Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Benzine weer onder de $2

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
6foot6
Amerika-expert

Re: Benzine weer onder de $2

Bericht door 6foot6 »

Bij mijn bezoek aan Vegas zag ik dat veel tankstations een goedkoper alternatief aanboden dat ethanol bevat (de naam was iets met EM).
Kan dat in elke auto of ...?
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Jozzy
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Jozzy »

Misschien bedoel je E85, dat is een brandstof die 85% ethanol bevat en met een octaangetal van 100 à 105 (zie Wiki over E85). Auto's die op E85 rijden stoten minder CO2 uit, maar het is geloof ik niet helemaal duidelijk of het maken van E85 juist niet voor meer CO2-uitstoot zorgt dan het rijden ermee bespaart... :?

Volgens Wiki over E85 in de VS komen er steeds meer pompstations die ook E85 verkopen, dus het kan best dat je dat gezien hebt. Ik had zelf afgelopen feb/mrt een huurauto die zogenaamd "Fuel-flexible" was; je kon er dus zowel E85 als gewone benzine in gooien. Daar kwam ik overigens pas thuis achter ( :P ), maar dat gaf niet; ik was geloof ik maar één keer in de buurt gekomen van één van de 6 publiekelijk toegankelijke benzinepompen in heel California die het spul verkopen...
Ik heb overigens geen flauw idee of het spul vriendelijk is voor je portemonnee.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Het was 10ct goedkoper en bij bijna alle tankstations in Vegas te krijgen maar je hebt dus blijkbaar een special verhicle nodig
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Het spul is inderdaad goedkoper maar je verbruik gaat er 25% van omhoog dus goed voor je portemonee is het niet.
Bovendien is het zwaar gesubsidieerd door de overheid en hebben de kindertjes in afrika minder te eten
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Jozzy schreef:het is geloof ik niet helemaal duidelijk of het maken van E85 juist niet voor meer CO2-uitstoot zorgt dan het rijden ermee bespaart... :?
Hangt ervan af waar de ethanol van gemaakt is. In de VS komt het voornamelijk van mais, wat erg inefficient is. Beter is b.v. al suikerriet, waar ze in Brazilie ethanol van maken. Om te voorkomen dat dat de in Amerika geproduceerde mais van de markt drukt, zit er echter een $0.54 per gallon importtarief op. Er wordt nog gewerkt aan andere gewassen, zoals b.v. switchgrass, maar de verwerkingsbedrijven zijn daar niet op ingesteld.
ned in MO schreef:hebben de kindertjes in afrika minder te eten
In Afrika is men niet zo happig om Amerikaanse mais, omdat dat een bio-tech product is, en daar wordt de EU weer zenuwachtig van. Groter probleem is in Mexico en midden-Amerika: tortilla's.

Gr., Flipje
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

nee maar daardoor wordt het graan duurder wat weer invloed heeft op de koopkracht in afrika, waardoor men minder eten kan kopen
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Die snap ik niet ... Dat suggereert dat graan en mais uitwisselbaar zijn? De run-up in commodity prices afgelopen zomer had overigens niets van doen met ethanol (mocht dat zijn waar je aan denkt).

Gr., Flipje
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Tijdens mijn verblijf in Afrika heb ik wel gemerkt dat olieprijzen en landbouwproducten elkaar op vreemde manieren kunnen beinvloeden. Ik was in Tanzania waar Sisal een belangrijk export product was. De oogst van vorig jaar was niet best geweest, en dus hadden ze vorig jaar weinig inkomen gehad. Dit jaar was er echter een record oogst, maar door weinig inkomsten in het vorige jaar had men dit jaar geen middelen (lees buitenlandse valuta) om brandstof te kopen voor vrachtwagens om het product naar de haven te brengen voor de export. Je zag het geoogste product dit jaar langs de weg staan te rotten. Gevolg: volgend jaar weer onvoldoende middelen waardoor het hele verhaal in een vicieus cirkeltje belandt. Als men vervolgens aanklopt bij de wereldbank voor een overbruggingslening, kijken die naar de export en stellen vast dat die in afgelopen jaren alleen maar naar beneden gaat. De wereldbank stelt voor dat men daar eerst verbetering in brengen voordat ze in aanmerking komen voor een lening. Bureaucratie in het extreme...
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Voor de produktie van ethanol worden veel gewassen gebruikt die eetbaar zijn voor mens en dier.Dit drijft de prijs op.
Vlees wordt duurder want die beesten vreten ook granen.
Marktprijzen in het algemeen worden hoger. Als je duurder eten moetkopen voor je geld kan je dus minder kopen.
Dat hebben wij in de westerse landen ook gemerkt.
Voor arme landen is dit desastreus want die hebben al tekort om mee te gaan beginnen.
Als men ethanol wil maken van bv zeewier dan boeit dat minder tenzij daardoor de vis verdwijnt.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

ned in MO schreef:Voor de produktie van ethanol worden veel gewassen gebruikt die eetbaar zijn voor mens en dier.Dit drijft de prijs op.
Dat is mogelijk waar op de zeer korte termijn, alsook in het extreme (onrealistische) geval dat de productie constant is. In de echte wereld hebben boeren in de VS de keuze welke gewassen ze zullen planten en hebben overheden de keuze welke stukken land voor agriculture beschikbaar gemaakt worden (of simpelweg niet te betalen voor het braakleggen van land).

Situaties zoals afgelopen zomer en zoals Loek die hierboven schetst daargelaten (dat laatste zal in de VS nooit meer voorkomen, hoop ik), leiden hogere prijzen tot meer aanplanting, daarmee dalende prijzen, en wordt het evenwicht weer gevonden op het hogere productienivo.

Gr., Flipje
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Met gewassen voor energie te gebruiken zie ik nog een ander probleem, behalve dat land dat voor voedsel gebruikt kan worden voor de energie gebruikt wordt. Het gaat allemaal op grote schaal. Op den duur is de grond uitgeput, en is er niks meer op te verbouwen. Mais heeft meer nitraat nodig dan andere gewassen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Kwestie van alfalfa planten ...

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ethanol is weer aan het inzakken, nu de benzineprijzen onder de $2 per gallon zijn, hoeft dat allemaal niet meer. Voor de boeren is dat slecht nieuws, want de prijs van mais is gehalveerd vergeleken met afgelopen zomer (boeren die mais hadden vastgehouden in de hoop dat de prijzen nog verder zouden stijgen dan van de zomer, slaan zich nu voor de kop).

Er is verder verzet aan het komen tegen ethanol, vooral ook omdat er erg veel water nodig is voor de productie. De vraag is of het maken van ethanol uit mais wel economisch te doen is, het kost waarschijnlijk meer energie dan eruit komt (als je de kosten en het gebruik van kunstmest -- erg duur op het ogenblik -- zaad, benzine voor de vrachtauto's, de combines en de tractor meerekent). Switchgrass en andere cellulose planten zouden een oplossing zijn, maar die techniek is nog niet voldoende ontwikkeld.

Die lage benzineprijs zal er ook wel weer toe leiden dat men hier weer veel meer gaat rijden. Toen de benzine $4 per gallon was, stapten velen over naar het openbaar vervoer, de fiets of de scooter, nu kruipt men weer in de auto. Waardoor de benzineprijs binnen afzienbare tijd weer duurder zal worden, want het blijft een product waar ooit een einde aan komt.

Overigens: ethanol maken uit suiker is beter en voordeliger (in Brazilie is dat al heel gewoon). Maar om de Amerikaanse suiker- en maisboeren te beschermen wordt er een forse heffing geheven op de import van ethanol uit het buitenland (en op de suiker van elders, waardoor de Amerikaanse suikerboeren beschermd worden).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Zoals boven gesteld ...
Bennogr schreef:Switchgrass en andere cellulose planten zouden een oplossing zijn, maar die techniek is nog niet voldoende ontwikkeld.
"Cellulose planten" ... zijn er andere dan? Anway, zoals al gezegd: probleem met switchgrass zijn de verwerkingsbedrijven die volledig op mais ingesteld zijn, niet de nodige techniek. De conversie zelf, volledig gedragen door het verwerkingsbedrijf, is minder efficient dan voor mais (je begint met de cellulose, niet met maismeel als startproduct), maar overall win je omdat het gras dichter verbouwt kan worden op schralere grond dan mais, en het hele jaar door groeit. Het meest efficiente gebruik van switchgrass is evenwel nog altijd gewoon verbranden, zonder ethanol als tussenstap. Technologische voortuitgang wordt gezocht in het kweken van bacterien en schimmels die de celwanden kunnen afbreken (de meest energievretende stap), gebruik makend van energie die ze halen uit bijproducten of zonlicht.

Gr., Flipje
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Gisteren hier in Louisville $1.669 per gallon betaald, ongeveer net zoveel als vier jaar geleden, toen ik naar de VS verhuisde. Inderdaad een lekker gevoel om je tank voor $20 vol te gooien (ik rij een Focus uit 2000 met 122.000+ mijl erop), maar ik ging met $4 benzine ook niet bepaald failliet. (Het helpt als je de bus naar je werk neemt.)

Overigens is de lokale busmaatschappij helemaal niet blij met de lagere prijzen, omdat zij hun contract voor de aankoop van benzine in juli verlengd hebben - en nu $4/gallon betalen. Ze dachten zich te wapenen tegen nog hogere prijzen door vast te leggen op die prijs, maar nu krijgen ze veel kritiek... alsof iemand dit had voorzien. Wel leuk om te zien: de bussen, die vorig jaar ineens een stuk voller waren, zijn ondanks de lagere benzineprijzen nog steeds best vol.

Zoals Jan al zei: geniet er maar van, volgend jaar betalen we weer $4 of meer per gallon.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Dennis schreef:Zoals Jan al zei: geniet er maar van, volgend jaar betalen we weer $4 of meer per gallon.
Ik hoop het: het is de beste manier om de aandacht erbij te houden voor een alternatieve energie agenda.

Gr., Flipje
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Bij onze Exxon nu $1.89.
Wat zijn jullie trouwens kwijt aan stookkosten? Wij hadden $300 afgelopen maand (op gas). Dat wordt wat als de olie weer duurder wordt en we midden in de winter zitten.

Dora
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het goedkoopste, wat ik hier heb gezien is $1,79. Wat we aan stookkosten kwijt zijn, weet ik niet, we hebben pas deze maand de verwarming serieus aangehad en daar de rekening nog niet van.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

JAAAAAAAAA, wij zitten er ook onder, vanmorgen stond de prijs van $1.99 op het bord!!

Wat betreft stook kosten betaalde ik 2 jaar geleden 300 dollar voor een tank olie van 200 Gallon, doe ik ongeveer 10 maanden mee, vorig jaar 500 en de laatste levering was $700. Maar hopen dat de volgende weer zakt. Ik verwarm ook op electriciteit en heb een gas openhaard, en schat dat ik ongeveer $120 per maand kwijt ben aan verwarming.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Het goedkoopste, wat ik hier heb gezien is $1,79. Wat we aan stookkosten kwijt zijn, weet ik niet, we hebben pas deze maand de verwarming serieus aangehad en daar de rekening nog niet van.
Nou ik wel en we vielen bijna stijl achterover van schrik. Het is hier in Georgia al een maand uitzonderlijk koud en dat merken we dus behoorlijk in onze portemonnee. :cry:
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer