maar kwam dat omdat zij geen propaganda hadden? maar ze hadden toch wel kranten of televisie programmas ofzo...? en voor welke kant was de neutrale media, van de rest van de wereld dus niet van vietnam of van amerika.... stonden ze aan de kant van amerika of aan de kant van vietnam? wij hopen dat jullie ons kunnen helpen... groetjes, laura en merel.
Ook bekende en in mijn ogen misleide en toch wel domme mensen zoals Jane Fonda uiten hun sympathieen op tv en radio voor het communistische noorden.
De tv beelden van deze oorlog kwamen niet zo heel goed aan thuis in de VS. Kortom ik denk dat de media door de media de oorlog sneller was afgelopen dan als ze er niet waren geweest.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 3605 Weergaves
-
Laatste bericht door Pete.Z