Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Over de studenten visas . . .

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
markey

Over de studenten visas . . .

Bericht door markey »

Hoi,
Ik heet mark en ben 15 jaar. Ik ga in de zomer van 2006 naar de USA voor high school, ik kom dan zeer waarschijnlijk (omdat ik dan 17 jaar ben) in sernior high. Als ik klaar ben met de high school (en ik doe mijn best om een diploma te krijgen) wil ik college gaan doen maar mijn vraag is nou, kun je 1 jaar high school doen en direct daarna verder gaan met college? Ik bedoel dus, het J-1 visum blijft maar 18 maanden geldig maar omdat je dan ook een college visum (ik weet de naam ervan niet) krijgt, zou dit misschien problemen op kunnen leveren.

Weet verder ook iemand of je met dat college visum ook je hele college af kunt maken? Dit zou namelijk wel leuk zijn als ik daar 2 - 4 jaar naar college kan gaan.

Alvast bedankt.

Groet,
Mark
VermontGirl
Amerikafan

Bericht door VermontGirl »

Ik weet verder niks over de visa info die je wilt hebben. Maar wat ik wel weet is dat het hier heel duur is om naar de universiteit te gaan. En dan praat ik over 15,000- 20,000 (of nog meer, is verschillend per universiteit) dollar per jaar. Dat is DE rede dat ik hier dus ook niet terug naar school wil. Dus in NL naar de HBO/Uni is een stuk verstandiger lijkt me!!
markey

Bericht door markey »

wow, ik dacht altijd dat het 'maar' rond de $7000 per jaar was.

Dus college is niet een goed idee...
Vaak zie ik wel bij amerikaanse vacatures staan dat je een bachelors degree nodig hebt, zonder dit diploma verdien je dus ongeveer 55% to 85% minder!
Rianne
Amerika-ontdekker

Bericht door Rianne »

Maar met het nieuwe systeem haal je in Nederland gewoon je bachelor. HBO is bachelor en Uni is master.
markey

Bericht door markey »

HBO kan ik niet doen, ik doe namelijk momenteel VMBO
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Niet rottig bedoeld maar is de stap van VMBO naar university/college niet een beetje groot. Persoonlijk zou ik eerst mijn HAVO gaan doen.
Ik weet niet op wat voor niveau je nu zit, maar laat ik het zo zeggen een HBO of universitaire opleiding in amerika doe je niet zomaar.

De prijs per jaar is afhankelijk van de college of university waar je heen wilt.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Marceljesse schreef:Niet rottig bedoeld maar is de stap van VMBO naar university/college niet een beetje groot. Persoonlijk zou ik eerst mijn HAVO gaan doen.
Zoals in andere threads al is gebleken is met name het begrip college in de US nogal breed qua niveaus. Je zou in de US dus eerst op een associates degree (zeg maar MBO niveau) kunnen mikken. Dit kun je ook bij veel van de doorgaans goedkopere community colleges halen. Blijven natuurlijk de problemen van het benodigde visum en de benodigde pecunia.
Life is good in the Tarheel State.
Ginaatje
Amerika-ontdekker

Bericht door Ginaatje »

Mark, ik ben zelf ook 15, heb net m'n vmbo diploma, ga Havo doen, en dan pas een jaar Highschool.. Zo heb ik nog 2 jaar om zo'n 7000 euro (!) te sparen, want dat word dus niet zomaar door je ouders gefinancieerd.. Pas daarna zou ik over een HBO of College opleiding gaan nadenken..

Mocht je niet de Havo kunnen doen (te lage cijfers?) dan kun je wel eerst een Highschool opleiding volgen, want MBO duurt 4 jaar en je mag tot je 18e mee.. Succes! :)
Idaho, jawel
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Markey,

Leuk dat je een jaar highschool gaat doen.
Als je eenmaal aan de taal gewend bent, valt het leren best mee.
Of je na je highschool nog college university kan betalen ligt denk ik niet alleen aan waar je in de USA terecht komt, maar ook wat je persoonlijke talenten zijn.

Ik woon in een suffig stadje in het midden-westen van de USA. Er was laatst een Australische jongen hier voor een jaartje high school.
Je kan je afvragen wat zoekt een jongen uit Australie nou in dit saaie gebied maar hij is toch gebleven. Hij was buitengewoon goed in sport ( en ik ben vergeten welke sport het was) Het plaatselijke community college wilde hem dolgraag voor het schoolteam hebben en betaalt nu dus voor zijn studies en onderdak.

De sportteams zijn erg belangrijk voor zowel een highschool als een uni/college. In de grote steden is er volop keus uit geschikte spelers,maar in de kleinere steden is er minder keus. Als je goed bent bestaat er wellicht een mogelijkheid om op een betaalbare wijze in College te komen.

Succes!
Was that for us?
Ginaatje
Amerika-ontdekker

Bericht door Ginaatje »

Bestaat er geen andere manier om aan een soort beurs voor college te komen? sport is niet echt mijn ding.. Haal wel goeie cijfers hier, zou iemand me daar ooit voor willen sponsoren? :P
Idaho, jawel
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Re: Over de studenten visas . . .

Bericht door Mariska »

markey schreef:mijn vraag is nou, kun je 1 jaar high school doen en direct daarna verder gaan met college? Ik bedoel dus, het J-1 visum blijft maar 18 maanden geldig maar omdat je dan ook een college visum (ik weet de naam ervan niet) krijgt, zou dit misschien problemen op kunnen leveren.

Weet verder ook iemand of je met dat college visum ook je hele college af kunt maken? Dit zou namelijk wel leuk zijn als ik daar 2 - 4 jaar naar college kan gaan.
Het J-1 visum krijg je omdat je als uitwisselingsstudent naar high school gaat. Als je je als reguliere student bij een community college wordt aangenomen, krijg je de papieren om een F-1 studentenvisum aan te vragen bij het consulaat. Je moet dan als full time student ingeschreven staan en ook kunnen aantonen dat je over voldoende financiele middelen beschikt om je verblijf in de VS te betalen.

Het is zeker mogelijk om bij een community college te worden aangenomen met alleen een VMBO-diploma en de leeftijd van 18 jaar. De toelatingseisen van community colleges verschillen: het betreffende college zelf bepaalt of je wordt toegelaten. Dus ik zou tijdens je jaar high school gewoon eens gaan praten met diverse colleges die je interesse hebben.

Misschien kun je eerst proberen alleen een certificaat te halen via een non-degree programma aan een community of junior college. Kijken of het studeren aan een college je bevalt en je goed vergaat. De non-degree programma's kunnen ook een paar weken of maanden duren, dus erg flexibel.

Als je per se een diploma wil halen, doe dan eerst twee jaar aan een community college stap dan over naar een vierjarige college of universiteit om vervolgens een bachelor's te halen (zgn. transfer student).
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Re: Over de studenten visas . . .

Bericht door Mariska »

markey schreef:mijn vraag is nou, kun je 1 jaar high school doen en direct daarna verder gaan met college? Ik bedoel dus, het J-1 visum blijft maar 18 maanden geldig maar omdat je dan ook een college visum (ik weet de naam ervan niet) krijgt, zou dit misschien problemen op kunnen leveren.

Het J-1 visum krijg je omdat je als uitwisselingsstudent naar high school gaat. Als je je als reguliere student bij een community college wordt aangenomen, krijg je de papieren om een F-1 studentenvisum aan te vragen bij het consulaat. Je moet dan als full time student ingeschreven staan en ook kunnen aantonen dat je over voldoende financiele middelen beschikt om je verblijf in de VS te betalen.

Het is zeker mogelijk om bij een community college te worden aangenomen met alleen een VMBO-diploma en de leeftijd van 18 jaar. De toelatingseisen van community colleges verschillen: het betreffende college zelf bepaalt of je wordt toegelaten. Dus ik zou tijdens je jaar high school gewoon eens gaan praten met diverse colleges die je interesse hebben.

Misschien kun je eerst proberen alleen een certificaat te halen via een non-degree programma aan een community of junior college. Kijken of het studeren aan een college je bevalt en je goed vergaat. De non-degree programma's kunnen ook een paar weken of maanden duren, dus erg flexibel.

Als je per se een diploma wil halen, doe dan eerst twee jaar aan een community college en stap dan over naar een vierjarige college of universiteit om vervolgens een bachelor's te halen (zgn. transfer student).
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Ginaatje schreef:Bestaat er geen andere manier om aan een soort beurs voor college te komen? sport is niet echt mijn ding.. Haal wel goeie cijfers hier, zou iemand me daar ooit voor willen sponsoren? :P
Er zijn diverse manieren om aan een scholarship voor undergraduate studie te komen. Als je goede cijfers hebt, zeer gemotiveerd bent, goede scores op toelatingstesten haalt, maak je in ieder geval kans op een studiebeurs van de college/universiteit zelf of op een (gedeeltelijke) vrijstelling van collegegelden. Daarnaast helpt het ook om andere talenten te hebben, behalve academische of sportieve. Als je bijzondere muziekale talenten hebt, of interessante extracurriculaire activiteiten hebt gedaan. Bijzondere hobbies kunnen soms ook nog wat opleveren (bijv. schaakbeurzen!). In Nederland bestaan ook fondsen waarop gemotiveerde studenten zich kunnen beroepen als ze in de VS willen studeren. Hangt van o.a. geslacht/geboortestreek/studie-onderwerp/evt. handicap af, welk fonds interessant kan zijn om aan te schrijven. Je hebt hiervoor diverse fondsenboeken die je kunt raadplegen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer