Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rijbewijs

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Cave Creek 81
Amerika-ontdekker

Re: Rijbewijs

Bericht door Cave Creek 81 »

Fisherman schreef:Hi nog gefeliciteerd met het behalen van je CDL ! En bedankt voor het geven van die website,daar ga ik zeker eens op rond loeren want ik wil toch wel een keer die papieren halen! Het voordeel is dat het een stuk makkelijker is dan de nederlandse chauffeursopleiding en rijbewijzen enzo
Dank je! ,en ja het is iets makkelijker dan het Hollandse rijbewijs..except het D.C verhaal aangezien dat in Europa niet gebruikt word.
Fisherman schreef: Moest jij ook zelf voor de tractor-trailer zorgen of heb je het bij een training center gedaan?
De truck huur zat bij de "cursus" zat het inbegrepen.Een 17 jaar oude Peterbild met 900K op de klok....(die geen pre-trip inspection doorkomt)
Fisherman schreef:Heb je ook al werk als chauffeur als ik vragen mag?
Nee eigenlijk was dat ook mijn bedoeling niet ,ik heb het vooral gedaan met het oog op de toekomst ,momenteel ben ik (mede) eigenaar van een beveiligings bedrijf..In Phoenix is zowiezo geen werk tevinden op het moment ,ik denk dat je in het Oosten een stuk beter zit.
Met een CDL vragen ze hier ook minimaal 5 jaar ervaring(OTR ervaring voornamelijk) GrtzzJoey.
Fisherman
Amerikakenner

Bericht door Fisherman »

Hey Joey bedankt voor je reactie 8) !
De truck huur zat bij de "cursus" zat het inbegrepen.Een 17 jaar oude Peterbild met 900K op de klok....(die geen pre-trip inspection doorkomt)
Ah vandaar dat je aan die kosten komt,was al verbaasd over het bedrag wat je betaald hebt :wink: haha het is nederland bijna niet voor te stellen om te lessen of een truck training te krijgen in zo'n ouwe Pete die al helemaal afgeschreven is! In amerika kijken ze niet zo nauw op dat gebied,je ziet ook de oudste barrels hier op de weg waarvan ik denk dat ze elk moment door de assen knappen haha!
Nee eigenlijk was dat ook mijn bedoeling niet ,ik heb het vooral gedaan met het oog op de toekomst ,momenteel ben ik (mede) eigenaar van een beveiligings bedrijf..
.
Hardstikke mooi dat je daar je eigen business hebt! En het is inderdaad altijd handig om een CDL in je zak te hebben voor de toekomst! Wie weet bedenk je je ooit en het blijft toch een hele belevenis om cross-country door de hele US te rijen met zo'n dikke jongen 8) !
In Phoenix is zowiezo geen werk tevinden op het moment ,ik denk dat je in het Oosten een stuk beter zit.
Met een CDL vragen ze hier ook minimaal 5 jaar ervaring(OTR ervaring voornamelijk) GrtzzJoey.
Hier in het oosten vragen ze genoeg chauffeurs en ik zie hier vaak dat ze maar 6 maanden ervaring vragen en dat ze ook zeer goed betalen :shock: maar hier is ook veel meer bedrijvigheid dan daar en ik denk ook omdat het komt dat jongeren het chauffeurs beroep niet meer willen doen vanwege lange dagen en veel van huis enzo,of ze willen alleen maar met computers werken enzo :wink: Groeten jeroen
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
Fisherman
Amerikakenner

Bericht door Fisherman »

Bedankt voor de tip :) vind het altijd interessant om andermans ervaringen te horen!
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Om even op het normale rijbewijs terug te komen.. ik ben vandaag bij de DMV geweest hier in Hawaii voor mijn road test en ben geslaagd :D

Anyways, wat mij opviel is dat ze vorige week bij de written & eye exams zeiden dat ik, indien ik zou slagen voor mijn road test, ik mijn Nederlandse rijbewijs in zou moeten leveren of ongeldig moest laten maken (dit staat ook zo op de verschillende sites beschreven).

Nu heeft de examinator wel degelijk naar mijn rijbewijs gevraagd eerder vandaag, ik heb hem zelfs laten zien, en heb er verder eigenlijk een beetje mijn mond over dicht gehouden bij de DMV.. ze vroegen er niet naar (ook al weet ik dat ze het opgeschreven hadden toen ik voor de written test ging) met als gevolg dus dat ik nu mijn Hawaïaanse rijbewijs en mijn Nederlandse rijbewijs in bezit heb :D
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Gefeliciteerd! Afbeelding
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Het is alweer een tijd geleden (12 jaar), maar toen ik naar de VS (Massachusetts) verhuisde was mijn NL rijbewijs 1 jaar geldig omdat ik een Internationaal Rijbewijs (een gecopiëerd vodje van de ANWB) had. Het probleem waar ik tegenaan liep was dat ik mijn eigen auto niet mocht besturen. Om wat voor reden dan ook kon je daar een auto kopen, registreren (d.w.z. belasting betalen) maar alleen als je een MA rijbewijs had mocht je de auto besturen. Vandaar dat ik maar snel m'n MA rijbewijs gehaald heb.

Het theorieexamen was een lachertje. Vijftien vragen als:

Je nadert een verkeerslicht dat net op geel springt. Moet je:

a) Gas intrappen om het nog net te halen
b) Claxonneren
c) Stoppen als dat veilig kan

Of:

(plaatje van een voorrangsbord (driehoek). Betekent dit:

a) voorrang verlenen, doorrijden als er geen verkeren is
b) volledig stoppen, dan doorrijden als er geen verkeer is
c) dit bord bestaat niet

(Overigens wilde de rij-instructeur mijn vrouw doen geloven dat b het juiste antwoord was. We hebben hem 'ontslagen' en ik heb haar maar les gegeven...)

Het praktijkexamen was zo mogelijk nog erger. Alle kandaten hadden een afspraak (met dezelfde examinator) op hetzelfde tijdstip. We moesten in onze eigen auto wachten tot het onze beurt was. Ik verveelde me nogal en derhalve dacht ik dat het wel aardig zou zijn om de tijd op te nemen. Een meisje van 16, 17 of zo was voor mij. Binnen 7 minuten was ze terug - geslaagd. Toen de examinator instapte in mijn auto heb ik de stopwatch gestart. Eén minuut en 20 seconden later parkeerde ik weer - geslaagd. We hadden letterlijk om het gebouw gereden; parkeerplaats af achter het gebouw, rechtsaf slaan, rechts, en nogmaals rechts - parkeerplaats weer op en parkeren (met de neus vooruit). Wat een grap.

Omdat ik in NL nooit een auto had bezeten kon ik de verzekeringsmaatschappij er niet van overtuigen dat ik nog nooit een ongeluk veroorzaakt had. Gelukkig vond it uiteindelijk een kantoor dat mijn "verklaring van goed gedrag" (onderdeel van het emigratieproces, afgegeven door de burgemeester van Amersfoort) voldoende vond om mij de no-claim korting te geven...

Rare jongens, die Amerikanen...
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Big Al schreef:Het theorieexamen was een lachertje.
Dat vond ik inderdaad ook.. ik ben er onvoorbereid naar toe gegaan en het was echt simpel... ik snap niet dat er toch mensen zijn die er voor zakken. Ik had 30 vragen en mocht er 6 fout hebben.. uiteindelijk had ik 1 fout en dat was door een situatie die ik nooit eerder meegemaakt had en die we in Europa ook niet kennen (ik heb mijn NL rijbwijs sinds begin '96).

Bij een van de vragen had ik als mogelijkheid om te antwoorden 'to harras the driver'.. lol, natuurlijk geef je dat niet als antwoord op. En dan bij een vraag als 'wat je moet doen als jij groen licht hebt en de voetgangers lopen toch door rood', dat er dan antwoorden zijn zoals 'doorrijden, ze afsnijden en laten merken dat ze fout bezig zijn' of 'voorzichtig doorrijden, vlakbij ze toeteren' en dat soort dingen... nee, dan maak je het me wel erg simpel.

In Nederland kreeg ik destijds 70 vragen en mocht ik maar 7 fouten maken, dat is een iets strengere marge en dat was ook iets moeilijker dan hier.
Het praktijkexamen was zo mogelijk nog erger.
Dat was bij mij niet het geval. De persoon die voor mij was, was helaas gezakt en de totale tijdsduur was voor mij zo'n 20-25 minuten. Het stelde niet veel voor en ging voornamelijk over het algemene rijgedrag doormiddel van de stad door te rijden maar toch, ik hoor ook verhalen van mensen die alleen een rondje over het parkeerplaats maken.

Ik heb het de instructeur ook gezegd dat eigenlijk het rijbewijs hier een lachertje is om te halen in vergelijking met NL (of Europa in zijn geheel). Het is daar namelijk zoveel moeilijker.

Maar ach, doet er niet toe, ik ben blij mijn local rijbewijs nu ook te hebben :D
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het hangt verschrikkelijk van de staat af, hoe moeilijk het rijexamen is. Gelukkig is het hier in Virginia wel moeilijker gemaakt, maar het is hier dan ook flink drukker, dan in andere staten. Toch is het nog steeds niet zoals in Nederland, waarbij je als je kucht al zakt, bij wijze van spreken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

kuchen>inderdaad..ik ben in Nederland de eerste keer gezakt omdat ik te vaak "dus we moeten zo rechts?/links?"vroeg. Ik was te onzeker. Hmm..ik doe dat nu nog steeds als iemand mij de weg wijst, maar goed.

Maar ze zoude het hier in Georgia echt wel eens wat strenger mogen maken, vooral wat betreft verkeersinzicht. Hoe vaak ik als hardlopen of fietser in de berm moet duiken omdat iemand mij gewoon niet ziet (terwijl ik eruit zie als een kerstboom als ik buiten aan het sporten ben)...ik hoorde laatst bij de Bike Store hier in het dorp ook allerlei verhalen over mensen die geschept zijn op zebrapaden enzo...dat zouden ze hier toch echt wel wat beter moeten leren hoor.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Toen ik mijn FL-DL haalde en het rij examen moest afleggen, was er net een ernstig ongeluk gebeurt op de US1, waar ik net zou afrijden. Moest dus een behoorlijke tijd wachten en een van de examinatoren vond het erg vervelend voor me. Hij heeft me eruit geplukt en ik hoefde idd alleen maar op het parkeer-terrein een rondje te rijden. Vorig jaar moesten we ons rijbewijs vernieuwen door onze verhuizing en ik had ook een safe driver melding op mijn rijbewijs..nooit op gelet....volgens de vrouw kon dat niet omdat ik pas mijn rijbewijs had gehaald. De instructor herkende mij(eigenlijk hubby) en kwam het even uit leggen waarom hij dat had gedaan.....ik had een Nederlands rijbewijs, bijna verlopen dus bijna 10 jaar en hij vond, Veteraan, ook in Duitsland gestationeerd gewest, dat de Nederlandse en Duitse wijze van rijbewijsverstrekking veel beter was dan de Amerikaanse. Vandaar het korte examen en de safe driver vermelding, wat weer scheelde in verzekeringspremie.

Trouwens ook ik vind dat in het algemeen de Amerikanen zeer onvriendelijk zijn op de weg wbt voetgangers en fietsers. Ik stop altijd voor het zebrapad vlak bij diverse scholen in de buurt, zodat schoolkinderen kunnen oversteken , het gebeurt echter heel vaak dat de tegenliggers gewoon doorrijden.....zelfs als het pijpestelen regent. Ze zien die kids toch staan daar?? Vaak ook zie ik auto's/trucks afslaan en dan de voetganger of fietser moeten wachten of zelfs stoppen, terwijl die het doorgaande verkeer zijn. Ik snap dat soms gewoon niet, het staat toch echt allemaal in het verkeers examen boek.....
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als fietser/loper vind ik juist, dat mensen snel stoppen, als ik sta te wachten om over te steken. Ik moet tijdens een fietstocht een aantal heel drukke wegen over en over het algemeen stopt iedereen keurig. Toch vind ik, dat er bij dat soort oversteken meer stopborden of -lichten en voetgangerslichten moeten worden gezet. Het is al enorm verbeterd met de jaren, dat we hier wonen, maar kan altijd nog beter (vroeger was je als voetganger je leven niet zeker, als je een vierbaansweg over wilde steken, nu staan daar vrijwel overal voetgangerslichten, gelukkig. Je moet dan wel de straat oversprinten, zo kort duren die, maar iets is beter dan niets).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Misschien dat men in jouw regio wat beter is wat dat betreft, maar is hier in deze regio is het echt heel erg, schandalig gewoon....vooral vind ik het weinig getuigen van innerlijke beschaving dat een auto..vooral truck bestuurders in de regen zo doorkarren en fietsers/voetgangers totaal geen voorrang verlenen.
Ook hier amper verkeerslichten en of zebrapaden. Wel gelukkig veel verkeersbrigades tijdens de schooluren op drukke kruispunten, maar dan zelfs nog zie ik verschillenden toch nog even gassen om net voorbij overstekende kinderen af te slaan.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Ik denk inderdaad dat het per locatie erg kan verschillen. Als ik zelf ergens loop hier merk ik ook dat iedereen en alles altijd voor je stopt, maar aan de andere kant is het inderdaad ook zo dat men vaak geen verkeersinzicht heeft.. de krant staat regelmatig vol met voetgangers of fietsers die geschept zijn geworden door ander verkeer, ondanks dat er toch fietspaden zijn op bepaalde plaatsen :S
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

jiejie schreef:ik ben er onvoorbereid naar toe gegaan en het was echt simpel... ik snap niet dat er toch mensen zijn die er voor zakken.
Wel, ik ben er zo 1tje. Ik ben de eerste keer gezakt, maar het was kantje boord: ik ging naar de DMV om (dacht ik) een afspraak te maken, maar werd gelijk aan het examen gezet, dus ook onvoorbereid. Ik ben niet de persoon om voor examens te zakken, maar de vragen waren te lastig om met logisch verstand te beantwoorden. B.v., als je een onbewaakte spoorwegovergang nadert, dan verminder je snelheid tot: a) 10mph, b) 15mpg, of c) 20mph? Als je rechtsaf wilt en iemand zit kort achter je, wat doe je dan: a) richting vroeg aangeven, b) rem aantal keren zacht aantikken, of c) gas loslaten en rustig langzamer gaan rijden? De tweede keer had ik wel het boekje doorgenomen (alle situaties stonden er letterlijk in beschreven) en slaagde ik met een gezicht vol verbazing van de dame achter de balie, gevolgd door complimenten ...

Het praktijk-examen was wel serieus, incl. speciale handelingen zoals achteruitrijden.

Gr., Flipje
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

wiepster schreef:Misschien dat men in jouw regio wat beter is wat dat betreft, maar is hier in deze regio is het echt heel erg, schandalig gewoon....vooral vind ik het weinig getuigen van innerlijke beschaving dat een auto..vooral truck bestuurders in de regen zo doorkarren en fietsers/voetgangers totaal geen voorrang verlenen.
Ook hier amper verkeerslichten en of zebrapaden. Wel gelukkig veel verkeersbrigades tijdens de schooluren op drukke kruispunten, maar dan zelfs nog zie ik verschillenden toch nog even gassen om net voorbij overstekende kinderen af te slaan.
Ja, het is hier echt een stuk beter dan. Ik kom net terug van een fietstocht van 40 km en werkelijk bij iedere oversteek (zo'n stuk of vijftien) stopten de auto's keurig.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

FlipjeBTiel schreef:B.v., als je een onbewaakte spoorwegovergang nadert, dan verminder je snelheid tot: a) 10mph, b) 15mpg, of c) 20mph? Als je rechtsaf wilt en iemand zit kort achter je, wat doe je dan: a) richting vroeg aangeven, b) rem aantal keren zacht aantikken, of c) gas loslaten en rustig langzamer gaan rijden?
Ik ben nu wel benieuwd naar de antwoorden... :wink: :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier vragen, die je op je theorietest in Virginia kunt krijgen. Sommigen zijn heel makkelijk, maar anderen moet je echt wel weten. Ik had trouwens ook geen moeite met de theorie in Nederland, het was de praktijk. Ik was zo dom de examinator te vertellen, dat ik ziek was geweest, dus na afloop zakte ik, terwijl ik geen enkele fout had gemaakt. Reden: ik leek wat zwak. Grrr.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Dento schreef:Ik ben nu wel benieuwd naar de antwoorden... :wink: :lol:
Dat waren b en b. De eerste moest ik toch weer even opzoeken (ja, sorry hoor! :) ) en vind je hier: http://www.dmv.ca.gov/pubs/hdbk/speed_limits.htm (scroll naar beneden naar "Near railroad tracks"), en wel:
The speed limit is 15 mph within 100 feet of a railroad crossing where you cannot see the tracks for 400 feet in both directions. You may drive faster than 15 mph if the crossing is controlled by gates, a warning signal, or a flagman.
Dus b in geval van een onbewaakte overgang. De andere is achteraf (met verklaring) min of meer logisch: met a) verwar je mogelijk de persoon achter je, en met c) trek je zijn aandacht niet.

Gr., Flipje
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ik kreeg een vraag over 'rubber necken'. Huh? Ik had geen idee, en ik had het boekje vrijwel van buiten geleerd. Dat zijn van die Amerikaanse uitdrukkingen waar ik geen clue van had.

Wel geslaagd overigens. ;-)
--
Tink
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Vanaf 1 maart 2009 wordt het theorie examen nog zwaarder in Nederland.
http://www.nu.nl/news/1844597/10/rss/Ge ... xamen.html

Joyce baalt, ze wordt in april 18. :evil:

Marjon
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer