Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Trouwen in VS maar uiteindelijk weer naar Nederland
Trouwen in VS maar uiteindelijk weer naar Nederland
Na het lezen van veel berichten hier ben ik al een stuk wijzer, maar hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vraag.
Mijn Amerikaanse vriend en ik kennen elkaar van mijn studiejaar in de VS. In november keer ik terug naar de VS en willen wij daar ongeveer een jaar blijven en misschien uiteindelijk in Nederland gaan wonen.
Wij hebben bewust niet gekozen voor het K1 visum omdat we ws uiteindelijk niet in de VS zullen blijven, maar in ieder geval wel voor een jaar. Nu was ons plan dat ik daar kom op mijn toeristenvisum, dan trouwen en na ongeveer een jaar naar Nederland komen en het huwelijk in NL rechtsgeldig laten maken.
Nu is mijn vraag: is dit handig en wat zie ik over het hoofd? Wat als we na een jaar in NL toch weer terug naar de VS willen? Het probleem is dus dat we nog niet weten waar we uiteindelijk gaan wonen. 6 November vlieg ik die kant op, dus ws al te laat om alnog iets aan te vragen, maar alle informatie is welkom.
Alvast bedankt!
Anna
Mijn Amerikaanse vriend en ik kennen elkaar van mijn studiejaar in de VS. In november keer ik terug naar de VS en willen wij daar ongeveer een jaar blijven en misschien uiteindelijk in Nederland gaan wonen.
Wij hebben bewust niet gekozen voor het K1 visum omdat we ws uiteindelijk niet in de VS zullen blijven, maar in ieder geval wel voor een jaar. Nu was ons plan dat ik daar kom op mijn toeristenvisum, dan trouwen en na ongeveer een jaar naar Nederland komen en het huwelijk in NL rechtsgeldig laten maken.
Nu is mijn vraag: is dit handig en wat zie ik over het hoofd? Wat als we na een jaar in NL toch weer terug naar de VS willen? Het probleem is dus dat we nog niet weten waar we uiteindelijk gaan wonen. 6 November vlieg ik die kant op, dus ws al te laat om alnog iets aan te vragen, maar alle informatie is welkom.
Alvast bedankt!
Anna
-
- Amerika-expert
Re: Trouwen in VS maar uiteindelijk weer naar Nederland
De NLse inburgeringswetgeving, denk ik.anna82 schreef:Nu is mijn vraag: is dit handig en wat zie ik over het hoofd?

Gr., Flipje
-
- Amerika-expert
Het kan blijkbaar niet vaak genoeg herhaald worden, maar trouwen als je op een toeristenvisum in de VS bent, is tegen de wet en kan je lelijk opbreken (zoals een lang verbod om de VS weer in te komen). Niet dat het niemand lukt op die manier, maar waarom zou je het risico nemen?
Ik zou op bezoek gaan, dan besluiten om een K1 aan te vragen, en dan alleen of samen terug te gaan naar Nederland. Lees de verhalen over K1, trouwen tijdens een toeristenbezoek en zo nog maar eens na.
Onderschat de Amerikaanse wet/immigratiedienst niet. Ze zijn echt slimmer dan je denkt en hebben vaak met dit bijltje gehakt.
Ik zou op bezoek gaan, dan besluiten om een K1 aan te vragen, en dan alleen of samen terug te gaan naar Nederland. Lees de verhalen over K1, trouwen tijdens een toeristenbezoek en zo nog maar eens na.
Onderschat de Amerikaanse wet/immigratiedienst niet. Ze zijn echt slimmer dan je denkt en hebben vaak met dit bijltje gehakt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-expert
Waar in de wet staat dat dan?Bennogr schreef:Het kan blijkbaar niet vaak genoeg herhaald worden, maar trouwen als je op een toeristenvisum in de VS bent, is tegen de wet
Gr., Flipje
- DixieChick
- Amerika-expert
Volgens mij is het toch alleen tegen de wet als je daarna meteen een GC aanvraag indient met de bedoeling te blijven? Als je alleen in de VS wilt trouwen, en daarna weer naar Nederland wil gaan, is dat dan ook een probleem? Ik ken meerdere stellen (ook van gemengde nationaliteit) die in de VS getrouwd zijn om daarna weer terug naar Nederland te gaan..ik heb nooit gehoord dat dat een probleem was.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Klopt, iedereen mag in principe gewoon trouwen in Amerika op wat voor visum dan ook, dit heb ik al meerdere malen op de diverse sites van de Amerikaanse overheid gelezen. Het enige wat wettelijk niet toegestaan is, is om daar naar toe te gaan op een VWP of touristenvisum en dan status wijziging aan te vragen, hiervoor dien je wel degelijk een K1 visum voor te bezitten.
Houdt die statuswijzing ook het aanvragen van een workpermission in? En weet iemand ook hoe snel ik aan het werk kan?Klopt, iedereen mag in principe gewoon trouwen in Amerika op wat voor visum dan ook, dit heb ik al meerdere malen op de diverse sites van de Amerikaanse overheid gelezen. Het enige wat wettelijk niet toegestaan is, is om daar naar toe te gaan op een VWP of touristenvisum en dan status wijziging aan te vragen, hiervoor dien je wel degelijk een K1 visum voor te bezitten.
Bedankt voor alle reacties!
Niet automatisch, een EAD (werkvergunning) is niet bij elk visum mogelijk om aan te vragen. Als je via het Visa Waiver Program of met een toeristenvisum daar naar toe gaat kun je geen werkvergunning aanvragen, met een K1 visum of een H1-B visum krijg je dat weer wel.anna82 schreef:Houdt die statuswijzing ook het aanvragen van een workpermission in? En weet iemand ook hoe snel ik aan het werk kan?Klopt, iedereen mag in principe gewoon trouwen in Amerika op wat voor visum dan ook, dit heb ik al meerdere malen op de diverse sites van de Amerikaanse overheid gelezen. Het enige wat wettelijk niet toegestaan is, is om daar naar toe te gaan op een VWP of touristenvisum en dan status wijziging aan te vragen, hiervoor dien je wel degelijk een K1 visum voor te bezitten.
Bedankt voor alle reacties!
Voor een compleet overzicht kun je hier kijken: https://s044a90.ssa.gov/apps10/poms.nsf ... endocument en dan met name sectie C "Policy - Employment Authorization by Class of Admission".
Overigens is de wachttijd voor een EAD zeer verschillend maar als je ongeveer 3 maanden aanhoudt dan zal je ongeveer wel goed zitten.
Ook is het mogelijk om bij bijvoorbeeld JFK in New York bij binnenkomst een EAD stamp te krijgen in je paspoort als je bijvoorbeeld via een K1 visum binnenkomt. Deze zou in dat geval 90 dagen geldig zijn na binnenkomst, het ligt eraan hoe lang je visum geldig is denk ik. Hou er wel rekening mee dat bazen niet echt happig zullen zijn op iemand met een EAD stempel aangezien je niet meer mag werken op het moment dat de geldigheid is verstreken en je nog geen EAD hebt gekregen, en dan zullen ze een ander moeten zoeken.
-
- Amerika-expert
Als dat je plan is, dan is K1 de juiste weg. Met een goede advocaat kan eea. ook wel op een toeristenvisum (ook op VWP, maar dan heb je geen recht op beroep als tegen je besloten wordt en je een verbanning voor 5 of 10 jaar opgelegd krijgt), het zal echter zodanig lastig zijn dat het niet rondkomt voor het einde van het jaar waarop je zei weer terug naar NL te willen.anna82 schreef:Houdt die statuswijzing ook het aanvragen van een workpermission in? En weet iemand ook hoe snel ik aan het werk kan?
Tikje subtieler voor H1B: H1B status zelf is de werkvergunning, maar alleen voor dat werk waarvoor de H1B afgegeven is (geen bijbaantjes toegestaan). Geldig visum is niet genoeg: het visum is in principe vanaf 10 dagen voor tot 10 dagen na de status geldig, terwijl je gedurende die dagen nog niet mag werken. Als het visum verloopt, maar je status verlengt was, dan mag je nog gewoon blijven werken.jiejie schreef:Niet automatisch, een EAD (werkvergunning) is niet bij elk visum mogelijk om aan te vragen. Als je via het Visa Waiver Program of met een toeristenvisum daar naar toe gaat kun je geen werkvergunning aanvragen, met een K1 visum of een H1-B visum krijg je dat weer wel.
Bij de processing fee van de statuswijziging op basis van werk vanaf H1B zitten tegenwoordig de prijs van EAD en advance parole (AP) inbegrepen, en aanvraag is alleen een kwestie van extra formuliertje (en pasfoto's) toevoegen. Je kunt tegelijkertijd H1B en EAD hebben, en met de laatste dan wel aan een bijbaantje beginnen. H1B status heeft ook het voordeel dat het makkelijker reist dan AP (geldig voor max. 3 jaar, ipv. max 1 jaar).
En zorg dat je tijdig een nieuwe kaart aanvraagt, als de oude in 3 maanden verloopt en de statuswijziging er nog niet doorheen is.jiejie schreef:Overigens is de wachttijd voor een EAD zeer verschillend maar als je ongeveer 3 maanden aanhoudt dan zal je ongeveer wel goed zitten.
Er wordt op dit moment gesleuteld aan EAD en AP. Zo is er nu een 2-jarige EAD voor hen wiens priority date niet current is (niet van toepassing voor trouwen met een USC), en kwam het uit (doordat sommigen per ongeluk zo'n kaartje kregen, foutje van de drukker) dat er plannen zijn om AP op het EAD kaartje te combineren, wat het practisch een tijdelijke GC maakt.
Gr., Flipje
Dat zou op zich niet verkeerd zijn.FlipjeBTiel schreef:en kwam het uit (doordat sommigen per ongeluk zo'n kaartje kregen, foutje van de drukker) dat er plannen zijn om AP op het EAD kaartje te combineren, wat het practisch een tijdelijke GC maakt.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1978 Weergaves
-
Laatste bericht door Nagini
-
- 1 Reacties