Als het goed is heb je bij het aanvragen van je SSN een brief ontvangen dat je wel meteen mag werken. Het gaat er dus om om een werkgever te vinden die even wil wachten op je officiele nummer.
Volgens mij zijn alle regels over hoe lang je in de VS moet zijn voor aanvragen enzo nogal afhankelijk van waar je aanvraagt. Ik zat 3 dagen na binnekomst bij SS en kon gewoon aanvragen. Wel zeiden ze dat het even (ik geloof uiteindelijk 5 weken) zou duren omdat mijn binnenkomst (immigration) nog niet was ingevoerd in het systeem.
zudie schreef:Ik zat 3 dagen na binnekomst bij SS en kon gewoon aanvragen. Wel zeiden ze dat het even (ik geloof uiteindelijk 5 weken) zou duren omdat mijn binnenkomst (immigration) nog niet was ingevoerd in het systeem.
Klopt inderdaad, ik kon het in principe ook na een dag al aanvragen maar, zoals je al zei, je zit dan nog niet in het systeem waarmee het rustig 5 weken kan duren.. ze moeten dan weer andere formulieren in gaan vullen en weet ik het allemaal.. juist door die vertragingen wordt vaak aangeraden om pas na 2 weken het e.e.a. aan te vragen zodat je overal ingevoerd staat en het uiteindelijk sneller in je handen hebt (duurt ongeveer een week na aanvragen).
De (recente) ervaring leert dat veel grotere bedrijven via online sollicitatie werken, en zonder SSN kom je er gewoon niet door. De grotere bedrijven weten wel hoe de regels in elkaar zitten, en dat je dus in afwachting van je SSN zou mogen werken, maar ze nemen je gewoon niet aan als je geen SSN hebt. Veelal zijn dit regels die keihard door het hoofdkantoor worden opgelegd.
Een kleiner bedrijf zou een betere optie zijn, omdat zij wellicht niet zo strikt op het SSN zitten te wachten. Aan de andere kant kan het ook nadelig zijn omdat een kleiner bedrijf - zeker nu - geen risico zal willen nemen...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.