Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wat meenemen naar interview

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
knud
Amerika-ontdekker

wat meenemen naar interview

Bericht door knud »

Hallo,

Moet binnenkort naar brussel voor mijn interview :-)

Heb enkele vraagjes over dingen die niet helemaal duidelijk zijn :

- Moet je cash betalen vlak voor het interview of overschrijven/vias... ?
- Moet je je financiele situatie staven ahv bankrekening uittreksels enz? Ik lees dit op het forum maar vind er niks van terug in de documenten die ik ontvang
- Hoeveel foto's moet je meenemen naar de ambassade (eentje is er vooraf nodig voor de dokter)?
- Volgens de documenten is diploma van de aanvrager voldoende. Diploma van de andere leden in het dossier is dus niet nodig?
Dank voor de antwoorden
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: wat meenemen naar interview

Bericht door kastelke »

Ik ben nog nooit op interview geweest, maar van wat ik hier al gelezen heb:
- contant betalen op het consulaat (voor de Nederlanders) / de ambassade (voor de Belgen)
- financien bewijzen door rekeninguittreksels, of door een verklaring van je bank. Eventeel nog een lijstje meenemen van andere bezittingen (aandelen - voor zover die nog iets waard zijn - e.a. investeringen, ...) De kans bestaat dat men er gewoon niet naar vraagt hoor, maar toch dien je het te kunnen voorleggen.
Heb je een eigen huis? Neem dan een verklaring van de bank mee van wat je nog dient af te betalen, en maak een schatting van de verkoopwaarde van je huis (zodat je de eventuele overwaarde ook mee in kan brengen als financieel middel).
- diploma van de winnaar is voldoende, de andere gezinsleden moeten niet aan diploma- of werkervaringseisen voldoen.
- aantal foto's: geen idee. Staat dat niet op de brief? Amerikaans formaat, niet vergeten! Laten nemen in de buurt van het consulaat, of informeer bij een fotograaf die digitale foto's maakt. (mogelijk diegene die jouw foto's voor de green card deelname gemaakt heeft)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

kastelke schreef:- contant betalen op het consulaat (voor de Nederlanders) / de ambassade (voor de Belgen)
Voor NL staan de mogelijke wijzen van betaling aangegeven op de website van het consulaat, ik verwacht dat het voor de ambassade in Brussel ook gewoon online aangegeven is (ik zie dat ze verwachten dat je vooraf betaald op rekeningnummer 000-0829532-85, zie: http://dutch.belgium.usembassy.gov/how_to_apply.html). In het NLse geval is PINnen het makkelijkste; contant geld wordt bij mijn beste weten niet geaccepteerd.

Gr., Flipje
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Tiens, dan zal dat veranderd zijn tegenover enkele jaren geleden (toen we dachten een interview te moeten gaan doen).

Staan die dingen niet op de brief die je gekregen hebt, Knud? Of verwijzen ze daarin naar een specifieke webpagina? (zo ja: welke?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

knud schreef:Heb enkele vraagjes over dingen die niet helemaal duidelijk zijn :

- Moet je je financiele situatie staven ahv bankrekening uittreksels enz? Ik lees dit op het forum maar vind er niks van terug in de documenten die ik ontvang
- Hoeveel foto's moet je meenemen naar de ambassade (eentje is er vooraf nodig voor de dokter)?
- Volgens de documenten is diploma van de aanvrager voldoende. Diploma van de andere leden in het dossier is dus niet nodig?
Dank voor de antwoorden
Mijn interview was in Amsterdam, dus het kan zijn dat er wat kleine verschillen zijn, maar normaliter gelden voor Amerikaanse consulaten in Europa uniforme regels.

Ik had gepast contant geld meegenomen, maar je kunt ook met pin/CC betalen. Je kunt gewoon in euros betalen en je hoeft dus geen dollars om te wisselen.

Ze zijn inderdaad nogal summier over hoe je je financiele situatie kunt staven en hoeveel je nodig hebt. Je moet in ieder geval je bankafschriften van de laatste drie maanden meenemen. Vertalen is niet nodig omdat de bedragen voor zich spreken. Zorg ervoor dat je niet ineens een fors bedrag op je rekening hebt laten overmaken door bv je ouders om het na het interview weer terug te storten. Daar trappen ze niet in, tenzij je het kunt verklaren (een bonus van je werk bv). Waar het om gaat is dat je voldoende geld hebt om je drie maanden (dat nemen ze als richttijd voor het settelen in de VS en het vinden van werk, een baan, rijbewijs etc) te kunnen bedruipen in de VS, zonder van Amerikaanse voorzieningen gebruik te maken. En uiteraard hangt de hoeveelheid geld die je nodig hebt af van de regio waar je gaat wonen. Je kunt je voorstellen dat Little Rock, Arkansas een stuk goedkoper is dan New York City. In mijn geval (Atlanta, GA) was €6.000 voldoende. Wel had ik er ook nog een "affidavit of support" bij. Dat is een document waarin iemand in de VS zich garant stelt voor jou. Heel simpel gezegd: overkomt jou iets waardoor je niet kunt werken, moet je bij die persoon te rade gaan voor financiele steun. Voor alle duidelijkheid: dit affidavit is geen eis, het is enkel extra. Je moet tenslotte ook iemand kennen in de VS die dit wil doen en dat is natuurlijk niet altijd het geval.

Bij mijn weten waren er in totaal (dus voor keuring en interview) vier foto's nodig. Je kunt natuurlijk voor de zekerheid een paar extra foto's laten afdrukken, die heb je waarschijnlijk later in de VS toch nog nodig voor allerlei passen en documenten.

Je vraag over de diploma's zou ik niet kunnen beantwoorden omdat ik zelf de enige aanvrager was. Ik heb mijn diploma beedigd laten vertalen en dat was vrij goedkoop. Mijn master's degree van de uni was al in het Engels dus daar volstond een kopie.

Wat sowieso wel helpt is dat je alle documenten al vantevoren hebt gekopieerd zodat zij dat niet meer hoeven te doen. Leg ze vervolgens alvast in de juiste volgorde (bij voorkeur met tabjes) zoals dat in de begeleidende brief staat. Op die manier schiet het allemaal lekker op. Het klinkt misschien overdreven, maar ik vond het al met al toch tamelijk stressvol (er hangt immers veel van af en je weet niet precies hoe het allemaal zal gaan) en dus wil je een en ander zo gemakkelijk mogelijk maken.

Het gesprek met de consul zelf was erg ontspannen, een erg sympathieke man. Je hoeft je voor lastige vragen in dat stadium sowieso toch geen zorgen te maken, want die vragen zijn allemaal al beantwoord door de formulieren die jij hebt overhandigd.
"Keep Georgia On Your Mind"
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Hey Knud

was benieuwd om te weten hoever je stond met je interview voorbereidingen.
Wij hebben nummer 24XXX en moeten dus nog paar maandjes geduld hebben maar zijn wel nieuwsgierig naar je ervaringen.
In ons geval is het nl eerste keer dat we aan lotery hebben meegedaan en het was meteen prijs.
Wij hebben alvast na de eerste brief aantal dokumenten bij elkaar gezocht zoals geboorteuittreksel, goede zeden en militiedokument.
Ook de univ diploma's werden van onder het stof gehaald.

Zou het heel leuk vinden moch je je ervaringen willen delen zowel de voorbereiding als het interview zelf

Succes

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Armin
Amerika-ontdekker

Bericht door Armin »

Bandido schreef:[Mijn interview was in Amsterdam, dus het kan zijn dat er wat kleine verschillen zijn, maar normaliter gelden voor Amerikaanse consulaten in Europa uniforme regels.

Ik had gepast contant geld meegenomen, maar je kunt ook met pin/CC betalen. Je kunt gewoon in euros betalen en je hoeft dus geen dollars om te wisselen.
Volgens mij vergis je je ...
(Ik kom er net zelf vandaan. :D )

Zowel op de website als ook in het consulaat zelf staat met koeienletters dat PIN niet geaccepteerd wordt. Wél credit card ...

Dus
- cash USA
- cash Euro
- Credit card
Armin
Amerika-ontdekker

Bericht door Armin »

knud schreef:Hallo,

Moet binnenkort naar brussel voor mijn interview :-)

Heb enkele vraagjes over dingen die niet helemaal duidelijk zijn :

Dank voor de antwoorden
Ik kan mij aansluiten bij het verhaal van Bandido (muv waarschijnlijk zijn type-verspreking over PIN).
Hier mijn ervaring in msterdam:

- Je kunt betalen cash (euro, dollar) of credit card. In Nederland géén PIN en ook geen overschrijven. Check hun website om het zeker te weten.

- Het idee van de financiele situatie is dat je je staande kunt houden voor een redelijke termijn. Heb je genoeg geld op de bank is dat voldoende. Heb je een goede opleiding is minder geld nodig. Heb je verzekeringen die je kan afkopen is dat ook handig. Heb je een huis met overwaarde etc. Of is er daar iemand die garant staat. Heb je al een baanaanbod? Etc De consul bepaalt uiteindelijk. Neem dus zoveel mogelijk mee was het advies dat ik kreeg.

- Hoeveel foto's je naar de ambasade/consulaat moet meenemen verschilt. Dit is afhankelijk van of de foto's die je eerder instuurde correct waren qua Amerikaanse eisen én of het inscannen gelukt is. Normaal 3 stuks, maar op de uitnodiging kan het zijn dat er nog meer gevraagd worden. De mensen voor mij kregen op hun uitnodiging namelijk de melding dat ze twee per persoon extra moesten meenemen. Wij hoefden niets mee te nemen, maar ter plekke bleek dat bij mijn foto's de scan niet lukte omdat het contrast niet goed genoeg was. Gelukkig had ik later extra foto's gemaakt die wel goed waren. Laat er gewoon een flink aantal maken is mijn devies. (In Amsterdam kun je igv nood ze ook terplekke laten maken in het consulaat.)

- Diploma's van medereizigers zijn niet nodig voor toelating. Wél kunnen ze een rol spelen bij de financiele kant. Als zowel jij als je partner een goede opleiding hebben is dat immers en pluspunt bij het bepalen of jij je financieel staande kunt houden. En als die partner daar wil werken/studeren, is het aan te raden die diploma's toch al te vertalen/legaliseren/etc. Maar strikt genomen is het niet nodig en er wordt ook niet naar gevraagd.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Armin schreef:Volgens mij vergis je je ...
(Ik kom er net zelf vandaan. :D )
Heel goed dat je dat even meldt. Voor mij is het inmiddels ook alweer twee jaar geleden. Ik meen vrij zeker te weten dat ik met pin heb betaald destijds, maar echt relevant is dat niet. Belangrijker is dat dit advies up to date is en dat we niemand op het verkeerde been zetten.
"Keep Georgia On Your Mind"
ramanka
Amerika-ontdekker

Bericht door ramanka »

Armin schreef:De mensen voor mij kregen op hun uitnodiging namelijk de melding dat ze twee per persoon extra moesten meenemen.
Die mensen waren wij en wij zijn gelukkig ook geaccepteerd voor het visum. Wat een opluchting na al die stress :) Alhoewel nu begint het eigenlijke werk pas van: het informeren van vrienden en werkgevers, het voorbereiden van de verhuizing en het zoeken van werk.
Heel veel sterkte gewenst aan de mensen die nog moeten, Ramanka
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ook wij hebben te horen gekregen dat we 2 pasfoto's per persoon mee moesten nemen.

Niet alleen werd ons dat telefonisch gemeld, maar het stond ook overal heel duidelijk vermeld: zowel op de website als op alle documentatie die ons was toegestuurd.

Het mag dus niet zo heel moeilijk zijn om met het juiste aantal pasfoto's te verschijnen... je moet er bij dit soort dingen gewoon voor zorgen dat je meer bij je hebt dan je ooit nodig zult hebben (meer kopietjes en meer originelen, lege formulieren zodat je ter plekke kunt corrigeren indien nodig, etc. etc. - dit komt ook goed over op het Consulaat - en dat soort kleine dingetjes kunnen je alleen maar helpen bij dit soort procedures).

Dan maar €30 te veel uitgeven en zeker weten dat je genoeg bij je hebt. Pasfoto's die je over hebt kun je altijd nog eenmaal in de VS gebruiken, dus weggegooid is het niet! :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
petronellajohanna
Amerika-newbie

Bericht door petronellajohanna »

Hallo iedereen!
Na lang wachten is daar dan eindelijk DE datum: 14 juli 2009 mag ik op gesprek komen op het US Consulaat. Kan iemand mij vertellen hoe lang/hoeveel dagen het duurt voordat je de benodigde formulieren krijgt om naar de US te reizen en daar dus je green card op te halen? Ik kan niet wachten..... zo gauw ik de papieren in me handen heb stap ik op het vliegtuig!
Bedankt! Ellen :P
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Normaal gesproken heb je je paspoort weer terug na ongeveer een weekje. Ik zou echter als ik jou was niet boeken voordat je je paspoort en alle benodigde documenten ook daadwerkelijk in je handen hebt. Meer dan eens hebben mensen al eens de pech gehad dat ze geboekt hadden en vervolgens niet goedgekeurd werden tijdens het interview of dat de post de mensen in de steek liet.

Je kan beter een weekje langer wachten dan veel geld uit te geven voor een ticket met het risico dat je het geld kwijt bent ;)
kiyu
Amerikafan

Bericht door kiyu »

Hey Ellen de info die je krijgt is nihil. Zo ook met ons, wij dachten ook onze GC op te halen. Maar helaas...... Wij zijn 30 april geweest en hebben de GC nu nog niet op het adres wat we op moesten geven (denk er aan dat je een adres hebt in de US!) Het blijkt dat 30 april alles in werking ging voor ons, we hebben wel welkomstbrieven gekregen (op dat adres) met belangrijke nummers waaronder het A-nummer. Nu blijkt dat er vertraging is met de uitgifte van de GC dus houdt het voor ons nòg langer op, Je krijgt wel je voorlopige visum in je paspoort waar je een jaar mee heen en weer kunt reizen.
Maar ga er niet vanuit dat je meteen je GC krijgt want dan moet ik je uit deze droom helpen!

Kiyu
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Ellen

Het goede nieuws is is dat je meteen weet of je 'geslaagd' bent en dus toegang krijgt tot de States.
Het slechte nieuws is dat je je tijdelijke GC niet meteen meekrijgt.

In Belgie mag je de week erop terugkomen om je paspoort op te halen met daarin je toegang tot de States.
Die moet je binnen de 6 maanden activeren door een eerste keer naar US te reizen.

Als ik me goed herinner heb ik hier op forum gelezen dat Amsterdam je paspoort per post opstuurt en dit ongeveer een weekje max. duurt.

De rest van de procedure heb je reeds van Kiyu: als je first entry hebt gedaan zal een tijdelijke GC naar je permanent adres in states worden opgestuurd maar daar moet je wel wat geduld voor hebben.

Success voor interview en laat iets weten!

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
kiyu
Amerikafan

Bericht door kiyu »

Ellen denk er wel aan dat je een adres MOET geven en dat het wel een adres is wat voor jou te vertrouwen is. De consul vroeg mij ook wie er op dat adres woonden en wat mijn connecties waren met die personen.
In Nederland wordt idd je paspoort naar je toegestuurd waarvoor je ook postzegels voor een aangetekende brief moet meenemen. Binnen een week komt je paspoort weer retour.

Succes met je gesprek en als je nog info nodig hebt stuur dan gerust een berichtje.(ik weet niet of je in Nederland of België moet zijn?)

Kiyu
petronellajohanna
Amerika-newbie

Bericht door petronellajohanna »

Hoi Kiyu, Bart en Jiejie,
Dank voor jullie reacties, de adviezen en de bevestiging! Tja, ik ben ongeduldig.... toch ben ik reuze blij dat we nu eindelijk een datum hebben waarop we kunnen focussen. Mijn Amerikaanse man heeft me nodig daar, we kunnen niet wachten. Hij is piloot dus een ticket is niet a.d. orde (sorry voor jullie maar ik zet mezelf gewoon op de standby lijst). Ik heb de vertrekdag gepland op 27 juli a.s., 13 dagen na het interview. Van de Dutch meeting group(.com) in Seattle wist ik al dat het interview een lachertje is. Puur een formaliteit, het NVC in Portsmouth schreef al in de laatste brief dat ze 'has completed its processing of this case'. Duidelijk was al dat ik de echte green card binnen 6 maanden kan ophalen in de US. Nu alleen nog de vaccinaties, medical examination, (bijna) alle officiele documenten weer bestellen en double security meenemen naar het interview. + cash. Jullie ook veel goeds!
Ellen :D
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

petronellajohanna schreef:Hij is piloot dus een ticket is niet a.d. orde (sorry voor jullie maar ik zet mezelf gewoon op de standby lijst).
lol hoef je geen sorry voor te zeggen, lijkt me alleen maar gemakkelijk :)

Enne, als hij piloot is, het zou dan natuurlijk mooi zijn voor je als hij net op die dag de route heeft die jij moet afleggen en dat je dan in de jumpseat in de cockpit mee kan vliegen ;)
Armin
Amerika-ontdekker

Bericht door Armin »

kiyu schreef:Hey Ellen de info die je krijgt is nihil. Zo ook met ons, wij dachten ook onze GC op te halen. Maar helaas...... Wij zijn 30 april geweest en hebben de GC nu nog niet op het adres wat we op moesten geven (denk er aan dat je een adres hebt in de US!) Het blijkt dat 30 april alles in werking ging voor ons, we hebben wel welkomstbrieven gekregen (op dat adres) met belangrijke nummers waaronder het A-nummer. Nu blijkt dat er vertraging is met de uitgifte van de GC dus houdt het voor ons nòg langer op, Je krijgt wel je voorlopige visum in je paspoort waar je een jaar mee heen en weer kunt reizen.
Maar ga er niet vanuit dat je meteen je GC krijgt want dan moet ik je uit deze droom helpen!

Kiyu
Je schrijft het correct, maar wel een verduidelijking om verwarring te voorkomen.

Helemaal correct is het als volgt: Wat je bij het consulaat meekrijgt is een inreis visum. Zodra je daarmee inreist krijg je terplekke op de luchthaven je verblijfsvergunning. Sterker nog, die heb je eigenlijk al zodra je het inreis visum hebt, maar is nog niet geactiveerd. Zodra je inreist wordt die geactiveerd.

Je krijgt dan tevens een stempel in je paspoort zodat je kunt bewijzen dat jij inderdaad legaal in het land verblijft met een permanente verblijfsvergunning. Je kunt daarmee dan weer vrij het land in en uit. Deze is een jaar geldig, maar kan moeiteloos elk jaar verlengd worden mocht je dat willen. Het enige nut van die stempel is het kunnen bewijzen aan de douane, autoriteiten, etc dat jij die vergunning hebt. Het hebben van die stempel of niet verandert niets aan jouw status. Echter later krijg je ook een pasje zodat je niet elke keer met die stempel hoeft rond te lopen. Dat pasje is tevens een paar jaar geldig. dat pasje vervangt dan die stempel. Dit pasje was oorspronkelijk groen, vandaar dat dat pasje de naam greencard kreeg. In de volksmond is toen de verblijfsvergunning 'greencard' gaan heten, maar besef dat of jij nu dat dat pasje zelf natuurlijk niet bepaald of jij een verblijfsvergunning hebt. Dat staat gewoon in de databases van de immigratiedienst. Dat pasje is net als de stempel een makkelijk bewijsmiddel.

Wat zou moeten gebeuren is dat je je pasje binnen 3 maanden thuisgestuurd krijgt. Zoals Kiyua aangeeft, is dat echter zeer vaak niet het geval. Met die stempel kun je echter ook uit de voeten. Er zijn zelfs mensen die door omstandigheden jaren nooit zo'n pasje gekregen hebben. Verhuist, fouten op het pasje, fouten bij de uitgevende organisatie, etc. Die hebben daar nooit echte problemen mee ondervonden en zijn zelfs soms na 5 jaar Amerikaan geworden zonder ooit zo'n ding in handen gehad te hebben.

Dat laat onverlet, dat het hebben van zo'n pasje wel makkelijk is. Immers dat kennen mensen, terwijl die stempel niet door iedereen herkent wordt. Plus dat het pasje dus een aantal jaren geldig is en de stempel maar een jaar.
Sten

Bericht door Sten »

Hallo,

ik heb weer een vraagje, ben aan het bestuderen wat je allemaal moet hebben voor het interview, en lees dit:

- je moet een politie certificaat hebben -
Police Records

Available. Police records can only be requested for immigrant visa applicants by the United States Consulate or Embassy where the applicant's case is being processed. Any certificate presented directly by applicants cannot be accepted. To request a police record, the visa processing post should send an email to the Consulate General in Amsterdam at ImmigrantVisasAMS@state.gov. The request must include:

* Applicant's full name(s) including aliases:
* Date, city/town and country of birth;
* Complete address of last residence in The Netherlands.

The Consulate General in Amsterdam may need up to 15 working days to obtain the certificate, provided there is no derogatory information concerning the applicant. If there is derogatory information it may take up to five weeks.

The certificate, which is in the Dutch language, covers criminal investigations only. Criminal records are expunged after a number of years, depending on the offense, following termination of the case (i.e., after service of any prison sentence) provided no other offense is committed in the interim. Police records may, therefore, not constitute a full summary of criminal records. Applicants with a criminal history can obtain their own conviction record from the sentencing court.

These certificates may be used only in processing immigrant visa applications and may not be given to the applicant or to any private individual. The visa applicant may not be informed of the source of any derogatory information contained in the police certificate.
Misschien is dit al gevraagd, maar ik begrijp dat je zelf dit niet van de politie kunt krijgen, moet je dit dan aanvragen via het consulaat?

Alvast bedankt voor het antwoord,

groetjes,

Sten
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer