Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

'dino-dansvloer' gevonden in Vermillion Cliffs NM

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

'dino-dansvloer' gevonden in Vermillion Cliffs NM

Bericht door jerbia »

Uniek aantal afdrukken dinosauriërs ontdekt

gepubliceerd op 21 oktober 2008 15:51, bijgewerkt op 15:53

SALT LAKE CITY - Amerikaanse geologen hebben op de grens tussen Arizona en Utah een enorm aantal prehistorische pootafdrukken gevonden. De afdrukken staan zo dicht op elkaar dat de vondst de bijnaam 'dino-dansvloer' heeft gekregen.

De vondst kan wetenschappers veel leren over de leefwijze van de dinosauriërs die zo'n 190 miljoen jaar geleden in het gebied leefden. In die tijd was het gebied een Sahara-achtige woestijn. Paleontologen denken dat er op de plek waar de afdrukken zijn gevonden, een vindplaats van zo'n drie vierkante kilometer, een oase moet hebben gestaan.

De sporen werden ontdekt in het beschermde Vermillion Cliffs National Monument. In het gebied zijn al eerder sporen van dinosauriërs gevonden, maar nooit zoveel bij elkaar als nu. In totaal wordt het aantal afdrukken geschat op ruim duizend. Er zijn stukken bij waar er wel tien per vierkante meter werden ontdekt. Onderzoekers hebben afdrukken gevonden van in ieder geval vier verschillende soorten, maar die zijn nog niet geïdentificeerd. Mogelijk zitten er tussen de sporen zelfs een paar hoogst zeldzame staartafdrukken.

Winston Seiler, die de vindplaats onderzocht voor een afstudeerscriptie, stelt zich bij de plek een rustplaats voor migrerende dinosauriërs voor. Dan waren de dieren volgens hem 'blij om hier te zijn, nadat ze menige zandduin waren overgestoken, uitgeput van de hitte en het stuifzand, opgelucht en blij dat ze een plek hadden bereikt waar water was'.

Bron

Afbeelding
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Re: 'dino-dansvloer' gevonden in Vermillion Cliffs NM

Bericht door hekkie »

Hoi Bianca,

Dat is een grote en interessante vondst. Een groot gedeelte van het Vermillion Cliffs NM is nog niet helemaal ontdekt blijkt nu wel weer. Zelf ben ik er een aantal malen geweest. Het betreft het gebied tussen Lees Ferry en Jacob Lake en de House Rock Valley Road doorsnijdt dit gebied.

Volgend jaar waren we van plan o.a. deze area nog wat verder in te gaan en dan maar eens zien of deze vondst ook al te bezichtigen is. Ik vermoed van niet overigens.

Bedankt voor de informatie!

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
jerbia
Amerika-expert

Bericht door jerbia »

Ja geweldig hè, dat er nog hele stukken onontdekt zijn. De vlakte is blijkbaar in de buurt van de Wave, en als je een permit hebt, kun je er naartoe:
Note: Access to Area is Limited, Permits Required

The dinosaur trample surface and a nearby feature known as the Wave are in the Coyote Buttes North Special Permit Area of the Paria Canyon-Vermilion Cliffs Wilderness Area. A permit and $7 per person fee are required to enter the area.

There is now a four-month wait for the 10 permits issued daily by phone or online. For permits by phone, call the U.S. Bureau of Land Management in St. George, Utah, at (435) 688-3246. For information and permits online, go here , and then click on “Coyote Buttes.” (If Coyote Buttes page doesn’t open, follow instructions to enable TLS security.)

An additional 10 permits are issued daily – one day in advance of the hike – during a 9 a.m. walk-in lottery March 15-Nov. 14 at the Paria Contact Station, and Nov. 15-March 14 at the BLM’s Kanab (Utah) Field Office.
Bron
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Het gebied is vele malen groter dan het gebied van en rondom de Wave. Daar heb je dan weer geen permit voor nodig. Zo waren afgelopen jaar via House Rock Valley Road bij White pocket (ten zuiden van Wave) en alleen dat al was een paar uur durende rit over dirtroads om er te komen.

Ik ben erg benieuwd waar de "dinodansvloer" precies gevonden is. Vlakbij de Wire Pass trailhead is een campground waar wij dit jaar ook ons tentje willen opslaan voor onze ontdekkingstocht door dit gebied.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

hekkie schreef:Ik ben erg benieuwd waar de "dinodansvloer" precies gevonden is. Vlakbij de Wire Pass trailhead is een campground waar wij dit jaar ook ons tentje willen opslaan voor onze ontdekkingstocht door dit gebied.
Als je met google zoekt met bijv. de zoekwoorden 'location dinosar dancefloor' kom je veel informatie tegen. Een exacte locatie heb ik nog niet in alle berichtgevingen kunnen vinden. Anders niet dan dit:
The track site, which also includes some dinosaur tail-drag marks, is located in Coyote Buttes North area along the Arizona-Utah border.
Bron: www.unews.utah.edu

Kom je daar verder mee als je bijv. een landkaart of Streets & Trips erbij pakt?

Ik vind dit ook erg interessant. Helaas kom ik volgend jaar hier niet in de buurt (als het al toegankelijk zou zijn).

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Even verder zoeken leverde onderstaande locatie op:

Afbeelding

Kun je daar wat mee Marjan?

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Coyote schreef: Kun je daar wat mee Marjan?
De locatie op jouw kaart is mij meer dan bekend. Bij de tocht naar de Wave passeer je nl de grens met Utah/Arizona en daar is het in de buurt. In het gebied zijn geen paden o.i.d. en het is daar bijzonder uitgestrekt en onherbergzaam. Het is maar net waar je de dinodansvloer moet zoeken voor een juiste gespecificeerde locatie.

Ik ben zelf ook nog even aan het speuren geweest. Je kunt er komen via een 6 mile roundtrip (hike) vanaf de dichtsbijzijnde weg (waarschijnlijk de House Rock Valley Road). Ik heb nog een foto gevonden (zie hieronder) en ik denk dat ik bepaalde herkenningspunten zie. Ik meen op de foto de "Black Crack" te herkennen, hét richtpunt voor je tocht naar de Wave.

Marjan

Afbeelding
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Priscilla
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Priscilla »

Wat een vondst zeg!!
Ware het nou net dat wij volgende week een bezoekje brengen aan de Wave :D
Denk je dat dit te combineren is met de dino footprints Marjan?

We houden dit bericht goed in de gaten!!!

Priscilla&Martin
jerbia
Amerika-expert

Bericht door jerbia »

Ik heb op het internet nog niet de exacte locatie kunnen vinden, misschien iemand anders?
Groetjes Bianca

hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

PriscillaMartin schreef:Wat een vondst zeg!!
Ware het nou net dat wij volgende week een bezoekje brengen aan de Wave :D
Denk je dat dit te combineren is met de dino footprints Marjan?
In principe moet dat mogelijk zijn. Ik zou zeker even bij het Paria Station informeren of zij weten waar precies de exacte plek is.

Als ik op de foto afga, zou ik zeggen dat het links van de Wave zou moeten liggen als je aan komt lopen. Zeker weten doe ik het echter niet.

Ben heel benieuwd of je er achter komt waar het is als je daar bent.

Veel plezier overigens op je tocht naar de Wave. Het is er fantastisch! Zelf ben ik er twee keer geweest.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Priscilla
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Priscilla »

Ik heb hetvolgende gevonden:

Dinosaur Tracks
From the Wave: The small reptile tracks are on the other side of the wash, opposite of the Wave. To locate them, cross back over the wash and travel up to the level ground on the north side of the wash. Rather than retracing the return path back to Wire Pass parking, hike to the west. Stay against the steep slickrock mountain, as high as possible. The Wave can actually be seen from the tracks. The GPS coordinates given are to one track. Look around to locate many more, within 100 yards. Many of the tracks are found at the base of the steep slickrock slab to the north, and are in pinkish colored rock, just before the slabs become seemingly impossible to ascend. The footprints appear to be from small bipedal dinosaurs, most likely Grallator (Megapnosaurus) and Anomoepus.

Bron

En: http://www.kapplemultimedia.com/images/map-the-wave.jpg

Ik kan me alleen vergissen, maar ik heb het idee dat deze info al langer beschikbaar was...Of hebben ze dit gewoon zeer recent toegevoegd aan hun sites>?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer