Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Waar waren jullie op 11 September 2001?
-
- Amerika-ontdekker
Re: Waar waren jullie op 11 September 2001?
Hoewel ik toen 11 jaar was toen het gebeurde, blijft deze dag toch wel heel erg in de familie. Wij woonden in 2001 nog in Seattle wegens mijn vaders werk. Ik was 8 september jarig en het viel op een zaterdag. Wij zijn toen op 7 september richting New York gevlogen en 10 september vlogen we weer terug. 11 september was de dag erna en ik kan me nog heel goed herrinneren dat mijn moeder het er psychisch toen heel erg moeilijk meehad. We vlogen toen ook met luchtvaartmaatschappij American Airlines, dus dat maakte het nog emotioneler voor ons. We houden elk jaar dan ook een soort van herdenking met mijn ouders en broers. Wij zullen die dag in ieder geval nooit vergeten en we zijn tot nu toe drie keer sinds 2001 in New York geweest (niet op 11 september, maar meer op vakantie) en dat plekje waar 10 september nog die grote Twin Towers stonden en nu niet meer heeft toch echt een plek in ons hart gekregen en het blijft nog steeds moeilijk om die plek te aanschouwen.
Ik ging net naar het ziekenhuis, zoals in die periode elke dag omdat mijn man er lag met acute leukemie.
Hij was TV aan het kijken en zei 'schat, er is iets heel ergs gebeurd'. We hebben een paar uur verbijsterd zitten kijken en ik weet nog heel goed hoe ik me voelde. Bij thuiskomst heb ik onze vrienden gebeld (die in New York werkten, woonden destijds in New Jersey). Met hen was gelukkig alles OK maar de impact was enorm - dit heb ik overigens pas later vernomen, toen we hen in 2003 bezochten. Een aantal weken na de aanslag speelde mijn zoontje met de Duplo alles na, hij was bijna 3 en had dus die middag met ons meegekeken naar wat er gebeurd was.
Mijn man is in de zomer van 2002 overleden en ik koppel de beelden van 9/11 nog altijd aan die middag in het ziekenhuis...een moeilijke tijd.
Van de week weer een hartverscheurende documentaire gezien over mensen die iemand verloren hebben die dag, het raakt me elke keer weer tot op het bot.
Groetjes, Esther
Hij was TV aan het kijken en zei 'schat, er is iets heel ergs gebeurd'. We hebben een paar uur verbijsterd zitten kijken en ik weet nog heel goed hoe ik me voelde. Bij thuiskomst heb ik onze vrienden gebeld (die in New York werkten, woonden destijds in New Jersey). Met hen was gelukkig alles OK maar de impact was enorm - dit heb ik overigens pas later vernomen, toen we hen in 2003 bezochten. Een aantal weken na de aanslag speelde mijn zoontje met de Duplo alles na, hij was bijna 3 en had dus die middag met ons meegekeken naar wat er gebeurd was.
Mijn man is in de zomer van 2002 overleden en ik koppel de beelden van 9/11 nog altijd aan die middag in het ziekenhuis...een moeilijke tijd.
Van de week weer een hartverscheurende documentaire gezien over mensen die iemand verloren hebben die dag, het raakt me elke keer weer tot op het bot.
Groetjes, Esther
ik was thuis me verjaardag vieren met vrienden kinderen en me ex man (toen man ) impact was by ons zelfs groot
een dag om nooit te vergeten die dag was mijn verjaardag in een klap gedaan ........
een dag om nooit te vergeten die dag was mijn verjaardag in een klap gedaan ........
Ik was op mijn werk en had net mijn 2 zusjes op de trein naar NYC gezet. Het was erg angstig want het duurde wel even voordat ik weer (als oudste zus) contact had met mijn (jongere) zusjes die voor het eerst in Amerika waren.
De treinmaatschappij wist niet of de trein doorgereden was naar Manhattan. We zijn naar een groter station gereden om te kijken of hij daar was, of dat iemand iets wist. Daar werden net alle treinen overgenomen door de autoriteiten om alle gewonden te vervoeren vanuit Manhattan (dat waren er uiteindelijk niet veel). Uiteindelijk bleek dat de trein vlak voor de Hudson gestopt was en toen ze eindelijk weer terug richting NJ gingen zaten ze met mensen in de trein die NY uit waren gevlucht terwijl zij toen nog nauwelijks wisten wat er was gebeurd.
Toen we die ochtend naar het station reden hoorden we wel op de radio dat er een vliegtuigje in het WTC was gevlogen, maar we dachten er niet veel van... Op mijn werk heb ik de CNN en Reuters homepage geprobeerd maar die deden het niet, nog steeds dacht ik er niet veel van..., en toen ben ik naar het lab gegaan. Op een gegeven moment kwam iemand mij halen, en toen zag ik de eerste toren neervallen en daarna de 2e op de TV's.
Dora
De treinmaatschappij wist niet of de trein doorgereden was naar Manhattan. We zijn naar een groter station gereden om te kijken of hij daar was, of dat iemand iets wist. Daar werden net alle treinen overgenomen door de autoriteiten om alle gewonden te vervoeren vanuit Manhattan (dat waren er uiteindelijk niet veel). Uiteindelijk bleek dat de trein vlak voor de Hudson gestopt was en toen ze eindelijk weer terug richting NJ gingen zaten ze met mensen in de trein die NY uit waren gevlucht terwijl zij toen nog nauwelijks wisten wat er was gebeurd.
Toen we die ochtend naar het station reden hoorden we wel op de radio dat er een vliegtuigje in het WTC was gevlogen, maar we dachten er niet veel van... Op mijn werk heb ik de CNN en Reuters homepage geprobeerd maar die deden het niet, nog steeds dacht ik er niet veel van..., en toen ben ik naar het lab gegaan. Op een gegeven moment kwam iemand mij halen, en toen zag ik de eerste toren neervallen en daarna de 2e op de TV's.
Dora
- yvonne van den berg
- Amerika-ontdekker
Wij waren in Las Vegas op een camping,we zouden die morgen vertrekken om onze rondreis verder voor te zetten. Maar zoals iedereen waren ook wij helemaal verbijsterd over wat er gebeurt was. Die eerste dagen na de aanslag hebben onze vakantie getekend. Alles lag plat, je kon de grens niet over,en geen vluchten gingen. Maar we hebben ook ons verwondert over de Amerikanen. Wij zaten aan de westkust zo'n 5000 km verder dus,en ook daar waren de mensen helemaal in paniek..... wat zijn wij ,de Nederlanders dan nuchter,als bij ons op amper 2000 km de oorlog uitbreekt( Kosovo) die aan heel veel mensen het leven heeft gekost,liggen wij er geen minuut van wakker........ 

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat heeft niets met nuchter zijn te maken: als er in Kosovo oorlog uitbreekt, dan zijn dat geen Nederlanders die 2000 km verderop het slachtoffer zijn. Op 9/11 waren het wel allemaal Amerikanen.yvonne van den berg schreef:wat zijn wij ,de Nederlanders dan nuchter,als bij ons op amper 2000 km de oorlog uitbreekt( Kosovo) die aan heel veel mensen het leven heeft gekost,liggen wij er geen minuut van wakker........
Als je eigen land en je eigen volk wordt aangevallen, dan reageer je toch wel even anders.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Toen zat ik nog in groep 6. Nu in de 5e klas maar toen wist ik niet wat er gebeurde. Mijn moeder was thuis aan het zappen en zag de beelden. Ook op de andere zenders werd ''die rare film'' gedraaid. Toen besefte ze dat het echt was en zag ze LIVE het 2e vliegtuig binnenvliegen. Ik kwam thuis met een vriendje van school en mijn moeder zat aan de buis gekluisterd. Ik heb er spijt van dat ik naar zijn verjaardag ben gegaan
Die avond is de TV niet meer uitgegaan. Toen der tijd ken ik het WTC niet en was New York voor mij ''die stad met hoge torens''.

The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat niet alleen, maar het heet niet voor niets "terreur". Niemand wist (of weet) of er nog meer aanvallen zouden komen en wat dit verder met het land zou doen. Bij een oorlog als in Kosovo ben je toch wel vrijwel zeker, dat die zich niet naar waar jij woont zal verspreiden. Mentaal reageer je dan heel anders. Ik denk nog terug aan de snipers, die wij in dit gebied hadden in 2002. Al wist je, dat de kans, dat jij het volgende slachtoffer zou zijn, heel klein was, toch wist je dat niet zeker en ik merkte toen ook, dat ik niet met een gerust hart benzine ging tanken of over een parkeerplaats liep. Beetje kort door de bocht reactie van Yvonne, vind ik. Maar ja, misschien moet je zelf die paniek op 9/11 hebben gevoeld om die andere Amerikanen te kunnen begrijpen.Dento schreef:Dat heeft niets met nuchter zijn te maken: als er in Kosovo oorlog uitbreekt, dan zijn dat geen Nederlanders die 2000 km verderop het slachtoffer zijn. Op 9/11 waren het wel allemaal Amerikanen.yvonne van den berg schreef:wat zijn wij ,de Nederlanders dan nuchter,als bij ons op amper 2000 km de oorlog uitbreekt( Kosovo) die aan heel veel mensen het leven heeft gekost,liggen wij er geen minuut van wakker........
Als je eigen land en je eigen volk wordt aangevallen, dan reageer je toch wel even anders.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Marcel87
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
11 september 2001 , inderdaad een dag die ook ik nooit zal vergeten!
Ik woonde nog thuis bij mijn ouders , en zat zoals gewoonlijk op mijn slaapkamer te prusten met mijn PC. Toen mijn moeder in eens keihard " MARCEL! , beneden komen NU" van beneden riep! Ik me gelijk afvragen wat ik misdaan had , en bereide me weer voor op de zoveelste preek/ruzie/verwijt ( in die tijd ging het al vrij slecht thuis ).
Eenmaal beneden aangekomen zag ik wat er gebeurd was op TV.. Het eerste vliegtuig was nog maar net in de eerste toren gevlogen! Die hele middag en avond ben ik niet meer voor de TV geweest. Ik heb live gezien hoe het 2e vliegtuig de toren in vloog.
Toen ik in Oktober 2007 in New York was ben ik uiteraard ook naar Ground Zero geweest. Het is heel apart dat je nu zo'n grote leegte hebt midden in de stad.
Overigens moet het nog veel raarder zijn voor de mensen die ooit op die torens gestaan hebben!
Ik woonde nog thuis bij mijn ouders , en zat zoals gewoonlijk op mijn slaapkamer te prusten met mijn PC. Toen mijn moeder in eens keihard " MARCEL! , beneden komen NU" van beneden riep! Ik me gelijk afvragen wat ik misdaan had , en bereide me weer voor op de zoveelste preek/ruzie/verwijt ( in die tijd ging het al vrij slecht thuis ).
Eenmaal beneden aangekomen zag ik wat er gebeurd was op TV.. Het eerste vliegtuig was nog maar net in de eerste toren gevlogen! Die hele middag en avond ben ik niet meer voor de TV geweest. Ik heb live gezien hoe het 2e vliegtuig de toren in vloog.
Toen ik in Oktober 2007 in New York was ben ik uiteraard ook naar Ground Zero geweest. Het is heel apart dat je nu zo'n grote leegte hebt midden in de stad.
Overigens moet het nog veel raarder zijn voor de mensen die ooit op die torens gestaan hebben!
Dat weet ik nog precies. Wij hadden net een reis door Canada afgerond en zaten in Revelstoke met nog een paar dagen Vancouver voor de boeg waarna we door zouden reizen naar familie in Californie. Dat ging mooi niet door...
Wij zetten de TV aan en zagen de beelden van de eerste toren die instortte. Heel erg vreemd, ik dacht dat er een film bezig was.
We voelden ons toen wel ver van huis, maar het was ook een bijzondere ervaring om dit zo 'lokaal' mee te maken. Canada leefde natuurlijk erg mee met de VS en op de dag zelf hebben we nog geprobeerd wat van een natuurpark te genieten maar echt concentreren ging niet. Het heeft nog een kleine week geduurd voor wij naar Amsterdam konden vliegen, gek genoeg via de VS. Dat kon natuurlijk makkelijk omdat niemand daar wilde gaan vliegen.
Sindsdien zijn we elk jaar op 11 september in de VS geweest.
Wij zetten de TV aan en zagen de beelden van de eerste toren die instortte. Heel erg vreemd, ik dacht dat er een film bezig was.
We voelden ons toen wel ver van huis, maar het was ook een bijzondere ervaring om dit zo 'lokaal' mee te maken. Canada leefde natuurlijk erg mee met de VS en op de dag zelf hebben we nog geprobeerd wat van een natuurpark te genieten maar echt concentreren ging niet. Het heeft nog een kleine week geduurd voor wij naar Amsterdam konden vliegen, gek genoeg via de VS. Dat kon natuurlijk makkelijk omdat niemand daar wilde gaan vliegen.
Sindsdien zijn we elk jaar op 11 september in de VS geweest.
Het was wel anders. Ik herinner me nog dat er nog veel meer vliegtuigen waren gekaapt volgens de berichtgeving, niemand wist waar die allemaal heen gingen.yvonne van den berg schreef:Wij waren in Las Vegas op een camping,we zouden die morgen vertrekken om onze rondreis verder voor te zetten. Maar zoals iedereen waren ook wij helemaal verbijsterd over wat er gebeurt was. Die eerste dagen na de aanslag hebben onze vakantie getekend. Alles lag plat, je kon de grens niet over,en geen vluchten gingen. Maar we hebben ook ons verwondert over de Amerikanen. Wij zaten aan de westkust zo'n 5000 km verder dus,en ook daar waren de mensen helemaal in paniek..... wat zijn wij ,de Nederlanders dan nuchter,als bij ons op amper 2000 km de oorlog uitbreekt( Kosovo) die aan heel veel mensen het leven heeft gekost,liggen wij er geen minuut van wakker........
Dora
- manja
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Ik was op mijn werk en hoorde het van mijn baas. Even later belde onze toen 13-jarige zoon om te vragen of ik het al gehoord had. Hij had thuis de tv aangezet en dacht in de 1e instantie dat hij naar een film keek maar had al gauw in de gaten dat er iets anders gaande was.
Wij hadden geen tv op ons werk en onze zoon deed ons verslag van de beelden op tv.
Eenmaal thuis hebben we de rest van de avond vol ongeloof naar de beelden op tv gekeken.
Afgelopen weekend waren wij in New York bij Ground Zero en in gedachten zag ik die beelden weer terug.
Wij hadden geen tv op ons werk en onze zoon deed ons verslag van de beelden op tv.
Eenmaal thuis hebben we de rest van de avond vol ongeloof naar de beelden op tv gekeken.
Afgelopen weekend waren wij in New York bij Ground Zero en in gedachten zag ik die beelden weer terug.
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Ik weet het ook nog heeeeeel goed. Wij waren een paar dagen ervoor net thuis gekomen van onze reis naar de USA. Op 5 september 2001 hadden wij nog op de Twin Towers staan genieten van het uitzicht en 6 september vlogen wij terug naar Amsterdam waar wij op vrijdag 7 arriveerden. Dinsdag 11 september was ons 1e werkdag en na het werk naar de sportschool waar de TV aanstond en daar zagen we het 2e vliegtuig de toren in gaan. Werd er misselijk van om te zien, meteen naar huis gegaan en als een zombie voor de TV gezeten! Nu nog zeggen wij tegen elkaar, het had net zo goed op de 5e kunnen gebeuren! In 2004 toen we weer in NY-city waren hebben we Ground Zero bezocht en ik werd ter plekke beroerd van mensen die op straat fotomapjes met 'momentopnamen' aan de man probeerden te brengen, daar kon ik even dus niet tegen..... 

http://breedijkies1.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tot nu toe 29 USA-staten bezocht/USA = vakantieland nr. 1
Tot nu toe 29 USA-staten bezocht/USA = vakantieland nr. 1
- deh78
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik werk op een NL Luchtmachtbasis ,en wij zaten in de crew ruimten koffie aan het drinken ik geloof dat het rond 15.30 uur was toen we het op CNN zagen.
Niet lang daarna was er grote paniek en ging onze basis voor het eerst sinds heel lange tijd in de hoogste staat van paraatheid,dit omdat wij veel Amerikaanse Militairen hebben.
Tja dacht je om 16.45 naar huis te gaan werd het zo maar 21.00.
Zeker een dag om nooit te vergeten.
Dennis
Niet lang daarna was er grote paniek en ging onze basis voor het eerst sinds heel lange tijd in de hoogste staat van paraatheid,dit omdat wij veel Amerikaanse Militairen hebben.
Tja dacht je om 16.45 naar huis te gaan werd het zo maar 21.00.
Dennis
- yvonne van den berg
- Amerika-ontdekker
Dat heeft niets met nuchter zijn te maken: als er in Kosovo oorlog uitbreekt, dan zijn dat geen Nederlanders die 2000 km verderop het slachtoffer zijn. Op 9/11 waren het wel allemaal Amerikanen.
Wat ik er mee bedoel is het volgende: Wij Nederlanders zijn Europeanen net als de mensen in Kosovo ook Europeanen zijn,dus ik zie geen verschil tussen Amerikanen en Europeanen.
Wat ik er mee bedoel is het volgende: Wij Nederlanders zijn Europeanen net als de mensen in Kosovo ook Europeanen zijn,dus ik zie geen verschil tussen Amerikanen en Europeanen.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
In tegenstelling tot het "Amerika-gevoel" leeft het "Europa-gevoel" veel minder sterk bij het gros van de mensen.
Idem op veel kleiner niveau in Belgie: als er hier iets erg gebeurt en je ziet dat dat in Wallonie is, dan is dat ook 'veel verder van je bed' dan wanneer dat in Vlaanderen is.
Idem op veel kleiner niveau in Belgie: als er hier iets erg gebeurt en je ziet dat dat in Wallonie is, dan is dat ook 'veel verder van je bed' dan wanneer dat in Vlaanderen is.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Amerika is één land, Europa niet.yvonne van den berg schreef:ik zie geen verschil tussen Amerikanen en Europeanen.
Als in Duitsland, Spanje, Griekenland of waar ook in Europa iets gebeurt (of dat nu qua terroristische aanval, qua politiek, of qua economie is), raakt jou dat niet. Als in Nederland iets gebeurt, raakt jou dat wel.
Zoals ik al eerder zei, als je eigen volk aangevallen wordt, dan is dat echt wel even anders.
Op dat vlak kun je Europa dus echt niet vergelijken met Amerika.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-ontdekker
Ik had op die middag opening van het academisch jaar te Leiden. De professor van de vakgroep had het op internet gezien en kwam lijksbleek terug, maar wilde de sfeer niet verpesten. Wel dacht ie - toen het eenmaal toch bekend werd - dat de Derde Wereldoorlog zojuist begonnen was.
Wel "grappig": ik lees net momenteel het boek "the 9/11 commission report", het officiele geautoriseerde boek van regeringswege over deze tragedie. Erg gedetailleerd en daardoor erg boeiend en inzichtelijk.
Aan een complot heb ik sowieso nooit geloofd.
Wel "grappig": ik lees net momenteel het boek "the 9/11 commission report", het officiele geautoriseerde boek van regeringswege over deze tragedie. Erg gedetailleerd en daardoor erg boeiend en inzichtelijk.
Aan een complot heb ik sowieso nooit geloofd.
- DixieChick
- Amerika-expert
Ja dat had manlief dus ook..alles ging op "lockdown", en als je pech had zat je gewoon vast op de basis. Het was heel erg creepy.deh78 schreef: Tja dacht je om 16.45 naar huis te gaan werd het zo maar 21.00.
Dennis
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Was thuis die middag. Opeens kreeg ik de ene na andere telefoon van vrienden dat er een vliegtuig een van de torens van het WTC was ingevlogen.Tv aangezet.
Even later dacht ik een schim te zien.....dat was nummer 2 die de andere toren invloog. Ik kon mijn ogen niet geloven. Mijn vrouw gebeld op het werk....die zaten inmiddels in het bedrijfsrestaurant al voor de televisie. News travels fast indeed.
Ik weet wel dat ik de gehele middag en avond voor de televisie heb gehangen. Ook wist ik dat de wereld vanaf dat moment een hele andere zou worden.
Heel bizar trouwens....elke keer als ik de video en de foto's bekijk van ons bovenop de Twin Tower krijg ik een heel apart gevoel van binnen.
Even later dacht ik een schim te zien.....dat was nummer 2 die de andere toren invloog. Ik kon mijn ogen niet geloven. Mijn vrouw gebeld op het werk....die zaten inmiddels in het bedrijfsrestaurant al voor de televisie. News travels fast indeed.
Ik weet wel dat ik de gehele middag en avond voor de televisie heb gehangen. Ook wist ik dat de wereld vanaf dat moment een hele andere zou worden.
Heel bizar trouwens....elke keer als ik de video en de foto's bekijk van ons bovenop de Twin Tower krijg ik een heel apart gevoel van binnen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 1507 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-
- 6 Reacties