Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

2e keer Amerika: routehulp nodig!

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Ingrid26
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

2e keer Amerika: routehulp nodig!

Bericht door Ingrid26 »

Hoi allemaal,

Vorig jaar hebben we onze eerste rondreis gemaakt door het Zuid-westen. Ons route toen:
Amsterdam - Toronto - Niagara Falls - San Francisco - Yosemite - Bodie - Death Valley - Las Vegas - Zion - Bryce - Monument Valley - Grand Canyon - Palm Springs/Joshua Tree - Los Angeles - Santa Barbera - San Simeon - Monterey - San Francisco

Volgend jaar (zomer 2009) willen we graag weer een rondreis gaan maken met als startpunt een aantal dagen New York (dat staat vast :-)).
Alleen wat daarna? Het oosten trekt ons wat minder, dus we willen graag weer richting het westen. Er zijn een aantal dingen die ik nog graag zou willen zien:
- Yellowstone
- Grand Teton
- Arches
- Capitol Reef
- Antelope Canyon
- Wave
- Great Sand Dunes
Maar ook de kust tussen San Francisco en Seattle trekt ons.

Het liefst zouden we een route maken waarin wel veel nieuwe dingen gaan ontdekken. Op de vorige reis heeft San Francisco ons hart gestolen, dus daar zouden heel graag nog eens weer naar toe. Ook Yosemite vonden we voor herhaling vatbaar. Wie kan ons helpen met het samenstellen van een mooie route? Ik kom er zelf niet echt uit (kan geen keuzes maken). We hebben voor het westen ongeveer 18 - 20 dagen.

Ben benieuwd!

Groetjes,
Ingrid
14 juni tot 7 juli 2007: Toronto en West-USA (http://amerika2007.dejongmultimedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
16 juni tot 9 juli 2009: New York en (Noord)West-USA (http://amerika2009.dejongmultimedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
frederik7028
Amerika-ontdekker

Re: 2e keer Amerika: routehulp nodig!

Bericht door frederik7028 »

Hallo Ingrid,

de zaken in je lijstje liggen wel erg ver uit elkaar om allemaal op een dag of twintig te doen. Ik denk dat het daarom verstandig is om zoals je zelf al zei te gaan voor nieuwe zaken. Wij hebben vorig jaar op een 17-tal dagen vanuit Denver hetvolgende gedaan: Rocky Mountain NP, Mount Rushmore en Crazy Horse, Devils tower, Yellowstone, Grand Teton, Bryce Canyon, Capitol Reef, Moab (Arches, Canyonlands, Dead Horse Point), Denver.

Enkele bevindingen: Rocky Mountain NP is magnifiek voor te wandelen. Yellowstone is een absoluut hoogtepunt, trek er genoeg tijd voor uit (minstens 3 volle dagen). Ga niets zoeken in Salt Lake City en nog minder aan het Salt Lake. Ga zéker naar Moab, geniet van de fantastische omgeving en maak de wandeling Devil's garden trail in Arches. De rit van Moab naar Denver is ook verrassend mooi door vanuit de woestijn naar de Rocky Mountains langs vele bekende skigebieden (Vail, Beckenridge,...) en makkelijk op een dag te doen.

Als Mt. Rushmore en Crazy Horse je echt niets zeggen, en deze wel een serieuze omweg zijn kan je deze tijd misschien gebruiken om via Page (ik zie ook Wave en Antelope Canyon in je lijstje staan) naar Moab te rijden. Je kan dan misschien ook nog Monument Valley (één van mijn favorieten) meepikken.
Wel jammer dat je dan de prachtige route tussen Bryce Canyon en Capitol Reef (scenic byway 12) mist.

Veel planplezier.
pacific
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door pacific »

Hallo Ingrid,

Ik sluit me volledig aan bij Frederik.
Wij hadden dit jaar een beetje hetzelfde probleem als jij : we wilden zoveel mogelijk dingen zien die jij ook opsomt, maar wilden ook heel graag terug naar San Francisco. Uiteindelijk hebben we SF noodgedwongen laten vallen (op 17-18 dagen kan je dat er inderdaad praktisch niet meer bijnemen) en gekozen om te vertrekken in Denver en te eindigen in Las Vegas (compromis voor de kinderen, Las Vegas was makkelijker in te passen dan San Francisco).
Wij deden in juli grotendeels de route beschreven door Frederik, kwamen na RMNP ook nog langs Fort Laramie (niet echt een aanrader), Wind Cave NP en Custer, bezochten ook Mount Rushmore en Devils Tower en reden via de Beartooth pass (prachtig!) naar Yellowstone. Nadien zijn we via Grand Teton afgezakt naar Moab en dan via de scenic byway 12 naar Las Vegas.
Absolute hoogtepunten : Rocky Mountain NP, Yellowstone (zeker 3 dagen voorzien), Moab (ook hier is 3 dagen niet teveel - Devils garden trail is echt geweldig mooi), Little Wild Horse Canyon (slotcanyon tussen Moab en Capitol Reef, zeer indrukwekkend en heel weinig toeristen) en Zion. Het stuk na RMNP was mooi, maar als ik iets zou moeten weglaten, zou het dat wel zijn en dan misschien liever naar Antelope Canyon enzo.
Voor mij persoonlijk moest Las Vegas er ook niet bij, maar voor de kinderen was dit bijna een must.

Wij zijn nu al meer dan 3 maand terug en genieten nog altijd na van onze prachtige reis. En ja, we hebben ook wel last van heimwee ...

Veel plezier bij de voorbereiding!

Ria
Ingrid26
Amerikafan

Bericht door Ingrid26 »

Ria en Frederik, bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik heb vanavond even geen tijd, maar ga morgen de kaart erbij pakken om de routes te bekijken!
Hebben jullie toevallig ook nog een reisverslag gemaakt die ergens online staat?

Groetjes,
Ingrid
14 juni tot 7 juli 2007: Toronto en West-USA (http://amerika2007.dejongmultimedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
16 juni tot 9 juli 2009: New York en (Noord)West-USA (http://amerika2009.dejongmultimedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

hallo Ingrid,

Alle plaatsen die je noemt in een reis van 20 dagen combineren lijtk me moeilijk, ik zou Seattle laten vallen als je graag weer naar SF wilt. Misschien in Salt Lake City beginnen en eindigen in SF?
Kijk eens naar onze erirsverslagen 2004 en 2006. In 2004 hebebn we onder andere yellwostone en Yosemite en SF in een reis gecombineerd, in 2006 zijn we in Seattle begonnen. De afgelopen zomer hebben we Yellowstone en Arches gedaan, met SF als startpunt. Ons 2008-verslag staat hier.

Het beste is om iets uit te gaan schrijven, dan zie je snel of bepaalde routes wel of niet mogelijk zijn.

Marianne
Mantoinette
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Mantoinette »

Hallo Ingrid,
Wij willen volgend jaar ongeveer dezelfde plekken bezoeken... onderstaand onze route. Misschien heb je er iets aan...
Afbeelding

klik hier voor een interactief kaartje
groetjes en succes met de planning,
MAS
Laatst gewijzigd door Mantoinette op 11 nov 2008, 20:48, 3 keer totaal gewijzigd.
2005.... again in 2007!!!... again in 2009!!!

reisverslag zuidwesten 2005
reisverslag zuidwesten en New York 2007
reisverslag 2009
http://www.asmas.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingrid26
Amerikafan

Bericht door Ingrid26 »

En nog meer reacties... bedankt! Krijg helemaal zin om routes te gaan uitschrijven.
Ik heb morgen een belangrijk examen, dit weekend wordt manlief 30, dus na het weekend ga ik er even goed voor zitten.
Wordt nog vervolgd dus :-)
Mantoinette
Amerikafan
Contacteer:

Bovenstaand kaartje kun je ook bekijken op onze site... daarop kun je de diverse plaatsnamen en bezienswaardigheden zien door op de linkjes (cijfers) te klikken...
klik hier voor onze routekaart
groetjes, MAS
Laatst gewijzigd door Mantoinette op 11 nov 2008, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

reisverslag 2009
Ingrid26
Amerikafan

Bericht door Ingrid26 »

Hoi allemaal,

Ik ben druk bezig met het samenstellen van een mooie route (heb er nu nog drie naast elkaar staan... en probeer steeds zo keuzes te maken).
Zodra ik deze uitgewerkt heb zal ik ze plaatsen. Weet iemand een handige site waarmee ik afstanden kan berekenen? Doe het nu aan de hand van andere reisverslagen, maar dat is niet altijd handig.

Mantoinette ik kan helaas niet op jullie site komen (vraagt om inlogcode). Ben wel heel benieuwd, want de route ziet er goed uit!

Groetjes,
Ingrid
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Mantoinette
Amerikafan
Contacteer:

Ingrid26 schreef: Mantoinette ik kan helaas niet op jullie site komen (vraagt om inlogcode). Ben wel heel benieuwd, want de route ziet er goed uit!
Oef :oops: dat klopt inderdaad. Er staat inderdaad een beveiliging op de site omdat deze nog niet klaar is. Maar ik heb de pagina met onze planning eruit gehaald en zichtbaar gemaakt. Dus nogmaals de link naar onze planning
Als je op de cijfers van het kaartje klikt, komt de informatie over betreffende plaats/stad in beeld.

reisverslag 2009
Ingrid26
Amerikafan

Bericht door Ingrid26 »

Wauw, dat is lekker uitgebreid! Ik ga me erin verdiepen :)
Ingrid26
Amerikafan

Bericht door Ingrid26 »

Hoi allemaal,

Ik heb twee mogelijke routes uitgewerkt! Kan nog steeds geen keuze maken, dus hoop dat jullie mij weer wat verder kunnen helpen.

Route 1: New York en dan een rondje Denver-Denver
Route 2: New York en dan een route van San Francisco tot Las Vegas

Tussen haakjes staat de geschatte reisduur.

Route 1:
Dag 1 Amsterdam – New York
Dag 2 New York
Dag 3 New York
Dag 4 New York
Dag 5 New York – Denver
Dag 6 Denver - Estes Park (1,5 uur)
Dag 7 Bezoek Rocky Mountain NP
Dag 8 Estes Park – Hill City (7,5 uur)
Dag 9 Hill City - Deadwood (Custer SP-Mount Rushmore) (1,45 uur)
Dag 10 Deadwood - Sheridan (bezoek Devils Tower) (3 uur)
Dag 11 Sheridan - Cody (via Bighorn Canyon) (3 uur)
Dag 12 Cody – Yellowstone (via Beartooth Pass?) (5 uur)
Dag 13 Yellowstone
Dag 14 Yellowstone
Dag 15 Yellowstone – Jackson (via Grand Teton) (0,45 uur)
Dag 16 Jackson - Provo (via Bear Lake?) (5,5 uur)
Dag 17 Provo – Moab (3,5 uur)
Dag 18 Moab (Arches: Devils Garden Trail)
Dag 19 Moab – Durango (via Mesa Verde) (2,5 uur)
Dag 20 Durango (treinrit?) – Alamosa (3 uur)
Dag 21 Alamosa – Denver (via Great Sand Dunes) (4,5 uur)
Dag 22 Denver – Amsterdam

Route 2:
Dag 2 New York
Dag 3 New York
Dag 4 New York
Dag 5 New York – San Francisco
Dag 6 San Francisco
Dag 7 San Francisco – El Portal (4 uur)
Dag 8 Yosemite
Dag 9 El Portal – Lake Tahoe/Reno (5 uur)
Dag 10 Reno – Elko/Wells
Dag 11 Elko/Wells - Jackson
Dag 12 Jackson (Grand Teton) (0,45 uur)
Dag 13 Jackson – Yellowstone (1 uur)
Dag 14 Yellowstone
Dag 15 Yellowstone
Dag 16 Yellowstone – Provo (6 uur)
Dag 19 Moab – Cortez (Mesa Verde) (2,5 uur)
Dag 20 Cortez – Page (5 uur)
Dag 21 Page (Antelope Canyon, Horse Shoe Blend)
Dag 22 Page – Las Vegas (5 uur?)
Dag 23 Las Vegas – Amsterdam

Ik hoor graag jullie reacties op beide routes, om zo weer verder te kunnen plannen.
Alvast super bedankt!

Groetjes,
Ingrid
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Waarom heb je in route 1 een dag minder?
In beide routes zou ik 2 volle dagen Moab willen, en in de tweede 2 twee volle dagen San Francisco.
Wanneer je alle wensen verdeeld over 2 routes met zo weinig mogelijk overlap, dan heb je plannen liggen voor 2 reizen (1 zonder New York).
Johan
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het zijn beide prachtige routes die ook wel te doen zijn in de tijd die je hebt.
Wel vind ik bij beide de tijd voor Yellowstone en Grand Teton vrij kort. Zoals hierboven ook al een paar keer is gezegd zou je eigenlijk minsten 3 dagen voor Yellowstone uit moeten trekken.
Ik zou ook een extra dag Moab aanraden.
Misschien een dag New York minder, of helemaal niet naar NY?

Mesa Verde even doen op weg van Moab naar Durango/Cortez lijkt me ook wat gehaast. Als je een wandeling met een ranger gaat maken (een must vind ik) moet je je van te voren opgeven, je hebt kans dat je een tijd moet wachten voor je mee kunt.

Als ik moest kiezen zou ik voor de eerste gaan, en dan een dag er bij pakken (en liefst nog meer). Je zou dan ook kunnen eindigen in Las Vegas en dus Page meenemen. Als je dan Cortez overslaat heb je meer tijd voor Moab, Page etc.

Marianne
Ingrid26
Amerikafan

Bericht door Ingrid26 »

Bedankt weer voor de reacties!

@Johan. Het aantal dagen voor de vakantie staat nog niet helemaal vast. We hebben nog niks geregeld qua tickets of vrije dagen. Ik wil het wel rond de 22-23 dagen houden, omdat langer qua werk lastig wordt. Maar aantal dagen is dus nog een beetje flexibel :-). Zelfs de reisperiode staat nog niet vast. Ik denk nu aan juni, maar het mag ook eind augustus/september worden. Wat raden jullie ons aan?
Omdat we vorig jaar al een aantal dagen in San Francisco zijn geweest, heb ik het bewust op 1 dag gehouden. Er zijn nog net een paar plekken waar ik heen wil, maar de echte highlights 'kennen' we al. Verder hebben we natuurlijk al een grote stedentrip naar New York in de planning staan, dus wil niet alleen maar stedentrips doen. Ik kijk nog even of we voor Moab wat extra tijd kunnen inruimen. Heb je nog een tip voor invulling van deze dag?

@Marianne. New York is eigenlijk de reden dat we weer naar Amerika gaan. Omdat we er dan toch al zijn, gaan we daarna nog verder reizen. Ik wil hier dus geen concessies in doen :-). Mesa Verde moeten we inderdaad misschien maar schrappen uit ons overzicht. Dit is voor mij geen must om te zien.

Ik ga weer lekker verder puzzelen!
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Ingrid26 schreef: Ik kijk nog even of we voor Moab wat extra tijd kunnen inruimen. Heb je nog een tip voor invulling van deze dag?
Minstens twee volle dagen Moab omdat er gewoon heel veel moois te zien is (meer dan mooi).
Sommige forumleden zitten er 4, 5 of meer dagen...
Een willekeurige greep:

Canyonlands NP
- Mesa Arch.
- Green River overlook in de ochtend anders heb je tegenlicht.
- Shafer Trail overlook rond lunchtijd (later krijg je schaduw). Je kunt de trail ook rijden, met SUV (je kunt een Jeep in Moab huren).
- Dead Horse Point State Park, sunrise of sunset (mijn voorkeur).

Arches NP
- 's Ochtends Devils Garden-sectie. Kun je een lange wandeling maken. Is het te warm, dan een deel doen.
- Namiddag Windows-sectie (kost minder tijd dan Devils Garden).
- Einde van de middag naar Delicate Arch en daar sunset beleven. Een absolute must! Op circa een uur enkele reis te voet.
- Ook heel aardig is de Fiery Furnace wandeling met Ranger (kost een paar dollar en moet je voor aanmelden).

Aan Potash Road heb je een wandeling van een uurtje naar Corona Arch. Een prachtige arch. Bij voorkeur 's ochtends.
De 128 is een schitterende weg langs de Colorado River. Veel stops. Raften mogelijk. Kijk even bij Castle Valley en een wandeling bij Fisher Tower (middag/namiddag) is ook erg mooi.
In en rond Moab stikt het van de restaurants, Motels en B&Bs. Wel reserveren, zeker in weekends (nagenoeg get hele jaar door).
Johan
Ingrid26
Amerikafan

Bericht door Ingrid26 »

Hoi allemaal,

Het is alweer even geleden, maar de reis is nog steeds actueel :-)
Ik denk dat we uiteindelijk toch verder gaan met route 2. San Francisco geeft hierin eigenlijk de doorslag.
Willen we graag nog weer eens naar toe.

De route zou nu worden:
Dag 2 New York
Dag 3 New York
Dag 4 New York
Dag 5 New York – San Francisco
Dag 6 San Francisco
Dag 7 San Francisco – El Portal (4 uur)
Dag 8 Yosemite
Dag 9 El Portal – Lake Tahoe/Reno (5 uur)
Dag 10 Reno – Elko/Wells
Dag 11 Elko/Wells - Jackson (evt. via Craters of the Moon)
Dag 12 Jackson (Grand Teton) (0,45 uur)
Dag 13 Jackson – Yellowstone (1 uur)
Dag 14 Yellowstone
Dag 15 Yellowstone
Dag 16 Yellowstone – Provo (6 uur)
Dag 19 Moab (Canyonland)
Dag 20 Moab – Page (? uur)
Dag 21 Page (Antelope Canyon, Horse Shoe Blend)
Dag 22 Page – Las Vegas (5 uur?)
Dag 23 Las Vegas – Amsterdam

Een paar vragen nog:
- Dag 9, 10 en 11 zijn redelijk saaie autorijdagen volgens mij. Hoe kan ik dit omzeilen? Is er nog een andere (leukere) manier om via San Francisco naar Grand Teto/Yellowstone te rijden? Yosemite vinden we leuk, maar is geen must (zijn we vorig jaar al geweest).
- Ik twijfel qua vertrekdatum nog tussen de maanden juni of september. Op mijn werk komt september beter uit, maar dat is zo laat! Wat zijn jullie ervaringen? En scheelt dit financieel nog?
- Is er onderweg van Yellowstone naar Provo nog iets te zien?
- Op zich hoef ik niet meer naar Las Vegas (heb ik niet zoveel mee), maar is er nog een andere mogelijkheid als eindpunt waar ik zelf even niet aan denk?

Ben benieuwd!

Groetjes,
Ingrid
Ingrid26
Amerikafan

Bericht door Ingrid26 »

Johan, ik vergeet je te bedanken voor je uitgebreide reactie. Deze punten gaan in mijn Moab-documentje :-)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Hallo Ingrid,

Het blijft altijd een eind rijden als je Yellowstone combineert met het zuidwesten, je ontkomt ook niet aan lange rijdagen. Heb je ons 2008-verslag al bekeken? We hebben voor een heel groot deel dezelfde route gedaan. Wij zijn ook via Yosemite gereden. Je kunt wat noordelijker rijden, maar een tweede keer Yosemite is ook niet erg lijkt me. Hebben jullie Bodie al bezocht? En wat El Portal betreft: kijk eens of White Wolf of een nog oostelijker gelegen accomomodatie iets is voor julie, dan kun je wat meer tijd aan het oostelijke deel van Yosemite besteden.
Een andere mogelijkheid is om een stuk van de goudzoekersroute (49) te nemen en via bv de 88 naar Reno te rijden (wij hebben een stuk daarvan in 2006 gedaan, zie bij 31 juli in ons 2006-verslag).
Vanuit Reno is het even doorbijten, hoewel ik zelf dat stuk door Nevada wel mooi vindt. Je kunt veel verder rijden dan Elko of Wells, kijk gewoon hoe ver je komt.
Misschien is het handiger om eerst naar Yellowstone te rijden en op weg naar Moab door Grand Teton te rijden. Een mooie route richting Salt Lake City is via Bear Lake.
Van Yellowstone naar Moab: een mooie route is via de I70.

Las Vegas klinkt wel als een logische eindstop. Misschien kan Phoenix ook als dat met vluchten en autohuur goed uitpakt.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer