Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA Topic (deel I)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: ESTA: Vanaf 12 januari online registreren 72 uur voor vlucht

Bericht door Pascal »

Wie naar VS reist moet hiv-besmetting bekendmaken

HLN update Wie naar de Verenigde Staten wil reizen, moet daarvoor sinds gisteren vooraf online toestemming aanvragen. Reizigers moeten een lijstje met vragen beantwoorden, vergelijkbaar met het document dat ze vroeger op het vliegtuig moesten invullen. Die vragen gaan wel behoorlijk ver. Te ver, vindt de Europese Commissie, die problemen heeft met het feit dat de reizigers moeten aangeven of ze seropositief zijn.

Besmettelijke ziekte
Hiv wordt in de vragenlijst beschouwd als een overdraagbare ziekte. Bevoegd eurocommisaris Jacques Barrot heeft daarover zijn beklag gedaan bij de Amerikaanse minister van Binnenlandse Veiligheid Michael Chertoff. Volgens de woordvoerder van Barrot hebben de Amerikaanse autoriteiten beloofd de verwijzing naar hiv te schrappen, maar dat is dus nog niet gebeurd. Barrot wil verder van de VS vernemen welke Amerikaanse diensten toegang hebben tot de informatie, en hoelang de gegevens worden bijgehouden.

Visumplicht
Het 'Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA)' geldt voor reizigers die niet onder de visumplicht vallen. Het is gratis en enkel toegankelijk via de officiële website van de Amerikaanse overheid.
Volgens een eerste analyse van de Commissie is het nieuwe systeem echter geen verdoken manier om toch opnieuw een soort visumplicht in te voeren. (belga/sam)

13/01/09 18u41
Uit Het Laatste Nieuws

Nu gaat het toch wel ver?
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik heb ons inmiddels online geregistreerd via ESTA en ik kan me niet herinneren dat ik deze vraag heb moeten beantwoorden :dunno:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

De vraag "Do you have a communicable disease?" stond altijd al op het I-94W.

Gr., Flipje
jerbia
Amerika-expert

Bericht door jerbia »

O, nu je het zegt! Ik kruis altijd heel erg snel de 'nee hokjes' aan ;)
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Wel naar waarheid invullen hoor niet zomaar hokjes aankruisen :D
jerbia
Amerika-expert

Bericht door jerbia »

Ik kom nog elke keer het land binnen, dus het zal wel snor zitten :wink:
Groetjes Bianca

Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik vind al die media ophef toch wel irritant.. Er is NIETS veranderd, behalve dat je nu dezelfde vragen die je altijd al in het vliegtuig in moet vullen, minstens 72 uur van te voren online moet invullen..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Ik heb net mijn ESTA formulier ingevuld en kreeg meteen toestemming :D
Alleen mijn vluchtnummer en eerste hotel kan ik nog niet invullen.
Ik begrijp niet helemaal of ik dit nou later nog MOET invullen of dat ik het ook zo kan laten en er geen problemen zijn.

GR Laura
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Je moet dit later nog wel invullen. Zo gauw je je 1e overnachtingsadres weet, moet je je ESTA-registratie updaten met de aanvullende gegevens.

De ESTA-registratie blijft 2 jaar geldig. Ga je in die tussentijd nog een keer naar Amerika, kun je je registratie gewoon weer updaten met de nieuwe gegevens.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

hekkie schreef:Je moet dit later nog wel invullen. Zo gauw je je 1e overnachtingsadres weet, moet je je ESTA-registratie updaten met de aanvullende gegevens.
Volgens mij MOET het niet. Dit schreef ik eerder:
Heleen72 schreef:Er staat bij Adress Line 1 bij het 2e puntje "you may update this information once confirmed".
Het "may" duidt er volgens mij op dat het niet verplicht is om in te vullen.
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Het woordje "May" duidt er volgens mij op dat nadat je aanvraag is goedgekeurd, je de aanvraag nog "mag" of "kunt" completeren. Je hoeft dat alleen niet persé in te vullen als je de aanvraag doet, maar kan dat ook op een later tijdstip doen. Maar het invullen van het (eerste) overnachtingsadres is wel degelijk verplicht net zoals je dat voorheen ook op moest geven.

Waarom zou dat nu ineens niet meer moeten? Dat lijkt me niet logisch, want dat zou een versoepeling van de maatregelen betekenen in plaats van een verscherping.

Ik heb de Nederlandse vertaling van de toelichting bij het ESTA formulier er nog even bij gezocht en daar staat het volgende:

Adreslijn 1
Vul hier huisnummer en straatnaam in van uw verblijfplaats in de Verenigde Staten. Vul hier niet de plaatsnaam en staat in. (Het invullen van adreslijn 1 is niet verplicht voor de verwerking van uw aanvraag)

Als u op meerdere adressen gaat verblijven, vul dan alleen het eerste adres in.

Als het volledige adres nog niet bekend is, vul dan de naam van het hotel of de verblijfplaats in die u gaat bezoeken. Op het moment dat u bevestiging ontvangt omtrent de verblijfplaats kunt u uw aanvraag completeren

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
pollyblue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door pollyblue »

het online invullen van dit formulier is echt heel eenvoudig. wat het extra makkelijk maakt is dat je dit in het nederlands kan doen. je krijgt meteen bevestiging.
Vincent Morit
Amerikafan

Bericht door Vincent Morit »

Het zal vast al gevraagd zijn, maar ik heb toch een vraag!

Ik ga in april voor 2 weken naar California, en eind oktober 1 week naar New York! Moet ik 2x een visum aanvragen via die site, of kan ik gewoon mijn oude bewaren en die gebruiken???
2007: Miami/Orlando
2009: San Francisco/Los Angeles/Las Vegas
2009: New York
2010: New York/Philadelphia/Washington
2011: Miami
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Je registratie is 2 jaar geldig, dus hoef je het niet opnieuw aan te vragen, tenzij je in tussentijd een nieuw paspoort aanschaft.

Wel moet je je registratie updaten om je verblijfplaats c.q. eerste overnachtingsadres van de volgende trip in te vullen.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

@ Vincent: Daarnaast is ESTA geen visum. ESTA is een toestemming op het vliegtuig in te mogen (waar een visum dus impliceert dat je het land binnen mag, is daar bij een ESTA toestemming nog geen sprake van). ESTA is ook alleen verplicht voor reizigers onder het Visa Waiver Program (mensen die tot 90 dagen naar de VS willen wegens toeristische doeleinden en in bepaalde landen wonen, hebben geen visum nodig).
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Mijn vrouw heeft in haar paspoort nog een regulier visum (B1 volgens mij ?), die nog 5 jaar geldig is. In het vliegtuig moet zij altijd zo'n wit formulier invullen. Moet zij nu ook ESTA aanvragen (sorry, heb rest van topic niet gelezen, mocht het daar staan ....).

Dit staat bovenaan de website:

De volgende gegevens zijn vereist voor elke bezoekende niet-immigrant die geen bezoekersvisum heeft en die het staatsburgerschap heeft van een van de landen genoemd in 8 CFR 217.2 .

Dus ik vermoed van niet ....
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

ESTA is alleen voor mensen die onder het Visa Waiver Program reizen. Je vrouw hoeft het dus inderdaad niet in te vullen.
Clint's Thoughts
ndekker
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door ndekker »

Piece of cake die site
can't wait to travel again.....
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

Alleen jammer dat hij onder bijvoorbeeld Google Chrome niet werkt
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Chrome is beta software, kan je DHS niet kwalijk nemen.
Daarnaast werkt het prima onder IE, FF, Safari (waarvan de rendering engine Webkit ook de rendering engine van Chrome is).
Clint's Thoughts
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer