Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

emigreren naar texas

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Re: emigreren naar texas

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik woon in Houston en merk op zich best wel dat mensen gelovig zijn hier. Er wordt best snel aan je gevraagd bij welke kerk je hoort. Toch hoeft het niet altijd een reden te zijn om geen vriendschappen op te kunnen bouwen. Mensen beleven hun geloof hier anders dan in Nederland heb ik het idee. Je hebt mensen die het ook prima vinden en ieder in zijn waarde laten. Hier wel tenminste, ik kan niet over Plano spreken. Vriendinnen zul je heus wel opdoen. Het is maar net wat je er zelf van maakt en misschien kun je vrijwilligerswerk op school gaan doen. Dan kom je vast veel moeders tegen. Of je met iemand klikt hoeft niet altijd mis te lopen op geloof hoor. Ik heb vriendinnen die wel gelovig zijn, maar waar ik weinig van merk in de omgang.

Je kunt hier veel beestjes en insecten tegenkomen. De hinderlijkste vind ik de muggen en de fire-ants. Houston heeft een klimaat met een hoge luchtvochtigheid, misschien is dat in PLano anders en heb je minder last van muggen. Verder zie je hier grote vlinders, sprinkhanen, kevers, hele grote libelles, boomkrekels die luid tjirpen en ook bijen en wespen. Eekhoorntjes zitten hier regelmatig in de tuin. Laatst hadden we ook een stel stinkdieren onder onze vlonder. En een tijdje terug hoorde ik veel kabaal buiten en toen zat er een opossum voor de deur (soort buidelrat geloof ik). Ik heb nog nooit een levende armadillo gezien en ook geen levend wasbeertje, maar ik kom ze wel regelmatig tegen langs de weg, net als slangen. Vorige week voor een project voor school was ik op een begraafplaats en zag ik een stel herten. Er is dus variatie genoeg. Als je echt op het platteland gaat wonen dan zul je vast nog wel meer vreemde beestjes tegenkomen.

Veel plezier in Texas komende week!
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

manuela meilink schreef:om even op het 1 na laatste berichtje terug te komen, daar staat: ik zou me er niet al te veel tegen verzetten.
maar wat houdt dat dan in? ik krijg nu ook regelmatig de jehova's getuigen aan de deur en ik maak altijd een vriendelijk praatje met die mensen maar ik ben niet van plan dat geloof te gaan volgen.
Misschien was dat wat onduidelijk gesteld, maar wat je hierboven zegt is zo'n beetje wat ik bedoel. Je kunt beleefd en geinteresseerd zijn in iemands geloof (zoals gezegd is dat nu eenmaal vaak nogal aanwezig) zonder dat je er zelf in meegaat. En dat verwacht ook niemand. Ik moet wel zeggen dat buiten de grote steden men het vaak wel wat opmerkelijk vindt dat je helemaal nergens in gelooft. De reden waarom iemand aan je zou kunnen vragen wat je religie is is ook niet om je te bekeren, maar meer om je ergens in een soort van hokje te kunnen plaatsen. En het is ook gewoon een onderwerp voor "making conversation". Maar je zult wel merken dat heel veel mensen naar een kerk gaan op zondag en dat daar een belangrijk deel van het sociaal leven zich wel degelijk afspeelt.

Nogmaals, bovenstaande is nogal gegeneraliseerd en er zijn echt behoorlijke verschillen tussen staten en steden onderling. Texas ken ik zelf niet zo goed, maar verwacht dat het in zekere zin wel vergelijkbaar is met Georgia.
"Keep Georgia On Your Mind"
mannie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mannie »

nou ja natuurlijk geloof ik wel ergens in maar dat heeft geen naam en daarvoor heb ik geen kerk nodig. maar weet je, ik zal een open mind hebben en wie weet denk ik er eenmaal daar wel heel anders over. bedankt voor je duidelijke uitleg.

ik zal me er eens in verdiepen want ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul wat voor geloven er zijn en wat het inhoud. maar zoals ik al zei i shall keep een open mind. het is tenslotte mijn beslissing om naar texas te willen verhuizen dus zal ik de mensen toch wat tegemoet moeten komen.

wat de andere berichten betreft, ik vind het helemaal geweldig als ik hoor over hertjes stinkdieren eekhoorntjes enz
tsja de kakkerlakken en de rest zal best moeilijk worden ik ben nogal bang aangelegd voor insecten,misschien een goed moment om me daar eens overheen te zetten.

waar ik echt afschuw van heb zijn kikkers ik weet ook niet waarom en ik weet dat ze niks doen.

groetjes manuela :D
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

En wat dacht je van deze schatjes? Ik vind het nog steeds geweldig om schildpadden in het wild in sloten en plassen tegen te komen. Deze foto heb ik gisteren gemaakt toen ik in het park aan het wandelen was. Die wegspringende kikker was te snel... :D

Afbeelding
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
mannie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mannie »

supergaaf die foto, ik heb er al helemaal zin in volgende week. :D :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Manuela, dit zijn draadjes uit het verleden waar godsdienst het onderwerp was:
Godsdienst in een vriendschap of relatie:
viewtopic.php?f=3&t=9938&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=universalists
Mormonen:
viewtopic.php?f=3&t=2323&hilit=universalists
Respect tov geloof:
viewtopic.php?f=3&t=16980&hilit=Unitarian
Atheisme een problem?
viewtopic.php?f=3&t=8329&hilit=unitarian

Verder heb ik dit zelf ook nog in mijn infobundel staan:
Het aantal christelijke stromingen in de US is inderdaad enorm en als buitenstaander is het soms nauwelijks te volgen wat nou de verschillen zijn. Ook binnen elke stroming heb je wel weer een conservatieve en een meer liberale vleugel en alles daar weer tussenin. Wanneer je een beetje een beeld wilt krijgen van de verschillende stromingen (in ieder geval de belangrijkste) en hun standpunten op bepaalde terreinen (ook voor andere religies trouwens), dan is deze site http://www.religioustolerance.org aan te bevelen.

Welke godsdienstige strekking heb jij?
http://selectsmart.com/RELIGION/
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Wist je dat schildpadden heel boos kunnen worden? Ben een keer achtervolgd door een woedende schildpad! :lol:

Armadillos zijn ook heel leuk, die klinken altijd zo sikkeneurig als ze door de bosjes stampen. Eerste keer dat ik er eentje tegenkwam dacht ik eerst dat het een zwijn was en toen kwam er zo'n schattige stamper te voorschijn.
Je kan ze ook makkelijk oppaken maar let wel op dat je hun poten goed uit je buurt houdt want ze kunnen gemeen krabben.

Fire ants moet je heel goed voor oppassen, die laten lelijke littekens achter waar je nog heel lang jeuk aan kan hebben. Als je ergens stilstaat kijk dan eerst even naar beneden of je niet op een mierenhoop staat. Nou ja, in de stad valt het mee, op de stoep zal je ze niet zo snel tegenkomen.
Maar als je de wildernis ingaat wel goed opletten.

En slangen natuurlijk, ik heb zooooooo'n hekel aan slangen! Elke keer de speeltuin goed controleren, bij het wandelen altijd goed opletten en als het even kan een lange stok meenemen om ze weg te jagen.

Hagedissen zijn wel heel leuk! Zoonlief is er ook dol op. Kleine gluiperd heeft me een keer een hartverzakking bezorgd toen hij met een hagedis zat te spelen en ik zag niet goed wat het was dus ik dacht dat hij een slang te pakken had. Deed z'n vader toen hij klein was ook dus ik schrok me lam.

Wasbeertjes, superschattig! Maar ga ze niet voeren want ze maken een zooitje van je vuilnisbakken en als ze eenmaal doorhebben waar het eten is dan blijven ze terugkomen.

En koeien, Texas heeft heel veel koeien. Jammer genoeg niet meer zo veel longhorns maar hier en daar zie je ze nog. Vind het altijd zo gezellig met die beesten. Schoonpapa heeft een kleine kudden en als het even kan help ik mee.

En herten, hartstikke mooi maar wees wel voorzicht als de mannetjes bronstig zijn (zo heet dat toch in Nederlands?). Dan kunnen ze gruwelijk macho zijn en zijn ze soms geflipt genoeg om je auto aan te vallen.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik denk niet dat je erg veel van dat diep gelovige zult merken in Plano of Allen. Beiden zijn suburbs van Dallas en er gaat een behoorlijke relativerende invloed vanuit zo'n grote stad. Diep religieuze mensen blijf je tegenkomen, maar in de omgeving van zo'n grote stad zijn ze meestal wat toleranter en open voor ontmoetingen buiten hun kerkelijke kring. Ook binnen mijn kennissenkring hier in de omgeving van Denver zitten diep religieuze mensen die best weten dat ik de grootste atheist ben die er hier rondloopt, maar ze schudden hun hoofd en laten het langs hen heen gaan. We kunnen prima met elkaar opschieten zelfs terwijl ze weten dat ik democratisch stem en zij veelal republikeins. Als je overigens kinderen hebt zul je via hen en via hun school ook veel contacten opdoen, dus je hoeft niet naar de kerk om vrienden te maken. Je hoeft echt niet je levensopvattingen (religie, politiek of andere levensovertuigingen) te veranderen om sociaal acceptabel te zijn. Dan zou dit land van mengsel van immigranten nooit ver zijn gekomen.
mannie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mannie »

even een ander onderwerp

mijn jongste zoon van 10 is nogal zachtaardig van karakter waardoor hij op school nog wel eens het doelwit van pesten is. hij wil met veel plezier aan een nieuwe school in texas(omg plano) beginnen maar hij heeft de angst omdat hij dan van een ander land komt dat hij misschien weer gepest wordt.

ik denk zelf dat dit niet zo is.

op tv komt het programma ik vetrek, waarin je nederlanders ziet emigrerennaar diverse landen(nooit naar amerika trouwens) en vaak worden kinderen dan gepest. dat heeft mijn zoon damian op tv gezien en sindsdien is hij er een beetje bang voor.

heeft iemand daar ervaring mee?
ik weet dat zwitserland en portugal nogal moeilijke landen zijn maar volgens mij is dat in amerika geen probleem.

groetjes manuela p.s we zijn wel bezig met engelse les voor hem
LittlePhoenix
Amerika-expert

Onze dochter van 7 heeft op 4 verschillende scholen gezeten. 1 Nederlandse, 2 DoDscholen (Department of Defense) en nu op een public school in Utah.

Ze is nog nooit gepest op school maar ze had natuurlijk het voordeel dat ze eerst naar een DoDschool ging, die onderwijzers krijgen speciale training om kinderen te helpen zich aan te passen in weer een nieuw land.

Hier op de publicschool is ze wel een grote uitzondering maar tot nu toe is dat alleen maar positief geweest. Ze heeft een spreekbeurt over Nederland gehouden en de meeste kinderen zijn diep onder de indruk omdat ze in Europa heeft gewoond.

Heel belangrijk is om als ouder goed met de school te praten. Vertel gewoon dat je bezorgd bent om je zoon, leg uit dat z'n Engels nog niet zo goed is en vraag de nieuwe juf/meester om te helpen.
Meeste Amerikaanse kinderen zijn nog nooit in het buitenland geweest. Sterker nog, veel kinderen zijn nog nooit in een andere staat geweest!
Als je zoon laat merken dat hij blij is om in Texas te zijn zullen de andere kinderen het vast hartstikke spannend vinden om verhalen te horen over Nederland. Oefen met je zoon zodat hij niet al te veel naar woorden hoeft te zoeken als hij wil vertellen over z'n oude land.

Mijn ervaring met Texanen is dat ze heel gastvrij zijn als je laat merken dat je meteen verliefd bent geworden op Texas. Dat je daar niet vandaan komt wordt dan zo'n beetje als een "birthdefect" gezien, foutje bij de geboorte maar da's helemaal goed gekomen toen je in het vliegthuig stapte :)

Hier in Utah ook, eerst vragen ze waar ik vandaan kom en waar Nederland nou eigenlijk precies ligt, dan hoe lang we al in America zijn en hoe ik het hier vind en als ik dan zeg dat ik het fantasties vind dan ontdooien ze meteen.
mannie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mannie »

bedankt voor je tips ik zal zeker dingen met mijn zoon gaan oefenen die hij op school in gesprekjes goed kan gebruiken.
en ik zal ook zeker een goed gesprek gaan houden met de juf of meester.

mijn oudste zoon bijna 14 die kan echt alles langs zich heen laten gaan en heeft vaak niet eens door als iemand hem pest,maar die van 10 is gewoon erg gevoelig maar hij zegt wel erg zijn best te willen doen om vrienden te maken en vrolijk over te komen.
en dat van die spreekbeurt is ook een goed idee.
gelukkig willen mijn beide jongens heel graag naar texas verhuizen dus dat is wel een voordeel.

groetjes manuela
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik herken je verhaal helemaal Manuela..ik ben vroeger ook altijd heel veel gepest op school, maar toen ik naar een Amerikaanse school ging veranderde dat echt helemaal. Ik vind de kinderen hier echt minder onaardig tegen elkaar dan in Nederland. Er zijn hier op school allemaal clubs, sport, kunst, muziek, natuur, techniek, theater; voor ieder kind is er wel wat wils, en dus krijg je dat elk kind wel ergens in een groep zijn/haar plekje kan vinden.
Onze oudste is helemaal gek van Anime tekenen, en dus zit hij bij een tekenclub op school, met nog meer jongetjes die graag met van die rare hoofdbanden omlopen (sja...). Ik kan me vorostellen dat hij daar in Nederland misschien door buiten de boot zou vallen, maar als een kind er hier iets van zegt, dan zijn er of vriendjes in de buurt die hem bijstaan, of de oudste trekt zich er niks van aan, omdat hij weet dat hij wel "ergens bij hoort".
Overigens hebben de meeste Amerikaanse scholen een enorm streng pest-beleid (zouden NEderlandse scholen nog eens iets van kunnen leren). En er wordt ook echt iets aan gedaan; kinderen worden geschorst, in speciale klassen gezet, moeten op anger mananegment. Elke school heeft ook zijn eigen counselor die met kinderen en ouders kan praten. Wat je zou kunnen doen is als je op je nieuwe school komt, je angst uitleggen aan de counselor, en vragen of ze er een beetje op kunnen letten hoe het met hem en zijn klasgenoten gaat.
Trouwens, je hebt ook grote kans dat de andere kinderen jouw kind juist super-interessant vinden omdat hij uit een ander land komt.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
mannie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door mannie »

bedankt voor je reactie je stelt me helemaal gerust hiermee, echt heel fijn.
ik zal dit straks als damian uit school komt meteen vertellen en dat hij zich niet zo'n zorgen hoeft te maken.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Warschijnlijk zal hij ook ESL lessen volgen in de nieuwe school. Misschien dat er nog nieuwe leerlingen zijn die nog Engels moeten leren.

Verder is het belangrijk dat je zoon ook beseft dat een niet leuke reactie van iemand naar hem toe, niet altijd pesten is. Maar soms hebben die mannekes al zoveel op hun kap gekregen dat elke negatieve reactie als pesten wordt aanzien, waardoor hij op een bepaalde manier gaat reageren, en dat ook weer andere gedrag van medeleerlingen uitlokt, en je bent vertrokken!
"Relativeren" is heel belangrijk voor slachtoffers van pestgedrag. Dus hij moet vooral beseffen dat hij en de anderen met een schone lei beginnen. Dan gaat hij misschien al een veel minder defensieve houding aannemen, wat verdere contacten niet gaat bemoeilijken.
Dat is tenminste mijn ervaring geweest met onze zoon, die ook heel wat gepest over zich heeft gekregen tot hij in het 4de leerjaar in een andere school terecht kwam (midden op het jaar, met een grote achterstand, maar de sfeer in die school was zo totaal anders en heel erg ondersteunend, zelfs van de medeleerlingen!). Nadien is er nooit nog een pestprobleem geweest. (oef!) Integendeel!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen met je zoon hoor! Mijn zoon was 9 toen hij hierheen verhuisde en vond het ook spannend om ineens naar een andere school te gaan in een vreemd land waar ze een andere taal spreken. Nou, hij had binnen de kortste keren heel veel vriendjes. Ze vonden het geweldig dat hij uit Nederland kwam en dat hij een eigen taal sprak. Dat is toch anders dan de Mexicaanse kinderen waarvan ze al weten dat die Spaans spreken.
Bij ons op school geven ze inderdaad ESL en ik ga ervan uit dat ze dat op de school waar jouw zoon naartoe gaat ook geven. Hier hebben ze ook een International Club op school (naschoolse actviteit) en daar leren ze ook veel over andere culturen. De meeste amerikanen en amerikaanse kinderen zijn namelijk heel erg geïnteresseerd in andere culturen. Mijn kinderen zitten op school trouwens tussen veel andere "buitenlandse" kinderen, ook al is het een gewone elementary school. Zo zijn er veel aziaten en ook mexicanen. Ik verwacht eigenlijk wel dat Plano een beetje hetzelfde zal zijn. Het is denk ik anders als je in een klein dorpje in Texas in the middle of nowhere woont.

En dan nog iets. Ik vind dat kinderen hier veel beter normen en waarden meekrijgen. Elkaar klieren en pesten wordt op school niet getolereerd en het lijkt wel alsof men er alerter op is dan in Nederland. Op de bus schijnt wel meer gepest te worden.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zoals DixieChick al schrijft is ook mijn ervaring, dat het pest beleid op de scholen hier streng is. Toen mijn oudste een keer in de schoolbus gepest werd, heb ik dat aan de counselor gemeld en daar werd direct korte metten mee gemaakt (op zo'n manier, dat het geen kwaad bloed zette bij de pester). Zelf ben ik als kind in Nederland genadeloos gepest, omdat ik in de vierde klas in een dorp terecht kwam, na in Afrika gewoond te hebben. De meesten van die kinderen waren nooit Nederland uitgeweest en ik was dus "vies". Hier wordt het anders zijn van de buitenlandse kinderen juist interessant gemaakt. Zo is er op onze school ieder jaar een internationale avond, waarbij heel veel landen vertegenwoordigd zijn, en worden kinderen aangemoedigd om over de cultuur, waar ze vandaag komen, te praten. Je zoons zullen trouwens waarschijnlijk beiden ESL (English as a Second Language) lessen krijgen, waar ze misschien ook andere buitenlandse kinderen zullen ontmoeten. Het hangt natuurlijk van het deel van het land af, hoeveel niet-Amerikaanse kinderen er op school zullen zitten.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Zoals DixieChick al schrijft is ook mijn ervaring, dat het pest beleid op de scholen hier streng is. Toen mijn oudste een keer in de schoolbus gepest werd, heb ik dat aan de counselor gemeld en daar werd direct korte metten mee gemaakt (op zo'n manier, dat het geen kwaad bloed zette bij de pester).
Wat is dan toch typisch dat in NL men daar kennelijk geen raad mee weet. Er wordt nogal krampachtig door docenten mee omgegaan is mijn ervaring en het loopt daardoor met het pesten nogal eens uit de hand. En degene die zelf gepest wordt is het dupe daarvan en wordt nog meer geslachtofferd. Ik heb zelf geen kinderen, maar uit mijn omgeving (zowel in NL als nu in de VS) heb ik wel het idee dat er in NL veel meer "maar moet kunnen". Ik heb een nichtje dat nog maar 5 jaar is en nu al zo keihard wordt aangepakt door haar klasgenootjes. En dat zijn nog maar kleuters.
"Keep Georgia On Your Mind"
LittlePhoenix
Amerika-expert

Hier in Amerika zijn ze duidelijker vind ik. Als je iemand pest dan ben je de bad guy en ben je verantwoordelijk voor je daden.
In Nederland is het veel meer achgossie, arme pester, heb je het zo moeilijk? En het slachtoffer moet niet zo zeuren.

Dat er in de bus vaker gepest wordt heb ik gehoord maar nog niet meegemaakt. De dame die onze schoolbus bestuurd heeft de kinderen hele goed onder de duim. Leuk mens met gevoel voor humor maar als ze lastig zijn dan kan ze heel streng zijn en ze luisteren allemaal naar haar, zelfs de lastpakken.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Bij mijn kinderen op school, zowel de basisschool als de middelbare school, is er een zeer streng beleid t.a.v. pestgedrag. Dus ik vind het wel een een beetje kort door de bocht om nu maar meteen aan te nemen dat er in Nederland niets aan gedaan wordt :roll:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

In de bus kan het inderdaad nog wel eens misgaan. In onze county hebben alle bussen een camera, dus als je klaagt, dan vraagt de principal de beelden op, en worden de boosdoeners gestraft. Bij ons zijn vorige week 14 kinderen van de bus geschorst omdat ze met eten hadden zitten gooien. Ik hou wel van die duidelijke taal.

Jerbia>ik denk dat niemand zegt dat ze er in Nederland niks aan doen, er zijn hier alleen mensen met ervaring zowel in Nederland als in de VS (waaronder ikzelf) die ervaren hebben dat het pesten in de VS gewoonweg minder gebeurt. En of dat nou komt door de school, de ouders, of de vele clubjes war een kind bijkan, dat maakt niet zoveel uit denk ik. Natuurlijk zijn er in Nederland scholen die het echt super doen, dat weet ik ook. Helaas heb ik nooit die ervaring gehad, en hier in de VS, waarik toch al met meerdere schooldistricten in noord en zuid te maken heb gehad, altijd wel. Daarom dat ik wat meer generaliseer.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer