knud schreef:Heb enkele vraagjes over dingen die niet helemaal duidelijk zijn :
- Moet je cash betalen vlak voor het interview of overschrijven/vias... ?
- Moet je je financiele situatie staven ahv bankrekening uittreksels enz? Ik lees dit op het forum maar vind er niks van terug in de documenten die ik ontvang
- Hoeveel foto's moet je meenemen naar de ambassade (eentje is er vooraf nodig voor de dokter)?
- Volgens de documenten is diploma van de aanvrager voldoende. Diploma van de andere leden in het dossier is dus niet nodig?
Dank voor de antwoorden
Mijn interview was in Amsterdam, dus het kan zijn dat er wat kleine verschillen zijn, maar normaliter gelden voor Amerikaanse consulaten in Europa uniforme regels.
Ik had gepast contant geld meegenomen, maar je kunt ook met pin/CC betalen. Je kunt gewoon in euros betalen en je hoeft dus geen dollars om te wisselen.
Ze zijn inderdaad nogal summier over hoe je je financiele situatie kunt staven en hoeveel je nodig hebt. Je moet in ieder geval je bankafschriften van de laatste drie maanden meenemen. Vertalen is niet nodig omdat de bedragen voor zich spreken. Zorg ervoor dat je niet ineens een fors bedrag op je rekening hebt laten overmaken door bv je ouders om het na het interview weer terug te storten. Daar trappen ze niet in, tenzij je het kunt verklaren (een bonus van je werk bv). Waar het om gaat is dat je voldoende geld hebt om je drie maanden (dat nemen ze als richttijd voor het settelen in de VS en het vinden van werk, een baan, rijbewijs etc) te kunnen bedruipen in de VS, zonder van Amerikaanse voorzieningen gebruik te maken. En uiteraard hangt de hoeveelheid geld die je nodig hebt af van de regio waar je gaat wonen. Je kunt je voorstellen dat Little Rock, Arkansas een stuk goedkoper is dan New York City. In mijn geval (Atlanta, GA) was €6.000 voldoende. Wel had ik er ook nog een "affidavit of support" bij. Dat is een document waarin iemand in de VS zich garant stelt voor jou. Heel simpel gezegd: overkomt jou iets waardoor je niet kunt werken, moet je bij die persoon te rade gaan voor financiele steun. Voor alle duidelijkheid: dit affidavit is geen eis, het is enkel extra. Je moet tenslotte ook iemand kennen in de VS die dit wil doen en dat is natuurlijk niet altijd het geval.
Bij mijn weten waren er in totaal (dus voor keuring en interview) vier foto's nodig. Je kunt natuurlijk voor de zekerheid een paar extra foto's laten afdrukken, die heb je waarschijnlijk later in de VS toch nog nodig voor allerlei passen en documenten.
Je vraag over de diploma's zou ik niet kunnen beantwoorden omdat ik zelf de enige aanvrager was. Ik heb mijn diploma beedigd laten vertalen en dat was vrij goedkoop. Mijn master's degree van de uni was al in het Engels dus daar volstond een kopie.
Wat sowieso wel helpt is dat je alle documenten al vantevoren hebt gekopieerd zodat zij dat niet meer hoeven te doen. Leg ze vervolgens alvast in de juiste volgorde (bij voorkeur met tabjes) zoals dat in de begeleidende brief staat. Op die manier schiet het allemaal lekker op. Het klinkt misschien overdreven, maar ik vond het al met al toch tamelijk stressvol (er hangt immers veel van af en je weet niet precies hoe het allemaal zal gaan) en dus wil je een en ander zo gemakkelijk mogelijk maken.
Het gesprek met de consul zelf was erg ontspannen, een erg sympathieke man. Je hoeft je voor lastige vragen in dat stadium sowieso toch geen zorgen te maken, want die vragen zijn allemaal al beantwoord door de formulieren die jij hebt overhandigd.