Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Evilmans reis ter goedkeuring

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
evilman
Amerikafan
Contacteer:

Evilmans reis ter goedkeuring

Bericht door evilman »

Ok de 1e opzet voor onze reis in aug2009:

Los Angeles:
Dag 1: Hollywood sign, Bevery hills/sterrenhuizen, Walk of fame, Rodeo drive
Dag 2: Universal Studio’s & strand

Santa Monica, Malibu, Big Sur / San Simeon, Venice Beach (kustweg)
Dag 3: van LA langs de kust rijden, overnachten in San Simeon of Big Sur (4,5 uur rijden)
Dag 4: 1 vd 2 dagen Hearst Castle of aan het strand chillen. Verder naar LA. (4,5 uur rijden)

San Fransisco:
Dag 4: 'savonds Alcatraz Nighttour/Pier39 verkennen
Dag 5: Golden Gate brug fietstocht , Kabeltreintje/bochtweg, Painted ladies etc.

Yosemite (verblijf in of buiten park):
Dag 6: (SF – yosemite 4 uur rijden) shuttlebus/auto viewpoints pakken + lichte wandeling
Dag 7: Taft point / Half Dome wandeling
(Yosemite – Lee Vining 1 uur rijden)
S’avonds overnachten in Lee Vining (zonsondergang Monolake)

Mono Lake (lee vining):
Dag 8: zonsopgang kijken bij monolake, (bodie ghosttown)
Naar DV rijden (Lee vining – Furnace Creek 4 uur rijden)

Death Valley (furnace creek):
Dag 9: Badwater (laagste punt), devil’s golfcourse etc. (furnace creek – LV 4,5 uur rijden)

Las vegas:
Dag 9: aankomst sávonds; strip lopen/hotels verkennen
Dag 10: Strip lopen/hotels verkennen, klein gokje wagen? & Schieten!

Zion NP (springdale):
Dag 11: (LV – Hurricane 2,5 uur rijden) Zion verkennen, echo canyon
Dag 12: The narrows / angels landing wandelen

Bryce Canyon (tropic):
Dag 13: (Zion – Bryce 2 uur rijden) Navajo Trail wandeling

Arches NP (moab):
Dag 14: Bryce wandeling? (Bryce – Moab 5 uur rijden) zonsondergang kijken delicate arch
Dag 15: 40 mile drive / wandeling

Canyon Lands (moab):
Dag 16: (Moab – Mesa arch 1 uur rijden) Mesa Arch met zonsopgang!
(een ochtend rustig raften)
(Moab – Monument Valley 2,5 uur rijden) even rondkijken/typische foto maken
(MV – Page 2,5 uur rijden)

Antelope Canyon (Page):
Dag 17: Lower antelope canyon
Upper antelope (tour van 1 tot 2 uur)

The Wave (Page):
Dag 18: The wave bezoeken (met loting)
Horseshoe Bend
plan b: glen canyon (dam) / lake powell / white canyon hike
(Page – GC 3 uur rijden)

Grand Canyon:
Dag 19: helikopter vlucht, GC verkennen
Dag 20: GC verkennen/wandelen (kaibab trail)
Dag 21: doorpezen naar LA, LV of Phoenix?

Er zijn redenen waarom we doorpezen tussen LA/SF en door MV, en dat is omdat we
t wel mee willen pakken maar het geen prioriteit heeft. Dus vroeg uit bed, langsrijden
en wat dingen meepakken lijkt ons voldoende ipv overal lang bij stil staan.
Dat doen we liever bij de rest. Ik kom nu uit op 21 dagen, maar 23 is geen probleem,
dus ergens kan wat tijd erbij.

vraag 1:
Verder ben ik erg benieuwd hoe jullie met de ervaring kijken naar het 'sochtends of juist
s'avonds doorrijden naar de volgende plek. Dat vind ik zelf best moeilijk om in te schatten.
(vooral voor de zonsopgang met mesa arch & ook tussen SF en Yosmite)

vraag 2:
in LA de 2e nacht alvast naar bijv. malibu rijden en daar overnachten? Gezien we LA dan opzich
wel gezien zullen hebben en leuk aan t strand zitten ook nice is.

vraag 3:
We weten niet goed hoe we na de GC moeten afsluiten.
Het is een enorm eind naar LA en wat je daar onderweg ziet boeit ons weinig.
Het zou dus logischerwijs geld en tijd besparen om naar de 2 andere opties uit te wijken?

En natuurlijk de algehele structuur :)
Ik hoor graag jullie tips en adviezen!
is bezig met plannen om dit jaar voor het 1st naar west USA te gaan
coxb
Amerika-ontdekker

Re: Evilmans reis ter goedkeuring

Bericht door coxb »

Van yosemite naar lee vining rij je wel langer dan 1h. Ik denk ongeveer 2h als je nergens stopt maar dat zou ik niet doen om dat er toch nog veel te zien is (o.a. Tuolumne Meadows).
Misschien dat je daar nog best een dag extra neemt. Als ik me nog goed herinner ben je met Half Dome ook wel een hele dag aan het wandelen. Op de site staat: 10 to 12 hours; 4,800 feet/1,463 m. elevation gain. :)
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Je rijtijden zijn heel erg krap (voorbeeld Lee Vining naar FC) is volgens S&T al 4:43 uur en dan heb je nog geen stop gemaakt, Bryce naar Moab doen de meeste mensen in twee dagen omdat er zoveel te zien/doen is onderweg en jij hebt er 5 uur voor staan.
Het 's nachts cq 's avonds rijden is al meerdere keren besproken op het forum en wordt door de ervaren Amerikagangers ten strekste afgeraden vanwege de gevaren die er aan kleven.
Amerikaanse wegen zijn (zeker buiten de grote steden) niet te vergelijken met Europese wegen, bebording en wegbelijning zijn slecht zichtbaar omdat ze niet of heel weinig reflecteren, er zitten veel meer gaten in de wegen die je in het donker niet/slecht ziet, de ontmoeting (head-on) van (groot) wildlife is zeer goed mogelijk en kan dodelik zijn voor zowel dier als mens.
martijn76
Amerika-expert

Bericht door martijn76 »

Op dag 12 wil je in een dag zowel de Narrows als Angels Landing lopen? Angels Landing is sowieso tussen de 4-5 uur, The Narrows kom je daar ook al snel op (al kan je deze zo lang of kort maken als je zelf wilt). Daarnaast vonden wij Angels Landing, naast een schitterende, ook een vrij zware wandeling. Wij hadden in ieder geval na deze mooie tocht genoeg gehad voor die dag. Ik zou in ieder geval deze twee wandelingen over de twee dagen verdelen.

Ik lees ook dat je in Hurricane wilt overnachten voor Zion. Waarom niet in Springdale zelf? Hier zijn veel goede hotels/motels, met een perfecte ligging, zowel qua uitzicht en tot aan de ingang van het park (hooguit 5 minuten rijden). Dit zou je toch al snel een uur reistijd per dag schelen naar Zion-Hurricane.
evilman
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door evilman »

Thnx!
coxb schreef:Van yosemite naar lee vining rij je wel langer dan 1h. Ik denk ongeveer 2h als je nergens stopt maar dat zou ik niet doen om dat er toch nog veel te zien is (o.a. Tuolumne Meadows).
Misschien dat je daar nog best een dag extra neemt. Als ik me nog goed herinner ben je met Half Dome ook wel een hele dag aan het wandelen. Op de site staat: 10 to 12 hours; 4,800 feet/1,463 m. elevation gain. :)
ik dacht vanuit yosemite met al haar pracht kunnen we wel even door naar monolake.
zeker na n flinke wandeling. + sommige mensen vinden t prachtig, maar zon vlakte
met bloemen etc. doet ons vrij weinig denk ik (ook al klinkt dat verwend)
Je rijtijden zijn heel erg krap (voorbeeld Lee Vining naar FC) is volgens S&T al 4:43 uur en dan heb je nog geen stop gemaakt, Bryce naar Moab doen de meeste mensen in twee dagen omdat er zoveel te zien/doen is onderweg en jij hebt er 5 uur voor staan.
Ik dacht 'sochtends monolake met sunrise lekker vroeg, en dan doorrijden naar FC.
ik heb onderweg weinig interessants gezien om te stoppen/blijven, waardoor doorrijden
naar FC ons na wat moeite meteen tenmidde van de DV highlights brengt. Dacht ik :P

Nachtrijden is trouwens idd absoluut niet ons plan :wink: vroeg opstaan wel.

(tussen bryce/moab zoek ik nu over uit)
Op dag 12 wil je in een dag zowel de Narrows als Angels Landing lopen?
Nee 1 vd 2 is zeker genoeg haha, ik heb t meer weggezet als opties.
'of' is voortaan duidelijker dan '/'
k lees ook dat je in Hurricane wilt overnachten voor Zion.
U got me! Typfout, in datzelfde blokje staat ook springdale. En dat leek me idd
de betere optie ook.

nog meer rare kronkels te vinden? roept u maar :)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Slechts 1 dag voor Yosemite is erg weinig. Reken inderdaad 2 uur voor de rit naar Lee Vining vanuit de vallei. En bloemen zul je er niet veel zien in Tuolumne Meadows in augustus, maar een stop bij Olmsted Point of Tenaya Lake is wel mooi. Half Dome is een lange en vermoeiende wandeling. Taft Point is niet te vergelijken hiermee, veel korter is gemakkelijker. Als je Taft Point doet heb je ook nog tijd voor de wandeling naar de Vernal en/of Nevada Falls, lijkt me zo beter en afwisselender dan alleen naar Half Dome.
Als je in het park of in de buurt wilt ovenachten is nu al reserveren aan te raden.

Van Moab naar Canyonlands en dan via Monument valley door naar Pag lijtk me veel voor 1 dag. Je zou in MV kunnen overnachten, prachtig met de ondergaande of opkomende zon op de rotsen. Vanuit Monument Valley ben je op tijd in Page voor Antelope Canyon (waarom beide doen?)

In dit schema lijkt eindigen in Las Vegas of Phoenix het handigst.

Marianne
alje
Amerikafan

Bericht door alje »

Wat zou ik niet/anders doen?
Op dag 4 een avondtocht plannen naar Alcatraz. Betekent dat je toch de hele dag daar rekening mee moet houden. Zou ik op dag 5 plannen.

Keuze maken: of Mesa Arch, of raften. Zeker als je diezelfde dag nog naar MV en dan ook nog door naar Page wilt. Als je 's ochtends geraft hebt lijkt het me sowieso niet haalbaar om dan nog helemaal via MV naar Page te rijden. Stops bij Muley Point en Goosenecks Statepark zijn onderweg erg de moeite. Ik zou eerder in MV overnachten (sunset/sunrise!), volgende ochtend op tijd naar Page vertrekken en dan een van de Antelope Canyons nog mee pakken op die dag. Een van beide is ws. ook voldoende (is ook niet goedkoop!).#

Je kan inderdaad na je bezoek in Universal overnachten in Santa Monica of Malibu. Venice beach op dag 3 zie ik niet als logisch. Heart Castle is erg de moeite.

Lijkt me verder mooi zo! Alje
evilman
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door evilman »

Martin & Marianne schreef:Slechts 1 dag voor Yosemite is erg weinig. Reken inderdaad 2 uur voor de rit naar Lee Vining vanuit de vallei.
Nu ik het zo terugkijk is het idd kort. Volgens mij zie ik de dagen ook langer dan ze zijn.
Hoe vroeg wordt het donker daar? Rond 6/7 uur?

Martin & Marianne schreef: Van Moab naar Canyonlands en dan via Monument valley door naar Pag lijtk me veel voor 1 dag. Je zou in MV kunnen overnachten, prachtig met de ondergaande of opkomende zon op de rotsen. Vanuit Monument Valley ben je op tijd in Page voor Antelope Canyon (waarom beide doen?)
ik zal het meenemen naar planning 2.0
Beiden canyons omdat de 1 me mooier lijkt dan de ander (upper)
maar omdat je in de ander meer vrijheid hebt en het rustiger is = meer ervan genieten?
Op dag 4 een avondtocht plannen naar Alcatraz. Betekent dat je toch de hele dag daar rekening mee moet houden. Zou ik op dag 5 plannen.
zit wat in, zeker nu ik erachter ben dat ik s'ochtends pas wegrij uit SF.

Best moeilijk om zonder ervaring voor te stellen hoe het is om lang te rijden,
of na een dag hiken bijv. Vroeg en fris rijden klinkt idd als beste optie.

Dus eigenlijk is er in de 2 valleys wat meer tijd nodig zodat ik de dingen eromheen
en ook de valleys zelf beter/rustiger kan ervaren?
En hoelaat kan ik de zon onder zien gaan in augustus? (NPs is eerder door bergen?)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

evilman schreef:En hoe laat kan ik de zon onder zien gaan in augustus? (NPs is eerder door bergen?)
Zie http://www.sunrisesunset.com/

Reken voor augustus op ongeveer 8 uur pm (pacific time) en 7 uur (mountain time) dat de zon onder gaat. Het is vrij snel daarna ook echt donker.

Marianne
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Ik ben het met de voorgangers hier eens dat de tijd van Yosemite village naar Lee Vining véél te kort is ingeschat.
De Tioga Pass Road vinden wij (na 4 Amerika- en 2 Canadareizen) één van hoogtepunten.
Véél meer dan alleen weiden met bloemen. Indrukwekkende vergezichten, besneeuwde bergtoppen, helderblauwe bergmeren.
Mono Lake daarentegen heeft op ons weinig indruk gemaakt.
evilman
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door evilman »

Ik heb nu veel van wat er gemeld is gebruikt om een nieuw schema te vormen.
Zijn er nog meer dingen die men kan aan/afraden in dit schema?
Dan kan ik die tips nog meenemen naar versie 2 :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer